Herken je hopsoort

Gestart door Oscar, 15-05-2008 23:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Nu velen op dit forum een of meerdere plantjes hop in de tuin heeft staan lijkt het mij wel leuk om nu eens te vergelijken wat de uiterlijke verschillen zijn en waaraan je nu aan bepaalde soort hop aan kunt herkennen.

In het wild groeien ook her en der hopplanten en het is natuurlijk niet ondenkbaar dat daar gewoon rashoppen tussen zitten. Maar hoe herken je nu welke soort het eventueel zou kunnen zijn : Juist, door het uiterlijk te vergelijken! Dan kun je al een heel eind komen in de "identificatie" van de hopsoort.

In de volgende postings graag detail foto's van kenmerken van jullie hopsoorten zoals bladkleur, bladvorm, bladgroote. Uiterlijk v/d steel en eventueel groei gedrag.

Let wel : Liefst van planten die al volop in de groei zijn (enkele meters hoog), anders erbij vermelden dat het een jong plantjke betreft.

M.b.v deze draad kun je voor wilde hop dan een "vergelijkend waren" onderzoek doen en deze zodoende kunnen identificeren

 :degroeten:

Oscar

Hop uit Plzen (Waarschijnlijk Saaz)


Oorsprong : De moederplant komt uit Berghem (MO, Muifelbrouwerij)
Leeftijd :  Deze foto's zijn van een 2e jaars hop in mijn tuin (Dus eigenlijk een 3 jaars plantje)


Dit is het blad van de al vergegroeide plant. Deze zijn vrij donkergroen van kleur.
De afmeting van dit blad is ongeveer 17x18 cm (lengte x Spanwijdte)



De steel zijn is vrij dik en is donkerrood/bruinig van kleur





De jonge blaadjes welke van zijsprieten ontstaan zijn veel lichtergroen van kleur

Edgar

Leuk topic! Zo te zien heb je wat vreetbeesten onderaan je blad, Oscar. En misschien wat kleine rupsjes hier en daar. Niet dat dat erg is trouwens.


Leuk om deze 'Saaz' te vergelijken met de echte Saaz, die iemand hier ook heeft.

EBC

Prima topic!

Maar misschien wordt het wel een hele lange onleesbare draad. Opknippen in:

Herken je Hopsoort: Saaz
Herken je Hopsoort: Magnum
etc

En dan in een apart sub board Hopkweken? of Tuinieren voor de brouwer?

RobinB

Leuk topic weer!
Ik zal vanmiddag/avond wat proberen te plaatsen van mijn "officiele" Saaz, al is deze nog een stuk jonger!

@EBC: gisteren net "The Homebrewer's Garden" binnengekregen!  :clownsmile:

EBC

Laat maar eens horen hoe dat boek je bevalt!

Voor tips over brouwen ga naar Edgar's Kunze
Voor tips over tuinieren ga naar RobinB's Garden

 ;D

Edgar

Het is misschien een idee om een fotoalbum ergens te openen met sub-albumpjes per hopsoort. Om wat overzicht te bewaren.

RobinB

Citaat van: RobinB op 16-05-2008  08:47 uLeuk topic weer!
Ik zal vanmiddag/avond wat proberen te plaatsen van mijn "officiele" Saaz, al is deze nog een stuk jonger!

Oke, iets later dan gepland:
Saaz (jonge plant):


en H. Tradition:


Het komt misschien niet super uit de verf, maar de bladeren van de H. Tradition lijken me wat ronder te zijn?

Oscar

Buiten de bladeren kun je ook veel vertellen aan de hand van de stengel!

Oscar

Magnum

Oorsprong : een dochter van de plant van Wesley
Leeftijd : Deze plant beleeft in mijn tuin zijn 2e jaar, vorig jaar heeft hij geen hop gegeven (Krent  ;D)



Zoals je ziet zijn de bladeren wat kleiner dan die van de Saaz. Deze hebben een span/reik wijdte
van ± 11 x 11 cm.
De glinstering op de bladeren zal sap (melk) van de luizen zijn. Dit voelt wat plakkerig/harsig aan. De tuinmeubelen
zitter er ook mee onder... >:(




De steel van de hop blijft vrij lang groen en vertoon hier en daar wat nijging tot het bruin/rood worden.
Deze is een stuk dunner vergeleken met de Saaz.


 :degroeten:


De reacties op de foto's mbt het spinrag zijn verplaatst naar de draad over ongedierte bij de hopteelt.

JWVG

Jongens, ik waardeer de intentie en het enthousiasme, maar denken jullie echt dat je op deze manier alle verschillende hopsoorten die we met z'n allen kweken (het moeten er tientallen zijn) kunnen onderscheiden? Ik kan me er helemaal niets bij voorstellen  :P. Los van het feit dat het dus heel veel verschillende soorten zijn, waarvan een aantal heel erg op elkaar zullen lijken, vergelijken jullie ook nog eens foto's genomen met verschillende camera's, met verschillende belichting, van planten van verschillende leeftijd, staande op verschillende grond met verschillende bemesting, en in verschillende fases van de groei. En jullie geven er geen foto van de bloeiwijze bij, wat evt. nog wat meer info zou kunnen geven. Volgens mij is het handiger om gewoon goed te onthouden welke soort je gekocht hebt  ;).

 :degroeten: JW.

oranjeboombiertje

Oscar,

Hij zal nog wel een stuk dikker en donkerder worden, die steel. Bij mij is die net zo dik als de Saaz maar wel nog wat lichter.

 :degroeten:
Wesley

JWVG

 ;D Mijn punt kon niet beter worden geillustreerd dan door de opmerking van Wesley!  :groots:

 :degroeten: JW.

Caspar

Bij deze mijn Taurus plant (27-5-2008 +/- 2,5 meter lang). Ik probeer hem langs mijn schutting te geleiden.







Enuh JW... dit is inderdaad nutteloos nerderig gedrag zoals mijn vriendin zou zeggen >:D.

JWVG

CiteerEnuh JW... dit is inderdaad nutteloos nerderig gedrag zoals mijn vriendin zou zeggen

 ;D Ah, zo lang dat maar duidelijk is! Niets mis mee natuurlijk. Ik zou zelfs durven beweren dat dit forum grotendeels drijft op nutteloos nerderig gedrag  ;).

 :degroeten: JW.

Pieter.

Misschien beter alleen foto's te maken van de bellen als het zover is?

 :degroeten:

Edgar

Komaan mensen, laat de plantnerds toch lekker staren naar elkaars planten. Er zit wel degelijk verschil tussen de planten ook vóór het bloeien, en 't is best leuk om die verschillen te bekijken, toch? Nee? :verbergen:

JWVG

Leuk? Ja! Nuttig en haalbaar? Uhh.... Ik laat me graag overtuigen, maar dan wel door een goed opgezette test. Bij mij groeien de Tettnanger en de Hallertau Mittelfruh bovenin lekker door elkaar (ik hou de plantenbasis wel gescheiden). No way dat ik bovenin de takken nog uit elkaar kan houden. Voor veel meer verschillende soorten is dat volgens mij echt onmogelijk. Maar nogmaals: ik laat me graag overtuigen. Wat mij betreft neemt iedereen naar het altfestijn een paar blaadjes en/of bellen mee, en dan laten we Edgar eens even zweten  ;D.

 :degroeten: JW.

Oscar

Citaat van: Edgar op 28-05-2008  09:20 uen 't is best leuk om die verschillen te bekijken, toch?

Ik vind van wel!

Citaat van: JWVG op 28-05-2008  09:31 uLeuk? Ja! Nuttig en haalbaar? Uhh.... Ik laat me graag overtuigen,

Goed zo, kom maar op met die detail gegevens, alleen dan kunnen we concluderen of het zin heeft en of er überhaupt (vertaal dat maar eens.. :D) verschillen zijn en hoe groot die verschillen zijn.

Hoe zie je het verschil tussen een Nederlander en een Duitser.. :weetniet:

Adrie

Citaat van: Oscar op 28-05-2008  10:32 uHoe zie je het verschil tussen een Nederlander en een Duitser.. :weetniet:

Let komende maand dan maar eens goed op!

Oscar

Citaat van: Adrie op 28-05-2008  10:34 uLet komende maand dan maar eens goed op!

 ;D Dat is een inkoppertje... :D :D

JWVG

Ik vermoed dat de Duitsers er aanmerkelijk positiever uit zullen komen dan de Nederlanders, qua gedrag  :pan:

JW.

Penners

Citaat van: RobinB op 16-05-2008  08:47 u@EBC: gisteren net "The Homebrewer's Garden" binnengekregen!  :clownsmile:

Zou je je ervaringen over dit boek met ons willen delen.
En mag ik vragen waar je dit heb gekocht ?

Gr. Fred

RobinB

Ik heb em gekocht via Bol.com
Op zich is het een leuk boekje, al is het wat oppervlakkig en stond er voor mij niet heel veel nieuwe info in. Dit komt niet doordat ik zulke groene vingers heb, maar op het internet is eigenlijk alles al wel te vinden...

Ronnie

Tijdje geleden was "Jos Gr.. (Milieuvriendelijke Kleur)" hier om plantjes af te halen: 'Al die hoprijen!' zei ie..

Het waren mijn druivenstokken... Sommige bladeren gelijken er erg goed op. Voelen wel anders aan en groeien maar 1,5 m hoog.

Ik heb ook nog proberen hop te determineren via blad en allerlei.. is geen beginnen aan. Via rijpingsweek en grootte en vorm van de hopbel kan je wat meer GISSEN ...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.