Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mag een prof meedoen aan een amateurwedstrijd?  (gelezen 14288 keer)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Mag een prof meedoen aan een amateurwedstrijd?
« Reactie #50 Gepost op: 09-06-2008 10:02 u »
Tsja het mag wel en is dit jaar ook gebeurd. Ze hebben zelfs prijzen in de wacht gesleept..

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #51 Gepost op: 09-06-2008 10:05 u »
Precies!

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #52 Gepost op: 09-06-2008 10:21 u »
Het zou me niet verbazen dat de kwaliteit sindsdien merkbaar is toegenomen, als gevolg van beter(e) toegankelijke grondstoffen, meer op hobbybrouwen toegespitste materialen en verbeterde communicatie en kennisdeling in de vorm van o.a. dit forum.

Dat klopt inderdaad. Met het bier waarmee ik op het ONK in 1996 een prijs heb gewonnen zou ik anno 2008 zeker niet meer bovenaan eindigen. Dit houdt wel in dat je je brouwkennis en -vaardigheden op peil moet houden omdat je anders voorbij gestreefd wordt. Gelukkig zit dat met de leden van dit forum wel snor.  ;)
Ik vraag me wel af of de kwaliteit van de hobbybrouwsels nog beter kan dan ze nu is. Afgaande op de ruilbieren die ik krijg is er bij veel hobbybrouwers maar weinig dat nog te verbeteren valt. Dan heb ik het over de technische kwaliteit van de bieren. Natuurlijk is er aan recepten meestal nog wel wat te verbeteren.

Offline Brewzilla

• Junior lid
  • **
    • BierVizier, mikt op nieuws over bier
« Reactie #53 Gepost op: 09-06-2008 10:55 u »
Tsja het mag wel en is dit jaar ook gebeurd. Ze hebben zelfs prijzen in de wacht gesleept...

Wel een nuancering, graag. Er was een strikte scheiding tussen de wedstrijdcommissie en de rest van de ONK-organisatie. De wedstrijdcommissie heeft de keuring begeleid en was op de hoogte van de uitslag. De relatie tussen de ingezonden bieren en de bijbehorende brouwers was zelfs maar bij een deel van de wedstrijdcommissie bekend (+ Oscar Moerman). De leden van de wedstrijdcommissie hebben zelf niet meegedaan aan de wedstrijd.

Als voorzitter heb ik een week vˇˇr het ONK alle oorkondes getekend. De wedstrijdcommissie had toen alle namen op de oorkondes afgedekt, zodat ook voor mij de uitslag volstrekt onbekend was vˇˇr de prijsuitreiking.

Grtz, JW

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #54 Gepost op: 09-06-2008 11:07 u »
Ik vraag me wel af of de kwaliteit van de hobbybrouwsels nog beter kan dan ze nu is.

Hmm, zitten we nu al aan ons kwaliteitsplafond  Dat zou betekenen dat we bijna of geheel op 1 lijn zitten met de commercielen, en misschien wel een tikkeltje erboven... ;)

@Jan Willem: jullie integriteit wordt, door mij, zeker niet in twijfel gebracht!  :duimop:    Behalve dan die rituele verbranding... :huilen:   :D :D  ;)

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #55 Gepost op: 09-06-2008 11:19 u »
Hmm, zitten we nu al aan ons kwaliteitsplafond  Dat zou betekenen dat we bijna of geheel op 1 lijn zitten met de commercielen, en misschien wel een tikkeltje erboven... 

Nou, erboven weet ik niet, maar de beste brouwers onder ons doen beslist niet onder voor commerciŰle brouwers. CommerciŰle brouwers brouwen natuurlijk wel naar een bredere smaak, maar dat heeft niets met de technische kwaliteit te maken die ik hier bedoel. Er zijn steeds meer hobbybrouwers die hobbybrouwsels maken zonder dat daar brouwfouten in te zien, proeven of ruiken zijn.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #56 Gepost op: 09-06-2008 11:26 u »
In de loop der jaren is inderdaad de lat steeds hoger komen te liggen. Neemt niet weg dat we nog steeds kunnen verbeteren. Op tal van kleine punten kan het nog steeds een beetje beter (met name bedoel ik wijze van verwarmen beslag, oxidatie en gistmangement).
Verder zijn onze recepten ook wel soms vatbaar voor verbetering, alhoewel dat natuurlijk een kwestie is van smaak en mode.

Tags: