Gistadvies moutpakketten - vul aan!

Gestart door Edgar, 28-05-2008 09:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Het zou een idee zijn als Brouwland de gist bij die moutpakketten apart levert en de optie aanbiedt (lees: aanbeveelt) om er tegen een meerprijs een bij de stijl passend smackpack van Wyeast geleverd te krijgen.

RobinB

Tja, zou misschien wel netjes zijn, maar ze moeten hun Brewferm ook nog kwijt he?

Edgar

Lijkt me niet, ze zullen meer verdienen aan een Wyeast. Bovendien zal het betere bieren dus enthousiastere brouwers opleveren, die weer meer gaan consumeren.

Henielma

In de gebruikaanwijzing die bij de moutpakketten geleverd wordt staat een stuk over het gebruik van Wyeast gist in plaats van de bijgeleverde gist. Dus bij een tweede moutpakket kan de koper op het idee komen om die andere gist eens te proberen. Dus Brouwland doet daar wel wat aan.

Edgar

Ah, dat wist ik niet. Toch vind ik dat ze 't in de produktomschrijving zouden moeten opnemen. Het is zo'n simpele verbetering.

Adrie

Toch is het raar dat bij de brouwpakketten standaard de Brewferm gist wordt geleverd, ongeacht het biertype. Waarom niet bij elk biertype een bijpassende korrelgist? Dat lijkt me al heel wat beter.

Edgar

Nou inderdaad, die moet je natuurlijk ook opnemen. Maar er zijn aardig wat stijlen, waarvoor je duidelijk gistaanbevelingen kunt doen. De Weizen kan natuurlijk prima met de WB-06, en de Alt eigenlijk alleen met de 1007. Zullen we ze helpen een lijstje met aanbevelingen (1 korrel en 1 vloeibaar waar mogelijk, met indien een duidelijke stijldwang bijvoorbeeld die gist onderstreept, zoals bij Alt) te maken?

Adrie

Ik wilde net voorstellen er een nieuw onderwerp van te maken, maar je was me voor. Prima idee om aanbevelingen te doen! Eerst maar eens een lijstje maken met brouwpakketten.

Henielma

Er is wel verschil in type gist. Mr White (witbier) heeft Brewferm Blanche gist. De Pils heeft Brewferm Lager gist en het overige gebeurd volgens mij met de standaard Brewferm gist. Dus er zit wel verschil in de gist voor in ieder geval een paar types. Meer verschillende gisten voor de verschillende pakketten zou wel een verbetering zijn maar daarvoor heeft Wyeast veel mogelijkheden.

Een kans voor Brouwland zou wel zijn als ze op het pakket aangeven welke Wyeast gist goed zou passen bij dit moutpakket. Dit zou extra omzet en beter gelukt bier kunnen geven.

Edgar

Precies, dat is het idee. Het kan beter. Die moutpakketten vind ik eigenlijk een super produkt voor de beginnende of gewoon minder brouwgestoorde brouwer, en het gebruik van een topgissie voor de stijl zou het eindprodukt helemaal áf kunnen maken.

Ik ben een lijst aan 't maken, maar aan 't worstelen met die tabelfunctie (heb ik nooit helemaal begrepen...).

Edgar

 
Pakket Stijl Wyeast Korrel
Luxe PilsPilsnerW2278S23
Beaver AleMild Ale?W1028
Mr. WhiteBelgisch WitbierW3944Brewferm Blanche?
BeveriusDonker Abdijbier W1214, W1762, W3787? S-33
Golden BeveriusLicht AbdijbierW1214, W1762, W3787?S-33
Gabriël(volmout) TripelW1214, W1762, W3787?S-33/S-04
McBeaver Scotch AleScotch AleW1728Coopers S-04?
Irish TapdancerIrish red AleW1084S-04
KölnerKölschW2565S-23
AltDüsseldorfer AltW1007S-23
BavarienfestOktoberfestW2206S-23
WeizenWeizenW3068WB06
Weizen DoppelbockWeizen DoppelbockW3638?WB-06
Brown PorterBrown PorterW1084?S-04
Indiana AleAmerican Strong AleW1056US-05
Beaver Bock'Onder'bock?S-23
Koningsbok'boven'bok?Nottingham
Barley WineBarley WineW1728S-04

zoiets?

Adrie


RobinB

Ziet er goed uit!
Al weet ik niet van een aantal wat de beoogde stijl is.
voor de wit zou kunnen: Wyeast belgian wit/Brewferm blanche (vind ik een heel aardige in witbier overigens)
weizen: Wyeast weihenstephaner/wb06
Alt: 1007/K-97
Porter: Wyeast london ale/ S04
Irish red: Wyeast irish ale/ S04
Kolsch: zie Alt :)

Adrie

Er is een Wyeast Kölsch gist, dus daar zou ik niet de 1007 voor adviseren. K-87 is toch alleen in grootverpakking te krijgen? Voor Alt zou ik geen korrel weten, of het zou de SafLager S-23 moeten zijn vergist op wat hogere temperaturen. Ook voor een Kölsch zou die prima kunnen.

RobinB

Ja, das ook wel een goeie!
Maar als vdKooy geen problemen heeft met herverpakken, waarom zou Brouwland dat dan niet kunnen?
Met een beetje goede hoop wordt het Lager assortiment dan ook nog uitgebreid met de S-189 en W34/70! :D

RobinB

@Edgar:
Voor een donker Abdijbier kan de S33 ook wel lijkt me? En bij een blond/tripel is de T58 wel OK.

Edgar

Citaat van: RobinB op 28-05-2008  12:11 u@Edgar:
Voor een donker Abdijbier kan de S33 ook wel lijkt me? En bij een blond/tripel is de T58 wel OK.

Ik heb niet veel verstand van korrels voor Abdijbieren, dus als jij het zegt... Is men het daarover eens? Ik zou maximaal 2 maar liever 1 gistsoort noemen om de keuze voor de beginnende brouwer niet te moeilijk te maken.

JWVG

Ik zou steeds 1 Wyeast en 1 korrel noemen - dat maakt de keuze overzichtelijk. Het is hier niet nodig om volledig te zijn, het gaat er alleen maar om dat de beginnende brouwer in ieder geval een gist heeft die past bij de stijl.

Jw.

Henielma

Bij de Golden Beverius vind ik inderdaad de T58 beter passen. Deze gist vergist ook wat beter uit. Dat is voor beginnende brouwers ook mooi meegenomen.

Edgar

Adrie heeft volgens mij het één en ander ingevuld inmiddels. Hé Adrie, we overleggen ook effe he?  Het moet natuurlijk geen oeverloos gesteggel worden :rundum: over welke korrel bij welk bier, maar een korte toelichting misschien? Hoe dan ook, ziet er al goed uit dacht ik.

Die S-04 is die Engelse korrel? Verkoopt Brouwland Coopers? Ideeën over welke Wyeast voor de Belgische bovengisters? Die American ale, is US-05 toch heel geschikt voor? etc etc :)

Iemand nog ideeën over die stijlen met vraagtekens?



Adrie

Ja, sorry. Ik heb maar alvast wat ingevuld om de discussie op gang te brengen.

Voor de Engelse bieren is de S-04 het meest geschikt, lijkt me, met uitzondering van de Scotch Ale. De Coopers geeft een wat nootachtiger smaak die prima bij een Scotch ale past. Ik weet niet of Brouwland die nu heeft, maar SiriS in ieder geval wel. Coopers kan trouwens ook wel in Engelse of Amerikaanse Ales ter afwisseling van de S-04 en US-05. Misschien past ie ook wel prima in de mild ale.

Edgar

Coopers valt af, want inderdaad niet bij Brouwland.

Adrie

Zou ik niet doen. Coopers is een prima gist en Brouwland kan daar best aankomen als ze willen.

Edgar

Laten we het simpel houden en niet ook nog eens het inkoopbeleid van Brouwland proberen te bepalen, deze actie is al betweterig genoeg, denk ik :)

RoodeLeeuwVenlo

En wat over de hoeveelheid?

Gewoon 1 zakje korrelgist per pakket? Onderling verschillen de zakjes al. Op het ene zakje staat voor 10 liter bier, op het andere voor 20 liter. :weetniet:

Mij hebben ze geleerd, 1 gram korrelgist op 10 punten sg meer dan 1000 per 10 liter.
Dus 20 liter wort met SG 1070 -> (1070-1000)/10*(20/10)-> (70/10)*2 = 7*2 =14gr korrelgist.
Maar dit zal ook per gist variëren. Al denk ik dat het een goede richtlijn is.

Louis


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.