Grolsch Cheers

Gestart door Johannes, 23-05-2008 11:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Johannes

Weer een nieuwe thuistap. Nu voor speciale 2 liter Grolsch flessen. Wel een beetje weinig misschien, maar wellicht iets om je Barley Wine in af te vullen? Zie www.Grolsch.nl

Oscar

Ja leuk, ik had er al van gehoord. Volgens mij moet je wel dan weer telkens een nieuw koolzuurpatroon kopen of hier iets op bedenken.
De tapkop koop je eenmalig. De fles met koolzuurpatroon koop je telkens opnieuw. Of het koolzuurpatroon los te koop is? :weetniet:

Johannes

Het zullen wel de bekende patronen zijn die je ook gebruikt om fietsbanden en andere (Brouwland) drukvaatjes op te pompen.

Menno

Lijkt mij absoluut niet rendabel, als ik de handleiding lees dan zal je voor elke 2-ltr fles een nieuw patroon moeten hebben. :-\

Ik hou het wel bij kroonkurken (of beugels)!  ;)

Caspar

Tsja, ik heb voor mijn verjaardag zo'n 5 liter vaatjes-systeem gekregen... maar voor zware bieren (die ik 70% van de keren brouw) is dat niet echt praktisch. 2 liter Quadrupel is beter weg te werken als je niet zo'n grote groep op bezoek heb.

Oscar

Ik zag de flessen vandaag in de supermarkt staan, bij iedere fles zit een koolzuurpatroon. Het systeem lijkt mij niets voor thuisbrouwers. Het bier zit ook nog eens in plastic... :duimonder:

Menno

Wat kost het? Zal wel niet prettig zijn...  :-[

RobinB

Als het niet teveel kost, vind ik het wel wat denk ik!
Wat Caspar zegt, vooral voor zwaardere bieren is het wel leuk!

E zo'n patroon kost ook maar € 0,80.
'T is alleen zonde omdat je er veel meer mee had kunnen tappen...

Edgar

Een onzinnig concept voor pils, maar inderdaad, voor een degustatiebier is het misschien nog iets. Wie weet kunnen we er iets mee...

Herman

Ik vind het idee wel grappig en soortgelijke baksels zijn er al gemaakt door thuisbrouwers.

Maar om nou 35 euro te lappen voor een plaatsbesparend tapje (dat is volgens Grolsch de reden)....

Edgar

Ja en wat krijg je nou voor dat geld? Een grote fles gewone Grolsch met iets minder koolzuur. :weetniet: Niet zo lang geleden was Grolsch hun unieke beugels aan het verhippen, en nu moet je kennelijk aan de tap. Ze doen maar.

MO

Het ziet er ook zo gek uit.


Menno

Juppen-bier, met zo'n tapje. Weg emee!  :bokser:

 :degroeten:

Oscar

Ik denk dat ze bij de marketing v/d Grolsch uit een ander vaatje moeten gaan tappen... :D :D

RobinB

Kost het echt € 35 ???
Dat is dan wel gekkenwerk inderdaad!
Als de installatie nu de helft kostte en de flessen ca € 5/stuk, dan stond ik nu al in de super! :)

JeroenCV

Toch een tap voor 2 liter heeft wel iets. Maar dan wel 2 liter flessen eigen bier. Ik heb perfect draft, die vaten zijn 6 liter. Ik hou er meer van verschillende bieren drinken dan verplicht 6 liter van 1 bier. Daarom is een 2 liter tap wel mooi. Als je die tap ook op soort gelijke glazen flessen zou kunnen maken die je zelf kan vullen...zou het wel interessant zijn.

Herman

Jeroen,

Heb je die link van mij al geopend, zo moeilijk is het volgens mij niet.

Ik heb zelf ook wel eesn overwogen om zoiets te maken, maar een normaal flesje of 9 liter fustje is mij voorlopig wel voldoende.

JeroenCV

Citaat van: Herman op 24-05-2008  13:43 uHeb je die link van mij al geopend, zo moeilijk is het volgens mij niet.

Geloof me maar ik ben echt slecht in zelfbouwen.

De-Geert

Mij lijkt het eigenlijk wel een ideaal systeem (voor zelf gebrouwen bier uiteraard!). Ik vind 2 L wel een mooie hoeveelheid, je kan makkelijk een nieuw vaatje aansluiten. 
En je hebt er geen duur en groot apparaat voor nodig.

De CO2 patronen zijn gewoon op de website te bestellen.

Alleen als je een feestje hebt met een boel mensen is'ie waarschijnlijk te snel leeg. Maar je kan er dan wel 2 neerzetten met 2 verschillende biertjes!

En je kan mensen een flinke fles bier kado geven :)

Wel een nadeel wellicht is dat je eerste glas flink wat gist zal bevatten.

Albertus

Vandaag heb ik met een brouwmaat gekeken naar de mogelijkheden om de Grolsch tapfles te gebruiken voor eigenbrouw.
Aan de bovenzijde bleek niets te rommelen, maar de onderzijde leek ons dik genoeg om een soort plug in te maken.

De grote grijze "dop" aan de onderkant van de fles kan met enig geweld verwijderd worden, hij zit met een dot kit vast. In het midden van de bodem hebben we een gat van 8,5 mm geboord, de bodem bleek 2-3 mm dik. Boorgat iets afschuinen, een M10 tap er door heen halen en er kan een rvs M10 bout met een O-ring ingedraaid worden.
Om deze oplossing te testen hebben we de fles met de bout in de bankschroef gezet en de fles er afgetrokken, hiervoor bleek je met meer dan 10 kg te moeten trekken, dus veel meer dan de CO2 druk van pakweg 3 bar uitoefend.
Om de fles te spoelen en te vullen moet je dan wel gebruik maken van een dun slangetje (uit een andere tapfles ;D).

We hebben dit nog niet in de praktijk met bier kunnen testen. Wordt vervolgd :biersmile:

Bert

Edgar

Mooi werk Albertus! Heb je foto's?

wiwi

Wie ligt er nu voor 2 l met een tapsysteem te smodderen? Ik bottel mijn bieren standaard in 0,75 l champagneflessen, voor zware bieren gebruik ik ook enkele kleine 0,37 l flessen van kriek en geuze en voor bier-voor-bezoek heb ik enkele magnums van 1,5 l, deze hoeveelheden kunt ge echt wel gemakkelijk inschenken hoor. Fusten en tappen… zeker niet onder de 5 l 10 l en de rest is tralala.

Wat betreft de eigenbouw tapkop: Ge moet in het bezit zijn van een CO2-fles, reduceerventiel en tapkraan, of zie ik dat verkeerd? Om een fatsoenlijke pint te tappen uit een tapkraan moet de bierleiding lang genoeg zijn en éénmaal die leiding gevuld zal er van uw 2 l fles niet veel bier meer voor consumptie over blijven.

Herman

Citaat van: wiwi op 28-06-2008  22:37 uWat betreft de eigenbouw tapkop: Ge moet in het bezit zijn van een CO2-fles, reduceerventiel en tapkraan, of zie ik dat verkeerd? Om een fatsoenlijke pint te tappen uit een tapkraan moet de bierleiding lang genoeg zijn en éénmaal die leiding gevuld zal er van uw 2 l fles niet veel bier meer voor consumptie over blijven.
Klopt. MAar als je soda-spullen gebruikt (dus dunnere slang), valt het met de hoeveelheid verlies best mee. Voor deze hoeveelheden grijp ik zelf overigens ook met net zo veel plezier een flesje bier. Het bewijst enkel dat er niets nieuws onder de zon is..

oranjeboombiertje

Citaat van: wiwi op 28-06-2008  22:37 uWat betreft de eigenbouw tapkop: Ge moet in het bezit zijn van een CO2-fles, reduceerventiel en tapkraan, of zie ik dat verkeerd? Om een fatsoenlijke pint te tappen uit een tapkraan moet de bierleiding lang genoeg zijn en éénmaal die leiding gevuld zal er van uw 2 l fles niet veel bier meer voor consumptie over blijven.

Klopt. Ik heb zelf een tapsysteempje staan op mijn kamer. Dat is heel simpel: Fust, tapkoppeling, tap, CO2 fles, drukregelaar. Mijn bierleiding (als je het al zo kan noemen) is nog geen meter lang. Als ik tap met 0,75 bar druk (ongeveer) tapt hij netjes. Het bier (fust) moet natuurlijk wel van tevoren even gekoeld worden.

Een 10 liter fust is trouwens zo op. Dat doe je natuurlijk makkelijk met een paar vrienden en anders lukt het me ook nog wel alleen in een weekje. Erg duur was het systeempje ook niet (totaal <150 euro, excl statiegeld).

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 29-06-2008 &nbsp;00:26 uen anders lukt het me ook nog wel alleen in een weekje.

Hmm, even rekenen. 10 liter = ± 10*4 = 40 glazen bier. En dat in 2,5 dagen = ± 16 glazen bier per dag = ± 1 glas bier per uur (uitgaande van ±8 uur slaap per nacht).

Dat is naar mijn idee toch wel een ruig weekendje hoor, of in ieder geval flink doordrinken  ;D ;D :proost2: samenvol :nut:

Herman

Oscar,

Sinds wanneer is een week 2,5 dag?

wiwi

Fusten en tappen vind ik pas zinvol vanaf 5 l, dan bespaart het wat bottelwerk maar zoals ik in vorige topics al aangaf vind ik de tapsystemen voor party en perfect draft, toestanden niet degelijk. Op aangeven van Wesley heb ik mij dan ook een installatie aangeschaft voor 10 l Heineken fustjes, ben inderdaad voor ca 150 Euronen gesteld incl. zeer mooie tapkraan, spoelkop voor de plongeur en koelkast (die ook dienst doet als gistkast).
Een tapkop met 100 CO2 patronen, rechtstreeks op de Heineken vaatjes voor 10 Euries maar ik heb deze tot nu toe nog niet gebruikt en weet niet of deze wel degelijk tapt.

Citaat van: Herman op 29-06-2008 &nbsp;00:14 uHet bewijst enkel dat er niets nieuws onder de zon is..
Werkten de sodaflessen uit de jaren stillekens ook niet op een dergelijk systeem?

Albertus

Citaat van: Edgar op 28-06-2008 &nbsp;20:16 uMooi werk Albertus! Heb je foto's?
Nog niet, dit was even een experimentje tijdens het brouwen.

Citaat van: wiwi op 28-06-2008 &nbsp;22:37 uWie ligt er nu voor 2 l met een tapsysteem te smodderen?
Citaat van: wiwi op 29-06-2008 &nbsp;07:40 uFusten en tappen vind ik pas zinvol vanaf 5 l.
Het was de uitdaging om de Grolsch tapfles te kunnen hergebruiken. Waarschijnlijk zullen we er één keer in bottelen om te bewijzen dat het kan. Ik ben het met wiwi eens dat je, wanneer je regelmatig wilt tappen, moet gaan voor een degelijke installatie.

Bert

Oscar

Citaat van: Herman op 29-06-2008 &nbsp;01:32 uSinds wanneer is een week 2,5 dag?

 :verbergen: :pan:  Oeps, ik zat met een weekend te rekenen.  :stom: :stom: :stom:

RobinB

Ik vind de Cheersch best een aardig systeem vooral voor zwaardere bieren!
Ik heb er 1 gekregen voor mijn verjaardag en al 1 fles naar zn grootje geholpen in een poging zo'n 5-liter tapvat-plug erin te stoppen.
Dat werkt dus niet...

Een kleiner gat boren en draad tappen lijkt me een goede optie!
kan je ook teflontape gebruiken bij het afdichten?

Albertus

Citaat van: RobinB op 01-07-2008 &nbsp;17:25 uEen kleiner gat boren en draad tappen lijkt me een goede optie!
kan je ook teflontape gebruiken bij het afdichten?

De fles is aan de onderkant weliswaar dikker dan de wand, maar het blijft bij een 2-3 mm. Teflon is geen optie, boorgat iets afschuinen en een dun O-ringetje om de bout lijkt mij voldoende.

Bert

RobinB

Zo!
Zojuist mijn eerste Grolsch Cheersch-fles gebotteld! :)

Hier de procedure met mijn foto's van slechte kwaliteit. Moest mijn telefoon gebruiken omdat de camera nog bij familie ligt...
Eerst een gat geboord met een boortje 6:


daarna het gat opgetapt met een M8 tapper:


RVS M8 boutje erin:


Heb toch een beetje Teflontape erom gedaan, leek me beter dan een O-ringetje.
De fles staat nu te hergisten in een teiltje omdat ik nog twijfel over de waterdichtheid hoewel hij een druktest met water (en het CO2 patroon) goed doorstond.
Maar hopen op een goede afloop, dan is het voor mij een blijvertje!
 :gistsmile:

Herman

Lol! Dus we krijgen straks tapbier op het gilde? Ik vraag me wel af of het plastic voldoende stevig is voor een vaak gebruikte schroefdraad verbinding. Zit er eigenlijk statiegeld op die flessen?

RobinB

Hehehe, ik hoop (en denk) deze al op te hebben vóór de eerstvolgende gilde-avond ;) ;D

Volgens mij zit er geen statiegeld op, maar dat weet ik niet echt zeker. Die bodem is best dik, zeker 3mm. De bout draait er dan ook huisvast in! :)

RobinB

Het eerste glas getapt!
Hij heeft de hergisting goed doorstaan en geen lekkage's met het teflon-tape! :D

Ik heb gebotteld met 1,5 gram/liter en hoewel dat weinig lijkt (ik wilde weinig gist) was er dusdanig veel druk dat hij ook geen CO2 bijpompte op de hoogste stand.
Er zit een lichte koolzuurprikkeling in en het schuim is goed.

En nu staat hij weer net zo makkelijk in de deur van de koelkast, als ware het een fles cola!

Voor mij is dit systeem een blijvertje, alleen nog op een handige manier aan lege flessen zien te komen (geen statiegeld)...

Albertus

Citaat van: RobinB op 16-07-2008 &nbsp;22:42 uHet eerste glas getapt!
Voor mij is dit systeem een blijvertje, alleen nog op een handige manier aan lege flessen zien te komen (geen statiegeld)...

Geweldig  :hoera: , dit stimuleert me om ook door te gaan met het experiment.

Bert

de sleutel

Hier een reactie van de sleutel op het Cheers verhaal. Ik kan in een keer 5 flessen Grolsch Cheers vullen. (Nog geen praktijk)
Over twee weken ga ik bottelen. Zie mijn foto's op Brouwerijdesleutel@nl.msnusers.com
Kraantje bij europa tuin €5,95, slang € 2.95 (3mtr) Volgens mij moet dat goed gaan.
Ik laat van mij horen, vanavond maar ik mijn eerst gebrouwen biertje open (33 cl flessen)
Proost  Hans de sleutel :pan:

bazje

En
Hoe smaakte de eerste?

de sleutel

Iets aan de zoete kant nog. Volgens mij moet het nog een paar weken staan. (Nagisten).
Vandaag mijn eerste Cheers flessen gevuld, dit ging uitstekend. Alleen moet je een suiker oplossing toevoegen en geen suiker i.v.m. het 10mm schroefgat.
Ik heb er foto's van gemaakt, zijn spoedig op internet te bekijken.
Vandaag een Alt gebrouwen voor 28september hier in Zutphen, dat is kort dag.
Wij zullen op 28 sept maar zeggen, een jonge Alt.

Groeten   de hanzesleutel
 :pan:

de sleutel

Foto's te zien op Brouwerijdesleutel@groups.msn.com. De laatste foto's, 4 flessen cheers. Ik ben naarstig op zoek naar meer Cheers flessen

Groeten de Hanzesleutel :pan:

RobinB

Die link van jou heeft een "mailto"-koppeling. Kan je dat nog aanpassen?

Eduard


Muldermans

Robin, hoe vul jij de fles? Ik heb nu drie flessen staan met een M8 getapt gaatje erin. In 2 flessen wil ik straks (Morgen) mijn Porter bottelen. En hoeveel gram suiker zou je max kunnen toevoegen? zou hij 2 a 3 gram de liter kunnen hebben?

Groeten
Muldermans

RobinB

Hevelen met een dun slangetje! :D
Eentje die net door de opening kan maar er ook nog een klein beetje ruimte omheen heeft (voor de ontluchting). Misschien dat een trechtertje ook werkt? het gaat inderdaad wel een beetje langzaam, maar ik doe ook niet veel flessen zo (max 1).
Ik gebruik 1,5 g/L oftewel 3g/Fles suiker.

bazje

Sinds kort ben ik ook in het bezit van zo'n tapje.
Toch een paar vraagjes:

1. Waarom de dot lijm aan de onderkant verwijderen? Kan toch ook meehelpen in de afdichting?
2. Zonder tapkop (en dop zoals je die in de winkel koopt) is de fles toch gewoon open van de bovenkant?

Drents Hopbier

Citaat van: Eduard op 17-08-2008 &nbsp;00:12 uProbeer deze link eens: http://groups.msn.com/brouwerijdesleutel

The MSN Groups service has closed

Hopbier

bazje

Ja inderdaad, dat had ik ook al een paar keer gezien, maar ik dacht dat het aan de veiligheidsinstelling lag op het werk.

Waar zou de sleutel nu verstopt zijn? ;D

Oscar


bazje

Vooral dat laatste filmpje evenaart mijn ervaringen met het officiele Grolsch bier  :pan:

Platte smaak, niet koud genoeg, weinig tot geen koolzuurverzadiging en veel schuim.
Zelfde bij extreem gekoelde fles.

dennis

Nog even doorgaande hierop.  Mijn lasser sprak met een ontwikkelaar van deze fles en vertelde gisteren dat hervullen erg simpel moet zijn.  (ik heb de fles nog niet in mijn handen gehad dus ik heb het nog niet kunnen staven)

De dop zit op de fles vastgedraaid totdat die een klik geeft waarna die vergrendeld zit.  Dit kan echter ongedaan gemaakt worden door met een multitool (dremel/proxxon) de onderste rand van de dop weg te slijpen.


Oja, het schijnt dat Grolsch niet negatief staat tegenover alternatief gebruik van de flessen.  Allicht halen ze er meer omzet uit?

RobinB

Het zijn toch wegwerp flessen?
Dan zal ze het inderdaad jeuken wat we ermee doen! ;D

Kan je misschien wat duidelijker aangeven wat je precies bedoeld met bovenstaande?
Liefts met foto's erbij. hoe wordt hij na het openen bijvoorbeeld weer goed sluitbaar?
Heb het kapje er wel eens afgesloopt, maar toen kon ik niks meer met de fles...

Ik gebruik nog de gat in de bodemmethode met een schroef.
Dat is wel een bewezen concept, al vult het traag (dun slangetje).
Vullen aan de (brede) boven-opening heeft zeker mijn voorkeur!

dennis

Het zou een schroefdop moeten zijn die gewoon bruikbaar is als de dop bewerkt is.

Ik zal de vraag eens uitzetten, ik ben er zelf nog niet mee aan de slag gegaan.

RobinB

Het leek mij nl een metalen kapje die erop gestanst is?
Zou mooi zijn wanneer het als schroefdop te gebruiken is!  :duimop:

Kleine_Schriek

Ik zie bij Grolsch dat het systeem nu 29 euro is met 3 flessen incl verzendkosten, dus ik ben erg benieuwd naar de ervaringen nu. Is fijn om te tappen voor dat geld? Hoe houdt het bier zich in de plastic flessen?

Muldermans

Het bier houdt zich goed met dit systeeem! Alleen het tappen schuimt ontzettend bij mij.

Ook ik vul via de onderzijde, maar zoals Robin zegt is dit niet ideaal, het gaat langzaam. Verder prima gadget en ik heb nog een fles liggen die ik ga los dremelen, kijken of het werkt!

RobinB

Schuim heb ik weinig last van gehad, maar ik gebruikt ook niet veel bottelsuiker (1,5 g/L). En koel zetten voor het tappen scheelt enorm!

Kleine_Schriek

Ben dol op gadgets en Erik ook, dus ik denk dat we het ook gaan doen. 2 liter is ideaal voor ons.
Dus nodig:
- 1 Grolsch startset  incl. 3 flessen Grolsch (dat drinkt Erik toch) a 26 euro - 6 euro pils maakt 20 euro spullen
- 5 patronen a 4,95
- verzendkosten Grolsch spullen 3,95
- tapding M8
- M8 RVS boutjes
- 2e hands flessen zien te scoren....briefjes ophalen in super misschien?

Al met al een leuke gadget voor onder de 30 euro!

Hoe lang zouden die flessen meegaan? En hoe lang zou Grolsch dit bieden...

Herman

Zolang er vraag is, zal het nog wel geboden worden. Maar eerlijk gezegd zie ik er maar weinig verkocht worden in de super, ik heb niet het idee dat ze nog lang verkrijgbaar zullen zijn. Ook al omdat Grolsch de enige gebruiker is. Zou het een succes zijn, dan zouden ze nu toch wel bockbier voor de Cheers aanbieden....

Maarten

Citaat van: Herman op 16-10-2009 &nbsp;13:23 uZolang er vraag is, zal het nog wel geboden worden. Maar eerlijk gezegd zie ik er maar weinig verkocht worden in de super, ik heb niet het idee dat ze nog lang verkrijgbaar zullen zijn. Ook al omdat Grolsch de enige gebruiker is. Zou het een succes zijn, dan zouden ze nu toch wel bockbier voor de Cheers aanbieden....

Het is natuurlijk enorm dom om dat niet aan te bieden, want juist met dat soort acties trek je nog wat mensen over de streep. Maargoed, Grolsch... brrr... (zie pilspraat draadje)

pincopallino

Naar mijn mening is de Grolsch Cheers voor de thuisbrouwer de beste oplossing. Ik heb ervaring met de 5 lit.met een Fass-Frisch systeem/ de Wunderbaar met CO2/ de 19 lit Keg, de Cheers bevalt mij het beste ( reeds 6 X aangepast voor het gebruik ). Vullen gaat net als bij een fles, schuim bij 3 gram/lit heb je alleen in het begin. Zwakke punt is het schoonmaken, maar met een pomp is het naar behoren opgelost.

Kleine_Schriek

Citaat van: pincopallino op 16-10-2009 &nbsp;13:48 uNaar mijn mening is de Grolsch Cheers voor de thuisbrouwer de beste oplossing. Ik heb ervaring met de 5 lit.met een Fass-Frisch systeem/ de Wunderbaar met CO2/ de 19 lit Keg, de Cheers bevalt mij het beste ( reeds 6 X aangepast voor het gebruik ). Vullen gaat net als bij een fles, schuim bij 3 gram/lit heb je alleen in het begin. Zwakke punt is het schoonmaken, maar met een pomp is het naar behoren opgelost.
Wat bedoelt je "met een pomp" ivm schoonmaken?

pincopallino

Citaat van: Kleine_Schriek op 16-10-2009 &nbsp;14:44 uWat bedoelt je "met een pomp" ivm schoonmaken?

Water inspuiten. Onder de kraan via de gemaakte opening, gaat het te langszaam.

Kleine_Schriek

Denk dat een bottle blaster ook hem wel schoon kan krijgen, die spuit ook lekker hard een kleine straal.

Kleine_Schriek

Zo besteld. Nu nog leegdrinken en dan VULLEN MAAR! Ben reuze benieuwd.

Gebruiken jullie trouwens 1,5 gr/liter of 3 gr/liter of is dat bier afhankelijk?

Kleine_Schriek

We hebben net de 1e fles leeggedronken (ging veel te snel ha ha), maar nu zie ik zo'n lange slang in de fles zitten. Hoe krijg je die in hemelsnaam schoongespoeld? ???

pincopallino

Citaat van: Kleine_Schriek op 26-10-2009 &nbsp;09:27 uWe hebben net de 1e fles leeggedronken (ging veel te snel ha ha), maar nu zie ik zo'n lange slang in de fles zitten. Hoe krijg je die in hemelsnaam schoongespoeld? ???

Simpel, je vult de fles met wat water en je tapt deze zo als je gedaan hebt met het bier. Verder 1,5 g/l lijkt mij te weinig, maar je moet het zelf ondervinden.

RobinB

Ik gebruik 1,5 /l.
Vind ik genoeg, en anders heb je eerder problemen met schuim.

Kleine_Schriek

Citaat van: pincopallino op 26-10-2009 &nbsp;10:10 uSimpel, je vult de fles met wat water en je tapt deze zo als je gedaan hebt met het bier.Verder 1,5 g/l lijkt mij te weinig, maar je moet het zelf ondervinden.
Aha, dus ontluchten, gaatje boren, draad tappen, binnenkant goed spoelen met water (en Chemipor Oxi?), vullen met water, boutje erin met wat teflon, druk eropzetten, water tappen tot leeg, fles wegzetten tot gebruik. Is dat de correcte manier?


1,5 gram per liter, Ok.

Kleine_Schriek

Ondertussen hebben we vele flessen, vanwege de Jumbo actie en een flink feest afgelopen weekend. Maar goed. Nu geprobeerd het 1e gaatje te tappen met een tapsetje, maar dat lukt niet zonder bankschroef. Iemand een tip?

RobinB

Ik heb gewoon een handtappertje gebruikt?

Kleine_Schriek

Yes, gelukt!! Gewoon verhitten die bout met een vlam van het gasfornuis en de bout draait als een zonnetje er een tapdraad in. Veeeeel makkelijker.  :nut:  We hadden een 6,5 mm gat geboord van te voren. Om de vingers niet te branden hebben we de bout in een buis gedaan. Zo'n buis/pijp waarmee je bouten mee aandraait (geen idee hoe zo'n ding heet). De eerste gemodificeerde fles staat op het aanrecht gevuld met water. Dit weekend de rest en dan vullen met brouwsel. Ben benieuwd!

Menno

Een buissleutel?  ;)

jelle

Citaat van: Menno op 04-02-2010 &nbsp;22:36 uEen buissleutel?  ;)

Ah zie je wel was de omschrijving perfect ;)

Maarten

Citaat van: Kleine_Schriek op 04-02-2010 &nbsp;21:43 uYes, gelukt!! Gewoon verhitten die bout met een vlam van het gasfornuis en de bout draait als een zonnetje er een tapdraad in. Veeeeel makkelijker.  :nut:  We hadden een 6,5 mm gat geboord van te voren. Om de vingers niet te branden hebben we de bout in een buis gedaan. Zo'n buis/pijp waarmee je bouten mee aandraait (geen idee hoe zo'n ding heet). De eerste gemodificeerde fles staat op het aanrecht gevuld met water. Dit weekend de rest en dan vullen met brouwsel. Ben benieuwd!

Da's op zich een leuke methode! Je moet denk ik wel oppassen dat je je boutje niet zó heet stookt, dat het plastic brandsmaakjes gaat afgeven... Maar ja dat kun je ook oplossen door goed uitwassen van de flessen voor het bottelen.

Kleine_Schriek

Ja, het was een buissleutel inderdaad. Boutje erin, even in het vuur houden en draaien maar  :nut:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.