Hobbybrouwen > Brouwsoftware

Promash recepten

<< < (2/3) > >>

JWVG:
Ja, is wel leuk, al die links. Toch ben ik ook heel terughoudend in het nabrouwen van dat soort recepten. Wie zijn die lui precies, hoe goed zijn ze eigenlijk, dat blijven toch altijd vragen die blijven spelen. Ik heb in het bijzonder vraagtekens bij Belgische recepten van AMerikaanse brouwers, al zijn er natuurlijk zat uitzonderingen. Ik brouw eigenlijk alleen recepten na van mensen die ik al een tijdje ken, en waarvan ik de indruk heb dat ze echt weten waar ze het over hebben. DAt zijn dus bijna altijd mensen van het forum (dit of het Amerikaanse) of het HBD, bijna nooit een recepten-verzamel site. En zelfs dan wil ik vaak ook nog wel het 'verhaal' om zo'n recept weten. We brouwen tenslotte allemaal beter en slechter gelukte brouwsels. En er zijn tenslotte ook een boel mensen die maar wat aanmodderen, en als je het dan toch op een mooie website zet, lijkt het heel wat....

Herman, nog een paar verstandige postings en je komt bij mij in de 'nabrouw-categorie'  ;) (nee hoor, jouw chouffe kloon staat al een tijdje op mijn verlanglijstje).

JW.

Jacques:
Hoi Jan Willem,

Ik ben met je eens dat het ene recept wat beter is dan het andere als je de intensie hebt identieke kopiŽn te maken van bestaande commerciŽle brouwels.
Toch is dat voor mij niet de kick van het zelfbrouwen. Veel interessanter vind ik een nieuwe smaak te ontwikkelen.  :vorksmile: Jammer dat dat niet altijd gewaardeerd wordt door andere bierdrinkers. Op een of ander manier hebben die altijd enig houvast nodig bij het proeven van een bier. Je ziet dit ook bij wedstrijden. Verwonderlijk is dat natuurlijk niet. Als keurmeester heb je een referrentiekader nodig.

Recepten bekijk ik vaak om een idee te krijgen hoe een bepaalde bier gebrouwen zou moeten worden. Ik bekijk dan meerdere recepten en vergelijk ze. Natuurlijk kijk ik met meer aandacht naar recepten die een prijs hebben gewonnen.
Kortom: hoe meer recepten op het web des te beter. Laat maar doorkomen die links Herman!  :hoera:

:degroeten: Jacques

JWVG:
Ik heb ook helemaal geen bezwaar tegen die links, hoor. Overigens sloeg mijn opmerking zeker niet alleen op het maken van klonen, ook 'originele' recepten vertonen soms gewoon aantoonbare fouten (een klassieker is het toevoegen van tarwevlokken in een extract recept voor witbier of havervlokken voor stout) of meer 'stijl fouten' (b.v. typisch amerikaanse hops in een tripel). Op zich zou ik het leuk vinden als er een site was met recepten die hoog scoorden in een biercompetitie met onafhankelijke keurmeesters. Dus zoiets als het boek van Ray Daniels.

JW.

Huub Krekels:
Hallo vrienden van het bier,

met Gelfling even Promash op de computer geinstalleerd. Meteen even de vertaling van Jaques gedownload. Mijn hartelijke dank daarvoor Jaques. Is toch een stuk gemakkelijker in het Nederlands. Ik sta versteld van de mogelijkheden met Promash. Gelfling en ik gaan ons hierin verdiepen. Met eventuele vragen zullen wij jullie wel weer eens lastig vallen, maar ja daar is het forum toch voor of niet.?

Adrie, nog bedankt voor jouw recepten. Gelfling brouwt toch vaker bij mij thuis en heeft voor het gemak ook alles bij mij op de computer staan. Nu aan de slag.!!!!!!

:hoera:

Gr.

Huub.  

NHY:
Jacques,
Ik weet dit is een oud item, maar kunnen we nog steeds recepten uploaden en downloaden van promsash? Hoe gaat dat precies?zoja kan ik dan een wachtwoord ontvangen?
groetjes,
Leo

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie