Hopoogst 2008 - ongedierte

Gestart door Adrie, 23-05-2008 09:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Hmmm. Mijn Cascade heeft te lijden onder luizen (hopelijk overleeft ie het) en de overige drie hoppen worden belaagd door kleine witte beestjes die aan de onderkant van de bladeren zitten. Wellicht kan ik vanavond even een foto maken, maar het zijn heel kleine beestjes.  :-\

Vanavond maar even op zoek naar larven van lieveheersbeestjes.

Edgar

Kan spint zijn. Als je planten er duidelijk onder te lijden hebben zou 'k spuiten (2x) met een natuurlijke oplossing met spiritus en een beetje zeep, of zelfs alleen water met een drupje afwasmiddel. Het 'afblazen' en doorweken van de beesten heeft soms al voldoende effect. Het herhalen is wel belangrijk ivm de eitjes.

Adrie

Citaat van: Edgar op 23-05-2008  09:43 uKan spint zijn. Als je planten er duidelijk onder te lijden hebben zou 'k spuiten (2x) met een natuurlijke oplossing met spiritus en een beetje zeep, of zelfs alleen water met een drupje afwasmiddel. Het 'afblazen' en doorweken van de beesten heeft soms al voldoende effect. Het herhalen is wel belangrijk ivm de eitjes.

Nee, het is geen spint, die zijn nog kleiner. Dit zijn een beetje langwerpige, vlieg-achtige beestjes (alhoewel ik niet goed kon zien of ze vleugels hebben). Ik heb er maar vluchtig naar gekeken. Morgen zal ik ze eens aan een nadere inspectie onderwerpen.

Edgar

Klinkt als witte vlieg dan. Dat zijn gemenerikken :-\

Drents Hopbier

Citaat van: Edgar op 23-05-2008  10:17 uKlinkt als witte vlieg dan. Dat zijn gemenerikken :-\

Het leukste deel van de optocht in Poperinge (eens in de 3 jaar) zijn de kinderen verkleed als insecten die de hop belagen. Dit is dan ook het grootste deel van de optocht.

Hopbier

EBC

Het kunnen ook jonge luizen zijn...of dode?

RobinB

Hey Adrie!

Ik heb ook aardig wat last van luis en aangezien de biologische vijanden nog niet aanwezig waren ben ik ook gaan spuiten.
Ik heb een middel op basis van natuurlijke vetzuren van Bayer Garden gebruikt (Duoflor staat er heel klein op). Dit werkt tegen luizen (bladluis, zwarte bonenluis), trips (?) en witte vlieg! :D

Volgens de verpakking is het verder niet schadelijk voor mens en dier, 100% natuurlijk en afbreekbaar en meer van dergelijke bladiebla.
Wel opvallend:
Het mag ook gebruikt worden op groenten en fruit, waarbij nog op de dag van oogsten gespoten mag worden! (Wel voor consumptie afspoelen met water)

Het is verder volgens mij ook vrij selectief. Ik had tijdens het spuiten een lieveheerbeestlarve over het hoofd gezien, en deze heeft het (in tegenstelling tot de luizen) gewoon overleefd! :)

Spruzit, op basis van pyrethrum, werkt ook tegen kevers en leek me daarom minder selectief! (gaan je lieveheersbeestjes er ook aan)

[EDIT]
Lees ik mijn eigen link, zie ik:
"Goede nevenwerking tegen meeldauw"

Ook nooit weg toch? :D

Edgar

Die vetzuurmiddelen werken net zoals afwasmiddel. Het klinkt vrij effectief en vrij bio, die term 'vetzuren', maar je zou het ook 'zeepstaarten' kunnen noemen. Het enige dat die vetzuren volgens mij doen is de oppervlaktespanning verlagen zodat het beestje verzuipt resp. weggespoeld kan worden.

Herman

En waar koop je dat spul? Heb net wat wit spul a la spinrag op mijn blaadjes ontdekt....

EBC

Edgar,
Gaan die luizen bij jou echt dood van zeepsop? Belgische luizen zeker, die houden niet van zeep  ;D.

Ik heb dat ook wel eens geprobeerd, maar die luizen bleven gewoon.
En dan koffiedrap, oude thee, en ander spul uut Wisp.

Dat biospul werkt, dat is zeker.

RobinB

@Herman:
Ik bij de Hornbach, maar neem aan dat ieder tuincentrum/bouwmarkt het heeft?
Zag laatst zelfs een dure premix versie ervan staan bij de Jumbo!
(bijna even duur, maar 0.75 l in plaats van oplossing voor 250 l !)

Maar jij hebt geen luis/witte vlieg lijkt me? Misschien spint?
Weet niet of het daarvoor ook werkt...
Volgens mij werken die vetzuren (helemaal als ze zo werken als Edgar zegt) alleen bij de fragielere beestjes?

Of denk je aan witte meeldauw? Dan werkt het weer wel :)

Herman

Ik weet nog niet wat ik heb, zal es gaan google-en. Bij mijn vorige huis had ik de wereld aan lieveheersbeestjes + larven (die er best eng uit zien).

Pieter.

Ik heb 1x gespoten met Spruzit en eigenlijk moet je het herhalen na een week, maar aangezien het nu nog goed in de hand is te houden wacht ik liever op de komst van natuurlijke vijanden van de luis. Als de bladeren echt gaan glimmen en kleverig aanvoelen dan is het foute boel.

 :degroeten:

EBC

Citaat van: Pieter. op 23-05-2008  22:50 u...Als de bladeren echt gaan glimmen en kleverig aanvoelen dan is het foute boel...

Volgens mij is het dan al te laat.

Luizen spuiten een soort spuug in de plant. Daarmee brengen ze ook ziekten over en dat is natuurlijk niet wenselijk. Volgens mij 'voelt' de plant het net als wij een muggenbeet. Het jeukt en je hebt het liever niet. Luizen vertragen de groei.

Op tijd spuiten geeft betere hop.

Edgar

Citaat van: EBC op 23-05-2008  22:41 uEdgar,
Gaan die luizen bij jou echt dood van zeepsop? Belgische luizen zeker, die houden niet van zeep  ;D.

Nee, als je alléén zeepsop gebruikt kan je ze wel mechanisch wegspoelen. Er zijn veel soorten luizen, en er zijn er vast die er niet tegenkunnen. Waar ze wel van dood(kunnen)gaan is een tabaksextract en/of spiritus, gemengd met zeepsop. Brandnetelextract schijnt ook te werken. De zeep gebruik je dus enkel als vloeimiddel voor een (mild) gif , of, en dat kost dus heel veel tijd en moeite, als je elk blad nauwkeurig met de hand onder handen neemt.

Let wel, je moet altijd ook en vooral de onderkant van de bladeren en de hoekjes waar ze in schuilen bespuiten, anders doet het niet veel. Tegen veel beesten werkt het wel, met wat extra tijd en aandacht. Niet zo effectief als gif, maar genoeg om de golf in te dammen.

g20

Hier de verschillen tussen de diverse ongedierte :

Luis : dit zijn groene of zwarte beestjes welke op een kluit op het blad of de stengel zitten.
        Deze scheiden een kleverige stof af, dit is een soort honing waar de mieren gek van zijn dit melken ze dus.

Witte vlieg : dit zijn kleine witte vliegjes welke over de hele plant ziten en opvliegen zodra je de plant schud.

Trips  : deze zijn met het blote oog vrijwel niet zichtbaar, maar maken kanalen in het blad.

Spint : deze zijn eens zo klein als een luis en rood van kleur.
          Je merkt ze niet op tot dat er op de plant allemaal een soort spinnenwebjes verschijnen waar je dan rode spinnetjes in ziet lopen.

Hoop dat jullie hier wat aan hebben

Dick

Caspar

Ik heb ook wel wat luizen erop zitten, maar na die koude nachtend van de afgelopen week zijn het er stukken minder. Voorlopig laat ik de natuur z'n werk doen ;).

Edgar

Citaat van: g20 op 24-05-2008  09:07 uLuis : dit zijn groene of zwarte beestjes welke op een kluit op het blad of de stengel zitten.
       

Of gelig, of bijna doorzichtig, of wittig. En ze zitten niet altijd op een kluitje. En dan heb je er nog die schuim vormen als bescherming, of zich inkapselen onder een schildje (dopluizen).


CiteerSpint : deze zijn eens zo klein als een luis en rood van kleur.
Je merkt ze niet op tot dat er op de plant allemaal een soort spinnenwebjes verschijnen waar je dan rode spinnetjes in ziet lopen.

Niet alle spint is rood. Als je van die webben hebt is het al erg ver gevorderd. Voordien kan je aan de bovenkant van het blad duidelijke schade zien in de vorm van kleine (zich uitbreidende) vergelende vlekjes.

goom

In de EU zijn alleen bestrijdingsmiddelen toegestaan die als basis pyrethroiden bevatten.
Ik zal eens kijken of ik mijn stuk over bestrijdingsmiddlen kan vinden en hier plaatsen.

Caspar

Citaat van: Pieter. op 23-05-2008  22:50 uIk heb 1x gespoten met Spruzit en eigenlijk moet je het herhalen na een week, maar aangezien het nu nog goed in de hand is te houden wacht ik liever op de komst van natuurlijke vijanden van de luis. Als de bladeren echt gaan glimmen en kleverig aanvoelen dan is het foute boel.

Ik heb ook een spuitbus Spruzit staan omdat ik geterroriseerd word door een kolonie vieze
rode kevers. Vooral hun larven weten niet van ophouden... al mijn lelies naar de knoppen :echtboos:.

RobinB

Citaat van: Oscar op 27-05-2008  20:50 u
De glinstering op de bladeren zal sap (melk) van de luizen zijn. Dit voelt wat plakkerig/harsig aan. De tuin meubelen
zitter er ook mee onder... >:(







Heb jij niet ook flink wat spint of iets dergelijks?
Allemaal witte draadjes!

Edgar

Ziet er inderdaad uit als spint.

RobinB

Er staat bij mij in de tuin (helaas huurwoning) ook een Berk, de bron van al het Kwaad!  :rundum:
En nu heb ik ook op de hop zo hier en daar een enkele Berkenwants zitten.
Volgens Wiki eten ze uitsluitend berkensap, maar kan ik Wiki daarop vertrouwen?

Oja, ze zijn ook niet gevoelig voor het vetzuurspul... en aan Spruzit wil ik nog niet vanwege de 5 Lieveheersbeestlarves die zich inmiddels gemeld hebben  :hoera:


foto van Erwin Bruulsema (R)

Jay

Ook ik heb flinke last van luis op de hoppen in onze moestuin.



We hebben wel vaker last van luizen op gewassen, maar ik moet zeggen dat dit gedierte op de hop erg hardnekkig is. Vooral de jonge blaadjes moeten het ontzien. Met sop en een flinke spuit water heb ik de plant vrijwel helemaal luizenvrij gekregen, maar nog geen halve week later zat-i alweer helemaal onder. De aanhouder wint, denk ik maar. Tot nu toe is de schade beperkt gebleven tot de glimmende schijn op de bladeren.

Helaas hebben we last van een nog grotere luis in de pels. Pro-rail gaat een spoorverbreiding uitvoeren, recht door onze volkstuin. We raken 'm dus waarschijnlijk kwijt. Dat wordt weer opnieuw hop zetten, op een andere locatie.

Pieter.

Nou vraag ik me af of het wel luis is op mijn planten, het zijn hele kleine witte beestjes die hoofdzakelijk op de onderkant van de bladeren zitten, niet op elkaar geplakt maar verspreid over het gehele blad, ze vliegen niet op als ik schud aan het blad. Vorig jaar had ik last van dezelfde beestjes en die zorgden ervoor dat de bladeren plakkerig/harsachtig werden en glimden.

Spruzit heeft wel wat geholpen want het worden er niet meer, en inmiddels zijn de lieveheersbeestjes ook gearriveerd  :duimop:

 :degroeten:

Menno

Dankzij de steeds zachtere winters hebben we meer ongedierte.  >:(

Dat men er dus steeds meer last van krijgt ligt dus voor de hand...  :-\

Caspar

Gisteren toch maar even met de Spruzit over de hopplant gespoten. Helaas geen biologische hop dus dit jaar, maar het spul werkt wel goed. Na 5 minuten honderden luizen kadavertjes op de bladeren, het leken er stukken minder toen ze nog leefde :-\.

@Menno: Hopplanten trekken ze ook wel aan lijkt het, mijn andere planten hebben er niet zo veel last van.

Edgar

Citaat van: Menno op 28-05-2008  00:22 uDankzij de steeds zachtere winters hebben we meer ongedierte.  >:(

Dat men er dus steeds meer last van krijgt ligt dus voor de hand...  :-\

Da's natuurlijk (gelukkig) niet helemaal waar. Eén zachte winter tussen normale winters geeft in het algemeen extra insecten (rovers zowel als vraatbeesten), maar als die winters zacht blijven stelt zich een nieuw evenwicht in tussen de eters en hen-die-gegeten-worden. Het is dan ook niet zo dat ze in zuidelijk Frankrijk veel meer last van ongedierte hebben dan wij.


Spruzit is toch bijna biologisch, ook al is het gif. Als je slim bent hou je in de gaten wanneer de eitjes uitkomen en geef je ze nog een kleine spritz.

Caspar

Bedankt voor de tip Edgar :duimop:.

Oscar

Zo hier maar ff wat foto's posten over ongedierte en hun bestrijders...


Deze lag vandaag op de grond op mijn terras.. >:(



Detail....





Yes !! Lieve heers beestjes gespot.... :hoera:


Eet maar jongen...flink en veel, daar wordt je groot en sterk van.... :D



 :engel: Lieve Heer , ik dank u voor de Beestjes  :engel:



Menno

Ayee... Dat is niet best, Oscar! :-\ Ik begreep dat je 'wat' ongedierte hebt, maar dit is wel erg gortig, hoor...  :'(

Wat heb je inmiddels al gedaan, aan bestrijding?

Oscar

Nog niet, maar zit er wel aan te denken. Water met spiritus was het toch?

Pieter.

Jeemig Oscar, dat gaan die lieveheersbeestjes niet redden hoor, dat vraagt Spruzit  :idea:

 :degroeten:

EBC

Gaat nou toch snel naar de Gamma en haalt daar wat spuitspul, dat zeg ik.

Je ben behoorlijk besmet, een flinke druiper hebt je, mijn Oscarretje, dat is geen prettig gevoel. Nu gelijk goed inzetten, anders bent je te laat en dat kost je bellen in septembert!

EBC

Citaat van: Oscar op 30-05-2008  22:32 uNog niet, maar zit er wel aan te denken. Water met spiritus was het toch?

Spiritus is gewoon alcohol, dan heb je ontsmette luizen. Daar heb je niks aan. Spruzit doodt je lieveheersbeestjes, dat is ook niet fijn.

Gewoon van dat biospul tegen luis en ander gespuis.

De Gamma is morgen al om 09:00 uur open!

Johannes

Spruzit? Gamma? Ik gaat morgenochtend ook naar de Gamma voor de laatste dingetjes voor de gistkast. Kan ik meteen deze jongens bestrijden. Nog nooit eerder een luis gezien totdat ik hopplanten hebt.

Oscar

Citaat van: EBC op 30-05-2008  22:47 uSpruzit doodt je lieveheersbeestjes, dat is ook niet fijn.

Gewoon van dat bio spul tegen luis en ander gespuis.

Dus? Wel spruzit of geen spruzit? Is dat dat biospul?


Menno

Inderdaad, Oscar. Enne, doen hoor! Ik schrok een beetje (stevig!) van je foto's...  :-\

goom

Spruzit is een pirethroide.
Ofwel de meest effectieve bestrijdingsmiddel die er is. Het bestrijd wat het moet bestrijden en laat de rest in tact.

Is van natuurlijke oorspong en kan gelukkig synthetisch gemaakt worden.

EBC

Citaat van: goom op 31-05-2008  08:57 uSpruzit is een pirethroide.
Ofwel de meest effectieve bestrijdingsmiddel die er is. Het bestrijd wat het moet bestrijden en laat de rest in tact.

Is van natuurlijke oorspong en kan gelukkig synthetisch gemaakt worden.

Maar ook je lieveheersbeestjes en hun larven gaan er aan, dat is natuurlijk wel jammer. Er zijn alternatieven: 'Plantschoon' bijvoorbeeld.

EBC

Citaat van: Oscar op 30-05-2008  23:07 uDus? Wel spruzit of geen spruzit? Is dat dat biospul?
Ik zou zeggen: als je lieveheersbeestjes of andere natuurlijke luisvijanden hebt, dan niet.

Edgar

Die plantschoon en dergelijke vetzuurmiddelen zijn alleen effectief bij zeer grondige en herhaalde toediening. En volgens mij niet tegen alle beesten even sterk.

Toen ik Spruzit kocht een paar jaar geleden, was dat nog een plantenextract, geen synthetisch pyrethroïde. Het was toegestaan in de biologische teelt en het werd binnen een paar dagen afgebroken. Ik weet niet of dat nog zo is, maar als je toch 'chemisch' wilt bestrijden, is het waarschijnlijk, zolang je nog geen bellen hebt, het aangewezen middel. Maar zoals EBC zegt, het blijft gif en het doodt ook de lieve rovertjes, en verstoort dus het evenwicht op en rond je plant. Veel ongediertegolven zijn beperkt tot een klein deel van de plant en duren niet lang. Als je plant als geheel niet bedreigd wordt, houd het dan op natuurlijke methodes.

Denk ook aan het verwijderen (dus ook afvoeren en niet op de grond onder je plant gooien) van zwaar aangetaste bladeren en groeitoppen. Kijk ook naar de planten om de hop heen en kijk of daar 'haarden 'zitten die je beter kunt weghalen.

Oscar

Zo, vanmiddag even bij de welkoop geweest en een flacon Plantenschoon gehaalt. Bij thuiskomst heb ik deze bijna leeg gespoten op mijn hopplanten, tot druipens toe. En nu eens zien wat het resultaat is. Het spul is 100% biologisch afbreekbaar, dus dat moet goed komen.

JWVG

Nu maar hopen dat je niet binnen 10 minuten een regenbui krijgt, zoals wij....

 :degroeten: Jw

William

'ns effe kijken op buienradar... Regenbuien die wegtrekken in noord-oostelijke richting. Jammer dan Oscar  :pan:  Oh nee toch niet, richting noordwesten, je hebt geluk.

Edgar

Bij mij hebben de muizen, denk ik, aan de verse groeipunten van de Centennial en Sterling geknaagd. Ze lagen nog op de grond en sommige zijn onthoofd.

Ik heb wel luis, thrips en spint, maar ook heel veel lievenheerstbeestjes en andere vriendjes waardoor het geen probleem is.

EBC

Nou Oscar, je zult zien dat die luizen morgen allemaal harstikke dood zijn. Maar pas op, er blijven er altijd leven en ze hebben ook al eieren gelegd. Dus je moet de behandeling nog een keer herhalen over een paar dagen.
En vanaf nu alert blijven. Zo hier en daar een luis spuit je gewoon even nat. Volg de mieren!

En wat Edgar zegt is erg belangrijk: behandel ook planten in de directe omgeving, want ze springen zo over.

Dat zeg ik  :D.

EBC

Citaat van: Edgar op 31-05-2008  18:06 uBij mij hebben de muizen, denk ik, aan de verse groeipunten van de Centennial en Sterling geknaagd. Ze lagen nog op de grond en sommige zijn onthoofd.

Ojee  >:( En leven ze nog? Het belangrijkste is natuurlijk dat ze goed wortels vormen, zodat ze volgend jaar veel eerder groot en sterk zijn. Gaas eromheen, dat blijft toch belangrijk voor kleine plantjes.

MO

Ik weet het niet hoor. Wij barsten hier van de muizen, onze poes neemt er elke week wel een paar mee naar binnen maar ze hebben nog nooit aan mijn hoppies gezeten.

Edgar

De planten zijn nog ok. Het gaat dit jaar inderdaad niet om de opbrengst, maar om de wortelknol.

Ik weet niet zeker of het muizen zijn, maar het moet een beestje zijn dat verse hoptoppen lekker vindt. Alleen het topje is er af, het is ook echt wég, geen slakken- of andere sporen en verder is niets aangetast.  :weetniet: Soit, het maakt niet uit, nog topjes genoeg.

wiwi

konijntjes? Wiebelewiebel...

Edgar

Geen konijnen hier. Te harde grondsoort. En dan hadden we wel meer schade gezien trouwens. Maar eh, goeie suggestie :)

RobinB

Citaat van: EBC op 31-05-2008  21:53 uNou Oscar, je zult zien dat die luizen morgen allemaal harstikke dood zijn. Maar pas op, er blijven er altijd leven en ze hebben ook al eieren gelegd. Dus je moet de behandeling nog een keer herhalen over een paar dagen.

Ook blijven er wel dode luizen plakken, maar die kan je er dan voorzichtig afvegen :)

bob

En, heren, hoe staat het nu met het ongedierte?
Zijn de luizen weer verdwenen en hebben zich andere plagen op uw hop gestort? ;D
Geintje, ben effe benieuwd naar de effecten van de luizen en ander ongedierte op onze hoppies.

Pieter.

Één behandeling met Spruzit was voldoende om de meeste luis te verjagen, de lieveheersbeestjes doen de rest. Er zit nog steeds een beetje luis op mijn hop planten maar dit geeft geen nadelige gevolgen, de stampertjes komen er al aan zag ik.

Met mijn frambozen struiken is het slechter gesteld, kleine wormpjes hebben bijna al het blad vernietigd, alleen een paar zielige stengels zijn nog over, volgend jaar moet ik daar wat op verzinnen.

 :degroeten:

Oscar

Een behandeling met plantschoon was bij mij ook voldoende om 90% van alle luizen weg te halen en ze komen niet meer terug...

MO

Ik heb er niets aan gedaan. De meesten zijn verdwenen.

bob

Citaat van: MO op 28-06-2008  12:13 uIk heb er niets aan gedaan. De meesten zijn verdwenen.
En geen nadelige gevolgen voor de planten?
Ik heb dit jaar geen hopplant maar vorig jaar heb ik ook de boel gewoon laten groeien en geen ongediertebestrijder gebruikt.
De plant bleef groeien als een gek en ik heb ook niet gemerkt dat de luizen de groei belemmerden.
Al waren er vorig jaar niet zo heel veel luizen.

TVERSCH

Edgar, misschien wat late reactie, maar het kunnen ook oorwormen (Forficula auricularis-wij noemen ze appelmannetjes)zijn die de toppen kompleet opvreten.
Deze zijn te lokken door een bosje stro / hooi of een oude lap lap in een omgekeerde bloempot te doen bij de uitgroeiende planten, waar ze in kruipen  en dan  neergeknuppeld kunnen worden :clownsmile:

Een paar jaar terug hebben ze mijn hele uitlopende Clematis schutting in het voorjaar kaalgevreten voor ik erachter kwam wat het was. :echtboos:

 :bijdrage_forum:

TVERSCH

Ik vergat nog te melden dat mijn hopplanten na de luizeninvasie niet erg meer groeien. Ik dacht aan voedingtekort, maar na wat kunstmest strooien werden de onderste bladeren geel. Er komen nu wel wat uitlopertjes met knopjes maar de plant heeft veel minder blad dan voorgaande jaren.

Theo

wiwi

Ik zou de oorwormen maar koesteren als ik u was, ze eten namelijk bladluizen, mijten, larven en eieren van andere insecten. De oorwormen lusten ook wel (bloem)blaadjes maar ze vreten uw hopplanten volgens mij niet kaal hoor, ze vreten liever rozen, chrysanten en dahlia's, klaver, zinnias, vlinderstruiken, kaasjeskruid (malva), sla, aardbeien, selder, aardappelen, jonge boontjes en bieten en dan nog vreten ze niet één plant kaal maar is de schade verspreid over verschillende planten.
Bladluizen daarentegen zuigen veel sap uit de plant waardoor die verzwakt en vatbaarder is voor ziekten en alsof dat niet genoeg is brengt de bladluis ook nog ziekten over.

MO

Ik heb ook erg weinig groei de laatste weken. Een paar nieuwe blaadjes tussen de vergeelde en afgestorven. Toch weer elk jaar anders, die hop.

Sietze K

Citaat van: TVERSCH op 02-07-2008  17:21 uIk vergat nog te melden dat mijn hopplanten na de luizeninvasie niet erg meer groeien. Ik dacht aan voedingtekort, maar na wat kunstmest strooien werden de onderste bladeren geel. Er komen nu wel wat uitlopertjes met knopjes maar de plant heeft veel minder blad dan voorgaande jaren.

Theo
Theo het zou wel een de verwelkingsziekte kunnen zijn.
Dit is een schimmel die in de grond zit. Clematis is hier ook gevoelig voor.In het algemeen wordt gesteld dat er weinig aan te doen is. Maar een tuindersbedrijf raad het volgende aan (uiteraard zonder garantie)
   
Verticillium/fusarium, ofwel verwelkingsziekte. De plant verwelkt, vooral bij warmer weer. De stengel kleurt bruin maar het blad wordt gelig. Te voorkomen/bestrijden met*: Vital (ECOstyle), Luxan Zineb spuitpoeder, Daconil 500 vloeibaar, Rizolex.

 :degroeten:   Sietze 

Pieter.

Mijn Target en Magnum planten doen het goed dit jaar ondanks de luis, mooie volle planten zijn het geworden. De Target zit vol met knopjes nu waarvan sommige al stampertjes zijn, ook de onderkanten van deze planten hebben nog blad, de stelen zijn ruim een cm dik.

De Saaz begon als snelste groeier maar de klad kwam er al snel in, veel dunner als de Target en Magnum en hij lijkt nauwelijks te groeien ook in de breedte en de stelen zijn ook kaal aan de onderkant.

De eerste jaars Hallertau Mittelfruh doet het ook goed, het eerste scheutje heeft het niet gered (omdat vanwege de kou in maart ik het overzetten op de vaste standplaats heb moeten uitstellen) maar het tweede scheutje is inmiddels zo'n 5 meter hoog al heeft deze nog geen zijscheuten.

Het eerte jaars Hallertau Perle plantje heeft het ook niet gered, zelfde verhaal als de Mittelfruh, dit plantje stond in een bak van 80x80x50 en kreeg ook minder zon, inmiddels heb ik een nieuw plantje aangeschaft via Korek die wel is aangeslagen al groeit deze nauwelijks.

RobinB

Citaat van: Sietze K op 02-07-2008  20:05 uVerticillium/fasarium, ofwel verwelkingsziekte. De plant verwelkt, vooral bij warmer weer. De stengel kleurt bruin maar het blad wordt gelig. Te voorkomen/bestrijden met*: Vital (ECOstyle), Luxan Zineb spuitpoeder, Daconil 500 vloeibaar, Rizolex.

Fusarium!  :weetbeter:

Sietze K

Citaat van: RobinB op 03-07-2008  09:46 uFusarium!  :weetbeter:

Heel goed.   :verbergen:

RobinB

Beste plantenkenners (JW?),

Mijn hoppen hebben in meer en mindere mate last van een soort geel rupsje/larve dat door de bladeren (in het horizontale vlak zeg maar) vreet en zo gangetjes maakt.
Wat is dit voor een beestje en wat ertegen te doen?

Hij is ongeveer 3-4 mm lang en 1,5 mm in doorsnede. In latere stadia wordt hij donker en zal zich (denk ik) verpoppen tot een vliegend iets.
???

oranjeboombiertje


JWVG

Sorry Robin, ik ben geen fytopatholoog, maar een bodemkundige. Van nutrientengebreken heb ik nog net wel wat verstand  ;). Misschien zijn er (naast Wesley) nog anderen met bruikbare tips.

 :degroeten: JW.

goom


Edgar

Bij mij is ook een deel van het blad aangetast/doormidden gevreten door allerlei leven. Voorlopig doe ik er niks aan. Het is vooral oud blad dat is aangedaan en de gehele plant lijkt er maar weinig onder te lijden. Volgens mij is het een goede leidraad, als je een beetje 'bio' bent ingesteld, om op twee dingen te letten bij plagen:

-ziet het ernaar uit dat de plaag binnen korte tijd zal gaan exploderen
-ziet het ernaar uit dat de plant er last van heeft

in die gevallen bestrijden, anders de natuur z'n werk laten doen.

RobinB

Wesley bedankt!
Dat lijkt em inderdaad te zijn!

De schade valt nog wel mee, dus ik kijk het nog even aan.
Ze vinden Saaz en Centennial overigens lekkerder dan de Hallertauer :)

Silverbullet

HELP HELP HELP

Dag allemaal mijn wilde hopplant wordt aangevallen door wit pluis,  :huilen:
eerst zat het alleen op de blaadjes maar het begint nu ook op de in aanmaak zijnde hopbellen.

Wie o wie kan mij helpen dit te bestreiden.  :bokser:



Het is voor het eerst dit jaar dat hij heel mooi vol met hobbel beginselen zit en het zou zonde zijn om ze net als vorig jaar allemaal te verliezen aan "meeldauw"

Het witte pluis zit voornamelijk aan de bovenkant van het blad.

Al vast bedankt voor jullie reacties.

groet

Robert  ???

EBC

Neem een aangetast blad mee naar een tuincentrum en laat ze eens kijken...

goom

Op de site van de fabrikant van spruzit staat ook een hoop info.

Edgar

De foto is te beroerd om er iets van te kunnen zeggen. Misschien kan je een andere maken? Op het tulpje drukken ;)

Als het een schimmel is dan is het niet best. We duimen voor je.

Silverbullet

zoals afgesproken hier een verbeterde foto:



en hieronder een foto van hoe mooi vol mijn wilde hopplant zit:



Groeten

Silverbullet (Robert)

Edgar

Het lijkt op die blaasjesschimmel die ook op de hop (en druif) van Albertus-was-het-geloof-ik zat. Aan het gebrek aan reacties kan je wel afleiden dat de kennis hier (vooralsnog) ontbreekt om te kunnen zeggen wat het precies is. Het ziet er niet dramatisch uit, trouwens.

EBC

Ik vrees toch voor meeldauw. Kijk eens hier. Ga op de pagina naar Ziektes, links en dan naar 3. Echte Meeldauw.

Vergelijk de plaatjes eens...

Silverbullet

Dag edgar en EBC,

De meeldauw is ook al overgesprongen naar de bellen, en die trekken nu krom. met wit pluis.

Momenteel ben ik al aan het spuiten met een anti schimmel middel gebaseerd op zwavel.
En het lijkt te stabiliseren.
Ik zal eens proberen om een aantal aangetaste bellen te fotograferen. die zien er ook  bijzonder uit.  (Rrekken krom met wit pluis.)

Het is alleen nog wat lastig met spuiten met de buien er tussen door. Maar "gelukkig" dat wordt aankomende week wel beter.

Ik moet nog een aantal dagen wachten en dan kan ik mijn vaste plantenkweker raadplegen. (Misschien een systematisch middel nu de hop nog in de groei is.)
Zwavel is een contac middel..

Bedankt en ik ga de strijd weer aan.

EBC

Het is belangrijk om je plant zo droog mogelijk te houden. Schimmels houden immers van vochtige omgevingen. Probeer 's morgens vroeg te spuiten, zodat de plant tijdens de dag weer kan opdrogen.

Verwijder ook zoveel mogelijk aangetaste bladeren en stengels. De plant werkt nu aan de bellen, veel van het blad is niet meer zo nodig. Je moet natuurlijk niet alles weghalen! Vooral de onderste anderhalve meter van blad kan gerust weg. Meestal zit daar de bron van besmetting.

Weg met de aangetaste bellen, focus op wat nog onaangetast is!

Gebruik een scherpe schaar of scherp mes, grove wonden kosten meer energie.

Edgar

Ik zou nu niet meer spuiten op planten waarvan je wilt oogsten.

Menno

Ik heb dit jaar te kampen gehad met ongedierte, omdat het een eerstejaarsplant betrof en de oogst toch heel mager is, heb ik het laten zitten. Ook oogsten heb ik niet gedaan, het aangezicht na een dag arbeid was ook wel erg prettig!

Nu wil ik voor volgend jaar een betere stelling maken om de Hallertau mittelfrüh beter te laten groeien en ongedierte gelijk aanpakken. Maar goed, dat is voor volgend jaar. Voor nu wil ik de plant winterklaar maken. Is dit de beste tijd? Ik dien toch de plant tot 10cm boven de grond af te snoeien?

Oscar

Gewoon snoeien tot op de grond....

Menno

Van het weekend maar even doen dan! :duimop:

 :degroeten:

RobinB

"The Homebrewer's Garden" spreekt ook van snoeien tot de grond, maar "the Hoplover's guide" adviseert tot 1 inch (2,5 cm) boven de grond te snoeien!
Dus hoe je het ook doet, in ieder geval dicht bij de grond ;D

Oscar

Citaat van: RobinB op 08-11-2008  13:00 u"the Hoplover's guide" adviseert tot 1 inch (2,5 cm) boven de grond te snoeien!

Wordt dit ook toegelicht waarom dat zo zou moeten?

Edgar

Ik denk dat je daar niet te veel achter moet zoeken. Je kunt waarschijnlijk zeggen dat die paar cm. een klein beetje helpt tegen besmetting van de snijwond door schimmels.

EBC

Er zal een stuk 'stam' kunnen uitsteken boven de grond. Hierop kan je de ogen voor volgend jaar soms al zien zitten. Knip die weg en ze komen niet meer op. Er zullen bij oudere nog meer ogen zijn onder de grond. Maar met een jong plantje kan je daarop niet vertrouwen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.