Hopoogst 2008 - ongedierte

Gestart door Adrie, 23-05-2008 09:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Hmmm. Mijn Cascade heeft te lijden onder luizen (hopelijk overleeft ie het) en de overige drie hoppen worden belaagd door kleine witte beestjes die aan de onderkant van de bladeren zitten. Wellicht kan ik vanavond even een foto maken, maar het zijn heel kleine beestjes.  :-\

Vanavond maar even op zoek naar larven van lieveheersbeestjes.

Edgar

Kan spint zijn. Als je planten er duidelijk onder te lijden hebben zou 'k spuiten (2x) met een natuurlijke oplossing met spiritus en een beetje zeep, of zelfs alleen water met een drupje afwasmiddel. Het 'afblazen' en doorweken van de beesten heeft soms al voldoende effect. Het herhalen is wel belangrijk ivm de eitjes.

Adrie

Citaat van: Edgar op 23-05-2008  09:43 uKan spint zijn. Als je planten er duidelijk onder te lijden hebben zou 'k spuiten (2x) met een natuurlijke oplossing met spiritus en een beetje zeep, of zelfs alleen water met een drupje afwasmiddel. Het 'afblazen' en doorweken van de beesten heeft soms al voldoende effect. Het herhalen is wel belangrijk ivm de eitjes.

Nee, het is geen spint, die zijn nog kleiner. Dit zijn een beetje langwerpige, vlieg-achtige beestjes (alhoewel ik niet goed kon zien of ze vleugels hebben). Ik heb er maar vluchtig naar gekeken. Morgen zal ik ze eens aan een nadere inspectie onderwerpen.

Edgar

Klinkt als witte vlieg dan. Dat zijn gemenerikken :-\

Drents Hopbier

Citaat van: Edgar op 23-05-2008  10:17 uKlinkt als witte vlieg dan. Dat zijn gemenerikken :-\

Het leukste deel van de optocht in Poperinge (eens in de 3 jaar) zijn de kinderen verkleed als insecten die de hop belagen. Dit is dan ook het grootste deel van de optocht.

Hopbier

EBC

Het kunnen ook jonge luizen zijn...of dode?

RobinB

Hey Adrie!

Ik heb ook aardig wat last van luis en aangezien de biologische vijanden nog niet aanwezig waren ben ik ook gaan spuiten.
Ik heb een middel op basis van natuurlijke vetzuren van Bayer Garden gebruikt (Duoflor staat er heel klein op). Dit werkt tegen luizen (bladluis, zwarte bonenluis), trips (?) en witte vlieg! :D

Volgens de verpakking is het verder niet schadelijk voor mens en dier, 100% natuurlijk en afbreekbaar en meer van dergelijke bladiebla.
Wel opvallend:
Het mag ook gebruikt worden op groenten en fruit, waarbij nog op de dag van oogsten gespoten mag worden! (Wel voor consumptie afspoelen met water)

Het is verder volgens mij ook vrij selectief. Ik had tijdens het spuiten een lieveheerbeestlarve over het hoofd gezien, en deze heeft het (in tegenstelling tot de luizen) gewoon overleefd! :)

Spruzit, op basis van pyrethrum, werkt ook tegen kevers en leek me daarom minder selectief! (gaan je lieveheersbeestjes er ook aan)

[EDIT]
Lees ik mijn eigen link, zie ik:
"Goede nevenwerking tegen meeldauw"

Ook nooit weg toch? :D

Edgar

Die vetzuurmiddelen werken net zoals afwasmiddel. Het klinkt vrij effectief en vrij bio, die term 'vetzuren', maar je zou het ook 'zeepstaarten' kunnen noemen. Het enige dat die vetzuren volgens mij doen is de oppervlaktespanning verlagen zodat het beestje verzuipt resp. weggespoeld kan worden.

Herman

En waar koop je dat spul? Heb net wat wit spul a la spinrag op mijn blaadjes ontdekt....

EBC

Edgar,
Gaan die luizen bij jou echt dood van zeepsop? Belgische luizen zeker, die houden niet van zeep  ;D.

Ik heb dat ook wel eens geprobeerd, maar die luizen bleven gewoon.
En dan koffiedrap, oude thee, en ander spul uut Wisp.

Dat biospul werkt, dat is zeker.

RobinB

@Herman:
Ik bij de Hornbach, maar neem aan dat ieder tuincentrum/bouwmarkt het heeft?
Zag laatst zelfs een dure premix versie ervan staan bij de Jumbo!
(bijna even duur, maar 0.75 l in plaats van oplossing voor 250 l !)

Maar jij hebt geen luis/witte vlieg lijkt me? Misschien spint?
Weet niet of het daarvoor ook werkt...
Volgens mij werken die vetzuren (helemaal als ze zo werken als Edgar zegt) alleen bij de fragielere beestjes?

Of denk je aan witte meeldauw? Dan werkt het weer wel :)

Herman

Ik weet nog niet wat ik heb, zal es gaan google-en. Bij mijn vorige huis had ik de wereld aan lieveheersbeestjes + larven (die er best eng uit zien).

Pieter.

Ik heb 1x gespoten met Spruzit en eigenlijk moet je het herhalen na een week, maar aangezien het nu nog goed in de hand is te houden wacht ik liever op de komst van natuurlijke vijanden van de luis. Als de bladeren echt gaan glimmen en kleverig aanvoelen dan is het foute boel.

 :degroeten:

EBC

Citaat van: Pieter. op 23-05-2008  22:50 u...Als de bladeren echt gaan glimmen en kleverig aanvoelen dan is het foute boel...

Volgens mij is het dan al te laat.

Luizen spuiten een soort spuug in de plant. Daarmee brengen ze ook ziekten over en dat is natuurlijk niet wenselijk. Volgens mij 'voelt' de plant het net als wij een muggenbeet. Het jeukt en je hebt het liever niet. Luizen vertragen de groei.

Op tijd spuiten geeft betere hop.

Edgar

Citaat van: EBC op 23-05-2008  22:41 uEdgar,
Gaan die luizen bij jou echt dood van zeepsop? Belgische luizen zeker, die houden niet van zeep  ;D.

Nee, als je alléén zeepsop gebruikt kan je ze wel mechanisch wegspoelen. Er zijn veel soorten luizen, en er zijn er vast die er niet tegenkunnen. Waar ze wel van dood(kunnen)gaan is een tabaksextract en/of spiritus, gemengd met zeepsop. Brandnetelextract schijnt ook te werken. De zeep gebruik je dus enkel als vloeimiddel voor een (mild) gif , of, en dat kost dus heel veel tijd en moeite, als je elk blad nauwkeurig met de hand onder handen neemt.

Let wel, je moet altijd ook en vooral de onderkant van de bladeren en de hoekjes waar ze in schuilen bespuiten, anders doet het niet veel. Tegen veel beesten werkt het wel, met wat extra tijd en aandacht. Niet zo effectief als gif, maar genoeg om de golf in te dammen.

g20

Hier de verschillen tussen de diverse ongedierte :

Luis : dit zijn groene of zwarte beestjes welke op een kluit op het blad of de stengel zitten.
        Deze scheiden een kleverige stof af, dit is een soort honing waar de mieren gek van zijn dit melken ze dus.

Witte vlieg : dit zijn kleine witte vliegjes welke over de hele plant ziten en opvliegen zodra je de plant schud.

Trips  : deze zijn met het blote oog vrijwel niet zichtbaar, maar maken kanalen in het blad.

Spint : deze zijn eens zo klein als een luis en rood van kleur.
          Je merkt ze niet op tot dat er op de plant allemaal een soort spinnenwebjes verschijnen waar je dan rode spinnetjes in ziet lopen.

Hoop dat jullie hier wat aan hebben

Dick

Caspar

Ik heb ook wel wat luizen erop zitten, maar na die koude nachtend van de afgelopen week zijn het er stukken minder. Voorlopig laat ik de natuur z'n werk doen ;).

Edgar

Citaat van: g20 op 24-05-2008  09:07 uLuis : dit zijn groene of zwarte beestjes welke op een kluit op het blad of de stengel zitten.
       

Of gelig, of bijna doorzichtig, of wittig. En ze zitten niet altijd op een kluitje. En dan heb je er nog die schuim vormen als bescherming, of zich inkapselen onder een schildje (dopluizen).


CiteerSpint : deze zijn eens zo klein als een luis en rood van kleur.
Je merkt ze niet op tot dat er op de plant allemaal een soort spinnenwebjes verschijnen waar je dan rode spinnetjes in ziet lopen.

Niet alle spint is rood. Als je van die webben hebt is het al erg ver gevorderd. Voordien kan je aan de bovenkant van het blad duidelijke schade zien in de vorm van kleine (zich uitbreidende) vergelende vlekjes.

goom

In de EU zijn alleen bestrijdingsmiddelen toegestaan die als basis pyrethroiden bevatten.
Ik zal eens kijken of ik mijn stuk over bestrijdingsmiddlen kan vinden en hier plaatsen.

Caspar

Citaat van: Pieter. op 23-05-2008  22:50 uIk heb 1x gespoten met Spruzit en eigenlijk moet je het herhalen na een week, maar aangezien het nu nog goed in de hand is te houden wacht ik liever op de komst van natuurlijke vijanden van de luis. Als de bladeren echt gaan glimmen en kleverig aanvoelen dan is het foute boel.

Ik heb ook een spuitbus Spruzit staan omdat ik geterroriseerd word door een kolonie vieze
rode kevers. Vooral hun larven weten niet van ophouden... al mijn lelies naar de knoppen :echtboos:.

RobinB

Citaat van: Oscar op 27-05-2008  20:50 u
De glinstering op de bladeren zal sap (melk) van de luizen zijn. Dit voelt wat plakkerig/harsig aan. De tuin meubelen
zitter er ook mee onder... >:(







Heb jij niet ook flink wat spint of iets dergelijks?
Allemaal witte draadjes!

Edgar

Ziet er inderdaad uit als spint.

RobinB

Er staat bij mij in de tuin (helaas huurwoning) ook een Berk, de bron van al het Kwaad!  :rundum:
En nu heb ik ook op de hop zo hier en daar een enkele Berkenwants zitten.
Volgens Wiki eten ze uitsluitend berkensap, maar kan ik Wiki daarop vertrouwen?

Oja, ze zijn ook niet gevoelig voor het vetzuurspul... en aan Spruzit wil ik nog niet vanwege de 5 Lieveheersbeestlarves die zich inmiddels gemeld hebben  :hoera:


foto van Erwin Bruulsema (R)

Jay

Ook ik heb flinke last van luis op de hoppen in onze moestuin.



We hebben wel vaker last van luizen op gewassen, maar ik moet zeggen dat dit gedierte op de hop erg hardnekkig is. Vooral de jonge blaadjes moeten het ontzien. Met sop en een flinke spuit water heb ik de plant vrijwel helemaal luizenvrij gekregen, maar nog geen halve week later zat-i alweer helemaal onder. De aanhouder wint, denk ik maar. Tot nu toe is de schade beperkt gebleven tot de glimmende schijn op de bladeren.

Helaas hebben we last van een nog grotere luis in de pels. Pro-rail gaat een spoorverbreiding uitvoeren, recht door onze volkstuin. We raken 'm dus waarschijnlijk kwijt. Dat wordt weer opnieuw hop zetten, op een andere locatie.

Pieter.

Nou vraag ik me af of het wel luis is op mijn planten, het zijn hele kleine witte beestjes die hoofdzakelijk op de onderkant van de bladeren zitten, niet op elkaar geplakt maar verspreid over het gehele blad, ze vliegen niet op als ik schud aan het blad. Vorig jaar had ik last van dezelfde beestjes en die zorgden ervoor dat de bladeren plakkerig/harsachtig werden en glimden.

Spruzit heeft wel wat geholpen want het worden er niet meer, en inmiddels zijn de lieveheersbeestjes ook gearriveerd  :duimop:

 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.