Bier met raar smaakje!

Gestart door djeetn, 25-05-2008 12:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

djeetn

Dag hobbybrouwers,

Ik ben nog niet zolang bezig met deze SUPERhobby dus corrigeer me als ik fout zit maar. Ik heb nu al twee bieren gebrouwen en ik heb daarbij droge gist gebruikt! Het ene bier was een donker bier en het andere blond (ik heb bij beide bieren verschillende kruiden gebruikt) en toch smaken ze bijna identiek hetzelfde! Trouwens, ik vind ze eigenlijk niet zo lekker smaken!

Aangezien gist de grootste verantwoordelijke is voor de smaak, heb ik mijn droge gist officieel in verdenking gesteld.  ;)
Ik had al gelezen dat liquide gist veel beter zou zijn voor de smaak... Klopt dat? Want dan verander ik onmiddellijk!

En nog een klein vraagje, ik mag binnenkort mijn twee bakken Westvleteren gaan halen (ik woon er lekker dicht bij  :dansen:) en ik had laatst gezien dat er aan de kassa doosjes lagen met gist van hen (vermoedelijk ook droge gist hé), zou ik dat kunnen gebruiken om mijn bier te maken  ???

Groetjes  :lekkerbier:

Oscar

Djeetn ( ??? Rare naam?  ;) ),

Welke kruiden heb je gebruikt? En in welke hoeveelheid? Gist is een redelijk groot aandeel in de smaak, maar overdaad van ingrediënten kan een gist niet verbloemen..

Droge gist kan tegenwoordig voortreffelijke bieren maken, dus dat hoeft niet de oorzaak te zijn. Aangezien je nog maar net begonnen bent zijn er nog 1000+1 andere oorzaken te bedenken waarom het bier niet lekker is..

Post je recept(en) hier eens dan weten we meer... :)

oranjeboombiertje

Even voor de duidelijkheid, welke droge gist heb je gebruikt? Als het Brewferm was dan heb je de oorzaak gevonden.

Die droge tabletten die bij Westvleteren verkocht worden zijn als vitamine B bedoeld en dat zijn dus geen levende gistcellen meer.

Als je graag met de Westvleteren gist wilt werken moet je een (zo vers mogelijke) Westmalle opkweken. Het liefste de dubbel want die heeft het minste alcohol en dan blijft de gist het gezondste. Westvleteren = Westmalle gist namelijk.

 :degroeten:
Wesley

djeetn

Het was inderdaad gist van Brewferm (wat is daar eigenlijk zo mis mee?)

Ok, dus geen droge gist die ze verkopen in Westvleteren dus  :) , dan zal ik gist gebruiken uit de flesjes Westmalle! (Ik zal eerst nog moeten leren hoe ik die dan moet opkweken maar ik denk dat er op dit forum wel genoeg info hierover staat).

Mijn recept die ik heb gebruikt voor 10 liter bier (de bruine)

1500 gr gerstemout
600 gr tarwemout
200 caramelmout
hop korrels (geen echte hop gebruikt) 15 gr
honing 1 el
2 kaneelstokjes
2 kruidnageltjes)
1 el koriander

Zo, dat was dus het recept voor mijn bruin bier, dat van mijn blond heb ik nu niet direct bij de hand (ik zal het deze namiddag posten)

Alvast bedankt voor de info hé jongens!

oranjeboombiertje

Laat die kruiden de volgende keer maar weg. 1 el koriander is echt veel te veel (5 gram op 20 liter is al veel). 2 kruidnageltjes ook. Ik zou eerst eens beginnen met halve of 1. Kruiden overheersen erg snel in bier.

Je verteld dat beide bieren eenzelfde gek smaakje hebben. Als je niet in beide bieren dezelfde kruiden in zulke grote hoeveelheden gebruikt hebt kan je er van uit gaan dat dit smaakje uit de gist komt. Als je ook in die blonde zoveel kruid hebt zitten is dit waarschijnlijk de oorzaak.

De Brewferm gist staat bekend als een gist die heel graag esters aanmaakt en al snel een beetje een soort kauwgomballen smaakje geeft. Ook de vergistingsgraad van deze gist is niet heel erg geweldig. Je kan beter een keer een andere mooie korrel proberen zoals T-58, S-04, US-05/US-56, nottingham. Deze gisten zullen waarschijnlijk beter bevallen.

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Citaat van: djeetn op 25-05-2008  12:37 u2 kaneelstokjes
2 kruidnageltjes)
1 el koriander

Dat is dan niet zo raar dat dit bier niet te drinken is... :ziek:  En dit bier wordt ook niet beter door het langer te bewaren. Ik denk dat de gootsteen het wel lust.. ;D

Wees altijd erg voorzichtig met kruiden! Overdaad schaadt en het verpest je bier en de beleving ervan! Gebruik eerder te weinig dan te veel.

djeetn

Ok, das een goed les voor de volgende keer hé!
Het recept van mijn blond bier vind ik niet direct maar daar heb ik inderdaad, ook vrij veel kruiden in gedaan (maar wel andere)!

Dus:
- andere gist
- niet zoveel kruiden

bedankt hé :duimop:

oranjeboombiertje

Als je andere kruiden hebt gebruikt in beide bieren maar wel dezelfde gist en je merkt aan beide bieren een wat vreemd smaakje, dan is dat de gist.

Zelf heb ik dit ook meegemaakt bij mijn eerste 2 bieren (een blik en een moutbrouwsel) deze smaakten allebei even slecht en na een andere gist gepakt te hebben bij het volgende brouwsel was het verholpen.

Kruiden kan je rustig weg laten. Je kan beter eerst wat experimenteren met recepten, gisten en je brouwinstallatie en daarna voorzichtig kruiden gaan toepassen waar je het mist.

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Citaat van: djeetn op 25-05-2008  13:56 udus:
- andere gist
- niet zoveel kruiden

Bedenk wel dat kruiden niet in ieder bier hoort. Sommige bieren lenen zich om kruiden te gebruiken, maar andere bieren ook zeker niet! Probeer inderdaad eerst maar een goed bier zonder kruiden te maken...

Jacques

Dat in bier geen kruiden hoort is natuurlijk onzin. In elk bier zit kruiden. Hop is immers ook een kruid!
Het alleenrecht van hop als kruid is vrij nieuw als je kijkt naar de lange geschiedenis van het bier. Eeuwen en eeuwenlang zijn er tal van kruiden gebruikt in bier. Pas de laatste 125 jaar worden er niet zo veel kruiden meer gebruikt.

Overigens is er geen garantie dat je bier geen raar smaakje heeft als je geen kruiden en een andere gist gebruikt. De rare smaak kan ook bijvoorbeeld komen door een infectie, het aanbranden van het beslag, restanten reinigingsmiddel, om maar iets te nomen. Je kunt pas iets zeggen over wat er mis is met een bier als een ervaren keurmeester het geproefd heeft. Zonder een nadere omschrijving van de 'rare smaak' tasten we volkomen in het duister.

Oscar

Citaat van: Jacques op 25-05-2008  14:59 uDat in bier geen kruiden hoort is natuurlijk onzin. In elk bier zit kruiden. Hop is immers ook een kruid!

Dat wordt ook niet verteld..

Citaat van: Oscar op 25-05-2008  14:42 uBedenk wel dat kruiden niet in ieder bier hoort. Sommige bieren lenen zich om kruiden te gebruiken, maar andere bieren ook zeker niet!

 :weetbeter:

Edgar

Met 2 kruidnagels in 10 liter lijkt het me niet zo'n raadsel dat het bier raar smaakt.

Overigens heeft djeetn behalve hop helemaal geen kruiden in z'n bier gedaan. Wel specerijen. ;)

ed

Djeetn, ik zou inderdaad een beetje rustig aandoen met kruiden (vooral in het begin) en een recept gebruiken dat al eens door een ander als goed is ervaren. Zonder kruiden kun je ook hele lekkere bieren brouwen die je normaal niet in de schappen van de winkel ziet. Kijk eens of er bij jouw in de buurt een brouwclubje zit. Erg gezellig en heel leerzaam.

Wat betreft de gist. Met de Brewferm gist kun je redelijke bieren brouwen, maar ik moet Wesley gelijk geven dat de
T-58, S-04, US-05/US-56, nottingham toch beter gisten zijn die verder uitvergisten. Ik heb laatst een test gedaan met 1 brouwsel dat ik ge-splits heb en vergist met een Brewferm en een Nottingham. De Breferm vergiste niet verder dan 1020 en de Nottingham ging naar de 1015. Ik heb in de afgelopen 1 1/2 jaar 18 brouwsels gemaakt en ben begonnen met blikken. Ik heb 1 keer een smackpak gebruikt en helaas is die geïnfecteerd. Ben voor de voorzichtigheid toch maar weer naar de korrelgist gegaan en maak hier toch wel goeie bieren mee (al zeg ik het zelf en menig ander). De vloeibare gisten komen ook nog wel. Eerst het brouwen goed onder controle krijgen en dan de volgende stap. (vloeibare gist)

Succes met het volgende brouwsel.

ed

pincopallino

"Als het Brewferm was dan heb je de oorzaak gevonden." je kunt een ander gist beter vinden maar om te beweren dat door de brouwferm gist het bier niet goed smaak vind ik heel heel kort door de bocht...

Edgar

Ben ik eens met Pinco.

Maar trouwens, als je steeds 10 liter brouwt, kan je voor lichte bieren perfect uit de voeten met een kleine Wyeast verpakking (slam-dunk), en voor zwaardere met een grote. Geen startergedoe, en wel een wereld aan gisten precies geschikt voor wat je wil brouwen.

Menno

Nét twee bieren gebrouwen, er wordt wat gevraagd en gelijk negatief over de gebruikte Brewferm-gist? :neenee:

Be kind, people! :lessmile:

 :degroeten:

Kruimeltje

Ik heb ook geen slechte ervaringen met Brewferm-gist.

ed

Ik zal ook niet zeggen dat Brewferm gist niet goed is en dat dit de oorzaak is. Ik geef wel aan dat er betere gisten zijn qua uitgisten. Zelf getest. Ik heb het brouwsel dat door de Nothingham en de Brewferm gist vergist is door 14 mensen laten proeven op een MTG clubavond en er waren toch ook verschillende mensen die de Brewferm gist lekkerder vonden.


Toch zal ik zelf de volgende keer een andere gist gebruiken dan Brewferm. Dit is mijn persoonlijke voorkeur. Nogmaals, ook met Brewferm gist kun je een goed bier brouwen.

ed

Pieter.

Een el is toch een oude lengtemaat, wat moet ik me dan bij een el koriander voorstellen?

 :degroeten:

Jacques

Wat dacht je van een afkorting voor een eetlepel?

Dit is alweer een mooi voorbeeld dat je heel goed moet opletten met afkortingen en deze zo veel mogelijk niet moet gebruiken tenzij ze wel heel erg ingeburgerd zijn zoals aub of tbv.

Oscar

Citaat van: Pieter. op 25-05-2008  23:09 uEen el is toch een oude lengtemaat

Was dat niet vanaf de elleboog tot aan je hand o.i.d?  Dat is bij mij toch flink wat koriander... :D :D

Pieter.

Citaat van: Oscar op 25-05-2008  23:45 uWas dat niet vanaf de elleboog tot aan je hand o.i.d ?  dat is bij mij toch flink wat koriander... :D :D

Ja dat klopt, rond de 50 cm, nu verschilt de lengte van persoon tot persoon maar zo werd er vroeger gemeten, net zoals een duim etc.

Die el gebruikte ik nog wel eens om gevangen vis te meten, bijvoorbeeld een vis die niet interesant genoeg was om er een meetlint voor te gebruiken maar slechts als indicatie :)

 :degroeten:

Hopmans

Citeer2 kaneelstokjes
2 kruidnageltjes)
1 el koriander
Vrezelijk slechte ervaring mee.
Zo slecht dat ik voor mijzelf heb besloten dat dat kruid niet geschikt is voor bier.
Te wrang.
 :-X

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 25-05-2008  23:23 uWat dacht je van een afkorting voor een eetlepel?

Volgens mij is het dan gebruikelijk om i.p.v. de weggelaten letters een punt te zetten. Dus een el is een oude lengtemaat en e.l. staat voor eetlepel.

Hopbier

Jacques

Dat is toch niet altijd het geval. Denk maar eens aan kg, mg en ml.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.