Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koperen dompelkoeler stevig met vernikkeld messing?  (gelezen 3373 keer)

Offline Booz

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Koperen dompelkoeler stevig met vernikkeld messing?
« Gepost op: 12-06-2008 10:52 u »
Voor mijn eerste brouwsel ga ik een dompelkoeler gebruiken. 
Het is trouwens een best gezoek en gepuzzel om van 8mm koper naar 1/2" schroefdraad te komen. Maar het is dus gelukt, net LegoR.

Nadat ik de koeler gevormd had, bleef dit super slap. Nét een veer  :P
Om het een en ander te verstevigen probeerde ik het geheel te knopen met telefoondraad. Lekker dun. Helaas te dun, want het breekt al voor je het hebt aangetrokken.
Hierna met 1mm2 lopen hannessen. Tot mijn oog op een stuk aardstrip viel, van vernikkeld messing. De gegalvaniseerde schroeven vervangen door RVS. Nu is het een aardig stevig geheel, zie foto.

Op het forum lees ik dat er wel vernikkelde kranen worden gebruikt, maar niet dat er vernikkelde messingonderdelen (ook kaal messing) in het wort worden toegepast (meekoken).

Wat is jullie idee hiervan?
Zal het gebruik van een koeler als deze nadelige gevolgen hebben voor de smaak, of kan het problemen geven met de reiniging (pasteuriseren in het wort)?

Groet,
Edwin

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopmans

• Super lid
Re: koperen dompelkoeler stevig met vernikkeld messing!?
« Reactie #1 Gepost op: 12-06-2008 11:13 u »
Ik kan geen antwoord op je vraag geven, maar ik moet even kwijt dat je koeler er fantastisch uitziet.  :duimop:
Netjes gedaan man.

Messing kan sowieso geen kwaad, maar nikkel...  :weetniet:

:degroeten:

Offline Booz

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 12-06-2008 11:21 u »
Met dank aan CampingGas voor de vorm.

In het gekste geval zou ik de strip langs een schuurmachine kunnen halen om het van zijn nikkellaag te ontdoen, als we toch bezig zijn...

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #3 Gepost op: 12-06-2008 11:36 u »
Citaat
Op het forum lees ik dat er wel vernikkelde kranen worden gebruikt, maar niet dat er vernikkelde messingonderdelen (ook kaal messing) in het wort worden toegepast (meekoken).

Vernikkelde kranen zijn ook van messing. Vaak is (een deel van) de binnenkant niet vernikkeld.

Bert

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 12-06-2008 12:21 u »

Zo ik weet kan nikkel geen kwaad (het komt zelfs voor in voedsel),
maar sommige mensen hebben wel last van nikkel-alergie.

http://www.fonteine.com/nikkel_allergie.html

:degroeten:

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 12-06-2008 12:49 u »
Zo ik weet kan nikkel geen kwaad (het komt zelfs voor in voedsel),
Dat zegt niets, het gaat om de dosis.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Koperen dompelkoeler stevig met vernikkeld messing?
« Reactie #6 Gepost op: 13-06-2008 10:01 u »
De genoemde Nikkel-allergie betreft doorgaans een contact allergie, dus metaal tegen de huid gedrukt -> reactie (rood, blaasjes ed).
In hoeverre nikkel oplost in wort weet ik niet, maar kan me wel voorstellen dat inname van aanzienlijke hoeveelheden hierdoor niet bevordelijk is! ;)

Offline Harold

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #7 Gepost op: 13-06-2008 13:03 u »
Ik heb contact gehad met de voedsel- en warenautoriteit over het gebruik van een Ni-koeler; deze waren daar niet enthousiast over en wezen me op het risico van schadeclaims. Een verbod spraken ze niet uit.

Offline Booz

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 13-06-2008 15:43 u »
Heh! Nou, ik haal schraap dat nikkel er wel af.
[perfectionistmodus] ze zitten toch nog niet excact evenredig verdeeld [/perfectionistmodus].

Tags: