Hopoogst 2008 - ongedierte

Gestart door Adrie, 23-05-2008 09:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Menno

Dankzij de steeds zachtere winters hebben we meer ongedierte.  >:(

Dat men er dus steeds meer last van krijgt ligt dus voor de hand...  :-\

Caspar

Gisteren toch maar even met de Spruzit over de hopplant gespoten. Helaas geen biologische hop dus dit jaar, maar het spul werkt wel goed. Na 5 minuten honderden luizen kadavertjes op de bladeren, het leken er stukken minder toen ze nog leefde :-\.

@Menno: Hopplanten trekken ze ook wel aan lijkt het, mijn andere planten hebben er niet zo veel last van.

Edgar

Citaat van: Menno op 28-05-2008  00:22 uDankzij de steeds zachtere winters hebben we meer ongedierte.  >:(

Dat men er dus steeds meer last van krijgt ligt dus voor de hand...  :-\

Da's natuurlijk (gelukkig) niet helemaal waar. Eén zachte winter tussen normale winters geeft in het algemeen extra insecten (rovers zowel als vraatbeesten), maar als die winters zacht blijven stelt zich een nieuw evenwicht in tussen de eters en hen-die-gegeten-worden. Het is dan ook niet zo dat ze in zuidelijk Frankrijk veel meer last van ongedierte hebben dan wij.


Spruzit is toch bijna biologisch, ook al is het gif. Als je slim bent hou je in de gaten wanneer de eitjes uitkomen en geef je ze nog een kleine spritz.

Caspar

Bedankt voor de tip Edgar :duimop:.

Oscar

Zo hier maar ff wat foto's posten over ongedierte en hun bestrijders...


Deze lag vandaag op de grond op mijn terras.. >:(



Detail....





Yes !! Lieve heers beestjes gespot.... :hoera:


Eet maar jongen...flink en veel, daar wordt je groot en sterk van.... :D



 :engel: Lieve Heer , ik dank u voor de Beestjes  :engel:



Menno

Ayee... Dat is niet best, Oscar! :-\ Ik begreep dat je 'wat' ongedierte hebt, maar dit is wel erg gortig, hoor...  :'(

Wat heb je inmiddels al gedaan, aan bestrijding?

Oscar

Nog niet, maar zit er wel aan te denken. Water met spiritus was het toch?

Pieter.

Jeemig Oscar, dat gaan die lieveheersbeestjes niet redden hoor, dat vraagt Spruzit  :idea:

 :degroeten:

EBC

Gaat nou toch snel naar de Gamma en haalt daar wat spuitspul, dat zeg ik.

Je ben behoorlijk besmet, een flinke druiper hebt je, mijn Oscarretje, dat is geen prettig gevoel. Nu gelijk goed inzetten, anders bent je te laat en dat kost je bellen in septembert!

EBC

Citaat van: Oscar op 30-05-2008  22:32 uNog niet, maar zit er wel aan te denken. Water met spiritus was het toch?

Spiritus is gewoon alcohol, dan heb je ontsmette luizen. Daar heb je niks aan. Spruzit doodt je lieveheersbeestjes, dat is ook niet fijn.

Gewoon van dat biospul tegen luis en ander gespuis.

De Gamma is morgen al om 09:00 uur open!

Johannes

Spruzit? Gamma? Ik gaat morgenochtend ook naar de Gamma voor de laatste dingetjes voor de gistkast. Kan ik meteen deze jongens bestrijden. Nog nooit eerder een luis gezien totdat ik hopplanten hebt.

Oscar

Citaat van: EBC op 30-05-2008  22:47 uSpruzit doodt je lieveheersbeestjes, dat is ook niet fijn.

Gewoon van dat bio spul tegen luis en ander gespuis.

Dus? Wel spruzit of geen spruzit? Is dat dat biospul?


Menno

Inderdaad, Oscar. Enne, doen hoor! Ik schrok een beetje (stevig!) van je foto's...  :-\

goom

Spruzit is een pirethroide.
Ofwel de meest effectieve bestrijdingsmiddel die er is. Het bestrijd wat het moet bestrijden en laat de rest in tact.

Is van natuurlijke oorspong en kan gelukkig synthetisch gemaakt worden.

EBC

Citaat van: goom op 31-05-2008  08:57 uSpruzit is een pirethroide.
Ofwel de meest effectieve bestrijdingsmiddel die er is. Het bestrijd wat het moet bestrijden en laat de rest in tact.

Is van natuurlijke oorspong en kan gelukkig synthetisch gemaakt worden.

Maar ook je lieveheersbeestjes en hun larven gaan er aan, dat is natuurlijk wel jammer. Er zijn alternatieven: 'Plantschoon' bijvoorbeeld.

EBC

Citaat van: Oscar op 30-05-2008  23:07 uDus? Wel spruzit of geen spruzit? Is dat dat biospul?
Ik zou zeggen: als je lieveheersbeestjes of andere natuurlijke luisvijanden hebt, dan niet.

Edgar

Die plantschoon en dergelijke vetzuurmiddelen zijn alleen effectief bij zeer grondige en herhaalde toediening. En volgens mij niet tegen alle beesten even sterk.

Toen ik Spruzit kocht een paar jaar geleden, was dat nog een plantenextract, geen synthetisch pyrethroïde. Het was toegestaan in de biologische teelt en het werd binnen een paar dagen afgebroken. Ik weet niet of dat nog zo is, maar als je toch 'chemisch' wilt bestrijden, is het waarschijnlijk, zolang je nog geen bellen hebt, het aangewezen middel. Maar zoals EBC zegt, het blijft gif en het doodt ook de lieve rovertjes, en verstoort dus het evenwicht op en rond je plant. Veel ongediertegolven zijn beperkt tot een klein deel van de plant en duren niet lang. Als je plant als geheel niet bedreigd wordt, houd het dan op natuurlijke methodes.

Denk ook aan het verwijderen (dus ook afvoeren en niet op de grond onder je plant gooien) van zwaar aangetaste bladeren en groeitoppen. Kijk ook naar de planten om de hop heen en kijk of daar 'haarden 'zitten die je beter kunt weghalen.

Oscar

Zo, vanmiddag even bij de welkoop geweest en een flacon Plantenschoon gehaalt. Bij thuiskomst heb ik deze bijna leeg gespoten op mijn hopplanten, tot druipens toe. En nu eens zien wat het resultaat is. Het spul is 100% biologisch afbreekbaar, dus dat moet goed komen.

JWVG

Nu maar hopen dat je niet binnen 10 minuten een regenbui krijgt, zoals wij....

 :degroeten: Jw

William

'ns effe kijken op buienradar... Regenbuien die wegtrekken in noord-oostelijke richting. Jammer dan Oscar  :pan:  Oh nee toch niet, richting noordwesten, je hebt geluk.

Edgar

Bij mij hebben de muizen, denk ik, aan de verse groeipunten van de Centennial en Sterling geknaagd. Ze lagen nog op de grond en sommige zijn onthoofd.

Ik heb wel luis, thrips en spint, maar ook heel veel lievenheerstbeestjes en andere vriendjes waardoor het geen probleem is.

EBC

Nou Oscar, je zult zien dat die luizen morgen allemaal harstikke dood zijn. Maar pas op, er blijven er altijd leven en ze hebben ook al eieren gelegd. Dus je moet de behandeling nog een keer herhalen over een paar dagen.
En vanaf nu alert blijven. Zo hier en daar een luis spuit je gewoon even nat. Volg de mieren!

En wat Edgar zegt is erg belangrijk: behandel ook planten in de directe omgeving, want ze springen zo over.

Dat zeg ik  :D.

EBC

Citaat van: Edgar op 31-05-2008  18:06 uBij mij hebben de muizen, denk ik, aan de verse groeipunten van de Centennial en Sterling geknaagd. Ze lagen nog op de grond en sommige zijn onthoofd.

Ojee  >:( En leven ze nog? Het belangrijkste is natuurlijk dat ze goed wortels vormen, zodat ze volgend jaar veel eerder groot en sterk zijn. Gaas eromheen, dat blijft toch belangrijk voor kleine plantjes.

MO

Ik weet het niet hoor. Wij barsten hier van de muizen, onze poes neemt er elke week wel een paar mee naar binnen maar ze hebben nog nooit aan mijn hoppies gezeten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.