Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Afgeplitste draad nav brouwinstallatie basterd-brewer  (gelezen 3664 keer)

oranjeboombiertje

• Gast
Afgeplitste draad nav brouwinstallatie basterd-brewer
« Gepost op: 13-05-2008 17:06 u »
In de draad Laat je brouwinstallatie zien! (Foto's plaatsen, toelichting en geen discussie) heeft basterd-brewer zijn brouwinstallatie geplaatst.

Afgelopen zaterdag een quadrupel gebrouwen waarbij Dennis ook even langs kwam om te helpen. uiteraard heeft hij ook bij mij foto's gemaakt dus laat ik die ook maar eens plaatsen.

de kook- / maishketel en filterkuip naast elkaar

mooi gekleurde wort na het filteren

hoe het wort uit het filter in de volgende pan klettert

het filter met schoon heet water uit de kraan (70  C)

koken met automatisch roerwerk, want gemak dient de mens

toevallig merkte ik iets op over oxidatie of zo...

Naar aanleiding van dit bericht ontstond de volgende afgesplitste discussie.

Mooi ketels!

Jammer van de oxidatie, daar zit nog wel een verbeterpuntje voor deze installatie want daarmee verbeter je het bier toch aanzienlijk.

:degroeten:
Wesley

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
  • Land: nl
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Heel handig een roerwerk bij het maischen maar waarom wil je bij het koken roeren?

oranjeboombiertje

• Gast
Om een teveel aan maillard reacties te voorkomen en om het wort lekker in beweging te houden, dat is beter voor de uitvlokking van de eiwitten.

Wesley

Offline basterd-brewer

• Super lid
  • Wageningse Hobbybrouwer in Overleg
    • Brouwerij Wageningen: brouwen zonder grenzen
Vooral ook om een evenredige verdeling van de warmte te krijgen, de wand is namelijk rondom 120 C doordat daar water onder druk aan de kook komt.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
Ziet er mooi uit! Dat roeren heb ik vaker gezien. Bij Liefmans geloof ik. Een enorme ketel met heel veel draaiend kokend wort. Dat zag er erg indrukwekkend uit, zeker met al die rondrennende kinderen in de buurt.  :pan:

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
Re: Afgeplitste draad nav brouwinstallatie basterd-brewer
« Reactie #5 Gepost op: 14-05-2008 07:38 u »
Ik heb een vraagje dat evt. ook best afgesplitst mag worden, maar voortkomt uit opmerkingen hierboven: wat is de algemene mening over wel of niet roeren tijdens het koken? Ik roerde altijd om, zoals Wesley aangeeft, teveel Maillard reacties te voorkomen. Toen ik echter laatst een keer bij MO ging kijken, viel me op dat hij het niet doet en niet nodig vindt. Nu doe ik het zelf ook niet meer - op zich wel lekker relaxed. Nu hoor ik dat Wesley en Stephan het wel doen. Wat vinden anderen? Mijn nieuwe gamellen lijken een dunnere bodem te hebben dan de weckketel die ik tot nu toe gebruikte. Het viel me op dat mijn Irish Ale behoorlijk gekaramelliseerd lijkt te smaken. Maar goed - dat kan ook komen door al die caramunich  :brouwen:.

Overigens viel het me ook op dat de eiwitvlokken veel kleiner lijken te zijn als je niet roert, dus die opmerking van Wesley over uitvlokken kan ik ook goed plaatsen.

Of heb ik dit onderwerp in een andere draad over het hoofd gezien (wel gezocht)?

:degroeten: JW.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #6 Gepost op: 14-05-2008 10:34 u »
Normaal gesproken heb ik bij het koken al een flinke convectiestroom. Als ik erin ga roeren lijkt dat alleen maar tegen te werken?

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 14-05-2008 11:13 u »
Pas op h, ik roer niet tijdens het koken als ik thuis brouw. Ik weet dit alleen van mijn werk bij De Pelgrim. Daar wordt wel geroerd tijdens het koken. Zelf zie ik het niet zitten om in een schuurtje te staan dat vol met hete waterdamp staat om een beetje te roeren.

Af en toe ga ik eens kijken bij mijn brouwsel en roer dan misschien even om maar ik roer zeker niet constant.

Wesley

Offline basterd-brewer

• Super lid
  • Wageningse Hobbybrouwer in Overleg
    • Brouwerij Wageningen: brouwen zonder grenzen
« Reactie #8 Gepost op: 14-05-2008 13:04 u »
In deze ketel kan je ook wel heel hard koken maar dan dan schuimt de boel er overheen, op deze manier verkrijg je een egaal kokende massa die netjes verdeelt en uitvlokt. Maillard reacties zijn er minder omdat de gehele ketel door een watermantel ingesloten zit.

Na het koelen even het roerwerk aan is ook handig trouwens voor het wirlpool effect zodat we tot op de bodem kunnen hevelen zonder filter oid.

:degroeten: stefan

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #9 Gepost op: 14-05-2008 13:48 u »
Ik roer ook nooit. In de gamellen is voldoende beweging tijdens het koken om locale oververhitting te voorkomen.