Nieuw Forum

Gestart door admin, 08-12-2002 22:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Op dit forum kan elke hobbybrouwer wat leren. Starters worden wegwijs gemaakt en oude rotten , zoals ik, worden gewezen op renovaties. Het heeft een tijdje geduurd maar ook ik ben nu razend enthousiast over de mogelijkheden van ProMash en ben nu een geregistreerde gebruiker.
Het programma is een geweldige hulp bij het ontwikkelen van recepten. Ook kun je op uitstekende wijze recepten en brouwsessies vastleggen. Het nationaal en internationaal uitwisselen van recepten zou een stuk makkelijker gaan als iedereen ProMash gebruikt.
ProMash is duidelijk een Amerikaans product. Doordat het programma ingesteld kan worden op het metrische stelsel en EBC-waarden is het voor ons Europese brouwers heel goed bruikbaar. Ingrediënten (moutsoorten, suikers, kruidenrijen e.d.) zijn echter gericht op de Amerikaanse markt. Het is gelukkig mogelijk eigen ingrediënten in de databanken op te nemen. Om het gebruik van ProMash in Nederland en België te promoten heb ik de desbetreffende databanken aangepast, voor een stukje vertaald en gesaved. Deze databanken (en dus niet het programma ProMash als zodanig) heb ik zo juist beschikbaar gesteld op mijn site. Zie http://www.hobbybrouwen.nl/biersoft.html#NedProMash

Promash is nog niet het ideale programma voor ons Europese hobbybrouwers. Naar mijn idee is het wel het beste programma dat op dit moment beschikbaar is. Verschillende onderdeeltjes kunnen verder verbeterd worden. Het lijkt mij handig als we op dit forum daarover discussiëren en dat het resultaat van deze discussie centraal aan de maker van het programma (Jeffrey Donovan) doorgegeven wordt.  :bijdrage_forum:

 :degroeten: Jacques


JWVG

Dat is prachtig, Jacques!  :groots: Ik kan er toch wel zeker van zijn dat er geen oude informatie wordt overschreven als ik deze databanken binnenhaal, toch?

 :degroeten: JW.

Jacques

Hoi Jan Willem,

De oude databanken worden volledig overschreven. Als je aanvullingen gemaakt hebt in de door mij genoemde databanken is het handig deze in het forum kenbaar te maken. Deze aanvullingen worden dan door mij verwerkt zodat iedereen er wat aan heeft.
Als je de aanvullingen privé wilt houden kun je een print maken van de gegevens en deze na het overschrijven van de databank zelf weer toevoegen. In dat geval het bewaren van de print handig.

Uiteraard blijven je eigen recepten en logboekgegevens onaangepast door de nieuwe databanken. Jeffrey Donovan heeft daar kennelijk goed over nagedacht.  :groots:

Voor de zekerheid kun je natuurlijk altijd eerst een backup maken van jouw bestanden voordat je de databanken overschrijft.

 :degroeten: Jacques


JWVG

O.K., is die databank van jou dan de originele databank van promash plus de bij Brouwland verkrijgbare mouten? Dat had ik nog niet begrepen. Dat laatste is natuurlijk wel belangrijk, omdat ik promash ook al in de VS gebruikte, en daar gebruik heb gemaakt van daar beschikbare mouten.

Ik heb zelf als mogelijke aanvulling een paar mouten van Weissheimer die ik veel gebruik. Ik heb toevallig heel precieze analyses van die mouten, dus die zal ik binnenkort even posten.

Bedankt, Jw.

Jacques

Hoi Jan Willem,

Die andere moutsoorten heb ik inderdaad gewoon in de databank laten staan. Alleen bij de databank EXTRA heb ik een paar exotische ingrediënten verwijderd.

 :degroeten: Jacques

NoX

Hoi,

ik ben absoluut nieuw op dit forum (en ook in de bierbrouwhobby) maar ik kan misschien wel helpen met dat ProMash programma.

Ik heb er eens naar gekeken en ik kan denk ik vrij eenvoudig de gegevens uit de databases kan exporteren.

Dit schijnt niet mogelijk te zijn vanuit het programma, maar met een beetje programmeren kan ik wel een mooie export tool maken. en dan bijvoorbeeld naar XML wegschrijven.

Andersom moet ook mogelijk zijn (import).

Dit maakt bestands- en receptenuitwisseling denk ik een stuk eenvoudiger,maar of de maker van het programma het leuk vindt weet ik niet .....

Als jullie willen kan ik het uitwerken en een programmatje beschikbaar stellen.

Groeten,
Richard aka NoX

Jacques

Hoi Richard,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat XML inhoudt en wat het voordeel daarvan is.

Een nadeel van het ProMash vind ik dat dat je niet kunt zoeken in de recepten die je hebt opgeslagen, bijvoorbeeld op biertype of gebruikte grondstoffen.

Misschien is dit iets om met de maker Jeffrey Donovan de programma op te nemen (jeffrry@promash.com) om in een verbeterde versie mee te nemen. Jouw hulp daarbij (al dan niet teggen betaling) stelt hij misschien wel op prijs.  :bijdrage_forum:

 :degroeten: Jacques

Schaepekop

Beste brouwers,
Ik heb even gekeken naar het programma ProMash.
Dit ziet er inderdaad veelbelovend uit. (er is echt veel veranderd Jacques :)
Ik weet niet of ik dit allemaal nog kan leren ???
Helaas, is het prog. in het Engels beter zou zijn dat diegeene die brouwervaring met dit programa heeft het voor de Nederlandse en Belgiesche brouwers zou vertalen.
voor diegenen die zich hiertoe geroepen vind heb ik een link geplaatst die daar een vertaalprog. kan vinden om een Nederlandse versie van ProMash te maken.
Dit prog veranderd niets aan ProMash maar zorgt er voor dat eerst de vertaling opgeroepen wordt waarna ProMash wordt opgestart.
Hierdoor wordt een Nederlandstalige versie van ProMash op jouw computer zichtbaar.

http://download.com.com/3000-2150-5519537.html

GR...Jan

Jacques

Hoi Jan,

Ik wist niet dat dergelijke programma's bestonden! Natuurlijk heb ik het uitgeprobeerd en gezien het een en ander inderdaad vertaald wordt. De vertaling is alleen niet altijd correct. Zo wordt de naam van het programma vertaalt naar "Mengvoer"!  :clownsmile:
Als ik het goed heb kun je de vertaling bijstellen. Hoe je dat doet is voor mij nog niet geheel duidelijk. Kun jij mij daar voor een stukje wegwijs maken. Mag ook per persoonlijk bericht.  :shelp:
Anderen die ook een handje willen helpen zijn natuurlijk ook van harte welkom.

In ieder geval bedankt voor het attenderen op de link.


 :degroeten: Jacques

Schaepekop

Ha Jacques,

Verslijt me niet voor een computerfreek ;D
Het werken met dit prog. heb ik niet onder de knie.

Mijn oudste zoon, lerend voor ITer, vertelde mij over dit progje.
Het is inderdaad mogelijk om woorden die het prog. niet kent te wijzigen indie deze het verkeert vertaald.

P.S. ik zal je een persoonlijk berichtje toesturen.

T Verschoor

Hallo computerfreaks,

Eigenlijk was ik niet zo voor Prohmash, omdat ik de demo-versie heb geprobeerd, en het teveel op de Amerikaanse leest geschoeid vond.
Ik gebruik nu al jaren een simpel Excel spreadsheet waar ik tevreden mee ben. Maar ik denk als dit programma zo gepromoot wordt, het beter is er aan mee te doen zodat ik bij kan blijven op deze site.

Jaques,
Een heel ander probleem!.
 Ik probeer al sinds afgelopen weekeinde in te loggen zoals gebruikelijk. Dit is helaas niet mogelijk, want telkens als ik inlog, en van pagina verander, ben ik opnieuw gast.
Het inzenden van gegevens lukt niet omdat mijn e-mail adres al in gebruik is. Interne berichten kan ik ook niet lezen  omdat ik als gast hiervoor geen toestemming heb.
Ik ben nu ingelogd onder T Verschoor met een oud e-mail adres in de hoop dat dit probleem snel opgelost kan worden.
Theo

JWVG

Toch vind ik dat 'op amerikaanse leest' wel meevallen. Je kunt de meeste parameters (kleur, bitterheid, temperaturen, hoeveelheden, gewichten) prima omzetten in Europese (of Canadese!) eenheden. Er zijn maar een paar dingen die echt verwarrend zijn - met name de efficientie die anders is gedefinieerd dan de hier meer gebruikelijke efficientie (maar daaar hebben we het elders over gehad), en de potentiele bijdrage aan de dichtheid (uitgedrukt in SG van 1 pound mout in 1 gallon water, als ik het goed heb). Verder is het nadrukkelijk de bedoeling dat hop databases etc. door gebruikers zelf worden aangepast, en dat is nou precies wat Jacques aan het doen is, waarvoor nogmaals hulde  :groots: .

Als je ziet hoe onvoorstelbaar onbekend bijna alle Amerikanen zijn met kilo's, celcius en liters, vind ik eerlijk gezegd dat dit programma behoorlijk internationaal is aangezet. Als ik een spreadsheet zou maken, zou ik er in ieder geval niet aan denken om ook Fahrenheit erbij te nemen....

 :degroeten: JW.

Adrie

Wordt het geen tijd voor een Promash cursus, aangevuld door een jaarlijkse landelijke Promash gebruikersdag?  ;D Uiteraard gesponsord door Promash, want al die reclame die we voor ze maken...

Groeten,

A3

Edwin

Kunnen we dan meteen combineren met de "brouwlanddag" en de "Van de kooij-keterij" en de .......  ;D

Schaepekop

Dit is wel een Forum waar leven n de broewerij zit ;)

Jan

Calimo

Hallo mede brouwers,  :lekkerbier: en drinkers

Ik wil mijn brouwhobby weer oppakken (de laatste keer was ongeveer twee jaar geleden).
Nu ik dit forum doorlees gaat het brouwbloed echt weer stromen. Het onderwerp over Promash heb ik zeer aandachtig gelezen en omdat ik het thuisbrouwen weer goed wil opstarten heb ik dat programma gelijk maar besteld.
Mijn vraag is nu, met welke versie werken jullie ? Je kan namelijk uit twee versies kiezen, de pro versie en die voor de home-brewer. En zit daar nog veel verschil in ? Trouwens die cursus Promash vind ik een zeer goed idee, ook het uitwisselen van de recepten lijkt mij leuk. Ik hoop dat ik ook een steentje bij kan dragen aan dit forum.

Vriendelijke brouwgroetjes van Calimo (Andre)

Jacques

Hoi Calimero,

Volgens mij is er maar één versie voor de hobbybrouwer en de professionele brouwer. Je kunt in het programma opgeven waartoe jij behoort. In het geval van hobbybrouwer werkt het programma met liters. Ben je een professionele brouwer dan is de schaal wat groter namelijk hectoliters. Verder is er bij mijn weten geen verschil.

De versie die gebruik is 1.7.a.3

Ik ben volop bezig met het maken van een volwaardige NedProMash versie. Nog eventjes wachten en jullie kunnen via deze site Promash-recepten uitwisselen.
Ook ben ik bezig met een Nederlandstalige vertaling te maken van het programma mbt het programma Lingo. Een heidens karwei waarvoor je veel monninkengeduld moet hebben.
Tenslotte moet ik nog de basisgegevens van de Biertypengids van Derek Walsh nog inkloppen.

Zo te zien kom ik mijn vrije dagen wel door. Nu nog even oppassen dat ik mijn sociale verplichten deze dagen niet te veel verzaak. :rundum:  ;D

Tussendoor heb ik gisteren nog een verrassingsfantasiebier gebrouwen.  :brouwen:

Zodra het een of het ander klaar is laat ik dat weten via dit forum.

 :degroeten: Jacques

Calimo

:D Hallo Jacques,

Ik heb de zelfde versie van promash als jij, het moet dus wel de nieuwste versie zijn (pas gedownload). Zo te horen heb jij het wel erg druk mee :bijdrage_forum:
Ik wacht vol verwachting op wat komen gaat, jouw eerdere bijdrage heb ik inmiddels ook gedownload en geinstaleerd.
Ken jij het prog. "Cambrinus" ?, het is nog in dos, maar elke keer krijg ik nog updates toegestuurd. Cambrinus is een Nederlands prog., maar lang niet zo volledig als promash, maar voor de echte beginners misschien toch wel handig.

 :degroeten: :degroeten: Calimo

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 11-12-2002  21:59 uHoi Richard,

Een nadeel van het ProMash vind ik dat dat je niet kunt zoeken in de recepten die je hebt opgeslagen, bijvoorbeeld op biertype of gebruikte grondstoffen.

Misschien is dit iets om met de maker Jeffrey Donovan de programma op te nemen

Jacques,
Er zijn op dit moment meer programma's dan alleen Promash. Ik kan mij niet voorstellen dat er geen interessante onderdelen in die programma's zitten of andere manier van aanpak die in Promash ontbreekt. Oscar probeert van alles het beste eruit te halen en in BrouwVisie te stoppen. Heb jij (of iemand anders) een een overzichtje van zaken die je bij promash graag anders zou zien of zaken die ontbreken, of denk je dat initiatieven zoals BrouwVisie overbodig zijn.

groet,
HansH
 

Jacques

Volgens mij is de ontwikkeling van nieuwe software zeker zinnig. Daarbij moet zeker al het goede worden overgenomen van andere programma's. Nog beter zou het zijn als zelfs nog een stap verder gezet wordt.

Dit alles kost veel energie, doorzettingsvermogen en een dikke huid. Het zou in mijn ogen goed zijn dat Oscar niet alles op zijn kar laadt. Hulp en intervisie kan maken dat BrouwVisie uitgroeit tot het superieure programma voor de hobbybrouwers met een mooie grafische interface en veel flexibiliteit.

Een optie die ik nog steeds graag zou willen hebben, is dat je kunt zoeken in een databank met recepten. Dat je bijvoorbeeld kunt zoeken naar de recepten waarbij gebruik is gemaakt van een bepaalde hop of gist.

Op deze plek kunnen we verder discussiëren over dit onderwerp.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.