Te weinig koolzuur...

Gestart door Silvester, 01-06-2008 10:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Silvester

Beste mede-brouwers,
 
Sinds jaren heb ik weer het brouwen van een biertje opgepakt. Mijn ambachtelijk gebrouwen triple heb ik anderhalve week geleden gebotteld op de bekende Grolsch beugel. Gisteren wilde ik al even proeven, alhoewel ik het nog wat langer wil laten rijpen (ongeduld haha), echter er is praktisch geen koolzuur aanwezig. Bij het bottelen SG 1015 heb ik een volle theelepel kristalsuiker toegevoegd. Ik heb 2 flessen opengemaakt en allebei hetzelfde probleem. Een heerlijke smaak echter geen koolzuur of schuimkraag. Ik heb ruim 2 kratten gebrouwd (35 flessen). Onder in de flessen lijkt de suiker te zijn vergist. Wie kan me verder helpen?
 
Kan ik alsnog bijvoorbeeld de flessen openen en alsnog suikerwater toevoegen of krijg ik dan dood bier? Of ben ik te snel geweest, lijkt me eigenlijk niet... of heb ik na het bottelen de bieren te koud weggezet en moet ik ze warmer wegzetten? Het rare is dat ik een heel dun laag gistcellen zie en nergens meer suiker. Ik had verwacht dat in anderhalve week het theelepeltje suiker toch wel vergist had moeten zijn en dat de druk er al had moeten zijn...
 
Wie heeft een goed advies voor mij...
 
Silvester Bakker

Gerb

Welkom op het forum. Jouw probleem is een vaak voorkomend probleem. Anderhalve week is nog niet erg lang en je zegt dat je nauwelijks koolzuur hebt, dus er is wel iets koolzuur gevormd blijkbaar. Voeg in jouw geval absoluut geen extra suiker toe. Een volle theelepel per fles is meer dan voldoende. Mijn advies is om nog 2 weken te wachten. Als er dan geen druk bijgekomen is, dan heeft de gist het loodje gelegd en zou je wat gist in je flesjes kunnen doen. Het makkelijkst is dan om een korrelgist te nemen, daarvan een aantal korreltjes per fles te doen en vervolgens het flesje weer te sluiten. Maar voor nu: GEDULD! Dat is 1 van de moeilijkste dingen van het brouwen.


Albertus

Citaat van: Silvester op 01-06-2008  10:51 uGisteren wilde ik al even proeven, alhoewel ik het nog wat langer wil laten rijpen (ongeduld haha), echter er is praktisch geen koolzuur aanwezig. Ik heb 2 flessen opengemaakt en allebei hetzelfde probleem. Een heerlijke smaak echter geen koolzuur of schuimkraag. Ik heb ruim 2 kratten gebrouwd (35 flessen). Onder in de flessen lijkt de suiker te zijn vergist. Wie kan me verder helpen?

Ha! Dat overkwam mij ook tweemaal  :pan: .
Beide keren dacht ik dat een brouwsel niet wilde hergisten, maar ik was te ongeduldig. Rustig nog een week of twee laten liggen (liefst bij kamertemperatuur) en je krijgt alsnog je CO2. Dat er onderin geen suiker meer is te zien zegt niet zoveel, het is opgelost.

Bert

Silvester

Bedankt voor jullie reacties!

Het openen van de flesjes en evt. toevoegen van gist is geen enkel probleem dus.. Ik ga eerst echter nog even wachten. De flessen hebben nu een gestaan bij een temperatuur van 16-19 graden. Er zat echt helemaal geen plop of sssst. in. Gewoon geen koolzuur...

Ik denk dat ik de flessen eerst warmer ga zetten en als er over 2 weken nog niets is gebeurd. Dan kan ik alsnog gistkorrels toevoegen... Ik ben er een beetje huiverig voor maar dat kan zonder problemen dus...

Waarom mag je geen suiker meer toevoegen? :leren:

Albertus

Citaat van: Silvester op 01-06-2008  11:27 uWaarom mag je geen suiker meer toevoegen? :leren:

Wanneer je nog een keer suiker toevoegt (dus bovenop de suiker die al in het bier is opgelost) krijg je tweemaal zoveel CO2 .
De kans is dan groot dat je exploderende flesjes krijgt  :pasop: .

Zie ook dit topic: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1338.0.html

Bert

Henielma

Zet de flessen bij 23 ºC en je zal binnenkort aanzienlijk meer koolzuur op je bier hebben. Bij 16 .. 19 ºC duurt de hergisting erg lang. Kan zo 4 .. 6 weken duren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.