Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Foto's ONK 2008, inclusief keuring, en uitslag  (gelezen 54894 keer)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Foto's ONK 2008, inclusief keuring, en uitslag
« Reactie #75 Gepost op: 06-06-2008 19:05 u »
Hebben jullie niet elk jaar na het ONK dezelfde soort discussies?

Tuurlijk maar schijnbaar houden we ervan om in rondjes te lopen... :D :D. Nee op de een of andere manier blijven deelnemers gewoon deelnemers en hebben vaak geen flauw idee hoe zo'n keuring verloopt. In het verleden is er opspraak gekomen omdat een 2e plaats meer punten had dan een eerste plaats.
als je weet hoe een keuring verloop, en dat er vaak rond de 30-40 tripels en dubbels worden ingezonden is dat wel te begrijpen. Toen heeft het BKG dat geprobeerd uit te leggen aan de deelnemers.... :stom:  Onbegonnen werk..mensen begrepen het nog steeds niet. Een bier dat door klaasje is beoordeeld met 88 punten is toch beter dan een bier dat door gertje met 86 punten is beoordeeld...

Om dit te voorkomen worden achteraf de punten "gecorrigeerd" (indien nodig) zodat de eerste plaats wel de meeste punten heeft.

En nu blijkt dus dat mensen absoluut geen flauw benul hebben hoe een keurmeester keurt en dat formulier invult...Ik probeer enkel wat duidelijkheid te scheppen in wat de keurmeesters doen. Het filmpje van de eindrondes vonden velen ook leuk om te zien  zeker omdat ze dan zien dat hun 1e, 2e, of 3e plaats echt niet door 1 keurmeester wordt bepaald. Dus een winnaar mag zich dan ook met recht een winnaar noemen en is dus best wel iets om trots op te zijn.

:degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #76 Gepost op: 06-06-2008 19:21 u »
Ik vind dat je vertouwen moet hebben in de keurmeesters.
Deze jongens doen op vrijwillige basis stinkend hun best om al die bieren te keuren. Er zit geen enkel eigenbelang bij.

De keuring blijft natuurlijk voor een groot deel subjectief dus als je geen vertouwen in de keurmeesters hebt (meestal achteraf) moet je geen bieren weer insturen.

Ik heb soms ook mijn vragen bij bepaalde beoordelingen en trek vervolgens toch mijn eigen conclusies over het bier.

Opbouwende kritiek mag er zijn maar ik vind wel dat er ieder jaar te veel wordt gez**kt over de geven punten.

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Land: be
  • Ipso Facto
« Reactie #77 Gepost op: 06-06-2008 20:15 u »
Misschien een beetje offtopic;  Maar ik bekijk het wel vanop een afstand.

In een vroeger leven speelde ik gehoorzaamheidswedstrijden met de hond in BelgiŽ, ook hier waren er keurmeesters die vooral punten aftrokken...
Sommige van de keurmeesters liggen u beter als andere en sommigen vindt je sympathiek anderen niet.
Soms speelde je de wedstrijd van je leven maar haalde, door de keurmeesters, toch een mindere uitslag, soms net andersom.
Als je dan de beker van BelgiŽ speelt wordt er nog strenger gekeurd.

Ik dacht dat jullie een voordeel hadden, en dat discuties minder zouden voorkomen, want de bieren worden anoniem gekeurd.
Alhoewel dat ik gezien heb dat in Oss de wedstrijd ook niet meer anoniem is...

Wij moesten steeds met onze hond op het terrein en waren na 50 wedstrijden per jaar o zo herkenbaar...

Dit alles maar om te zeggen dat jullie toch wel een geweldig voordeel hebben, jullie kunnen de keurmeesters hier eens goed hun vet geven ze herkennen uw bier toch niet bij de volgende keuring.

Nochtans heb ik een oplossing voor jullie:
Als er op zaterdag een officiŽle keuring is, organiseer dan op zondag een niet-officiŽle keuring met net dezelfde bieren.
Kies een paar goede hobbybrouwers om te keuren en vergelijk dan de uitslagen.
Het valt misschien beter mee als jullie zouden denken.
En dan weten die gelegenheidkeurders ook eens hoe moeilijk het is om tussen al die toppers de winnaar aan te duiden.

Ziet iemand hier iets in???

Offline Peter_van_den_Hurk

• Vol lid
  • God schiep de mens, de mens het Bier. Goddelijk !!
    • Bierproeven met Peter
« Reactie #78 Gepost op: 06-06-2008 20:17 u »
Ik heb toch wel degelijk gevraagd om uitbreiding met een Amerikaanse IPA en ik meen zelfs ook Amerikaanse Pale Ale.
Officieel, via de website.

Of was dat nou via het LABO...ik weet niet meer.  :stom:
Zojuist alle bestanden doorzocht. maar niets gevonden.

Wat was mijn reactie op jouw mail?
Op welke datum hen je mij die mail gezonden?
kan je mij de antwoordmail, die meteen na het invullen van een contactformulier toesturen is verzonden?
Iedereen kan wel beweren dat men mij een mail heeft gezonden.
Wie gaat er achter de naam EBC schuil zodat ik verder kan zoeken?
Peter van den Hurk

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #79 Gepost op: 06-06-2008 20:20 u »
Wie gaat er achter de naam ECB schuil zodat ik verder kan zoeken?
Peter van den Hurk

ECB? of bedoel je EBC

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #80 Gepost op: 06-06-2008 20:43 u »
Wie gaat er achter de naam EBC schuil zodat ik verder kan zoeken?
Peter van den Hurk

Jasper D.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #81 Gepost op: 06-06-2008 22:15 u »
Ikke Peter! Je weet wel...

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #82 Gepost op: 06-06-2008 22:16 u »
Ik heb gezocht maar niet gevonden. Mijn 'simpele' Zeelandnet mail wordt automatisch gewist. Ik heb wel een antwoord ontvangen van iemand, die zei dat het zou worden behandeld in een of andere vergadering...

Het was zeker geen mail van jou Peter.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #83 Gepost op: 06-06-2008 22:47 u »
vergeet niet, dat ondanks alles persoonlijk smaak wel degelijk mee telt. Iemand die niet veel bitter gewenst is zal een bepaalde bitterheid veel heftiger ervaren dan, laten we zeggen Wesley  :D.

Wat doet zo'n keurmeester dan in de klasse IPA ??? Laat hem lekker zoete troep proeven :echtboos:

Ik kan dat echt niet begrijpen. Zelf drink ik heel vaak Engelse bieren (ook veel IPA's) en weet echt wel hoe zo'n bier hoort te zijn en hoor van bijna iedereen dat het een super lekker biertje is. Dan denk ik eens voor de gein laat ik eens eentje insturen omdat die binnen de stijl past (meestal brouw ik niet stijlvast maar te bitter) en dan krijg ik maar zo weinig punten. Dat is voor mij weer een motivatie om niet meer mee te doen (doe ik toch al niet meer ;D) want dat zou betekenen dat ik maar een biertype moet gaan brouwen dat de keurmeester zelf liever drinkt en niet iets dat binnen de stijl valt.

Wesley

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #84 Gepost op: 06-06-2008 22:54 u »
en hoor van bijna iedereen dat het een super lekker biertje is.

Ik weet niet welk bier het was, maar een super lekker bier kan natuurlijk qua stijl wat afwijken. Dat zijn natuurlijk 2 verschillende dingen...
Tja en vind je als brouwers vaak niet je eigen bier dat super lekker is ook het beste bier. :P   ;)

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #85 Gepost op: 06-06-2008 23:03 u »
Het was nr 32, jij hebt hem al geproefd of nog staan maar ik heb hem aan je meegeven op het vorige uitje.

Nr 31 vond jij in het draadje over de ruilbieren perfect binnen de stijl en meer dan 75 punten, waarschijnlijk rond de 80 waard. Zo denk ik ook over die 32, is een soortgelijke IPA. Ik zou zeggen proef hem eens objectief en geef er eens punten voor. Zelf vind ik hem zeker 80 punten waard, misschien nog wel meer. Ik hoor ook gewoon van veel mensen dat hij binnen de stijl is, dat mag ik hopen want dat was ook mijn doel dit keer. Ik heb daarvoor alle IPA's die ik kon geproefd en ben expres binnen de stijl gaan zitten. Dat ik dan voor de gein instuur naar het ONK en zo weinig punten krijg vind ik gewoon heel jammer van zo'n mooi bier.

Wesley

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #86 Gepost op: 06-06-2008 23:18 u »
Jongens, keuren is toch mensenwerk... Het bier wordt er niet slechter van, en je reputatie ook niet volgens mij.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #87 Gepost op: 07-06-2008 11:45 u »
Nr 31 vond jij in het draadje over de ruilbieren perfect binnen de stijl en meer dan 75 punten, waarschijnlijk rond de 80 waard.

Ik ben nog geen keurmeester, slechts nog steward, moet nog een hoop leren... ;)  De 31 heb ik nog staan.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #88 Gepost op: 07-06-2008 12:42 u »
Jazeker, elk jaar weer nagenoeg dezelfde discussie. Maar deze malle PINT tic erbij, geeft de boel een, tsja een wat...een aparte afwijking zal ik maar zeggen.

PINT staat er inderdaad los van. als je goed leest vroeg Oscar om een datum om eens mijn bier samen te keuren. Ik opperde een datum; de ALV van PINT, want ik weet dat Oscar lid is PINT. Maar dat heeft helemaal niet met BKG, LABO etc te maken (heb ik ook nooit gecombineerd)

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #89 Gepost op: 07-06-2008 20:50 u »
Opbouwende kritiek mag er zijn maar ik vind wel dat er ieder jaar te veel wordt gez**kt over de geven punten.

Hahaha!
En dan zeik ik juist niet over de gegeven punten (was het er helemaal mee eens), maar over de nŪet gegeven punten... :clownsmile:
;)

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #90 Gepost op: 07-06-2008 21:36 u »
Ik ben het ook niet eens met de niet gegeven punten, die had ik erbij moeten krijgen :D ;D

Wesley

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #91 Gepost op: 07-06-2008 21:45 u »
Citaat
Ik wil namelijk weten als ik ergens 19 punten haal in plaats van de 25 waarom.
Dit ben ik met Jeroen eens.
De formulieren zijn te beknopt.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #92 Gepost op: 07-06-2008 22:14 u »
De formulieren zijn te beknopt.

Niet eens!   :neenee: 

Iets om over te denken: je ruikt een geur of je proeft een bepaalde smaak, geef er een cijfer voor en verklaar tot op de punt nauwkeurig waarom je dat cijfer hebt gegeven.  :weetbeter: :weetbeter:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #93 Gepost op: 07-06-2008 22:45 u »
Bij het keuren komt ook een factor gevoel bij spelen zoals Oscar probeert uit te leggen. Je kunt niet altijd precies uitleggen waarom het ene bier 21 punten krijgt voor geur en het andere 19 punten.
Ook mag je niet blind staren op de hoogte van de totaalscore. Vergeet niet dat de cijfers relatief zijn. Het eerste bier dat gekeurd wordt krijgt nooit geen 93 punten of meer. Simpelweg omdat je als keurmeester ruimte wilt houden voor het geval er nog meer super goede bieren geproefd worden.
Vaak proeft een keurmeester zijn bieren nadat hij de bieren op een rijtje heeft gezet nog een keer na om te kijken of de gegeven punten wel in overeenstemming zijn met de rangschikking die hij juist acht.

Keuren is inderdaad mensenwerk en het BKG maakt daar serieus werk van!

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #94 Gepost op: 07-06-2008 23:15 u »
Bij het keuren komt ook een factor gevoel bij spelen zoals Oscar probeert uit te leggen. Je kunt niet altijd precies uitleggen waarom het ene bier 21 punten krijgt voor geur en het andere 19 punten.

Dat heet "fingerspitzen gefŁhl"

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #95 Gepost op: 09-06-2008 09:16 u »
NEWS-FLASH, zie bijlage!  ;)

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #96 Gepost op: 11-06-2008 16:48 u »
Ik heb mijn keuringsformulier nog steeds niet binnen. Kan het kloppen dat dit een behoorlijke tijd kan duren?  :weetniet:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #97 Gepost op: 11-06-2008 17:00 u »
Kan het kloppen dat dit een behoorlijke tijd kan duren?  :weetniet:

Ligt natuurlijk aan de organisatie. Formeel is het niet meer dan een enveloppe+postzegel en op de post doen.
Feitelijk hadden ze die al na de keuring in enveloppen bij elkaar kunnen doen... Maar ik weet niet hoe ze dat dit jaar
geregeld hebben?

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #98 Gepost op: 11-06-2008 17:04 u »
Ik heb ze in ieder geval al heel, heel lang binnen. Beetje onlogisch dat ze zo'n werkje uitsmeren over weken. Misschien handig om toch eens te informeren?

:degroeten: JW.

Offline Arie

• Vol lid
  • Cetero censeo birrum bibendum esse
« Reactie #99 Gepost op: 11-06-2008 20:43 u »
Ik heb ze ook nog niet binnen. Ik heb gister even een mailtje gestuurd aan J.W. Fukkink. Hij heeft mijn vraag doorgespeeld naar de wedstrijdcomissie.

Arie

Tags: ONK