Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Waar kan ik eiken vaten kopen

Gestart door djeetn, 17-05-2008 19:19 u

Vorige topic - Volgende topic

djeetn

dag bierliefhebbers,

Heeft iemand een idee waar ik eiken vaten zou kunnen kopen (in België) (liefst niet te duur). Ik zou deze zomer een biertje willen brouwen en het daarna een paar maanden te laten rijpen in een eiken ton.

Hopgroeten  ;)

Eduard

Zulke vaten zijn vrij prijzig (honderden euro's). Als beginnend brouwer zou ik liever eiken houtspanen kopen en die bij het gistende bier doen om de smaak van eikehout in het bier te krijgen. Zoek maar eens op www.Brouwland.com naar 'eik chips', dan zul je het e.e.a. kunnen vinden.

wiwi

Gebruikte vaten van ca 220 liter zijn niet zo duur en nog gemakkelijk te vinden. Voor de prijs moet ge op ca E 75,00 rekenen. Kleinere en voor de hobbybrouwer handigere formaten van ca 50 liter zijn, gebruikt, zeer moeilijk te vinden, nieuw, zeer duur.

lijsjelorresnor

EBC

Pas wel op wat je koopt, want over het algemeen worden nieuwe vaten niet gebruikt voor bier.
Indien ze nieuwe vaten gebruiken, zijn deze dan weer niet zo geschroeid van binnen, als voor wijn gebruikelijk is.
Ook de houtsoort is belangrijk, want die geven elk weer een specifieke smaak.

djeetn

Bedankt jongens, daarmee ben ik al heel wat verder.  :duimop:

RoodeLeeuwVenlo

Oscar

gelfling

Oscar, dit is gemaakt van kastanjehout. Of dat wenselijk is.... Voor een geuze wel, maar voor ander (lekker ;) ) bier?  ???

Oscar

Och... en kastanjebock klink toch niet verkeerd... ;D  Voor een lekker bier moet je niet in hout lageren... ;D ;D

RoodeLeeuwVenlo

Het adres wat mij betreft en niet schreeuwend duur:

www.wijnvaten.nl

Hoe smaakt het bier uit het kastanje vat Oscar?

Louis

Oscar

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 01-09-2008  11:21 uHoe smaakt het bier uit het kastanje vat Oscar?

Geen idee, mijn vaten zijn niet van kastanje.

RoodeLeeuwVenlo

O,

Dacht ik ergens gelezen te hebben. Dat jij in kastanjehout ging rijpen.

Louis

toon van den broek

En dan heb ik nog een vraag.
Wat voor invloed heeft de wijnsteenlaag in bv wijnvaten op de kwaliteit van bier? Heb wel eens gelezen dat geuzebrouwers de vaten eerst 1x openen om ze goed te reinigen, waarna ze soms wel 100 jr in gebruik zijn. Toen ik begin van het jaar bij Cantillon was zag ik een partijtje 'chateauvaten' klaarstaan. Daar zit meestal wel een behoorlijke wijnsteenlaag in (zie maar bij de startpagina van Theelen-vatenhandel).
Of volstaat om enkele keren met een zuur te spoelen om dit op te lossen?
Dit probleem heb je denk ik niet bij Port en Cognac of Whiskyvaten. Die zijn veel schoner van binnen.
Ook heb je zg. dun- en dikwandige vaten. Er schijnt ook heel veel verschil in kwaliteit te zijn. Heeft iemand hier wat over te zeggen?
Vriendelijke biergroeten, Toon van den Broek.

orangeloo

Citaat van: EBC op 18-05-2008  08:31 uPas wel op wat je koopt, want over het algemeen worden nieuwe vaten niet gebruikt voor bier.
Indien ze nieuwe vaten gebruiken, zijn deze dan weer niet zo geschroeid van binnen, als voor wijn gebruikelijk is.
Ook de houtsoort is belangrijk, want die geven elk weer een specifieke smaak.

Wat is er dan wel geschikt voor bier (lambiek) :weetniet:

Deze tekst is afkomstig van een wijngilde en gaat over het "schroeien" oftewel Toasting

Toasting eiken vaten

Om bij het samenstellen van een vat de duigen moet kunnen buigen, worden deze om een open vuur opgesteld waardoor ze naar elkaar toe getrokken kunnen worden. Door dit vuur wordt de binnenzijde van het vat "getoast", waardoor de inhoudstoffen van het hout (vooral lignine) veranderen; men noemt dat wel thermo‐degradatie. Als gevolg hiervan ontstaan voorlopers van de aromacomponenten die we later zullen terugvinden in de wijn. Een onbehandeld eiken vat geeft alleen harde bitterstoffen af.

Aroma's in de wijn afhankelijk van de toasting

Lichte toasting
    Geur: zacht houtaroma, licht vanille.
    Smaak: aangenaam duidelijk aanwezig houtsmaak, beetje bitter en astringend.
    Medium toasting
    Geur: kruidig, duidelijk houtaroma, vanille, koffie, chocolade.  Smaak: ronde, milde houtsmaak, geroosterd brood, zachte tannines.
    High toasting  Geur: weinig hout, meer rook en karamel, gebrande koffie.  Smaak: gekookt, gebrand hout, harde bitterstoffen, weinig elegant.

Bij een medium toasting worden de eerste 2 mm van het hout door het vuur veranderd. Bij high toasting 3‐4 mm. 

Als ik de keuze heb uit deze 3 soorten welke zou ik dan nemen voor het vergisten  / lageren van Lambiek of kriek
Iemand ervaring, tips of kennis die hij hier wil delen... :brouwen:

Oscar

Citaat van: orangeloo op 14-12-2011  18:59 uWat is er dan wel geschikt voor bier (lambiek) :weetniet:

Eikenhout.  :)  Ik heb het geluk gehad dat een vriend enkele jaren geleden naar Tsjechie moest voor zijn werk. Deze heeft toen enkele vaatjes meegenomen waardoor ik Lambiek op houten fust kon maken. De kosten waren toen geloof ik iets van € 50,- per vat van 20 liter  :) 

RobinB

Das niet duur voor een mooi formaat!
Moet je een handeltje in beginnen...
:duimop:

orangeloo

Ja dat het eikenhout moet zijn wist ik al maar weet iemand iets over de Toasting.
Light / medium / of high......... :weetniet:

Oscar

Citaat van: orangeloo op 14-12-2011  23:28 uJa dat het eikenhout moet zijn wist ik al maar weet iemand iets over de Toasting.
Light / medium / of high......... :weetniet:

Daar moet je niet bij nadenken, heb ik ook niet gedaan. Als je er een tegen komt, gewoon aanschaffen. Dan maak je de mooiste lambieken.

orangeloo

Citaat van: Oscar op 14-12-2011  23:37 uDaar moet je niet bij nadenken, heb ik ook niet gedaan. Als je er een tegen komt, gewoon aanschaffen. Dan maak je de mooiste lambieken.
Nog een kleine slag om de arm, maar ik denk dat ik kan kiezen uit alle 3 vandaar de vraag, dan maar beter gelijk goed kiezen toch :brouwen:

RobinB

Gezien de omschrijving, zou ìk de medium kiezen. Dat lijkt mij het lekkerst in ieder geval...

De-Geert

Ligt er aan wat je wilt maken. (edit: had ik kunnen lezen)
Voor Lambiek-achtigen zou ik kiezen voor light, want die hebben nauwelijks houtkarakter.
Vlaams rood/bruin oid zou ik gaan voor medium.

Als je niet-zure bieren wilt gaan laten rijpen op eik, zou ik gaan voor high. Ik denk dat een beetje smokey/toasty wel lekker is bij Imperial Stouts/Quadrupels of zo.

Als het een nieuw vat is kan je ook eerst een niet-zuur bier in het vat doen om het sterkste eik-karakter er uit te halen en later een zure. 

Beetje extra info:
Amerikaans eik: meer aroma, minder tannines, meer poreus dan Frans (meer zuurstof)
Frans: minder aroma, meer tannines, minder poreus dan Amerikaans
Hongaars: beetje er tussenin  :)

Je kan ook altijd kijken bij een wijnboer in de buurt, die hebben zo nu en dan wel gebruikte vaten die ze weg doen. Leuk projectje voor clubs / bevriende brouwers.

RGeraads

Zijn deze vaten die je aan wilt schaffen nieuw? En zo ja, waar zijn deze verkrijgbaar en hoeveel kosten ze?

orangeloo

Citaat van: RGeraads op 15-12-2011  09:06 uZijn deze vaten die je aan wilt schaffen nieuw? En zoja, waar zijn deze verkrijgbaar en hoeveel kosten ze?
Deze vaten zijn inderdaad nieuw, maar zoals ik al zei hou ik nog ff een slag om de arm.
Mijn vader ( een hobby wijnmaker) kan deze mss via zijn gilde bestellen. Prijzen:

Citaat van: orangeloo op 14-12-2011  19:38 uIk heb gisteren een oude topic van jou en Oscar zitten lezen en ben hierdoor zeer interesseert geraakt in de spontane vergisting.
Ik heb dan ook genoten van jullie ervaringen die jullie beschreven hierover.  :brouwen:  :duimop:
Nu nog ff een eiken vaatje scoren.... :nut:
Maar ben op de goede weg ,heb mijn vader (een wijnmaker  :weetniet:) ingeschakeld.
Deze had een aanbieding gevonden voor een nieuw vat van 20 liter voor € 97,58 of 30 liter voor € 112,-
Was alleen een verlopen aanbieding dus hij gaat er achter aan. ff afwachten dus.

Heb ondertussen ook nog en link via Kokkie gekregen, en hiernaar gemaild:
www.houtentonnen.be

Ik ben op zoek naar een (nieuw)eiken houten vat van 20 liter liefst met
bok,stop en kraantje voor de vergisting van een lambiek bier.
Ik ben een hobbybrouwer en wil dit eens proberen. Heeft u deze en wat is de prijs hiervan.

Het antwoord was:
Hallo

In verband met uw vraag over de houten vaten

Ik heb op stock een eiken portoton van 15 liter op een bokje PT 6
met kraantje enz prijs 75 euro (zie bijlage PT 5  PT 6)

Maar regelmatig verkoop ik voor hobbybrouwers kastanje vaten
nieuw gemaakt van 16 en 32 liter prijs 55 euro ton van 60 liter 65 euro
maar deze zijn gesloten tonnen zonder iets ik kan hier wel de nodige
openingen in maken voor bovenaan te vullen en heb ook houten tapkraantjes
hiervoor
maar geen houten bokje  zie bijlage foto T 1 T2 T 3

Alles is op stock

Maar even bellen voor afspraak daar ik momenteel heel weing thuis ben
omdat wij op de kerstmarkt staan en dit tot het einde van het jaar.

De Bie

Bedankt voor de site orangeloo.

Ik ga me waarschijnlijk eentje van 32 liter aanschaffen, echt supper prijzen en dan nog de mogelijkheid voor een opening en een kraantje  :groots:
Hier was ik dus al lang naar opzoek voor een normale prijs en in de buurt.

Een vraagje, op welke kerstmarkt staan ze?

Gr De Bie

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.