Wat voor software gebruik je?

Gestart door JWVG, 14-06-2008 07:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wat voor brouwsoftware gebruik jij, als je dat al doet?

Ik gebruik geen software
6 (8.8%)
Zelf geschreven software
6 (8.8%)
BrouwHulp
15 (22.1%)
BrouwVisie
26 (38.2%)
NedPromash betaald
1 (1.5%)
Promash betaald
12 (17.6%)
NedPromash proefversie
0 (0%)
Promash proefversie
2 (2.9%)

Totaal aantal stemmen: 67

JWVG

Ha allemaal,

Naar aanleiding van een opmerking van Edgar vroeg ik me af hoe populair de verschillende software hulpen zijn die wij hebben. Zelf gebruik ik sinds dag 1 Promash, maar het is duidelijk dat BrouwHulp en BrouwVisie heel populair zijn op het forum. Misschien zijn er ook nog mensen die met hun natte vinger brouwen, of op een sigarenkistje eea berekenen. Laat het weten! De stem kan aangepast worden, dus als je in de loop van de tijd verandert van mening dan kan dat.

Ben ik nog een belangrijke optie vergeten?

Het gaat om de software die je het meeste gebruikt. Ik heb BrouwVisie b.v. ook, maar gebruik het zelden.

 :degroeten: JW.

Edgar

Misschien toevoegen of de betaalde versie of de proefversie van Promash wordt gebruikt.

JWVG

Wil ik wel doen, ik had me niet gerealiseerd dat die onbetaalde optie er ook is. Moet ik dan 4 opties maken? NL en Engels, en betaald en onbetaald?

JW.

JWVG


Gerb

Ik gebruik nog steeds de proefversie van Promash om de berekeningen te doen. Die neem ik dan over in een Excel sheet. Hier staat alles in wat ik wil weten.
Ik vind dat er in andere rekensheets en programma's veel te veel opties zitten waar ik gek van wordt. Vergeet je ergens een getal in te vullen kan je niet verder.

EBC


Oscar

Moge duidelijk zijn... Maar ik heb wel een gekraakte versie van Promash, je moet de concurrent  >:D  wel een beetje in de gaten houden.

Citaat van: Gerb op 14-06-2008  08:42 uIk vind dat er in andere rekensheets en programma's veel te veel opties zitten waar ik gek van wordt. Vergeet je ergens een getal in te vullen kan je niet verder.

In BrouwVisie kun je menuopties die je niet wil zien, uitschakelen en ook weer inschakelen. In de recept module kun je nog niets "uitschakelen" maar ik zit wel te denken aan een soort simple/advanced mode.

Citaat van: Gerb op 14-06-2008  08:42 uDie neem ik dan over in een Excel sheet. Hier staat alles in wat ik wil weten.

Eigen ontwerp?

Edgar

Citaat van: Oscar op 14-06-2008  12:07 uMaar ik heb wel een gekraakte versie van Promash, je moet de concurrent  >:D  wel een beetje in de gaten houden.

Ik ben geen fatsoensrakker op gebied van software, maar dat vind ik niet aardig. Kopen dat ding! Voor die paar centen...

JWVG

Het is nou ook niet bepaald microsoft die je een loer draait, maar gewoon een hobbybrouwer die een goed programmaatje gemaakt heeft. Ik vind het heel lovenswaardig dat BrouwVisie gratis is ( :groots:), maar er is niets principieels mis met betalen voor andermans arbeid vind ik. En inderdaad: voor die paar centen...

JW.

Oscar

Citaat van: JWVG op 14-06-2008  13:28 uIk vind het heel lovenswaardig dat BrouwVisie gratis is ( :groots:),

Dank, maar het programma is gratis omdat er voldoende gratis alternatieven zijn (excelsheets e.d.) Als ik er voor zou laten betalen zo het programma lang niet zo populair zijn.

Citaat van: JWVG op 14-06-2008  13:28 umaar er is niets principieels mis met betalen voor andermans arbeid vind ik.

Mijn gironummer is...  :D :D :D


JWVG

Ik zou je groot gelijk geven als je er iets voor zou vragen (evt. samen met anderen die bijdrages hebben geleverd). Alleen zou ik het dan niet gebruiken (voorlopig), omdat ik heel blij ben met Promash.  :D

JW.

MO

BrouwHulp. Uitgekleed. Ik kan met 2 tabbladen af. En dan nog een eigen excel sheet, voor het overzicht. Ik probeer het zo eenvoudig mogelijk te houden.

Glorfindel

Ik gebruik BrouwVisie. Nederlands, een online help desk.  :duimop:
Als je in een ander pakket begonnen bent, stap je misschien niet zo snel over. Ik ben met BrouwVisie begonnen en ben er erg tevreden over!

Hopmans

Ik gebruik ook BrouwVisie.
Het werkt supermakkelijk.


ikke

Heb laatst wat geëxperimenteerd met BrouwHulp. Hier maak ik voornamelijk gebruik van 3-4 pagina's.

De berekening van de hoeveelheid mout.
De berekening van de hop hoeveelheid.
En het samenvattingspapiertje waarvan ik een uitdraai gebruik bij het brouwen, en als bewaarsel voor de gebruikte spullen.
Ook de eerste pagina met de biersoorten is handig, maar helaas staat niet alles erbij wat ik wil maken. Maar het geeft vaak wel een richtlijn.

Ik heb ook eens BrouwVisie geprobeerd, maar ik ben bang dat ik die nog wat meer moet bestuderen voor efficiënt gebruik.


Ronnie

Ik gebruik BrouwVisie als databank en voor wat bijhouden van vanalles rond brouwen.

Echter: Om een recept te berekenen en samen te stellen gebruik ik mijn Excel brouwblad (heel het recept op één bladje, en dat is niet dat ik fanatiek wil zijn), ik doe het omdat het zo verdomd praktisch is.
In nog geen 2 minuten stel ik samen wat ik wil en trek me niks aan van bietype en al die toestanden.

Om het recept samen te stellen moet ik niet door een kluwen met aparte pagina's van gist, mouten, hop enz.
De berekeningen zijn tamelijk precies. 99% van wat men eigenlijk wil maken zit op die ene pagina. het blad 2 en 3 zijn extra's: prijskaartje van uw bier en kroonkurketiketjes.

Met alle respect voor het prachtige en vooral complete werk van Oscar.

Dus mijn antwoord: ik gebruik het, maar dan als databank.

bartbier

Ik gebruikte vooral het brouwblad van Ronnie in dat ik wat naar mijn wens aangepast had. Het leuke van excel is dat je snel iets naar eigen hand kunt zetten. Ik vond daarnaast alles op één blad net iets van het goede (te druk).

Nu ben ik aan het overschakelen op BrouwVisie, 2 brouwsels achter de rug hiermee. ik ben overtuigd dat dit de toekomst wordt voor me.
Ik moet wel de opmerking van Gerb bijtreden, in vele softwarepakketten zitten teveel gegevens die moeten ingevuld worden. Als je deze niet invult "blokkeert" de boel al eens.
Zo ben ik nu niet echt geïnteresseerd hoeveel centiliters wort er in de mijn hopbloemen achterblijven, of het SG van de giststarter die ik toevoeg (hier plant je toch geen hydrometer in vooraleer je deze toevoegt?).
In het receptenbeheer van BrouwVisie kan je echter heel goede het volledige traject van je recept (van brainstormen over het recept tot gebotteld biertje) kwijt op één lokatie.
Ik mis wel hier en daar de Plato indeling en de berekening van het rendement die me niet duidelijk is (ik haal 80% ??) voor de rest niks dan goeds.

hansHalberstadt

Ik gebruik Bierpro omdat daar alles inzit wat ik nodig heb en ik ook weet dat de berekeningen daarvan kloppen.
HansH
 

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 14-07-2008  21:53 uen ik ook weet dat de berekeningen daarvan kloppen.

Misschien zou je die berekeningen/formules een keer kunnen publiceren?

Liemingbrouwer

Geen software dus, maar achteraf gezien had ik anders  moeten antwoorden, want ik gebruik natuurlijk ook een Excell sheet dat voor mij al de berekeningen doet.  Maar dit is zeker geen ingewikkeld programma, gewoon heel simpel alles op één blad en nog uitprintbaar ook zodat ik alles bij de hand heb als ik moet gaan brouwen...

Er is ooit nog eens gepalaverd over het nut van brouwsoftware, voor mij dus niet zo nuttig dus.

Nochtans alle respect voor die mooie dingen die Oscar maakt, ik heb het getest maar zou het nooit gebruiken. (veel te ingewikkeld en te omslachtig)

Hopmans

Ikzelf vind BrouwVisie een mooi programma omdat je geen Office programma's op je PC hoeft te hebben.
Maar mocht er iets crashen vastlopen, dan heb ik altijd nog wat formuletjes bij de hand.
 :degroeten:

Caspar

Ik gebruik al meer dan vier jaar Promash en ik ga hier ook niet vanaf stappen. Mijn bieren kloppen tot de 2 SG puntjes nauwkeurig, kleur en bitterheid wordt perfect berekend... wat wil je nog meer :duimop:.

Ik vind het wel super dat Oscar zo veel werk steekt in BrouwVisie :proost2:

Hopmans

Citeerwat wil je nog meer ?
Dezelfde perfectie met een makkelijkere interface.
BrouwVisie dus.

 ;)

Edgar

Ik zit op dezelfde lijn als Caspar. En ik vind de Promash interface (nu) heel gemakkelijk. En ik vind het machtig dat BrouwVisie zo'n succes aan het worden is.

JWVG

Ik ben het met Edgar en Caspar eens. Gebruikersvriendelijkheid valt niet helemaal objectief te meten, denk ik. Ik kan lezen en schrijven met ProMash, dus stap ik er voorlopig niet vanaf. Voor mij werkt het makkelijk.

 :degroeten: Jw.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.