Speciaalbier in Den Bosche cafe's

Gestart door Adrie, 12-01-2004 12:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Bierliefhebbers,

In de stad waar ik werk, 's-Hertogenbosch, staat café Bar le Duc alwaar men zelf bier brouwt. Vorige week bezocht ik dit café om de bieren eens kritisch te proeven. Met tapt twee zelf gebrouwen bieren: Jonge Jan en Oude Jan.
De Jonge Jan is een Belgisch witbier. Men tapt het bier mooi troebel. Visueel ziet het er als een prachtig witbier uit. De geur en de smaak worden echter overheerst door een enorme dosis koriander. Veel te veel naar mijn smaak.

Volgens de jongen achter de tap is de Oude Jan met geen enkel ander bier te vergelijken. Hiermee was ik het niet eens. Dit donkere bier van 5,5 % leek wat mij betreft sterk op Oud Bruin. Zeer zoet, caramelsmaken en een vrij bittere afdronk. Ik vond het bier uit balans en aangezien ik niet van zoet bier houd, vond ik het niet de moeite waard om mijn glas te ledigen.

Jammer, kortom, dat de bieren niet in mijn smaak vielen, maar gezien de hoeveelheden die getapt werden zullen de meeste bezoekers het niet met mij eens zijn. De collega's waarmee ik het café bezocht konden de bieren wel waarderen.

Groeten,

A3

MO

misschien ga ik hiet wel kijken volgende week als ik uitga in Den Bosch. Is het adres Korenburgstraat 7? En hun website deze?

http://www.cafebarleduc.nl/

Heb je nog andere tips voor leuke cafes in den bosch met goede bieren op de tap? De Ierse pub bij het station zullen we zeker bezoeken!

Zijn deze jouw bekend:

HET VEULEN – DEN BOSCH
Gastheer: Wiggert Mes
Korenbrugstraat 9a, 5211 EG Den Bosch
073-6123038
het.veulen@home.nl
Openingstijden: dagelijks 15.00 – 01.00 uur
Huismerk bier: Jupiler
Huismerk koffie: Cook en Boon
Aantal bieren van tap: 10

DE DEUGNIET – DEN BOSCH
Verwersstraat 55 – 57
073-6140308
www.cafededeugniet.com


Adrie

Hoi Martin,

Inderdaad, het adres en website van Bar le Duc kloppen. Weet je zeker dat je je goede geld wilt uitgeven aan deze bieren? Niet klagen naderhand, hoor, ik heb je gewaarschuwd.

De overige cafees ken ik niet, want hoewel ik in Den Bosch werk, kom ik nauwelijks in de stad. Meld je ervaringen hier maar, dan weet ik of ik daar nog eens heen moet.

Groeten,

A3

MO

ken je zelfs de ierse pub bij het station niet? Dat is een heel goed en heel gezellig biercafe. Met regelmatig live folk muziek. Ik heb daar nog eens een Engels biertje uit een handpomp gedronken. Lekker lauw (nee niet echt lekker maar wel vrij uniek in NL). Ik ga pas over twee weken, maar ik houd je op de hoogte.
gr
MO

Adrie

Ha Martin,

Ik ken wel hotel Terminus, ik denk dat je daarmee de Ierse pub bedoelt, want hij ziet er uit als een huiskamer (met kleedjes op de tafels en zo) en heeft veel bier en whisky. Ik geloof inderdaad dat hier regelmatig optredens zijn en zo. Hotel Terminus is namelijk naast ons kantoor, maar ik moet bekennen dat ik nog nooit binnen ben geweest. Mijn collega's willen namelijk altijd naar een andere kroeg op het stationsplein... En daar is speciale bier van het vat vaak zuur wegens een te kleine afname.

Groeten,

A3

Gio

Hotel terminus = Ierse Pub = Pointin
Leuke kroeg, en soms verrassende bieren op de tap.
Ze hebben veel op voorraad (fles). Bijv de West-Vletteren maar ook vele andere dikke Belgen. Op tap hebben ze meestal bekende Ierse bieren maar soms ook een onbekende (bijv. zware Duitse soorten). Ik heb daar bieren gedronken die ik nog niet kende!
Waar ze nog meer van hebben is Wisk(h)ey. Vorige eigenaar was beroemd wiskey-kenner en heeft mooie collectie opgebouwd. Je kunt er proefavonden bijwonen. De naam Pointin verwijst naar een Iers illegaal stooksel, waar alleen de kenners van weten.
Ik woon zelf in Den Bosch en kom er eigenlijk te weinig, (moet ook op de gezondheid letten. ) Maar als iemand eens wil afspreken, heb ik weer een reden...

Gr Johan
 

Peter_van_den_Hurk


CiteerHotel terminus = Ierse Pub = Pointin
Leuke kroeg, en soms verrassende bieren op de tap.
Ik woon zelf in Den Bosch en kom er eigenlijk te weinig, (moet ook op de gezondheid letten. ) Maar als iemand eens wil afspreken, heb ik weer een reden...

Gr Johan
 
Jij let op je gezondheid en bestelt en proeft mee, ik drink ze daarna wel uit. (ik offer me graag op) groet Peter :proost2:

MO

Afgelopen vrijdag kroegentocht in Den Bosch gehouden. Om me eerst maar even aan het onderwerp te houden: in Bar Le Duc hebben we de Jonge Jan en de Oude Jan gedronken. Vader en zoon heten beiden Jan en brouwen onder het cafe deze twee bieren. Ik was er niet zo over te spreken, maar ik dacht er weer eens anders over dan A3. Ik vond in beide bieren de hopgift te hoog, en dat voor een hopneus als ik! Volgens zoon Jan gebruikten ze Hallertau, maar ik vond het bier meer aangezet met een bitterhop smaken. Verder rook het witbier (de Jonge Jan) inderdaad te veel naar koriander, maar het kruid overheerste niet in de smaak. Het witbier was vnl te zuur, volgens de zoon zuurden ze niet aan maar kookten ze citroenschillen mee. En het donkere bier (de Oude Jan) was iets te zoet en dus te bitter. Maar eigenlijk mag ik niet klagen, en dat heb ik daar ook niet gedaan, want het is natuurlijk een fantastisch iniatief.
Verder ben ik in Terminus (bij het station), in De Deugniet (in de Verwerstraat) en in Het Veulen geweest. De laatste weet ik niet zo goed meer, het was al laat, maar bij de eerste twee was het heel gezellig en heb ik de volgende bieren gedronken, allen van het vat, waarbij vooral de Czaar Peter een heerlijk bier was:
- Winterbier van Hallermann
- Weihenstephan Bockbier
- Maredsous Trippel
- Voeux Bons
- Barbar Winterbok
- Czaar Peter
- Gauloise Amber
- Grottenbier dubbel
- La Chouffe

Het was een waar feest in Den Bosch.

gr
MO

Gio

Ha Mo,

Kun je je nog herinneren  :nut:...waar je de Czaar Peter gedronken hebt?
Ik heb 'm 1 keer gedronken en vond het toen een pracht bier.
Zou 'm graag nog eens ervaren ;D

Groet J

MO

Czaar Peter was vorige week verkrijgbaar van het vat bij Otto van Cafe De Deugniet.
gr
MO

Gio

Dank Mo,

Heb inmiddels bezoekje gewaagd.

De Czaar was als vanouds, hoewel dit zware bier wat mij betreft nog wel langer mag rijpen. Daarna een 'n Avec le bon voeux (?) gedronken. Jongens wat een gevaarlijk spul. 9,5%, licht zurig, kruidig en drinkt me net iets te makkelijk.
Toen nog de Westvletteren, was ook lang geleden, met de gele dop (12 gr P?) Deze stak er toch wel met kop en schouders boven uit. Een rustig bier, wat respect af dwingt.
Geeindigt met Gouden Carolus. Ik wilde de bruine maar kreeg de triple. Maar ook deez was erg lekker. Weer genoeg gehad, na vier zulke zware jongens. Moet objectief blijven en mijn smaakgeheugen niet teveel tarten ...

Gr Johan

MO

Waar had je die Westvleteren nu weer gevonden, ook in De Deugniet, of in Terminus? Bij het laatste cafe zag ik hem op de kaart staan, maar ik verkies ervoor het een mytisch bier te laten door hem NIET te drinken.
gr
MO

MO

Vrijdagavond jl heb ik weer met een paar collega's een bieravondje gehad. We hebben de cafes Terminus, LeDuc en De Deugniet bezocht. Niet heel veel hele goed bieren geproefd, de meeste van de tap

Budels Winterbier 7,5%
Heel lekker, vol, verwarmend bier, mooie gist, vrij veel caramel

Jan van Gent 5,5%
zacht, zoetig, fruitig, licht zurig in afdronk

Regal Christmas 8,1%
Mooi zwaar bier, vrij veel mout-bitter, bij doordrinken wat te zoet

Malheur 12% (fles)
Te zoete Rochefort 10 kloon

Boon Kriek (fles)
Perfecte combinatie van kersen en zuur

Oude Jan (huisbier LeDuc)
nog niet eens halfvergist suikerwatertje

Brigand kerstbier
Opvallend karakterloze zoetige-moutige zware blonde

Wenceslas Winter warmer 7.5%
ABT bier van de maand. Redelijk karaktervol (moutig, bitterig) maar wat zoetig na doordrinken

Oud Beersel oude geueze (fles)
perfecte niet aangezoete geueze waarbij het glazuur nog op je tanden blijft zitten

Val-Dieu kerstbier 7%
teleurstellend zoet, wat kruidig

Bon Secour kerstbier 10%
Veel te zoet en overheersend fruitig (kersen, framboos)

Flierefluiter 6%
dun, geoxideerd, licht zoetig

Drie Fonteinen Oude Geuze, fles, 5%
lekker maar wel wat te zuur

Speciale Roman, fles, 5.5%
Een mooie complexe oude vlaamse bruine

Drie keer raden hoe ik mij zaterdag voelde....

 


ROELEKE

FF een paar weetjes vermelden, De eigenaar gaat met zijn boot naar bavaria om daar zijn mout te halen!

Hij brouwt het bier niet zelf maar een of andere flappie die landbouwkunde doet of zo iets, dit brouwen gebeurt keukentje daar geloof ik.

Ik hoop dat jullie iets hebben aan mijn weetjes

later

RoelEke


Hopmans

Ik zal er rekening mee houden bij mijn volgende brouwsel. :dansen:
Dus mensen die op de landbouwuniversiteit hebben gestudeerd zijn flappies?

Roeleke : No Points  :)

ROELEKE

HAHa, het ging me meer om de persoon hoor ;)

Je begrijpt het wel wat ik bedoel als je dat info filmpje van Bar le Duc bekijkt...

laters

RoelEkE


MO

Mijn collega's konden me met veel moeite overreden om weer een avondje Den Bosch te doen. Ik was iets minder nerderig dan anders want ik had mijn bierschriftje niet mee.

Uit mijn hoofd (nu de koppijn weer goed gezakt is, krijg weer trek in bier):

Zilverpint (zie ook http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2309.0.html)
zeer helder, bijna amber zo donkerblond, prachtig moutig, la trappe achtig gistprofiel (snoepjes) (uit betrouwbare bron: korrelgist bij Hertog Jan), een licht bittertje in de afdronk. Heel prettig bier, had wat blonder en bitterder gemogen maar je hoeft niet altijd de Westmalle tripel na te brouwen. Smaakte met zijn mooie volle body als een volmout

Moeder Overste van het vat
Wat overdadig aan de koriander maar verder heel fijn vol zoetig maar vooral moutige troebele, donkerblonde jongen, euh dame

Odnar fles
Wat een verrassing dat ze deze schitterende Vlaamsch oud bruin van Liefmans te koop hadden bij Terminus. Een aanrader voor de liefhebber van een donker zurig bier. Heerlijk!

Voor de verandering ook weer eens een Guiness gedronken. Zowaar perfect getapt in Terminus. Vroeger, toen ik alleen bier dronk en niet proefde en brouwde, was het me eigenlijk nooit opgevallen dat er zo weinig koolzuur op zit. En nu dus wel. En het is niet eens allemaal CO2. Maar dat proef je niet.

Nog wel meer bier gedronken maar deze staan me nog geod bij. Oh ja, Christoffel blond, van het fust, in halve liters, wederom in Terminus. Wat een cafe toch. Je zult er maar naast werken.... De barman helemaal blij dat ik wist van de bitterheid die een jaartje geleden veel minder was. Halve liters van dit prachtige blonde bittere bier. Ik was heel heel gelukkig. En vanmorgen dus niet.

Speciaalbierliefhebbers: Den Bosch rocks!


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.