Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Schuimloos bier  (gelezen 3297 keer)

Offline Phrerick

• Boven 10 berichten
  • *
Schuimloos bier
« Gepost op: 02-06-2008 17:47 u »
Hoi ik heb 1 mei bier gebrouwen, waar ik de laatste week van geniet. Het is een lekker moutig zoetig biertje met een mooie donkerblonde kleur. Er zit alleen erg weinig schuim op. Terwijl er wel koolzuur in het bier zit. Dus ik denk dat er iets mis gegaan is.

Het recept voor 20 liter

4 kilo pilsmout waarvan 2 kilo een half jaar oud
0.5 kilo ambermout
0.5 kilo tarwemout (dat zou toch wel moeten schuimen?)

maisch

40 minuten 62 graden het water was 62 graden na het storten van de geschrote mout.
20 minuten 72 graden
doorverwarmen naar 80 graden en filteren. Spoelwater was ook 80 graden.

En ik heb ook oude hop gebruikt (zakjes zijn al een jaar open, maar zitten in een luchtdicht bakje).
25 gram H Perle 75 minuten
10 gram Saaz 10 minuten

Het een en ander heeft gegist met Brewferm topgist.

Dus mijn vragen:
1 heeft ambermout een negatief effect op schuim?
2 heeft oude pilsmout een negatief effect op schuim?
3 heeft oude hop een negatief effect op schuim?
3 had ik beter een eiwitrust kunnen gebruiken bij het maischen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

oranjeboombiertje

• Gast
Re: schuimloos bier
« Reactie #1 Gepost op: 02-06-2008 18:23 u »
Hoe warm heb je vergist? Kunnen er schoonmaakmiddelen zijn echtergebleven ergens en zo in het bier gekomen?

Misschien geeft deze gist ook een slechter schuim?

:degroeten:
Wesley

Offline Johannes

• Super lid
  • Land: nl
    • De Brouwketel
« Reactie #2 Gepost op: 02-06-2008 18:42 u »
Om je vragen 1 t/m 4 te beantwoorden. Nee, nee, nee en nee. Ik raad je aan dit artikel eerst eens te lezen.

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #3 Gepost op: 02-06-2008 18:59 u »
Als dat bier op 1 mei gebrouwen is dan geef het nog maar even de tijd, vaak wordt het wel beter na een paar weken.
Er is wel koolzuur, dus dat kan nog wel goed komen. :)

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 02-06-2008 19:15 u »

Citaat
Misschien geeft deze gist ook een slechter schuim?
Zeker weten.
Brewferm heb ikzelf zeer slechte ervaringen mee wat betreft schuimhoudbaarheid.

:degroeten:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Schuimloos bier
« Reactie #5 Gepost op: 02-06-2008 20:59 u »
Dat is natuurlijk niet zo vreemd als je ziet dat deze gist erg veel esters aanmaakt en weet dat esters schuimnegatief werken.

Beter schuim krijg je vooral door geen eiwitrust aan te houden, op een hoge temperatuur in te maischen (maar dat heb je gedaan), veel hop te gebruiken en niet te lang te lageren. Verder is dus de gistkeuze van groot belang.

Offline Phrerick

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 03-06-2008 12:07 u »
OK

Tot nu toe heb ik goede schuimervaringen met Brewferm. Maar dan gebruik ik meer (verse) hop. En eigenlijk is dit het eerste bier wat ik zonder sinasappelschillen en koriander brouw. Hebben die twee soms een positief effect op schuim?  :denken:

Ik heb express geen kruiden en minder hop gebruikt in dit bier om de smaak van de ambermout te kunnen proeven. En die bevalt ons goed  :biersmile:.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #7 Gepost op: 03-06-2008 13:20 u »
Hoeveel % alcohol heeft het bier uiteindelijk? Oftewel wat was de begindichtheid van het bier? Naarmate er meer alcohol in het bier zit, zal ook het schuim minder goed zijn. Dat in combinatie met een grote hoeveelheid esters is zeker slecht voor het schuim.

Als je ergens schoonmaakmiddelen hebt achtergelaten, zou je dat wel proeven of ruiken. Zeker chloorhoudende middelen haal je er zo uit.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #8 Gepost op: 03-06-2008 13:27 u »
Je komt er hier niet uit hoor (zeker niet als je de vervolgvragen niet beantwoord :police: ). Het artikel gaat je alles vertellen dat je moet weten over schuim. In het begin gaat niet alles perfect, en dat kan ook niet. Het ligt niet aan je recept of aan de 'oude' mout, hoewel meer hop misschien had geholpen.

Offline Phrerick

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 10-07-2008 14:54 u »
Nu een dikke maand later schuimt het bier een stuk beter. Blijkbaar had het schuim wat tijd nodig. Nu met de schuim erboven op is het een prima biertje. Mooi kleurtje (donkerblond) en zelfs mijn vriendin drinkt het graag. Binnenkort maar weer eens wat brouwen  :pan: