ONK 08 D1 + Algemeen kampioen - Vlaams Bruin (sterk) - Wil van den Broek

Gestart door huizerbrouwer, 04-06-2008 19:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

huizerbrouwer

Recept Vlaams Bruin: 1e prijs klasse D ONK2008 + Algemeen kampioen

Gebrouwen 16 november 2007
Begin SG 1078
Geschat eind SG 1014 (werkelijk 1012)
Bitterheid 22 EBU
Kleur 54 EBC

Maischen:
30 liter water 37 graden, 5 minuten
45 graden, 5 minuten
63 graden, 30 minuten
73 graden, 20 minuten
75 afmaischen

Pilsmout  84%, 7800 gram
Aroma 150 5%, 450 gram
Cara Chrystal 120 5%, 450 gram
Special B 5%, 450 gram
Chocolat ontbitterd 1,9%, 200 gram
2000 gram bruine kandijsuiker

30 liter maischwater
23 liter spoelwater, aangezuurd tot pH 6.0 met phosforzuur
75 graden.

10 minuten koken zonder hop (pellets)
Saaz 3.1%, bijdrage 16EBU, 115 gram, 60 minuten
Saaz 3.1%, bijdrage 4EBU, 60 gram, 15 minuten
Saaz 3.1%, bijdrage 2EBU, 70 gram,5 minuten

Wyeast Roeselare 3763,
gist bijna 10 maanden over datum, maar start nog prima, duurt
iets langer, daarna opgekweekt tot grotere hoeveelheid.
Gist is niet meer in de handel.
Start 1077 op 16-11-2007
Gesloten 1015 op 23-11-2007
Restant flessen (9 liter bier) van brouwsel 2006 in gistingsfles.
Zie recept ONK07 (91 punten) lijkt erg veel op dit recept.
Aangevuld tot 20 liter bier met nieuwe brouwsel.
3 maanden laten rijpen op 50 gram eikenhoutensnipper medium toast.
Overige deel van het bier is apart vergist ter controle.

Bottelen 1012 op 26-02-2008
Gebotteld met 3gram kristalsuiker en verse gist T-58.
3 dagen later op druk, smaak al heel goed

Juryrapport
Wat een fantastisch bier zeg! Een heel mooie Vlaams Bruin.
De bitterheid was iets te veel, met minder hop zou het bier iets
zachter overkomen.

Tja dat moeten we dan het komende jaar maar weer aanpassen, en
iets minder eikenhout voor de lagering denk ik zelf.
De Liefmans Goudenband heeft wat zoetstof om mogelijk de zuren
wat te compenseren. Ik voel er niets voor om zoetstof toe te voegen,
maar mogelijk kan het eind SG wat omhoog naar 1014-1015. Dit
geeft dan ook weer wat tegengewicht aan de hopbitter. Wie zal het
zeggen. Het smaak mij zo eigenlijk ook heel goed, ondanks dat er in mijn
(brouw)vriendenkring niet zoveel liefhebbers zijn voor dit type bier.

Brouw ze.

Oscar

Dit was inderdaad een super lekker bier. Het commentaar en juryrapport was mede van mijn hand.... :weetbeter: (Ja en daar ben ik een beetje trots op.)

Tsjerk

Wat voor gist raad je ons aan om te gebruiken nu de Wyeast 3763 er niet meer is?

Edgar

Is het geen 'seasonal strain' en dus wel af en toe te krijgen?

Oscar

Volgens mij is deze inderdaad seizoensafhankelijk verkrijgbaar, kwestie van geduld dus...
Ik houd het nog even op de Twyeast 001  :D :D :D (Die cultiveert in mijn achtertuin.)

huizerbrouwer

Als ik kijk bij Wyeast
http://www.wyeastlab.com/

dan is de Roeselare te vervangen door de twee onderstaande typen:

Wyeast 5112  Brettanomyces bruxellensis
Wyeast 5335  Lactobacillus

Lactobacillus 5335 produceerd een gematigde hoeveelheid zuur
dit in tegenstelling tot de 5733 Pediococcus.

Huizer Brouwer.

Pad

De roeselaere ale blend is normaal gezien terug verkrijgbaar. Als je op de site van Wyeast kijkt zal je zien dat er tijdens april, mei en juni drie speciale gisten tijdelijk terug verkrijgbaar zijn en één daarvan is de roeselare ale blend.

Dus volgens mij moet het mogelijk zijn voor Brouwland om deze terug op stock te nemen. De gist staat wel vermeld in hun nieuwe catalogus maar toen ik 2 weken terug naar die gist vroeg in de winkel in Beverlo hadden ze hem nog niet op voorraad.

Hopelijk komt dit snel in orde want wij hebben deze gist ook al eens gebruikt en gaan dit zeker nog eens herhalen.

beats

Ff een vraagje,
als grote fan van goudenband wil ik binnenkort dit bier eens proberen. Zeker nu komende maand de Roeselaere terug beschikbaar zou zijn bij Brouwland. Nu had ik ergens op het forum gelezen dat deze zou moeten lageren in een plastic vat ifv zuurstofdoorlaatbaarheid. Is dit correct?

RobinB

Dat is waarschijnlijk wel beter. Een houten vaatje zou helemaal mooi zijn natuurlijk?

Adrie

Citaat van: beats op 01-03-2010  20:07 uFf een vraagje,
als grote fan van goudenband wil ik binnenkort dit bier eens proberen. Zeker nu komende maand de Roeselaere terug beschikbaar zou zijn bij Brouwland. Nu had ik ergens op het forum gelezen dat deze zou moeten lageren in een plastic vat ifv zuurstofdoorlaatbaarheid. Is dit correct?

Nee, dat is niet correct. Plastic laat teveel zuurstof door en dan wordt je bier te azijnig. Beter is een mandfles met een stop. Door en langs die stop komt in de loop van een of twee jaar dat het bier lagert genoeg zuurstof.

RobinB

Citaat van: Adrie op 02-03-2010  07:09 uDoor en langs die stop komt in de loop van een of twee jaar dat het bier lagert genoeg zuurstof.

Ik wil de doorlaatbaarheid van de stop niet ter discussie stellen, maar wel de te verwachten flow van O2?
Als de hoofdruimte verzadigd is met CO2, hoe wil die zuurstof er dan nog langs?

De bieren die ik tot nu toe van glas-lagering heb geproefd waren niet sterk zuur. Lang niet zo zuur als de commerciele voorbeelden in ieder geval.

Adrie

De zuurstof diffundeert door de stop of tussen de stop en het glas heen. In de fles is immers heel weinig of geen zuurstof, daarbuiten 20%. Plastic laat veel te veel zuurstof door, daarom wordt in alle hobbybrouwliteratuur over zure bieren afgeraden om in zuurstof te lageren/rijpen. Je krijgt dan echt een veel te azijnig bier. Melkzuurbacteriën hebben trouwens geen zuurstof nodig, dus die maken gewoon zuur aan zonder zuurstof. Als bieren niet genoeg zuur worden, dan ligt dat waarschijnlijk aan te weinig geduld, te weinig bacteriën, te weinig voeding voor de bacteriën of een gebrek aan een of ander essentieel sporenelement.

beats

In dit geval werd 3 maanden gerijpt, zou dat nog in plastic gaan of schaf ik me dan toch beter een mandfles aan?

Adrie

Ik zou een mandfles aanschaffen. En dan na drie maanden proeven. Is het bier dan niet zuur genoeg, dan gewoon nog een half jaar laten staan, net zolang tot ie voor jouw smaak zuur genoeg is. Met dit soort bieren moet je vooral geduld hebben.

RobinB

Te weinig geduld en bacterien in ieder geval (voor mij) niet. Een Roeselaere XL-pack op 10L 1060 lijkt me afdoende?
2 jaar wachten lijkt me ook genoeg.

Verder was het een "normaal" wort met nutrivit. maar toch "slechts" lichtzuur?
Ook de roeselaere van Jacques was niet heel zuur, al had die minder lang gestaan.

De oud bruin van Oscar (houtlagering) was wat dat betreft een stuk zuurder.

beats

Dan zit er maar 1 ding op: een vergelijkende test  ;D ik kieper de helft in een glazen fles en de andere helft in een plastic vat, en dan maar afwachten he... In het ergste geval heb ik dan gewoon veel bier :) Ik laat wel iets weten als er resultaat is.

RobinB


orangeloo

In mijn onderzoek naar Vlaams bruin kom ik dit recept tegen....
Op de eerste plaats een dikke proficiat voor Wil. Het is bijzonder knap dat je 2 jaar achter elkaar in de prijzen valt met een bijna identiek recept. In 2007 een 2de plaats en in 2008 met wat aanpassingen de eerste + Algemeen Kampioen.  :groots:

Wat mij wel opvalt aan dit recept, en ook aan het recept van 2007, is de moutstort.
Dit is namelijk geen 100% maar 101% + ook nog 2000 gram kandijsuiker.  :weetniet:

Ik weet dat het al even geleden is maar bijzonder dat niemand dit heeft opgemerkt.

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 05-05-2017  21:15 uWat mij wel opvalt aan dit recept, en ook aan het recept van 2007, is de moutstort.
Dit is namelijk geen 100% maar 101% + ook nog 2000 gram kandijsuiker.  :weetniet:

Ik weet dat het al even geleden is maar bijzonder dat niemand dit heeft opgemerkt.

Als je de opgegeven gewichten aanhoudt klopt het altijd.

orangeloo

Citaat van: Jacques op 05-05-2017  22:14 uAls je de opgegeven gewichten aanhoudt klopt het altijd.

Klopt volgens mij niet helemaal... ik weet namelijk niet wat Wim zijn rendement en verliezen zijn.
Als je met procenten werkt past BrouwVisie de gewichten aan aan mijn installatie.
Ik heb dus de gewichten bij elkaar opgeteld, inclusief de suiker, dat als 100% gerekend en daarna uitgesplitst over de moutsoorten en suiker.

Maar het was niet mijn bedoeling om daar een discussie over te starten.
Het viel mij gewoon op dat er in al die tijd niemand iets over had geschreven.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.