Hobbybrouwen > Brouwsoftware

Nieuw Forum

(1/4) > >>

Jacques:
Op dit forum kan elke hobbybrouwer wat leren. Starters worden wegwijs gemaakt en oude rotten , zoals ik, worden gewezen op renovaties. Het heeft een tijdje geduurd maar ook ik ben nu razend enthousiast over de mogelijkheden van ProMash en ben nu een geregistreerde gebruiker.
Het programma is een geweldige hulp bij het ontwikkelen van recepten. Ook kun je op uitstekende wijze recepten en brouwsessies vastleggen. Het nationaal en internationaal uitwisselen van recepten zou een stuk makkelijker gaan als iedereen ProMash gebruikt.
ProMash is duidelijk een Amerikaans product. Doordat het programma ingesteld kan worden op het metrische stelsel en EBC-waarden is het voor ons Europese brouwers heel goed bruikbaar. IngrediŽnten (moutsoorten, suikers, kruidenrijen e.d.) zijn echter gericht op de Amerikaanse markt. Het is gelukkig mogelijk eigen ingrediŽnten in de databanken op te nemen. Om het gebruik van ProMash in Nederland en BelgiŽ te promoten heb ik de desbetreffende databanken aangepast, voor een stukje vertaald en gesaved. Deze databanken (en dus niet het programma ProMash als zodanig) heb ik zo juist beschikbaar gesteld op mijn site. Zie http://www.hobbybrouwen.nl/biersoft.html#NedProMash

Promash is nog niet het ideale programma voor ons Europese hobbybrouwers. Naar mijn idee is het wel het beste programma dat op dit moment beschikbaar is. Verschillende onderdeeltjes kunnen verder verbeterd worden. Het lijkt mij handig als we op dit forum daarover discussiŽren en dat het resultaat van deze discussie centraal aan de maker van het programma (Jeffrey Donovan) doorgegeven wordt.  :bijdrage_forum:

:degroeten: Jacques

JWVG:
Dat is prachtig, Jacques!  :groots: Ik kan er toch wel zeker van zijn dat er geen oude informatie wordt overschreven als ik deze databanken binnenhaal, toch?

:degroeten: JW.

Jacques:
Hoi Jan Willem,

De oude databanken worden volledig overschreven. Als je aanvullingen gemaakt hebt in de door mij genoemde databanken is het handig deze in het forum kenbaar te maken. Deze aanvullingen worden dan door mij verwerkt zodat iedereen er wat aan heeft.
Als je de aanvullingen privť wilt houden kun je een print maken van de gegevens en deze na het overschrijven van de databank zelf weer toevoegen. In dat geval het bewaren van de print handig.

Uiteraard blijven je eigen recepten en logboekgegevens onaangepast door de nieuwe databanken. Jeffrey Donovan heeft daar kennelijk goed over nagedacht.  :groots:

Voor de zekerheid kun je natuurlijk altijd eerst een backup maken van jouw bestanden voordat je de databanken overschrijft.

JWVG:
O.K., is die databank van jou dan de originele databank van promash plus de bij Brouwland verkrijgbare mouten? Dat had ik nog niet begrepen. Dat laatste is natuurlijk wel belangrijk, omdat ik promash ook al in de VS gebruikte, en daar gebruik heb gemaakt van daar beschikbare mouten.

Ik heb zelf als mogelijke aanvulling een paar mouten van Weissheimer die ik veel gebruik. Ik heb toevallig heel precieze analyses van die mouten, dus die zal ik binnenkort even posten.

Bedankt, Jw.

Jacques:
Hoi Jan Willem,

Die andere moutsoorten heb ik inderdaad gewoon in de databank laten staan. Alleen bij de databank EXTRA heb ik een paar exotische ingrediŽnten verwijderd.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie