Recepten > Bewezen recepten

ONK 08 C2 - Blond - Ben Jacobs

<< < (2/5) > >>

b.jacobs:

--- Citaat van: RobinB op 06-06-2008  13:44 u ---Hier weer de door Jacques veel genoemde spraakverwarring: bitterhop vs bitterhoppen.
De Perle is volgens mij een "dual-purpose" hop, dus zowel een bitter als aromahop.

Waar de Keurmeester waarschijnlijk op doelt is meer hop gebruiken om mee te bitteren (bitterhoppen), dus meer toevoegen aan het begin van het koken. :)
Wat was eigenlijk het doel van de 50gr kandijsuiker?
lijkt me een kandidaat om weg te laten, mocht je nog wat aan het recept willen schaven?

--- Einde van citaat ---

Dank voor je reactie. Beide kan: of een bitterhop gebruiken of meer Perle.

De 50 gram suiker had er inderdaad niet in gehoeven.

b.jacobs:

--- Citaat van: Pad op 06-06-2008  15:34 u ---Wanneer werd de honing toegevoegd? Tijdens koken? Na het koken? Tijdens de gisting? Bij het bottelen?

--- Einde van citaat ---

De honing werd laatste 10 minuten meegekookt. Zou mogelijk beter bij de vergisting moeten worden toegevoegd.
Ben

b.jacobs:

--- Citaat van: RobinB op 06-06-2008  15:49 u ---Als ik de hoeveelheid Pilsmout zie, schat ik dat het recept voor 10l is.
Dan lijkt me 200g honing een beetje veel om mee te bottelen  :clownsmile:

Ik zou het na het hevelen van de hoofdgisting toevoegen.

--- Einde van citaat ---

Dank,
Het was ook niet om te bottelen, maar gebruikt bij de laatste 10 minuten koken. Je hebt gelijk, misschien na de hoofdgisting toevoegen, blijft er meer smaak van hangen.

Ben

Oscar:
Honing kan prima bij het koken toegevoegd worden. Ik zou dan alleen gaan "back-honingen"  :D :D  dus de honing toevoegen als je het vuur hebt
uitgezet. Dan is het wort nog warm en kan de honing zich nog even mooi met het wort vermengen en je behoud de meeste aroma's.

Jacques:
Als je een fijne honingsmaak aan je bier wilt geven kun je de honing het beste toevoegen bij het bottelen ten behoeve van de hergisting. De honingaroma's kunnen dan niet meer verdampen. Dat kan wel als je de honing toevoegt tijdens de nagisting/lagering.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie