Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Maarten stelt zich voor  (gelezen 2528 keer)

Offline Maarten

• Super lid
  • Land: nl
Maarten stelt zich voor
« Gepost op: 03-06-2008 10:05 u »
Hallo allemaal!

Ik lees al een tijdje discussies hier, en dacht, laat ik me eens aanmelden en wat over mezelf vertellen.

Ik ben Maarten, 21, studeer Biomedische Wetenschappen in Leiden, ik woon in Leiderdorp in een studentenhuis met 3 andere kerels, maar ik ga hopelijk binnenkort samenwonen.
Ik hou veel van met name lekkere biertjes. Eigenlijk van alle bier, behalve Nederlandse pils. Heeft voor mij gewoon te weinig smaak.
Toen iemand 'zelf bier brouwen' liet vallen, leek dat me een briljant idee, dus ben ik gaan uitzoeken hoe dat moet, ik heb ondertussen de eerste lading op, die overigens zeer goed geslaagd was(een iets te zwaar uitgevallen tripel (12%)). De volgende lading zit in de fles, volgens hetzelfde recept maar met iets meer water en iets minder suiker. De derde lading zit in t vat, dat wordt een weizen grotendeels gebaseerd op het recept bij het draadje 'op zoek naar de ideale weizen', maar dan met witte trappist gist.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: Maarten stelt zich voor
« Reactie #1 Gepost op: 03-06-2008 10:12 u »
Welkom Maarten! Dus je wilt zeggen dat je gelijk begonnen bent met maischen? Niet mis.

Biomedische Wetenschappen is natuurlijk een steun in de rug als het om de theorie van het brouwen gaat; daar zal je plezier van hebben. Succes. :brouwen:

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 03-06-2008 10:37 u »
Biomedische wetenschappen is leuk, maar gaat maar zijdelings over gist, en al helemaal niet over enzymen van planten. Maar steriel (of wat daar thuis voor door moet gaan) werken zit er wel al in. Ik ben begonnen met brouwen volgens de beginnersgids van http://www.martijndekker.com. Pas daarna over hobbybrouwen.nl gestruikeld.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 03-06-2008 10:49 u »
Hee Maarten welkom hier,

En goed dat je inderdaad meteen met mout bent begonnen, dat scheelt en heel voortraject. :D :D  Mocht je het leuk vinden zielsverwanten te ontmoeten, kijk dan eens op http://www.twortwat.nl/  die zitten vlak bij jou (Hoofddorp)

Succes met brouwen!

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #4 Gepost op: 03-06-2008 12:01 u »
heb ondertussen de eerste lading op, die overigens zeer goed geslaagd was(een iets te zwaar uitgevallen tripel (12%)).

12%!? Een goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen....   :hoera: :elifant: :dansen:

Welkom en veel succes.
Louis
(RoodeLeeuwVenlo)

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #5 Gepost op: 03-06-2008 12:31 u »
Biomedische wetenschappen is leuk, maar gaat maar zijdelings over gist, en al helemaal niet over enzymen van planten. Maar steriel (of wat daar thuis voor door moet gaan) werken zit er wel al in.

Dat was precies wat ik bedoelde. Als je al eens een lab van binnen hebt gezien en iets weet over micro-organismen, heb je al heel wat nuttige kennis op zak.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 03-06-2008 17:23 u »
Hoi Maarten,

Welkom op het forum!

Voordat ik begon met bierbrouwen heb ik een boekje gelezen geschreven door Dave Line. Dave raadde iedereen aan om met mout te beginnen het heel het moutextractgebeuren over te slaan. Een advies waar ik helemaal achter sta.

Ook gaf hij aan dat je als hobbybrouwen beter geen laborant, biochemicus, machinebouwer of technisch ingenieur kunt zijn omdat je dan de neiging hebt je focus bij één deelaspect van het brouwproces te leggen. Goed bierbrouwen vereist aandacht voor meerdere disciplines!

Zo te merken gaat dit voor jou niet op. Heel goed.  :duimop:

Offline René K

• Super lid
  • Brouwerij Bibere
    • Biergilde Groningen
« Reactie #7 Gepost op: 03-06-2008 19:51 u »
2 jaar geleden ben ik ook begonnen vanuit het niets met het echte werk. Een blik heeft mij nooit wat geleken. Wel is het natuurlijk een manier om te kijken of het brouwen iets voor je is. Maar dat dit bij mij het geval zou zijn was mij van te voren wel bekend  ;D.

O ja! Ook namens mij welkom op het forum en veel brouw- lees- en leerplezier gewenst!

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #8 Gepost op: 04-06-2008 22:11 u »
Tof dat je op het forum bent. En meteen bier echt brouwde.
Toen ik jaren geleden begon (1987) was er bij ons alleen maar blik te koop. Je leert dan wel over het gistingsproces op die manier.
Mijn eerste bier was een euforie, het had schuim en alcohol.  :hoera: De smaak was aanmerkelijk minder maar dat is allengs wel anders geworden.
Mijn dochter van twintig studeert ook biomedische wetenschappen (in Nijmegen) maar heeft niets met bier, brouwen noch drinken. Dat jij anders bent bewijst dat het niets met de studierichting te maken heeft.
Welkom,

Anton

Tags: