Hopoogst 2008 - ongedierte

Gestart door Adrie, 23-05-2008 09:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

De planten zijn nog ok. Het gaat dit jaar inderdaad niet om de opbrengst, maar om de wortelknol.

Ik weet niet zeker of het muizen zijn, maar het moet een beestje zijn dat verse hoptoppen lekker vindt. Alleen het topje is er af, het is ook echt wég, geen slakken- of andere sporen en verder is niets aangetast.  :weetniet: Soit, het maakt niet uit, nog topjes genoeg.

wiwi

konijntjes? Wiebelewiebel...

Edgar

Geen konijnen hier. Te harde grondsoort. En dan hadden we wel meer schade gezien trouwens. Maar eh, goeie suggestie :)

RobinB

Citaat van: EBC op 31-05-2008  21:53 uNou Oscar, je zult zien dat die luizen morgen allemaal harstikke dood zijn. Maar pas op, er blijven er altijd leven en ze hebben ook al eieren gelegd. Dus je moet de behandeling nog een keer herhalen over een paar dagen.

Ook blijven er wel dode luizen plakken, maar die kan je er dan voorzichtig afvegen :)

bob

En, heren, hoe staat het nu met het ongedierte?
Zijn de luizen weer verdwenen en hebben zich andere plagen op uw hop gestort? ;D
Geintje, ben effe benieuwd naar de effecten van de luizen en ander ongedierte op onze hoppies.

Pieter.

Één behandeling met Spruzit was voldoende om de meeste luis te verjagen, de lieveheersbeestjes doen de rest. Er zit nog steeds een beetje luis op mijn hop planten maar dit geeft geen nadelige gevolgen, de stampertjes komen er al aan zag ik.

Met mijn frambozen struiken is het slechter gesteld, kleine wormpjes hebben bijna al het blad vernietigd, alleen een paar zielige stengels zijn nog over, volgend jaar moet ik daar wat op verzinnen.

 :degroeten:

Oscar

Een behandeling met plantschoon was bij mij ook voldoende om 90% van alle luizen weg te halen en ze komen niet meer terug...

MO

Ik heb er niets aan gedaan. De meesten zijn verdwenen.

bob

Citaat van: MO op 28-06-2008  12:13 uIk heb er niets aan gedaan. De meesten zijn verdwenen.
En geen nadelige gevolgen voor de planten?
Ik heb dit jaar geen hopplant maar vorig jaar heb ik ook de boel gewoon laten groeien en geen ongediertebestrijder gebruikt.
De plant bleef groeien als een gek en ik heb ook niet gemerkt dat de luizen de groei belemmerden.
Al waren er vorig jaar niet zo heel veel luizen.

TVERSCH

Edgar, misschien wat late reactie, maar het kunnen ook oorwormen (Forficula auricularis-wij noemen ze appelmannetjes)zijn die de toppen kompleet opvreten.
Deze zijn te lokken door een bosje stro / hooi of een oude lap lap in een omgekeerde bloempot te doen bij de uitgroeiende planten, waar ze in kruipen  en dan  neergeknuppeld kunnen worden :clownsmile:

Een paar jaar terug hebben ze mijn hele uitlopende Clematis schutting in het voorjaar kaalgevreten voor ik erachter kwam wat het was. :echtboos:

 :bijdrage_forum:

TVERSCH

Ik vergat nog te melden dat mijn hopplanten na de luizeninvasie niet erg meer groeien. Ik dacht aan voedingtekort, maar na wat kunstmest strooien werden de onderste bladeren geel. Er komen nu wel wat uitlopertjes met knopjes maar de plant heeft veel minder blad dan voorgaande jaren.

Theo

wiwi

Ik zou de oorwormen maar koesteren als ik u was, ze eten namelijk bladluizen, mijten, larven en eieren van andere insecten. De oorwormen lusten ook wel (bloem)blaadjes maar ze vreten uw hopplanten volgens mij niet kaal hoor, ze vreten liever rozen, chrysanten en dahlia's, klaver, zinnias, vlinderstruiken, kaasjeskruid (malva), sla, aardbeien, selder, aardappelen, jonge boontjes en bieten en dan nog vreten ze niet één plant kaal maar is de schade verspreid over verschillende planten.
Bladluizen daarentegen zuigen veel sap uit de plant waardoor die verzwakt en vatbaarder is voor ziekten en alsof dat niet genoeg is brengt de bladluis ook nog ziekten over.

MO

Ik heb ook erg weinig groei de laatste weken. Een paar nieuwe blaadjes tussen de vergeelde en afgestorven. Toch weer elk jaar anders, die hop.

Sietze K

Citaat van: TVERSCH op 02-07-2008  17:21 uIk vergat nog te melden dat mijn hopplanten na de luizeninvasie niet erg meer groeien. Ik dacht aan voedingtekort, maar na wat kunstmest strooien werden de onderste bladeren geel. Er komen nu wel wat uitlopertjes met knopjes maar de plant heeft veel minder blad dan voorgaande jaren.

Theo
Theo het zou wel een de verwelkingsziekte kunnen zijn.
Dit is een schimmel die in de grond zit. Clematis is hier ook gevoelig voor.In het algemeen wordt gesteld dat er weinig aan te doen is. Maar een tuindersbedrijf raad het volgende aan (uiteraard zonder garantie)
   
Verticillium/fusarium, ofwel verwelkingsziekte. De plant verwelkt, vooral bij warmer weer. De stengel kleurt bruin maar het blad wordt gelig. Te voorkomen/bestrijden met*: Vital (ECOstyle), Luxan Zineb spuitpoeder, Daconil 500 vloeibaar, Rizolex.

 :degroeten:   Sietze 

Pieter.

Mijn Target en Magnum planten doen het goed dit jaar ondanks de luis, mooie volle planten zijn het geworden. De Target zit vol met knopjes nu waarvan sommige al stampertjes zijn, ook de onderkanten van deze planten hebben nog blad, de stelen zijn ruim een cm dik.

De Saaz begon als snelste groeier maar de klad kwam er al snel in, veel dunner als de Target en Magnum en hij lijkt nauwelijks te groeien ook in de breedte en de stelen zijn ook kaal aan de onderkant.

De eerste jaars Hallertau Mittelfruh doet het ook goed, het eerste scheutje heeft het niet gered (omdat vanwege de kou in maart ik het overzetten op de vaste standplaats heb moeten uitstellen) maar het tweede scheutje is inmiddels zo'n 5 meter hoog al heeft deze nog geen zijscheuten.

Het eerte jaars Hallertau Perle plantje heeft het ook niet gered, zelfde verhaal als de Mittelfruh, dit plantje stond in een bak van 80x80x50 en kreeg ook minder zon, inmiddels heb ik een nieuw plantje aangeschaft via Korek die wel is aangeslagen al groeit deze nauwelijks.

RobinB

Citaat van: Sietze K op 02-07-2008  20:05 uVerticillium/fasarium, ofwel verwelkingsziekte. De plant verwelkt, vooral bij warmer weer. De stengel kleurt bruin maar het blad wordt gelig. Te voorkomen/bestrijden met*: Vital (ECOstyle), Luxan Zineb spuitpoeder, Daconil 500 vloeibaar, Rizolex.

Fusarium!  :weetbeter:

Sietze K

Citaat van: RobinB op 03-07-2008  09:46 uFusarium!  :weetbeter:

Heel goed.   :verbergen:

RobinB

Beste plantenkenners (JW?),

Mijn hoppen hebben in meer en mindere mate last van een soort geel rupsje/larve dat door de bladeren (in het horizontale vlak zeg maar) vreet en zo gangetjes maakt.
Wat is dit voor een beestje en wat ertegen te doen?

Hij is ongeveer 3-4 mm lang en 1,5 mm in doorsnede. In latere stadia wordt hij donker en zal zich (denk ik) verpoppen tot een vliegend iets.
???

oranjeboombiertje


JWVG

Sorry Robin, ik ben geen fytopatholoog, maar een bodemkundige. Van nutrientengebreken heb ik nog net wel wat verstand  ;). Misschien zijn er (naast Wesley) nog anderen met bruikbare tips.

 :degroeten: JW.

goom


Edgar

Bij mij is ook een deel van het blad aangetast/doormidden gevreten door allerlei leven. Voorlopig doe ik er niks aan. Het is vooral oud blad dat is aangedaan en de gehele plant lijkt er maar weinig onder te lijden. Volgens mij is het een goede leidraad, als je een beetje 'bio' bent ingesteld, om op twee dingen te letten bij plagen:

-ziet het ernaar uit dat de plaag binnen korte tijd zal gaan exploderen
-ziet het ernaar uit dat de plant er last van heeft

in die gevallen bestrijden, anders de natuur z'n werk laten doen.

RobinB

Wesley bedankt!
Dat lijkt em inderdaad te zijn!

De schade valt nog wel mee, dus ik kijk het nog even aan.
Ze vinden Saaz en Centennial overigens lekkerder dan de Hallertauer :)

Silverbullet

HELP HELP HELP

Dag allemaal mijn wilde hopplant wordt aangevallen door wit pluis,  :huilen:
eerst zat het alleen op de blaadjes maar het begint nu ook op de in aanmaak zijnde hopbellen.

Wie o wie kan mij helpen dit te bestreiden.  :bokser:



Het is voor het eerst dit jaar dat hij heel mooi vol met hobbel beginselen zit en het zou zonde zijn om ze net als vorig jaar allemaal te verliezen aan "meeldauw"

Het witte pluis zit voornamelijk aan de bovenkant van het blad.

Al vast bedankt voor jullie reacties.

groet

Robert  ???

EBC

Neem een aangetast blad mee naar een tuincentrum en laat ze eens kijken...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.