Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Voorstellen dboskma  (gelezen 4715 keer)

Offline dboskma

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Voorstellen dboskma
« Gepost op: 30-05-2008 21:45 u »
Hallo,
Diana hier, uit de UK.
Vandaag heb ik mijn eerste bier geproefd en het was vreselijk bitter, met name in de nasmaak, in eerste instantie smaakt het goed. Het was Bavarian Pilsner van de BruBox.
Ik heb geen idee waarom het zo bitter is en of ik er wat aan kan doen om het minder bitter te maken.
Gr.,
Diana

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: Voorstellen dboskma
« Reactie #1 Gepost op: 30-05-2008 21:54 u »
Wat leuk, bericht uit Engeland.

Kun je iets meer vertellen over de Brubox, die kennen we niet op het continent. Is het een moutpakket of zo? Wat voor een gist?

Inderdaad vreemd dat hij zo bitter overkomt.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 30-05-2008 22:02 u »
Hoi Diana,

Welkom op het forum... een brouwende vrouw?  :dansen: :hoera: en nog wel uit de UK  :elifant:  Daar moesten er meer van zijn  :duimop:
Vertel ons alles over Engelse bieren.  :D :D

Ongeacht het recept is natuurlijk de vraag wat vind jij bitter? Dat verschilt nogal per persoon.

Tsja en daarna komen de vragen over de samenstelling van het recept. Soort hop? Hoeveel hop? Alfazuurpercentage..

Was het maar zo makkelijk dat we meteen een sluitend antwoord konden geven....

Offline dboskma

• *
« Reactie #3 Gepost op: 30-05-2008 22:11 u »
Ik ga een poging wagen er wat over uit te leggen, maar aangezien het mijn eerste ronde is geweest weet ik niet of dat wel duidelijk genoeg kan.
Hier is een link naar de website ervan, misschien dat dat wat meer duidelijk maakt: http://www.brupaks.com/brubox/index.html

Het is een plastic 10 liter, waarin je de mix laat fermenteren.
Je begint met 2 thee zakken met hop en nog wat (geen idee meer wat dat was, sorry - moet echt meer over bier maken leren is me wel duidelijk) die 2x met een liter heet water voor 10 minuten moesten trekken.
Dat heb ik gedaan, daarna de theezakken wat uitgedrukt (misschien dat ik dat niet had moeten doen, vraag ik me nu af) en dat in de zak gedaan, vervolgens het blik "bavarian pilsner" erin, daarna verder bijvullen met water.
Toen af laten koelen in de gangkast totdat het tussen 15 en 22 was, voor deze was hoe dichter bij 15 hoe beter.
Toen dat zo was de gist erbij en daarna 10 dagen wachten.
Het is nu 12 dagen geleden en we hebben een poging gewaagd te proeven.
Ik denk nu, na wat op dit forum gelezen te hebben, dat het waarschijnlijk beter is het te bottelen en nog een tijdje te laten staan zodat de hop wat afzwakt, maar ik weet niet of ik verkeerd gedaan heb.
Ik vond het erg leuk om te doen en wil er dus wel mee verder want met een Duitse wederhelft is het wel een goed plan zelf te brouwen hier *lol*

Afijn, nu ik op de website lees van dat bedrijf, denk ik dat de beschrijving een pagina gemist heeft.
Want er staat dus meer op de website.
Ik ga het dus 5 dagen laten staan en daarna bottelen en dan verder kijken. Morgen dus flessen kopen.

Dank voor de vragen MO, dit heeft mijn verstand een tickle gegeven  ;D

Ik moet zeggen dat dit forum super veel informatie bevat, heel erg fijn!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 30-05-2008 22:31 u »
Je begint met 2 thee zakken met hop en nog wat

Dat nog wat zal moutextract zijn het kan zijn dat het poederachtig was, maar het kan ook een paste-achtig iets geweest zijn. De hop zal geïsomeerd hopextract zijn aangezien er vrijwel niet gekookt wordt.

Geinig concept, die brupacks

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 30-05-2008 22:43 u »
Ik denk dat je bier nog zo bitter is omdat er nog veel gist in zit. Gist smaakt bitter.

Ik zou het bier nog een paar weken laten staan en dan bottelen. Hergisten op fles, helder laat worden (koud wegzetten) en het zou best eens kunnen dat het bier dan heel lekker is.

Een van de basisprincipes van bierbrouwen: weken en weken geduld hebben. Dat vond ik de eerste jaren ook heel erg moeilijk.

Wil je meer over bierbrouwen weten? Lees dan eens de cursus op deze site door:
http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html

Offline ed

• Senior lid
  • Brouwerij "D'n Dijckstoel" 2013-3 HL
    • Brouwerij D'n Dijckstoel
« Reactie #6 Gepost op: 30-05-2008 23:22 u »
Leuk dat er ook eens een vrouw aan het brouwen is geslagen. Ik ben in het begin met blikken begonnen. Dit is nog simpeler dan met de plastic zakken. Je moet inderdaad geduld hebben en je bier is pas af(klaar) als die een week of zes gebotteld is. Dan kun je pas de eigenlijke smaak proeven en bepalen of je bier ook inderdaad gelukt is.

In het begin vooral veel geduld en doorzetten. Ik ben nu 1 1/2 jaar bezig en het wordt steeds leuker en het bier wordt steeds beter. Toen ik het eerste blikbrouwsel klaar had dacht ik dat ik al heel wat had gepresteerd. Nu moet ik er een beetje om lachen. Toch is blikbrouwen en in jouw geval met de plastic zak een mooi begin. Als je eenmaal de smaak te pakken heb dan wordt het allemaal steeds leuker en makkelijker.

Veel succes en hopelijk wordt het toch nog een goed bier. Maar vooral niet opgeven en doorgaan.

ed

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #7 Gepost op: 30-05-2008 23:52 u »
Vrouw aan boord, wat leuk!  :duimop:

Van harte welkom & succes met brouwen!  :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 31-05-2008 08:20 u »
Hartelijk welkom op dit forum.

Je hebt je eerste stappen gezet op de weg naar een lekker biertje. Er zijn vele wegen die naar dat hoofddoel leiden. Hier op het forum zijn veel van de wegen te vinden. Sommige wegen lopen dood, kennen files of zijn gigantisch om.

Maar geen paniek, je kunt ons de goede weg vragen. Wees dan niet verbaasd dat je dan soms verschillende adviezen krijgt. Dit komt vaak doordat we zelf allemaal verschillende wegen hebben bewandeld. De weg die je kent is vertrouwd en wordt daarom als een goede weg beschouwd.

Offline dboskma

• *
« Reactie #9 Gepost op: 31-05-2008 10:04 u »
Dank je wel voor alle aanmoediging!
In mijn intro heb ik niet veel vermeld, maar ik zal nog een paar dingen melden.
Ik vind fermenteren in het algemeen gein, maak dus ook:
roomkaas, kaas, diverse soorten zuurkool (gewoon, kimchi, tsukenomo & cortido), kefir (water en melk), kombucha, zuurdesem brood en mead (honing wijn = super makkelijk), verder heb ik nog aspiraties voor gewone wijn, maar nu eerst het bier onder de knie krijgen.
Mijn uiteindelijke wens, maar daarvoor moet ik eerst het proces goed leren kennen, is om het wild te laten fermenteren, zoals ik ook met het zuurdesem brood doe.
Verder, moeder van 4 meiden.
Intussen een leuk boekje gevonden: beers & stouts van C.J.J. Berry en de flessen geregeld.
Dank!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 31-05-2008 11:40 u »
Mijn uiteindelijke wens, maar daarvoor moet ik eerst het proces goed leren kennen, is om het wild te laten fermenteren

Stoer! Doe ik ook 1x per jaar, scheelt weer een stap. Je hoeft je gist niet voor te bereiden. Verder is het dan alleen maischen en koken. Koelen? Niet nodig!  :D

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #11 Gepost op: 31-05-2008 11:48 u »
Maar pas op dat met het zuurdesum brood. Je weet misschien wel dat gist zich via de lucht kan verspreiden. Niet-zuur bier brouwen en zuurdesum brood maken gaat niet samen in dezelfde ruimte! Je krijgt dan een grote kans op zuur bier.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #12 Gepost op: 31-05-2008 13:42 u »
Ha Diana,

Uit ervaring kan ik je melden dat zuurdesembrood maken en brouwen een slechte combinatie zijn, vooral voor het bier dan. Het kan wel, maar dan moet je het brouwen en het zuurdesembrood maken strikt gescheiden houden (in andere ruimtes). Een zuurdesemkweek bestaat uit melkzuurbacteriën en die gedijen ook heel goed in wort en bier. Ik heb thuis één keer een zuur bier gehad en dat was vlak nadat mijn vrouw was begonnen met zuurdesembrood maken. Het was daarna heel snel afgelopen met zuurdesembrood maken, trouwens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 31-05-2008 15:14 u »
Ik proef toch niet huiselijk onenigheid?

Overigens heb ik begrepen dat ook yoghurt maken en bierbrouwen wel eens bijten.

Offline dboskma

• *
« Reactie #14 Gepost op: 31-05-2008 16:23 u »
We hebben een ruim huis en de zuurdesem blijft in de eetkamer.
Ik zal er zeker op letten het uit elkaar te houden, maar zuurdesem is voor ons een gegeven feit, dus het blijft.
Mijn partner is op dat brood opgegroeid en kan niet zonder, verder heb ik gemerkt dat het beter verteerbaar is dan gistbrood en buiten dat is het gistbrood hier in de UK dus echt niet te nassen.
Maar goed, het bier vind ik hier ook echt niet te doen, ook qua prijs, vandaar ook de zelf maak plannen :-)
Betalen jullie al € 3,60 voor een frambozenbiertje in NL en Belgie, hier is dat het ongeveer wel, wat ik nogal overdreven vind in prijs. Dus langzaam de boel onder de knie krijgen en dan ook dat bier maken :-)
Voor nu ga ik in ieder geval goed verder lezen op de link van MO en de rest van dit forum, het is super informatief.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 31-05-2008 18:50 u »
Geen goede bieren in Engeland? Worden die goede bieren allemaal hierheen gestuurd of zo? Ik heb hier toch al heel veel erg goede Engelse biertjes op (IPA, bitter, stout, porter, barley wine, etc.) Die Engelse lagers lijken mij inderdaad niet erg aantrekkelijk maar ik vind een echte real ale toch het lekkerste dat er is :proost:

:degroeten:
Wesley

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #16 Gepost op: 31-05-2008 19:00 u »
Het gras van de buurman...  :pan:

Offline Kelderbrouwer

• *
« Reactie #17 Gepost op: 11-06-2008 09:44 u »
Leuk om je hier tegen te komen  :proost2:
Hoop dat we ooit samen een biertje kunnen drinken, voorlopig maar via deze site virtueel?!

We gaan het gewoon helemaal onder de knie krijgen en wij maken straks overheerlijke brouwseltjes.

Succes!

Lieke

Tags: