Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat is de echte EBC waarde van Sinamar?

Gestart door JWVG, 13-06-2008 13:12 u

Vorige topic - Volgende topic

JWVG

Zoals ik in de 'Altfestijn' draad aangaf, wil ik dit weekend even testen in hoeverre de nominale EBC waarde van Sinamar (9000 EBC volgens Brouwland) overeenkomt met de werkelijkheid. Ik zal een flesje De Koninck gebruiken als ijkpunt. Nog even voor de zekerheid: een EBC waarde is gedefinieerd op gewichtsbasis, toch? Dus het gaat om grammen Sinamar per liter 'bier', niet om mL Sinamar per liter? Afgaand op de info op de Brouwland site is het SG van de Sinamar oplossing 1.3 g cm-3, dus het maakt verschil.

In andere woorden: als ik 1 g (= 0.78 mL) Sinamar oplos in 1 L water, dan zou ik als 9000 EBC klopt een kleur van 9 EBC moeten krijgen. En als ik 1 mL (= 1.3 g) Sinamar oplos in 1 L water zou ik een kleur van 9 * 1.3 = 11.7 EBC krijgen. Klopt dit?

Altijd goed om eerst even je uitgangspunten te checken  ;D.

:degroeten: JW.

JWVG

(ik denk nog maar even hardop in mijn eentje door, hopelijk vind iemand het interessant....)

Na wat extra nadenken twijfel ik nu toch aan het 'per volume' of 'per gewicht' issue. Eigenlijk is het onlogisch om een vloeistof die 9000 EBC heet te zijn anders te verdunnen dan op volume basis. Dat doe je tenslotte bij b.v. bier ook niet (ik ga om een kleur van 11.5 EBC te krijgen vanavond niet De Koninck op gewichtbasis verdunnen maar op volumebasis, ook al maakt het bij bier niet zo veel uit). Maar als ik dan op volumebasis moet rekenen, hoe voer ik het dan in Promash of in BrouwVisie in, want daar kun je alleen maar op gewichtsbasis werken. Betekent dat dan dat ik voor Sinamar een EBC waarde van 9000/1.3 = 6923 EBC moet invullen?

Tenslotte: ik heb het nu wel steeds over Sinamar, maar het is gewoon een flesje van Brouwland waar 'Clarimalt Brewferm' opstaat. Dit is toch hopelijk hetzelfde?

Oscar

Als een de Koninck op 23 EBC zou moeten zitten waarom ga je die dan nog verdunnen, terwijl je, naar mijn idee, beter een sinimar oplossing van 23 EBC kunt bereken en die dan vergelijken....

JWVG

Ha Oscar,

Uiteraard gebruik ik een 'normale' Koninck, maar voor het geval de EBC waarde van het spul veel lager is, zoals Edgar denkt, wil ik een goede schatting kunnen maken van hoeveel het dan wel is. Een ijkreeks is dan handig, dus die maak ik er meteen bij. Iets als 0 (0% de Koninck), 5.8 (25%), 11.5 (50%), 17.3 (75%) en 23 EBC (100%) is wel mooi, denk ik.

Aangezien je met verdunnen makkelijk vrij grote fouten maakt, zal ik het ook maar eens in drievoud doen. Ik loop tenslotte altijd te verkondigen dat andere mensen dat ook moeten doen  ;).

Oscar

Citaat van: JWVG op 13-06-2008  13:31 uNa wat extra nadenken twijfel ik nu toch aan het 'per volume' of 'per gewicht' issue.

Volgens de site van weyerman:

In order to raise the color of 1 hl beer though 1 EBC, 14 gr. of SINAMAR® is required.

Oscar

Nog wat waarden:

Analysis Data:
PARAMETER       MIN       MAX       UNIT
Real extract         40       50    Weight -%/BRIX°
Specific weight        1.17    1.21     g/cm³
Color in EBC         8100    8600     EBC
Color in Lovibond   3040    3200     Lovibond
pH-value         3.8      4.6   
Viskosity          100      800      m Pa s

Edgar

Grappig! Ik wilde net precies zo'n topic openen.

Ik heb het uitgerekend en vergeleken met wat Promash in de praktijk doet, en volgens mij zit je goed als je in Promash een EBC-waarde van 2000 invult. Met 'extract' als type-aanduiding. Die 8000 klopt in ieder geval zeer zeker niet, en 1/4 van de hoeveelheid van 2000 klopt ook niet. 2000 is dus het antwoord op je vraag.

Oscar

ik vind het een beetje vreemd dat een bedrijf die dit produkt maakt, en wellicht "proffessioneel" de kleur laat meten zegt dat dit 8000 EBC is, en dat
er dan door een "stelletje amateurs"  :pan:  wordt beweerd dat de kleur zeker een factor 4 minder is...dat vind ik wel een erg grote afwijking

Is dan onze "kleur perceptie" wel helemaal juist ?

JWVG

Aha, dat is nuttig.  :groots: Is die info wat jou betreft hard genoeg, Edgar? In dat geval hoef ik het niet meer te testen. Als ik een getal in ProMash kan invoeren dat betrouwbaar is, is het wat mij betreft geslaagd. Of denk je dat ik nog wat kan toevoegen?

Edgar

Probeer het eens uit Oscar, voordat je twijfelt. De aanduiding van Weyermann van 14g/EBC/hl klopt perfect, het is Promash die niet klopt. Of Weyermaan's EBC-formule, of beide. Wat maakt BrouwVisie van die 14g/EBC/hl? En nee Clarimalt is geen Sinamar volgens mij.

Edgar

Citaat van: JWVG op 13-06-2008  14:00 uAha, dat is nuttig.  :groots: Is die info wat jou betreft hard genoeg, Edgar? In dat geval hoef ik het niet meer te testen. Als ik een getal in ProMash kan invoeren dat betrouwbaar is, is het wat mij betreft geslaagd. Of denk je dat ik nog wat kan toevoegen?

Yep dit klopt als een bus. Of toch bijna, zeker voor die paar EBC's waarvoor je Sinamar in het algemeen gebruikt. Als je een Pils de kleur van een Stout wil geven moet je misschien wat meer testen.

Ik heb gewoon geschoven met de waarden in Promash net zo lang totdat 14 gram bij 100 liter een verhoging van 1 EBC gaf. Dat bleek zo te zijn bij 2000 EBC. Simpel, en voor mijn 7 EBC verhoging vond ik het ook visueel aardig kloppen.

Oscar

Citaat van: Edgar op 13-06-2008  14:03 uWat maakt BrouwVisie van die 14g/EBC/hl?

Een dergelijke berekening zit er nog niet in....

Edgar

Citaat van: Oscar op 13-06-2008  14:06 uEen dergelijke berekening zit er nog niet in....

Tuurlijk wel, gewoon een beetje prutsen met variabelen, toch?

Oscar

Citaat van: Edgar op 13-06-2008  14:03 uhet is Promash die niet klopt. Of Weyermaan's EBC-formule, of beide.

Aha, dus feitelijk zijn we opzoek naar een waarde die in promash een juist resultaat geeft... >:D

Edgar

Oscar

Citaat van: Edgar op 13-06-2008  14:06 uTuurlijk wel, gewoon een beetje prutsen met variabelen, toch?

Klopt, zal niet zo moeilijk zijn. Die verdunning zal  qua kleur gewoon een rechte lijn zijn... ff rekenen, dan kan die nog met de testversie mee.  :duimop:

JWVG

Hmmm.... nu heb ik een extra probleem, omdat ik clarimalt heb en dat iets anders is dan Sinamar. Uit de omschrijving bij Brouwland dacht ik op te maken dat het hetzelfde product is. Het is in ieder geval wel hetzelfde principe, toch? Maar ja, of ik daar nu ook een waarde van 2000 EBC in promash (sorry, Oscar) voor kan aanhouden  :weetniet:. Weet iemand iets van de oorsprong van clarimalt af?

JW.

Oscar

Vreemd, maar van clarimalt is weinig te vinden, Brewferm product... :-[

JWVG

Dit staat er op de Brouwland site:

Citeer100 % natuurlijk extract van gebrande mout (black malt). Verhoogt kleur, smaak en aroma en vergroot het mond-gevoel van bieren... ideaal om na het brouwen en zelfs na de vergisting uw donkere bieren nog verder op punt te stellen en bij te sturen.
Kleurindicatie: 9000 EBC.

Dat klinkt toch wel hetzelfde als Sinamar, toch? Alhoewel: die opmerkingen over smaak en aroma...  :weetniet:

Waar kopen jullie Sinamar eigenlijk? Ik kwam dit tegen bij Brouwland, dus dacht dat jullie dit bedoelden.

JW

EBC

Clarimalt is een extract van zwarte mout, het etiket geeft 9000 EBC aan. Volgens mij ligt de oorsprong in de bakkerij wereld. Het geeft een vervelende smaak, vind ik zelf. Ik heb nog een fles in de aanbieding voor de liefhebber.

Als ik dan aankleur dan gebruik ik liever gewoon caramel.

Op een flesje Sinamar staat geen EBC aanduiding. Ik heb het in huis, maar nog nooit gebruikt. Gekocht aan de bron  :D.

JWVG

Oeps  :rundum:. Goed dat je dat zegt. Ik overweeg dan om die clarimalt helemaal niet te gebruiken. Beter een iets te lichte alt dan een vieze alt met de juiste kleur...

Maar waar het je die Sinamar dan gekocht?

Edgar

Citaat van: EBC op 13-06-2008  15:08 uOp een flesje Sinamar staat geen EBC aanduiding.

Enkel op de Weyermann website (was een tip van Bubs :proost2:). Daar staat zowel 8000 EBC als de aanduiding van 14 gram per EBC per 100 liter.

Citaat van: JWVG op 13-06-2008  15:10 uMaar waar het je die Sinamar dan gekocht?

Op het Weyermann feestje in Bamberg, net als EBC en Bubs.

Citaat van: JWVG op 13-06-2008  14:46 uHmmm.... nu heb ik een extra probleem, omdat ik clarimalt heb en dat iets anders is dan Sinamar. Uit de omschrijving bij Brouwland dacht ik op te maken dat het hetzelfde product is. Het is in ieder geval wel hetzelfde principe, toch?

Sinamar is ingekookt bier, dat gebrouwen is van carafa ontkafte kleurmout. Het moet bier zijn om door 't zuiverheidsgebod te komen.

Citeerof ik daar nu ook een waarde van 2000 EBC in promash (sorry, Oscar) voor kan aanhouden

Lijkt me niet.

EBC

Je kan dit spul altijd toevoegen tijdens bottelen. Je kan dan dus nog iets gevoel krijgen voor de smaak, voordat het te laat is...

Adrie

Jongens toch, waarom zou je de smaak van je bier verpesten voor een paar tintjes meer kleur?

JWVG

Ik ben het eens met A3! Edgar, ook dank voor de info, ik was abuis over de herkomst van die Sinamar. Totdat ik dat spul heb ga ik zeker niet klooien met kleurstoffen die ook smaak afgeven!

:degroeten: JW

Vergelijkbare Topics (7)

34845

Reacties: 19
Gelezen: 4951

12176

Reacties: 5
Gelezen: 2615

22187

Reacties: 30
Gelezen: 14580

29105

Reacties: 2
Gelezen: 1664

1234

Reacties: 28
Gelezen: 27260

41049

Reacties: 9
Gelezen: 1435

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.