Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Foto's ONK 2008, inclusief keuring, en uitslag  (gelezen 53322 keer)

oranjeboombiertje

• Gast
Re: Foto's ONK 2008, inclusief keuring, en uitslag
« Reactie #50 Gepost op: 06-06-2008 10:51 u »
Welk nummer had je ingestuurd naar het ONK? 31 of zo?

Nr 32, de XX-IPA. Ik vind het een perfecte stijlvaste Engelse IPA maar die kennen de heren keurmeester waarschijnlijk niet. Ik denk dat ze het hebben geproefd als een Amerikaanse IPA, dan is hij niet binnen de stijl.

:degroeten:
Wesley

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline De-Geert

• Super lid
  • Land: nl
« Reactie #51 Gepost op: 06-06-2008 11:04 u »
Nr 32, de XX-IPA. Ik vind het een perfecte stijlvaste Engelse IPA maar die kennen de heren keurmeester waarschijnlijk niet.

Of jij niet  ;)   

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #52 Gepost op: 06-06-2008 11:11 u »
Ach, mijn Amarillo IPA werd ook te hoppig gevonden.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #53 Gepost op: 06-06-2008 11:45 u »
Jongens, jongens, al dat commentaar. Laat Wesley maar eens een Belgisch biertype beoordelen... Die wordt afgekeurd terwijl deze volledig binnen de stijl valt. En hij zal wellicht 2 blaadjes nodig hebben om zijn commentaar regels kwijt te kunnen... >:D >:D

Probeer het maar eens alle stylen kennen en kunnen beoordelen., ga d'r maar an staan  :biersmile:

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #54 Gepost op: 06-06-2008 11:51 u »
...De laatste 16 maanden heeft niemand serieus bij het BKG gevraagd of er een of meer type toegevoegd zou kunnen worden aan de uitgebreide BKG typelijst...

Ik heb toch wel degelijk gevraagd om uitbreiding met een Amerikaanse IPA en ik meen zelfs ook Amerikaanse Pale Ale.
Officieel, via de website.

Of was dat nou via het LABO, ik weet niet meer.  :stom:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #55 Gepost op: 06-06-2008 12:02 u »
Oscar, we moeten even afwachten wat er op de formulieren staan, maar ik vind het volledig terecht dat we hier - op zo'n opbouwend mogelijk wijze - commentaar spuien op de keuringen.

Als Peter van den Hurk beweert dat alle biertypes bekend zijn bij alle keurmeesters, dan mogen we daar in de praktijk scherp op zijn.

Een te hoppige Amarillo IPA bestaat niet. Een IPA mag mega hoppig zijn.

En de IPA van wesley was een super-lekkere Engelse IPA. Echt, die punten slaan nergens op.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #56 Gepost op: 06-06-2008 12:35 u »
Om nou zo ver te gaan door te zeggen dat de punten nergens op slaan, wil ik niet.

Ik heb al een prive-berichten-wisseling met Peter van Hurk lopen.
Ik wil namelijk weten als ik ergens 19 punten haal in plaats van de 25 waarom.

En als eind commentaar
Citaat
Verder weinig aan op te merken
daar kan ik niets mee.
Dan had ik toch 25 van de 25 punten moeten hebben????

Goed er wordt wat fruitigs geproefd. Ja logisch met amarillo, die specifieke grapefruit smaak geeft. Maar dat is heel wat anders dan te hoge vergistingstemperatuur.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #57 Gepost op: 06-06-2008 12:59 u »
Ik heb toch wel degelijk gevraagd om uitbreiding

Jasper, ik kan je gerust stellen: het BKG is er mee bezig, er wordt aan gewerkt, maar je begrijpt ook wel dat dat niet over 1 nacht ijs gaat... ;)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #58 Gepost op: 06-06-2008 13:12 u »
Jeroen,

Dat commentaar slaat natuurlijk nergens op bij een dergelijke score. En Peter probeert dit natuurlijk zo goed mogelijk onder de keurmeesters duidelijk te maken. Met zo'n commentaar mag je naar mijn idee (maar misschien zeg ik nu te veel) gerust bij het BKG die keurmeester "op het matje" laten komen. Je betaald ten slotte €4,- voor het bier om te laten keuren.

Over die 19 van 25 punten kan ik het volgende zeggen : Tijdens het keuren wordt geroken, gekeken en geproefd en worden her en der kruisjes en streepjes gezet. Op een bepaald ogenblik bepaal je de totale score voor dit bier, zeg 75 punten. Op het eerste blad heb je dan misschien al 13 punten vergeven. Op het 3e blad (rechts van het midden) heb je misschien ook al wat punten gegeven voor nasmaak, mondgevoel e.d.  Dan blijft er van die 75 punten misschien nog 36 over. Die worden verdeeld over de smaak en geur. En dan bepaal je of geur beter was of dat smaak beter was. Stel de smaak was beter, dan kun je die 36 verdelen in 20 voor smaak en 16 voor geur.

Zo heb ik het tot nu toe geleerd. Bij een volgende gelegenheid (waar dan ook) wil ik wel eens samen een willekeurig bier met je keuren. Dan zie je hoe een keurmeester (of ik ) in dit geval geleerd heb om te werk te gaan tijdens een keuring..Echter ben ik natuurlijk nog maar een keurmeester in wording

maar wellicht is het wel goed om hier en daar de brouwers te laten weten hoe een keurmeester aan zijn punten komt. en vergeet niet, dat ondanks alles persoonlijk smaak wel degelijk mee telt. Iemand die niet veel bitter gewenst is zal een bepaalde bitterheid veel heftiger ervaren dan, laten we zeggen Wesley  :D.

tot zo ver even mijn betoog.... :degroeten:

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #59 Gepost op: 06-06-2008 13:20 u »
Je betaald ten slotte €4,- voor het bier om te laten keuren.

Vandaar dat ik ook punten had verwacht voor de kloonklasse, die kosten even veel nl...  ::)

Citaat
betoog over punten samenstelling

Maar dan heb je dus vóórdat je de de onderdelen smaak, geur, mondgevoel, enz bepaald al een eindscore klaar?
Is het niet beter om de punten te beoordelen en dan gewoon optellen naar een totaalscore?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #60 Gepost op: 06-06-2008 13:34 u »
Maar dan heb je dus vóórdat je de de onderdelen smaak, geur, mondgevoel, enz bepaald al een eindscore klaar?

KLOPT, je merkt vast wel als jij zelf een bier proeft dat je al vrij snel het oordeel "wauw dit is een goed witbier" klaar hebt. Een keurmeester dus ook, en dan koppel je daar meteen een aantal punten aan. Bezef wel dat punten geven voor een waarneming best nog wel moeilijk is, je hebt namelijk geen concrete maatstaf, alleen je eigen herinnering van het type en het boekje van DW (Ja die wordt gebuikt!)

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #61 Gepost op: 06-06-2008 13:37 u »
Oscar,

Dat meen je niet!!!

Je hebt dus de punten bepaald voor je de punten van diverse onderdelen hebt beoordeeld?
Dus je zegt, mwha dit bier is 73 punten. goed ik ga verdelen. Tja ziet er wel leuk uit, 13 punten aan de voorkant. Nou dan nog even de 60 punten over de andere punten verdelen...makkelijke alles 20 punten. Klaar; hup naar de volgende bier.

Als echt zo het keuren bij de BKG gaat, was het afgelopen zondag de laatste keer dat ik mee deed aan een wedstrijd.

Echt belachelijk.

Je behoort te keuren naar het formulier. Je schenkt bier in en vult voorkant in. 15 uit 15 punten te halen.
Dan de geur, zijn er afwijkingen? ja, minder punten. nee 25 punten
Dan smaak, zijn er afwijkingen? ja minder punten. nee 25 punten
Dan de mond en body afwijkigen.
Zo kom je op een eindscore. NIET ANDERSOM!!!! :neenee:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #62 Gepost op: 06-06-2008 13:46 u »
Dus je zegt, mwha dit bier is 73 punten. goed ik ga verdelen. Tja ziet er wel leuk uit, 13 punten aan de voorkant. Nou dan nog even de 60 punten over de andere punten verdelen...makkelijke alles 20 punten. Klaar; hup naar de volgende bier.

Jeroen je schept nu een totaal verkeerd beeld, alsof een keurmeester een bier even vlug afwerkt ! DAT IS DUS NIET WAAR !! je moet wel goed lezen.
Als we elkaar weer zien gaan we wel eens ff samen een bier van jou keuren.... :proost2:

Dan de geur, zijn er afwijkingen? ja, minder punten. nee 25 punten
Dan smaak, zijn er afwijkingen? ja minder punten. nee 25 punten
Dan de mond en body afwijkigen.
Zo kom je op een eindscore. NIET ANDERSOM!!!! :neenee:

Jeroen Zo werk het dus niet op die manier had jou bier 100 punten gescoord want er zaten geen brouwfouten of afwijkingen in !! Nonsens je reageert hier op een totaal verkeerde manier....

Geur en smaak zijn het moelijkste te beoordelen en verdienen de meeste aandacht..maar tijdens het proeven het je meteen een totaal beeld van het bier en ook een beeld van hoeveel punten zo'n bier waard is. 

Feitelijk durf ik te zeggen dat veel keurmeesters een bier kunnen beoordelen zonder die hele poespas van het keurings formulier, maar om de deelnemer en brouwer te stimuleren en omdat deze een "verklaring" wil hebben of een bevestiging voor de smaken/geuren van zijn bier wordt er ook aandachtig zo'n formulier ingevuld.

Let wel soms ben je wel 20 minuten met 1 bier bezig....dat noem ik geen afraffelen..menig brouwer slurpt zijn biertje sneller naar binnen  ;D

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #63 Gepost op: 06-06-2008 13:54 u »
Nee, Oscar, jij hebt net dit beeld geschapen. Niet ikke.

Maar goed. Kom je naar de ALV van PINT? dan gaan we na afloop een biertje keuren. samenvol

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #64 Gepost op: 06-06-2008 13:56 u »
Nee, Oscar, jij hebt net dit beeld geschapen. Niet ikke.

Lees mijn vorige bericht nog maals.... :)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #65 Gepost op: 06-06-2008 13:58 u »
tijdens het proeven hem je ook meteen mondgevoel / koozuur/ nasmaak te pakken..dan komt ineens alles tegelijk. het rechter midden blad kun je dan al grotendeels invullen....probeer het zelf maar eens.. een bier keuren volgens het BKG formulier van links naar rechts.... :P

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #66 Gepost op: 06-06-2008 13:59 u »
Maar goed. Kom je naar de ALV van PINT?

Waar wanneer ?

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #67 Gepost op: 06-06-2008 14:29 u »
14 juni 12.30 in Utrecht, zalen centrum Trianon. Zie anders www.pint.nl

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #68 Gepost op: 06-06-2008 14:48 u »
Aha, dan weten wij waar we moeten gaan demonstreren  >:D

JW.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #69 Gepost op: 06-06-2008 15:25 u »
Aha, dan weten wij waar we moeten gaan demonstreren  >:D

JW.

Waar tegen of voor demonstreren?

Louis

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 06-06-2008 16:42 u »
Maakt niet uit  ;). Alle misnoegens die er in deze draad zijn uitgesproken.

:degroeten: JW (die zich alleen maar positief heeft uitgelaten over de keuring, en heel tevreden is met de hem toegewezen punten)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #71 Gepost op: 06-06-2008 18:48 u »
De kwestie is: beseft JW wel dat PINT (consumentenorganisatie bierliefhebbers) helemaal niets te maken heeft met het BKG (bierkeurmeestersgenootschap) en LABO (overkoepelend orgaan hobbybrouwverenigingen).

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 06-06-2008 18:52 u »
Nee, dat beseft JW niet, en dat interesseert JW ook niet zo vreselijk veel  ;). Het was meer dat ik een beetje met verbazing alle discussies volgde. Het ONK is voor mij al weer heel lang geleden, ben weer lekker bezig met brouwen. Het was dus als grapje bedoelt, ter relativering, maar dat kwam blijkbaar niet over  :pan:. Hebben jullie niet elk jaar na het ONK dezelfde soort discussies?

JW.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #73 Gepost op: 06-06-2008 18:56 u »
Jazeker, elk jaar weer nagenoeg dezelfde discussie. Maar deze malle PINT tic erbij, geeft de boel een, tsja een wat...een aparte afwijking zal ik maar zeggen.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 06-06-2008 18:59 u »
Ik weet er te weinig vanaf om er een mening over te hebben. En die organisaties interesseren me gewoon niet zo - als ik wil vergaderen, dan doe ik dat wel op mijn werk. Maar iedereen vult natuurlijk de hobby in zoals hij/zij dat leuk vindt. In principe ben ik toch wel erg positief over keurmeesters. Het zijn ook gewoon maar 'omhoog gevallen' thuisbrouwers die hun best doen. Ik snap best dat dat niet altijd even perfect kan gaan. Toch fijn dat ze het doen, en hun best doen  :duimop:. Maar om voor de hand liggende reacties voor te zijn: ja, natuurlijk moet opbouwend kritiek kunnen....

:degroeten: JW.

Tags: ONK