Beste mede-brouwers,
Sinds jaren heb ik weer het brouwen van een biertje opgepakt. Mijn ambachtelijk gebrouwen triple heb ik anderhalve week geleden gebotteld op de bekende Grolsch beugel. Gisteren wilde ik al even proeven, alhoewel ik het nog wat langer wil laten rijpen (ongeduld haha), echter er is praktisch geen koolzuur aanwezig. Bij het bottelen SG 1015 heb ik een volle theelepel kristalsuiker toegevoegd. Ik heb 2 flessen opengemaakt en allebei hetzelfde probleem. Een heerlijke smaak echter geen koolzuur of schuimkraag. Ik heb ruim 2 kratten gebrouwd (35 flessen). Onder in de flessen lijkt de suiker te zijn vergist. Wie kan me verder helpen?
Kan ik alsnog bijvoorbeeld de flessen openen en alsnog suikerwater toevoegen of krijg ik dan dood bier? Of ben ik te snel geweest, lijkt me eigenlijk niet... of heb ik na het bottelen de bieren te koud weggezet en moet ik ze warmer wegzetten? Het rare is dat ik een heel dun laag gistcellen zie en nergens meer suiker. Ik had verwacht dat in anderhalve week het theelepeltje suiker toch wel vergist had moeten zijn en dat de druk er al had moeten zijn...
Wie heeft een goed advies voor mij...
Silvester Bakker