Gepost in de Chouffe kloon thread:
1067-1010 = 57 * 0.136 = 7.8 + 0.3 = 8.1
Dat lijkt me niet zo moeilijk. Zoals ik al zei, met een ander maischschema moet het zeker mogelijk zijn om op 1010 uit te komen.
Die 1018 klopt niet want dat heb ik gister zelf gemeten. Ik heb tevens een beginnende brouwer gesproken die recent heeft gebrouwen volgens het recept van W&P (met alle kruiden) en hij kwam uit op 1009. Dichter bij het origineel dan wij dus.
Wie heeft eigenlijk bedacht dat de Chouffe zo'n hoog eind SG heeft?
gr
MO
Ok, als we toch aan het rekenen zijn:
57/67*100% = 85% vergistingsgraad terwijl deze gist volgens specificaties niet verder gaat dan 76%. Jouw berekening voor vol% alc klopt wel, echter je houdt geen rekening met de vergistingsgraad.
Start-SG 1.075
76% van 75 is vergisting van 57 punten en dus een eind-SG van 1.018. Alc. is dan als berekend.
Herman
Laat ik even inbreken in deze discussie. Ik heb gemerkt dat de opgegeven vergistingsgraden voor gisten niet veel zeggen. Je kunt met een gist met een opgegeven maximale vergistingsgraad van 79% best een vergistingsgraad van 85% halen, mits je je maischschema aanpast (een lange rust op 60 graden). Met onze eerste versie van de Bleeke Jongeling haalden we een schijnbare vergistingsgraad van 90%, terwijl de gist volgens de specificaties maximaal 80% zou moeten halen. De truc was 60 minuten maischen op 60 graden.
Groeten,
A3
Heren een theorie:
Volgens mij is het zo dat de schijnbare vergistingsgraad van toepassing is op een volmout brouwsel. Wanneer je volledig vergistbare suiker toevoegt ga ik er vanuit dat de toegevoegde suiker voor nagenoeg 100 % vergist. Dit geeft een vertekend beeld van de uiteindelijke schijbare vergistingsgraad.
Als we bij de Chouffe uit willen komen op een eind SG van 1010 moeten we volgens mij eerst uitrekenen hoeveel mout we moeten gebruiken om bij 76% schijnbare vergisting op 1010 uit te komen, en vervolgens het recept aanvullen met suiker totdat je op het gewenste alcoholpercentage uitkomt.
Johannes
De eerste versie van de Bleeke Jongeling was een volmout bier! Maar goed, dit is eigenlijk een andere discussie.
Jouw theorie zou een goede aanpak kunnen zijn, maar of het in de praktijk ook zo werkt... Leuk voor een experiment. Toch denk ik dat met name het maischschema alles uitmaakt. Je kunt met dezelfde storting 50%, 70% en 90% halen afhankelijk van het maischschema.
Groeten, A3
A3,
ik snap niet waarom het jou en mij zoveel moeite kost om hetzelfde punt duidelijk te maken. Wel mijn dank dat je in mijn afwezigheid (er moet ook gewerkt worden ten slotte) alles goed hebt verhelderd. Volgens mij zouden we 1005 ook nog wel halen als we maar lang genoeg maischen. Wellicht dat Jacques nog iets zinnigs kan zeggen of de aangegeven vergistinsgraden. Ik had er nog nooit over nagedacht, maar volgens mij heb je er niets aan, en moet je sturen via maischen. Dat de Chouffe gist 1009 haalt is bekend, dat heb ik van die beginnende brouwer waar ik eerder ook al over sprak
gr
MO