Recepten > Bewezen recepten

ONK 08 C2 - Blond - Ben Jacobs

(1/5) > >>

b.jacobs:
Ik ben nog niet zo heel lang lid van 't Wort Wat. Mijn eerste probeersel was een clubrecept voor een tripel. Erg lekker geworden. Mijn tweede bier was een zelf bedacht recept voor een blond. Het lag in mijn bedoeling die verder te ontwikkelen tot een soort huisrecept (ik heb net de derde versie op de fles) maar dit eerste blond bier werd zowaar tweede op het ONK 08 in de C klasse. Dus veel moet ik er niet meer aan versleutelen.
Ik wilde een blond maken met een soort mout en een soort hop. Zo eenvoudig mogelijk dus, want als beginner heb je nog niet veel voorraden. Ik koos voor pilsmout en als hop de Hallertauer Perle, omdat dat een mooie aroma hop zou zijn. Als je het recept beziet dan merk je dat ik er weinig van heb gebruikt als bitterhop en het dubbele voor de aroma's (ik hou van een mooie geur). Het bier heeft dan ook een heerlijke neus.
Ik ben er wel trots op dat een eigen probeersel een tweede plaats bereikt. Het zorgvuldig en vooral schoon werken werpt dan direct zijn vruchten af.

Mijn recept:
Pilsmout 3 EBC  3000 gram
Linde bloesem Honing   200 gram
Kandijsuiker   50 gram
Bitterhop: Hallertauer Perle 5,5 % alfazuur   10 gram, 90 minuten
Aromahop: Hallertauer Perle 5,5 % alfazuur   20 gram, 15 minuten
Koriander: 2 gram, 15 minuten
sinaasappelschil (gedroogd): 2 gram, 15 minuten

Gist: 1214 Belgian Ale giststarter 400 cc (5 dagen opgekweekt uit buis)
Maischwater: 12,5 liter
Spoelwater: 6,5 liter
53: 20 min   63: 20 min   72: 40 min   78: 1 min
Uiteindelijk: 10 liter Blond, SG 1064.

Volgens het juryrapport zou er iets meer bitterhop in kunnen (logisch want aromahop gebruikt) en een fruitiger soort gist. Iemand een idee voor een goede gistsoort?

Mijn idee: experimenteer met aromahop, geeft je bier meer geur en smaak.

MO:
Er zijn niet veel fruitigere gisten dan de Chimay gist (die jij hebt gebruikt). Misschien bij wat hogere temperatuur vergisten.

RobinB:

--- Citaat van: b.jacobs op 05-06-2008  10:21 u ---Volgens het juryrapport zou er iets meer bitterhop in kunnen (logisch want aromahop gebruikt)
--- Einde van citaat ---

Hier weer de door Jacques veel genoemde spraakverwarring: bitterhop vs bitterhoppen.
De Perle is volgens mij een "dual-purpose" hop, dus zowel een bitter als aromahop.

Waar de Keurmeester waarschijnlijk op doelt is meer hop gebruiken om mee te bitteren (bitterhoppen), dus meer toevoegen aan het begin van het koken. :)
Wat was eigenlijk het doel van de 50 gr kandijsuiker?
Lijkt me een kandidaat om weg te laten, mocht je nog wat aan het recept willen schaven?

Pad:
Wanneer werd de honing toegevoegd? Tijdens koken? Na het koken? Tijdens de gisting? Bij het bottelen?

RobinB:
Als ik de hoeveelheid Pilsmout zie, schat ik dat het recept voor 10 l is.
Dan lijkt me 200 g honing een beetje veel om mee te bottelen  :clownsmile:

Ik zou het na het hevelen van de hoofdgisting toevoegen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie