Draaiende spoelwaterverdeler

Gestart door EBC, 09-06-2008 17:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

EBC

Ja, ik heb weer een nieuw Nederlands begrip gelanceerd. Suggesties voor een betere term zijn altijd welkom en worden direct aanvaard  :D.

Het gaat over wat men in Amerika een 'rotating sparge arm' noemt. Bijna elke all-grain brouwer heeft er daar een van. Tenminste zo is het op mij overgekomen. Het is een T vormig pijpje dat het spoelwater over de bostel verdeelt. Tijdens het verdelen draait het rond en creëert een zachte douche. Dat ronddraaien gaat op zwaartekracht. De ketel met spoelwater staat hoger dan de filterkuip. Het hoogte verschil laat de draaiende spoelwaterverdeler draaien.

Hier bij ons zie ik het apparaat nergens en kan je het ook niet kopen geloof ik.

Waarom niet? Wat is er mis mee? Volgens mij niks en daarom heb ik er één gekocht en ga die tijdens mijn volgende brouwsel proberen.

Hier een filmpje ter demonstratie.




EBC

Ter aanvulling:
Die Amerikanen beweren dat 'channeling' ofwel kanalisering in de bostel tijdens het spoelen kan worden voorkomen door slechts een dun laagje spoelwater op de bostel te zetten.
Bij een dikke laag water, zal het water door de hogere druk een soort 'makkelijke route' vinden en zo niet alle suikers uitspoelen.
Met de draaiende spoelwaterverdeler is het eenvoudig om continue een dun laagje spoelwater te verkrijgen. Al wat je moet doen is de hoeveelheid toegevoegd water gelijk te houden aan de hoeveelheid aflopend wort.

EBC

Het is natuurlijk ook gewoon een heel cool gadget...

oranjeboombiertje

Het is inderdaad een heel gaaf speeltje. Toch geloof ik niet in het verhaal over kanaalvorming, die krijg je toch wel. Ik zie eigenlijk niet zoveel voordelen eraan waardoor het bier beter zou worden. Het is alleen makkelijker dan bakjes voorzichtig in de klaringkuip scheppen.

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Ach zo'n spoel ding hebben ze bij de Cantillon al jaren en wellicht bij meerdere lambiek brouwerijen...niks nieuws aan..
Wat natuurlijk niet weg neemt dat het een mooi speeltje is...

En volgens mij nog simpel zelf in elkaar te zetten ook...

Edgar

Gaaf ding, zeker voor hermsers en zo.  Ik ben het eens met Wesley, ik ben altijd redelijk lomp met mijn spoelwateraddities en heb vrijwel altijd een hoger maisch/spoelrendement dan ik verwacht. Ik denk dat dat pas speelt bij dikkere filterlagen, en dan misschien nog wel alleen gesneden filterlagen.

Kost dat ding?

JWVG

Ik heb al jaren zo'n ding, ook op zo'n koeler als in het filmpje. Wel een iets minder degelijke versie, zo te zien. Dennis heeft hem ook gezien. Maar ik ben er juist mee gestopt, omdat ik bang ben dat je veel zuurstof inslaat met zo'n fijne douche. Wat denk jullie daarvan?

Het is op zich inderdaad wel cool als het een beetje ronddraait  ;D

 :degroeten: JW.

Edgar

Je kunt het vlak boven het wateroppervlak hangen denk ik? In spoelwater van 80° lost niet zoveel zuurstof op, maar je hebt een punt. Het ziet er wel naar uit dat het heel zachtjes gaat.

In 't IJ was er ook zo'n roterende douche.

Albertus

Momenteel ben ik mijn HERMS aan het opbouwen, dus dit soort topics trekt meteen mijn aandacht.
In mijn maïschketel wil ik een drijvend deksel maken waaronder gerecirculeerde wort en spoelwater worden toegevoegd, direct onder het oppervlak. Hiermee hoop ik zuurstofinslag te voorkomen.

Daarom viel mij bij het bekijken van het filmpje direct op dat toevoegen van het spoelwater "open en bloot" gebeurde. Volgens mij is dat vragen om oxidatie.

Citaat van: Oscar op 09-06-2008  18:35 uAch zo'n spoel ding hebben ze bij de Cantillon al jaren en wellicht bij meerdere lambiek brouwerijen...niks nieuws aan..
Tja, dat bier is dan ook zuur  ;D.

Bert


Edgar

Maar wat gebeurt er als je dit ding onder het oppervlak hangt? Misschien werkt 'ie ook wel?

EBC

Oxidatie krijg je er niet van. Het apparaat draait in een vokomen 'stoom' omgeving en in het spoelwater zelf zit nauwelijks zuurstof.

En het is inderdaad niks nieuws, dat heb ik niet beweerd, maar toch zeker niet gebruikelijk in ons Europese hobby verband. Ik vind het gewoon een gemakkelijke manier om je spoelwater gedoseerd toe te voegen. Die kanalisatie moet ik ook nog zien, ik geloof daar nog niet zo in, maar ga dat gewoon zelf ervaren  :D.

Om van het zeer hoge gadget-gehalte maar te zwijgen. Het is een van de weinige dingen die ronddraaien tijdens het brouwen. Het geeft er gelijk een heel technisch mechanish tintje aan. Het maakt volgens mij flink meer indruk op de buren dan een HERMS.  Tja het oog wil ook wat ;D

Jan Schaap heeft overigens zelf zo'n ding gemaakt in zijn HERMS, dus voor de liefhebbers neem contact met hem op over hoe zelf te maken.


EBC

Citaat van: Edgar op 09-06-2008  20:07 uMaar wat gebeurt er als je dit ding onder het oppervlak hangt? Misschien werkt 'ie ook wel?

Nee dat is lastig, want dan gaat je filterkuip ronddraaien.  :nut:

JWVG

CiteerOxidatie krijg je er niet van. Het apparaat draait in een vokomen 'stoom' omgeving

Hoe bedoel je dat? Stoom is toch gewoon waterdamp in lucht, dus in aanwezigheid van zuurstof  :weetniet:

JW.

EBC

Waterdamp is gasvormig water, dat is iets anders dan lucht en zuurstof.

Bij het toevoegen van het spoelwater wordt alle lucht uit de ketel verdreven. Er komt geen nieuwe lucht bij.

JWVG

CiteerBij het toevoegen van het spoelwater wordt alle lucht uit de ketel verdreven. Er komt geen nieuwe lucht bij.

Denk je dat echt? Met water op 76 ºC en een relatief klein debiet (mag tenslotte niet sneller gaan dan de snelheid waarmee het wort er onder weer uitloopt)? Ik kan het me niet voorstellen, na een paar jaar met deze opstelling te hebben gewerkt. Maar ik laat me graag overtuigen, het is tenslotte een leuke gadget. Heeft iemand dat weleens gemeten?

JW.

p.s. je hebt natuurlijk wel gelijk dat stoom gasvormig water is  :verbergen:

EBC

Het blijft natuurlijk verstandig om je keteltje af te dekken met een deksel, of in dit geval een handdoek of zo. Je wilt ook niet al die warmte maar verliezen.

Waterdamp neemt overigens het 20 voudige volume in van water. Met een beetje beleid geeft deze opstelling geen zuurstofinslag.

Jij hebt het natuurlijk in Californie geleerd en daar zijn ze niet zo zuinig met energie. Wij zijn gewend om de boel netjes af te dekken.  >:D

JWVG

Haha, voor iemand met kritiek op Amerikanen bestel jij er wel erg veel!  >:D

Ik zal eens bedenken of ik mijn spoelwaterverdeler weer uit het vet ga halen. Afdekken (deed ik trouwens al - in Californie geleerd. De staat in de VS met de meest vergaande milieu wetgeving) of niet - ik twijfel. Als het nou kokend water was....

 :degroeten: JW.

Albertus

Citaat van: EBC op 09-06-2008  20:08 uHet maakt volgens mij flink meer indruk op de buren dan een HERMS.  Tja het oog wil ook wat ;D

Daar valt niets tegen in te brengen  :D.

Bert

Jacques

Al jaren verbaas ik mij er over dat deze ronddraaiende armen zo populair zijn in de USA.

Natuurlijk heb ik zo'n ding niet nodig: ik spoel immers niet. Maar ik vraag mij in gemoede af of andere hobbybrouwers zo'n ding wel zouden moeten begeren. Is het niet veel eenvoudiger om voorzichtig steeds kleine beetjes spoelwater toe te voegen. Zo'n ronddraai ding moet natuurlijk precies afgesteld worden. Geef je te weinig water dan komt de bostel droog te staan. Geef je te veel dan is het spoelend effect te weinig. Omdat de weerstand van de bostel per brouwsel kan verschillen moet je het steeds in de gaten houden. Kun je dus net zo goed met de hand water toevoegen.

Verder heb ik ook mijn twijfels of zo'n arm geen bron is van oxidatie. In oude brouwkuipen zie je de sproei-armen zitten maar in de moderne kuipen niet. Overigens gaan de professionele brouwers steeds meer over op andere filtersystemen zoals maischfilters.

EBC

Citaat van: JWVG op 09-06-2008  20:34 uHaha, voor iemand met kritiek op Amerikanen bestel jij er wel erg veel!  >:D

Maak je geen zorgen, ik heb net zoveel kritiek op ons Europeanen. Ik ga graag naar de US, zeker vanwege de leuke brouwgadgets.

EBC

Citaat van: Jacques op 09-06-2008  22:30 u...Natuurlijk heb ik zo'n ding niet nodig: ik spoel immers niet...

Ik ben misschien wel de vader van het niet-spoelen. Al in de vorige eeuw leerde ik mijn cursisten in Zeeland om niet te spoelen  ;). Toch ben ik er weer mee begonnen. Tja, als je een roterende spoelwater verdeler in huis hebt... :D Nee zonder gekheid. Ik wil frissere en strakkere bieren maken en ik denk dat spoelen daarbij helpt.

Tuurlijk is met de hand water toevoegen een prima methode. Maar leuk is ook leuk. En laten we nu niet net doen of het regelen van de spoelwaterhoeveelheid zo ingewikkeld is...

JWVG

CiteerEn laten we nu niet net doen of het regelen van de spoelwaterhoeveelheid zo ingewikkeld is...

Dat kan ik bevestigen - ik heb 46 brouwsels met dat apparaatje gebrouwen (alleen de laatste 3 niet) - het debiet regelen is een eitje. Dat is denk ik geen serieus nadeel.

 :degroeten: JW.

oranjeboombiertje

Niet spoelen vind ik overigens niet erg handig werken, het kost veel rendement= dus minder bier.

Ik ben zelf heel erg fan van weinig spoelen. Ik probeer altijd mijn maischketel zo vol mogelijk te maken en de rest van het water wordt spoelwater. Meestal is dit 10 liter. Hiermee heb ik prima ervaringen, hoog rendement en weinig werk en frisse bieren. Spoelen is gewoon logisch want anders blijven er gewoon heel veel suikers achter in het bier en dat is pure verspilling.

 :degroeten:
Wesley

Edgar

Ik heb ook het idee dat het lichtelijk uitspoelen van de bostel/kafjes andere smaken aan het bier meegeeft. EBC heeft het over frisser, ik denk ook in die hoek, die heel lichte samentrekkendheid die heel lekker kan zijn in bier.

Net als Wes spoel ik ook graag weinig. En dan nog haal je met dat klam schroten (dikker, losser filterbed) goeie rendementen.

Hopmans

CiteerOverigens gaan de professionele brouwers steeds meer over op andere filtersystemen zoals maischfilters.
Wat zijn dit voor soort filters Jacques?
 :weetniet:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.