Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Foto's ONK 2008, inclusief keuring, en uitslag  (gelezen 54864 keer)

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
Re: Foto's ONK 2008, inclusief keuring, en uitslag
« Reactie #150 Gepost op: 19-06-2008 11:13 u »
Edgar,

BKG is toch geen onnozele buitenwereld?

Een IPA is bitter. punt. Daarom staat biertype op de fles.
Maar inderdaad te bitter kan, maar niet zo snel met een IPA.
Zeker niet als je de reacties in dit topic leest: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8496.0.html

Over mijn IPA.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #151 Gepost op: 19-06-2008 11:25 u »
Maar inderdaad te bitter kan, maar niet zo snel met een IPA.

Dat is natuurlijk niet helemaal waar, Edager heeft wel een punt. IBU's zeggen niet alles want zoals je weet liegen alle voor ons beschikbare formules over het aantal ibu's  >:D  En daarbij is de hardheid van de bitterheid ook iets wat meespeelt en de smaak van de keurmeester natuurlijk.  ;)

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #152 Gepost op: 19-06-2008 11:26 u »
Edgar,

BKG is toch geen onnozele buitenwereld?

Wel in de zin dat ze inzender Wes niet kennen, althans niet aan het bier verbinden. (overigens bedoelde ik er ons forumlezers mee) 'Bitter, punt' vind ik niet zo realistisch. Ook jouw bier lijkt nogal ver doorgegist trouwens Jeroen, wat een reden zou kunnen zijn voor het commentaar. En je vind de bitterheid zelf ook iets te hard, zeg je. :weetniet:

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #153 Gepost op: 19-06-2008 12:28 u »
Een bericht later:

Citaat
Misschien trekt de hardheid nog wat weg.
Dat kan soms heel plotseling gebeuren.

En lees dan nog eens de reacties in het topic dat ik aan heb gehaald in het vorige bericht.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #154 Gepost op: 19-06-2008 13:01 u »
Met alle respect voor de proevers: dat zegt me niet zo veel. Proeven is subjectief en hobbybrouwers zijn wat bitterheid betreft nog net effe wat subjectiever. Het is meermaals gebeurd dat een bier dat ik naar hard bitter vind, door anderen niet zo werd ervaren. Wes' bitterhopkeuze (Target) en begin/eind SG zijn trouwens wel objectieve gegevens.

Waar het mij om gaat is dat ik het vreemd vind om te 'klagen' over wat er op het keuringsformulier staat, terwijl a) die keurmeester ervoor doorgeleerd heeft (al is niemand onfeilbaar) en b) je zelf gekozen hebt voor zo'n subjectieve beoordeling door mee te doen. Net zoals de winnaar niet naast z'n schoenen moet gaan lopen omdat hij zou moeten weten dat het om een momentopname gaat, zo moeten degenen met lager-dan-verwachte beoordelingen ook eh... slikken en doorgaan. :lekkerbier:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #155 Gepost op: 19-06-2008 13:07 u »
Wesley's IPA was uitstekend. Toen ik hem proefde. Ik vermoed dat de keurmeesters bij IPA alleen maar aan Amerikaans bier kunnen denken. Dat zou jammer zijn.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #156 Gepost op: 19-06-2008 13:18 u »

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #157 Gepost op: 19-06-2008 13:26 u »
Waar het mij om gaat is dat ik het vreemd vind om te 'klagen' over wat er op het keuringsformulier staat, terwijl a) die keurmeester ervoor doorgeleerd heeft (al is niemand onfeilbaar) en b) je zelf gekozen hebt voor zo'n subjectieve beoordeling door mee te doen. Net zoals de winnaar niet naast z'n schoenen moet gaan lopen omdat hij zou moeten weten dat het om een momentopname gaat, zo moeten degenen met lager-dan-verwachte beoordelingen ook eh... slikken en doorgaan. :lekkerbier:

Ik heb een tijdje geleden hier al uitgebreid over geplaatst op het forum. Het commentaar is niet duidelijk. Ik zie dat ik geen 25 punten heb gehaald en er staat een klein cirkeltje bij bitter; dus zal dat wel afwijken; te weinig kan niet, dus eigen conclusie, dus waarschijnlijk te bitter gevonden.

Maar Wat ik ook al eerder zei, het blijft proeven en over smaak valt niet te discussieren.
Daarnaast ik denk er sterk over dat ik niet meer mee doe aan wedstrijden, zolang ik geen 100 punten haal, en wel het commentaar het "verder weinig op aan te merken" (ja 2 jaar achter elkaar)

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #158 Gepost op: 19-06-2008 13:43 u »
Edgar,

Jij hebt deze IPA ook al eens als een goede IPA beoordeeld tijdens een forum uitje. Het is gewoon een hele mooie stijlvaste Engelse IPA. Het probleem is volgens mij dat de keurmeesters het biertype Engelse/traditionele IPA niet (goed) kennen. Als dit hem niet is wat dan wel? Als hij minder bitter wordt, zoals op het formulier vermeld, en zwaarder in alcohol, ook op het keuringsformulier vermeld, krijg je meer een zware blonde met Engelse gist en geen IPA. Een IPA hoort gewoon boven de 45 IBU en tussen de 5 en 6% alcohol te hebben, dat is een klassieke Engelse IPA.

Ik heb nog nooit een echte Engelse IPA gedronken die boven de 6% alcohol zat en ze waren allemaal goed bitter of zelfs heel bitter. Mijn bier voldoet hier gewoon aan en ik vind het jammer dat ik dan punten aftrek krijg met een commentaar dat juist volledig bij het biertype hoort. Als er nou iets anders had gestaan zoals verkeerde gistkeuze/ andere hop gebruiken of iets dergelijks vind ik het niet zo erg maar nu kent de keurmeester volgens mij het biertype niet goed.

:degroeten:
Wesley

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #159 Gepost op: 19-06-2008 13:48 u »
Tsja, de vraag is: wat zijn de kriteria voor een I.P.A.

Ik heb geen biertypengids bij de hand, maar volgens mij is een van de voorbeelden de Samuel Smith India Ale. Die is echt niet superbitter.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #160 Gepost op: 19-06-2008 14:05 u »
Dat ik die IPA lekker vond (op een hobbybrouwers-onder-elkaar-avond waar mensen ook véél te positief waren over mijn bier... >:D ) zegt helemaal niks over of dat ding stijlvast was. We kunnen bezig blijven. 'Goed', 'uitstekend' of 'lekker' doet er gewoon niet toe. Jullie lopen gewoon te piepen.

De Engelse IPA's die ik in Engeland heb geproefd waren trouwens helemaal niet bijzonder bitter. Waarschijnlijk lang niet zo bitter als dat ding van jou, maar allého. Maar wat volgens mij niet in jullie hoofd wil is dat iemand anders, aan wie jullie hebben gevraagd je bier te beoordelen, anders over je bier denkt dan je zelf.

Natuurlijk kan je een beoordeling krijgen die je in negatieve zin verbaast. Dan kan je 3 dingen doen:

1 je kunt het er mee eens zijn en je bier volgende keer verbeteren
2 je kunt het er niet mee eens zijn en voor jezelf denken dat die keurmeester een slechte dag had
3 je kunt het er niet mee eens zijn en proberen te ontdekken wat die keurmeester bedoelt met dat commentaar

Wat jullie doen is 4: het er niet mee eens zijn omdat je al véééél te hard hebt geroepen hoe geweldig het bier is en openlijk verkondigen dat je dan wel een beoordeling wilde, maar niet díe beoordeling en dat er vast iets mis is met het systeem of de mensen in het systeem.

Als je bieren met 99 punten best-of-show waren geworden, zou je dan ook zijn gaan mieren*** over die paar imperfecties die de keurmeesters gemist hebben? :weetniet:

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #161 Gepost op: 19-06-2008 14:20 u »
Natuurlijk kan je een beoordeling krijgen die je in negatieve zin verbaast. Dan kan je 3 dingen doen:

1 je kunt het er mee eens zijn en je bier volgende keer verbeteren
2 je kunt het er niet mee eens zijn en voor jezelf denken dat die keurmeester een slechte dag had
3 je kunt het er niet mee eens zijn en proberen te ontdekken wat die keurmeester bedoelt met dat commentaar

Wat jullie doen is 4: het er niet mee eens zijn omdat je al véééél te hard hebt geroepen hoe geweldig het bier is en openlijk verkondigen dat je dan wel een beoordeling wilde, maar niet díe beoordeling en dat er vast iets mis is met het systeem of de mensen in het systeem.

1. Tuurlijk, maar wat is er fout, staat niet op mijn formulier.
2. kan, maar helpt niemand.
3. heb ik nagevraagd, geen reactie.
4. Nee dat zeg ik niet, ik zeg dat ik het vreemd vindt dat het anders wordt beoordeeld dan alle anderen, zonder duidelijk commentaar. Als ik 10 punten had gekregen met veel commentaar, was ik tevreden, nu met 76 (= goede score, ik ben tevreden) zonder commentaar vind ik het zonde van mijn tijd/geld van de wedstrijd. Is echt weg gegooit. Ik doe mee om beter te worden. Lees de kranten artikelen waarin ik geinterviewd ben.

Dus ik wil 1, daar heb ik 3 voor nodig maar krijg ik niet.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #162 Gepost op: 19-06-2008 14:44 u »
Tough luck, is mijn mening. Alsof niet voor te stellen is dat een bier gewoon geen indruk maakt (bij die betreffende keurmeester!), ook al zijn er geen fouten te ontdekken. :weetniet: Wees blij dat het bier ook wordt beoordeeld op zaken die in niet in getallen en kennelijk moeilijk in woorden uit te drukken zijn.

Trouwens, al klopt het dat die keurmeester het biertype Engelse IPA niet goed kent, dan nog: jammer dan. Je weet op voorhand dat het allemaal mensenwerk is en dat je geen perfect rapport krijgt. Velen zijn perfect tevreden met hun beoordelingen en commentaar, en dat kan voor jou volgend jaar ook het geval zijn.

Offline BuBS

• Super lid
    • http://www.facebook.com/?ref=home
« Reactie #163 Gepost op: 19-06-2008 15:08 u »
Als hobbybrouwer ben je niet helemaal objectief over je eigen brouwsel.
We denken daar veel te positief over, niet dat ze slecht zijn hoor.
In Middelburg hebben we elke maand een Pint bier proefavond, met elke proefavond een thema.
De afgelopen jaren naam ik regelmatig een eigen brouw mee, dus tussen 6 commerciële porters, zit dan blind mijn porter. Die ik zelf echt geweldig vond, maar tussen die andere porters, was het toch wel een beetje minder.
EBC had dit met een IPA, thuis geweldig, maar op de proefavond toch redelijk wat commentaar.
Peter van Den Hurk zei wel eens na een ONK, winnaars hoor je niet enkel de verliezers.
Een keurmeester kan het wel eens fout hebben, verder is het een moment opname.
Zeker met IPA's wordt het moelijk, want hoe vaak drink een keurmeester een IPA.
Heeft is als referentie de Flying Dog IPA's of een wat mildere Engelse IPA
Maar als je zelf je bier geweldig vind. Dan is het toch goed.

Gr Kees

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #164 Gepost op: 19-06-2008 15:41 u »
Als hobbybrouwer ben je niet helemaal subjectief over je eigen brouwsel.
Objectief bedoel je?

Verder helemaal eens met Edgar.

Offline BuBS

• Super lid
    • http://www.facebook.com/?ref=home
« Reactie #165 Gepost op: 19-06-2008 16:11 u »
Citaat
Objectief bedoel je?
Stom, ik heb het aangepast.
Best moeilijk Nederlands.

Kees

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #166 Gepost op: 19-06-2008 16:30 u »
Een ONK is een wedstrijd, geen bierkeuring.

Je doet mee om te winnen en keurmeesters keuren om de winnaar te bepalen. Zo simpel is het.

Zou het een echte bierkeuring zijn, waarbij je echt aanwijzingen krijgt om te verbeteren, dan heeft de keurmeester ook alle brouwgegevens nodig. Alleen dan kunnen gerichte brouwadviezen worden gegeven.

Een ONK is een loterij. Zolang je dat accepteert, kan je er veel plezier aan beleven. Als je niet wint, ga dan niet zeuren en koop volgend jaar een nieuw lootje.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #167 Gepost op: 19-06-2008 17:33 u »
Heel eigenlijk is IPA een bier dat zwaarder en hoppiger werd gebrouwen om de reis naar de koloniën (India) goed door te komen. Eenmaal daar, werd het weer aangelengd met water...

Het verbaasd mij dan ook niet dat vele Engelse IPAs helemaal niet zo zwaar en bitter zijn.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #168 Gepost op: 19-06-2008 17:52 u »
Vergeet niet dat er in Engeland veel bieren zijn van "slechts" 3-4% alcohol. Dan is een IPA van 5-6% ineens zwaar vergeleken daarmee.

Wesley

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #169 Gepost op: 19-06-2008 19:30 u »
Als je geen commentaar wilt, moet je het spelletje niet spelen is mijn idee.

Commentaar is vaak niet leuk. Na de ontkenning ervan komt de fase dat je hierdoor kansen tot verbetering ziet.  ;)

Als hobbybrouwer ben je niet helemaal objectief over je eigen brouwsel.
We denken daar veel te positief over, niet dat ze slecht zijn hoor.

Daarom is het goed ze door een vreemde te laten keuren. Uiteraard kunnen ze het mis hebben maar sta op zijn minst open voor op- en aanmerkingen. Het kan je helpen om nog verder te komen dan je al bent.  :groots:

Overigens ken ik de bierstijl IPA niet qua smaak dus inhoudelijk kan ik daar niets over zeggen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #170 Gepost op: 19-06-2008 21:16 u »
Edgar,

Het is gewoon een hele mooie stijlvaste Engelse IPA. Het probleem is volgens mij dat de keurmeesters het biertype Engelse/traditionele IPA niet (goed) kennen. Als dit hem niet is wat dan wel? Als hij minder bitter wordt, zoals op het formulier vermeld, en zwaarder in alcohol, ook op het keuringsformulier vermeld, krijg je meer een zware blonde met Engelse gist en geen IPA. Een IPA hoort gewoon boven de 45 IBU en tussen de 5 en 6% alcohol te hebben, dat is een klassieke Engelse IPA.

Een aantal weken geleden toen ik in Londen was heb ik ook een paar Engelse IPA's gedronken. Die vond ik zeker niet al te bitter.

De keurmeesters gaan dit jaar naar Engeland voor hun studiereis. Als het goed is worden de Engelse bieren volgend jaar optimaal gekeurd...

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #171 Gepost op: 19-06-2008 21:40 u »
Mijn IPA was ook niet heel bitter. Volgens alle proevers wordt hij niet boven de 50 IBU geschat, goed binnen de klasse dus. De bitterheid is ook niet hard.

Ik vind het gewoon jammer dat ik weinig punten krijg voor een bier dat is juist specifiek heb uitgekozen in te sturen omdat het zo mooi binnen de klasse valt.

Het is goed dat de keurmeesters naar Engeland gaan, daar kunnen ze waarschijnlijk een hoop leren. Jammer dat ik voortaan niet meer mee doe anders zou ik volgend jaar een dikke prijs winnen met zo'n mooie IPA ;D

Wesley

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #172 Gepost op: 19-06-2008 21:58 u »
niet heel bitter (...) Volgens alle proevers (...) niet boven de 50 IBU (...) binnen de klasse dus (...) niet hard (...) gewoon jammer dat ik weinig punten (...) mooi binnen de klasse (...) kunnen ze hoop leren (...) niet meer mee doe (...) dikke prijs winnen (...) zo'n mooie IPA

Jaaa ja ja ja :slaperig: :-*

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #173 Gepost op: 19-06-2008 22:01 u »
Nog in de ontkenningsfase dus...  :D

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #174 Gepost op: 20-06-2008 07:46 u »
Kom op Wesley, het was een heerlijk bier. Maar dit doet me onderhand denken aan 2 gasten die vorig jaar dachten kampioen te worden met een of andere geuze  :pan:   :nut: :P

Tags: ONK