Hopoogst 2008 - ongedierte

Gestart door Adrie, 23-05-2008 09:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

goom

Op de site van de fabrikant van spruzit staat ook een hoop info.

Edgar

De foto is te beroerd om er iets van te kunnen zeggen. Misschien kan je een andere maken? Op het tulpje drukken ;)

Als het een schimmel is dan is het niet best. We duimen voor je.

Silverbullet

zoals afgesproken hier een verbeterde foto:



en hieronder een foto van hoe mooi vol mijn wilde hopplant zit:



Groeten

Silverbullet (Robert)

Edgar

Het lijkt op die blaasjesschimmel die ook op de hop (en druif) van Albertus-was-het-geloof-ik zat. Aan het gebrek aan reacties kan je wel afleiden dat de kennis hier (vooralsnog) ontbreekt om te kunnen zeggen wat het precies is. Het ziet er niet dramatisch uit, trouwens.

EBC

Ik vrees toch voor meeldauw. Kijk eens hier. Ga op de pagina naar Ziektes, links en dan naar 3. Echte Meeldauw.

Vergelijk de plaatjes eens...

Silverbullet

Dag edgar en EBC,

De meeldauw is ook al overgesprongen naar de bellen, en die trekken nu krom. met wit pluis.

Momenteel ben ik al aan het spuiten met een anti schimmel middel gebaseerd op zwavel.
En het lijkt te stabiliseren.
Ik zal eens proberen om een aantal aangetaste bellen te fotograferen. die zien er ook  bijzonder uit.  (Rrekken krom met wit pluis.)

Het is alleen nog wat lastig met spuiten met de buien er tussen door. Maar "gelukkig" dat wordt aankomende week wel beter.

Ik moet nog een aantal dagen wachten en dan kan ik mijn vaste plantenkweker raadplegen. (Misschien een systematisch middel nu de hop nog in de groei is.)
Zwavel is een contac middel..

Bedankt en ik ga de strijd weer aan.

EBC

Het is belangrijk om je plant zo droog mogelijk te houden. Schimmels houden immers van vochtige omgevingen. Probeer 's morgens vroeg te spuiten, zodat de plant tijdens de dag weer kan opdrogen.

Verwijder ook zoveel mogelijk aangetaste bladeren en stengels. De plant werkt nu aan de bellen, veel van het blad is niet meer zo nodig. Je moet natuurlijk niet alles weghalen! Vooral de onderste anderhalve meter van blad kan gerust weg. Meestal zit daar de bron van besmetting.

Weg met de aangetaste bellen, focus op wat nog onaangetast is!

Gebruik een scherpe schaar of scherp mes, grove wonden kosten meer energie.

Edgar

Ik zou nu niet meer spuiten op planten waarvan je wilt oogsten.

Menno

Ik heb dit jaar te kampen gehad met ongedierte, omdat het een eerstejaarsplant betrof en de oogst toch heel mager is, heb ik het laten zitten. Ook oogsten heb ik niet gedaan, het aangezicht na een dag arbeid was ook wel erg prettig!

Nu wil ik voor volgend jaar een betere stelling maken om de Hallertau mittelfrüh beter te laten groeien en ongedierte gelijk aanpakken. Maar goed, dat is voor volgend jaar. Voor nu wil ik de plant winterklaar maken. Is dit de beste tijd? Ik dien toch de plant tot 10cm boven de grond af te snoeien?

Oscar

Gewoon snoeien tot op de grond....

Menno

Van het weekend maar even doen dan! :duimop:

 :degroeten:

RobinB

"The Homebrewer's Garden" spreekt ook van snoeien tot de grond, maar "the Hoplover's guide" adviseert tot 1 inch (2,5 cm) boven de grond te snoeien!
Dus hoe je het ook doet, in ieder geval dicht bij de grond ;D

Oscar

Citaat van: RobinB op 08-11-2008  13:00 u"the Hoplover's guide" adviseert tot 1 inch (2,5 cm) boven de grond te snoeien!

Wordt dit ook toegelicht waarom dat zo zou moeten?

Edgar

Ik denk dat je daar niet te veel achter moet zoeken. Je kunt waarschijnlijk zeggen dat die paar cm. een klein beetje helpt tegen besmetting van de snijwond door schimmels.

EBC

Er zal een stuk 'stam' kunnen uitsteken boven de grond. Hierop kan je de ogen voor volgend jaar soms al zien zitten. Knip die weg en ze komen niet meer op. Er zullen bij oudere nog meer ogen zijn onder de grond. Maar met een jong plantje kan je daarop niet vertrouwen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.