Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wyeast vraag/probleem / hoe krijg je het binnenzakje stuk

Gestart door Erick, 13-05-2008 21:14 u

Vorige topic - Volgende topic

Erick

Beste mensen,
Heb zojuist voor het eerst een zakje Wyeast gebruikt (Belgian strong 1388),
Het zakje was uit februari, had hem vrijdag gesmackt en vandaag geopend.
Zakje was wel opgezet, ca 2,5 cm.
Bij het openen viel het binnenzakje eruit, wat bleek...
Het binnenzakje was nog gevuld!! :weetniet:
Het lijkt alsof de ene helft van het binnenzakje wel was geopend en de andere helft niet,
kan dit? Hoe werkt dat dan? Hoort dat zo?
Ben benieuwd of de boel nu wel gaat gisten...

HELP!! ???

Oscar

Erik,

Het zal wel gaan gisten want er is activiteit. Maar na het smacken rol ik altijd nog een paar keer goed over de smackpack heen
om er zeker van te zijn dat deze geknapt is en daardoor "pers" je het binnenzakje ook leeg en krijg je dus goede menging van de gist
en het wort.

Erick

Ik heb onderhand een foto van het binnenzakje gevonden op internet...
Het binnenzakje is niet goed kapot gegaan dus... >:(
Heb het zakje toch aardig mishandeld  :bokser:

Volgende keer maar een hamer gebruiken  :-\

Bedankt voor je snelle antwoord,
Soms is het net één grote helpdesk hier  :groots:

Thanx
Erick

Oscar

Citaat van: Erick op 13-05-2008  21:36 uVolgende keer maar een hamer gebruiken  :-\

Nee geen hamer!  :neenee: Gewoon meppen met de palm of zijkand van je hand. Een Japanse of Chinese karateslag is voldoende  ;D

Erick

Misschien een kleine rubberen hamer  ;)

Geef het een paar dagen de tijd om te gaan gisten,
zo niet maar korrelgist gaan halen...

Vindt dat oprollen wel een goed idee van je,
zal ik volgende keer zeker doen.

Als je voor het eerst zo'n zakje 'smackt' weet je toch niet helemaal zeker hoeveel geweld je kan/mag gebruiken...

Oscar

Citaat van: Erick op 13-05-2008  21:42 uAls je voor het eerst zo'n zakje 'smackt' weet je toch niet helemaal zeker hoeveel geweld je kan/mag gebruiken...

Klopt, je kunt dan gewoon zachtjes beginnen te slaan en dan langzaam opvoeren. Ik vraag mij af of je door op volle kracht te slaan de buiten zak kapot kunt krijgen (niet dat je dat wilt, maar is het mogelijk?)

William

Ik vond het in het begin ook maar lastig om te bepalen of het binnenzakje gebroken was.

Ik breng normaal het binnenzakje met de ene hand naar de hoek van de verpakking en hou die daar een geef er dan met de andere hand een flinke mep op.

Daarna een minuutje flink schudden en voelen of er toch niet nog ergens een bollinkje zit. Zo ja, procedure herhalen.  >:D

Na een paar uren de verpakking nog eens schudden en luisteren of je gesis hoort. Zo ja.... succes!

Erick

Zal er de volgende keer wat meer aandacht aan besteden en jullie tips opvolgen.

Was allang blij dat het ding na 2 dagen iets begon te bollen, vond 2,5 cm al niet zoveel, maar ja: als je geen vergelijkingsmateriaal hebt is het vrij lastig.

Las op de site van Wyeast dat het zakje dat ik heb gebruikt ook nog 1 van de tragere is,
nou ja, eerst maar eens een paar dagen laten staan, dan verder zien.

Jacques

Zelf volg ik de volgende procedure voor kapottikken.

Allereerst lokaliseer ik het binnenzakje.
Vervolgens duw ik het binnenzakje in een rechte hoek van het grote zakje.
Vervolgens zorg ik er voor dat het zakje niet kan verschuiven door met mijn linker hand het binnenzakje tussen mijn duim en wijsvinger te houden.
Tenslotte geef ik een karateslag met de vuist van mijn rechter hand op het binnenzakje. Succes gegarandeerd.
Voor de zekerheid strijk ik nog eens over het zakje om te controleren of het binnenzakje goed kapot getikt is.
Ook schud ik nog even met het zakje om de gist en het wort goed te vermengen.

Menno

Ik gebruik dan géén kung-fu achtige trucks.  :bokser:

Wel het binnenzakje in een hoekje drukken en dan even fors de duim erop. 'Pang' is het gevolg!  ;D

Jacques

Ik ben maar een eenvoudige kantoorfreak. Zo krachtig zijn mijn duimen niet. Een wel geplaatste vuistslag werkt voor mij uitstekend.

Menno

Citaat van: Jacques op 13-05-2008  23:21 uIk ben maar een eenvoudige kantoorfreak.
Same here...  :bijdrage_forum:

Jay

Citaat van: William op 13-05-2008  22:01 uNa een paar uren de verpakking nog eens schudden en luisteren of je gesis hoort. Zo ja.... succes!

Gesis? Dat heb ik 1 keer gehad en toen bleek de buitenverpakking bij mijn karateslag gescheurd te zijn. Da's natuurlijk niet de bedoeling.

Caspar

Hoi Erick,

2,5 cm opgebold is wel weinig hoor. Ik knap het zakje met een flinke stomp met mijn vuist en voel of het binnenste pakje kapot is. Als je schudt hoor je een mooi bruisend geluid ;D.

Erick

Ik had ook wel meer verwacht dan een lousy 2,5...
Nou ja, het wordt ff afwachten of het gaat gisten of niet.
Zo niet grijp ik weer even terug op een korrelgist. :huilen:
Maar:

Geen Paniek!! :gistsmile:

Arie

Citaat van: Oscar op 13-05-2008  22:00 uIk vraag mij af of je door op volle kracht te slaan de buiten zak kapot kunt krijgen (niet dat je dat wilt, maar is het mogelijk?)

Ja hoor, dat is heel goed mogelijk. Dat heb ik al eens meegemaakt. Ik had het binnenzakje in het midden van de verpakking op mijn handpalm gelegd, een ferme tik met de andere hand en er spoot een klein straaltje gistvoeding uit de verpakking. Eén van de hoeken was open gescheurd. Een heel klein gaatje, maar toch.

:degroeten:
Arie

Drents Hopbier

Citaat van: Arie op 14-05-2008  10:00 uIk had het binnenzakje in het midden van de verpakking op mijn handpalm gelegd, een ferme tik met de andere hand en er spoot een klein straaltje gistvoeding uit de verpakking.

Dan spoot er wat gistslurry naar buiten, want het binnenste zakje bevat de gistvoeding en in de grote zak zit de gistslurry.

Hopbier

Erick

The Eagle has Landed!!

Oftewel:
De boel is toch gewoon aan het gisten geslagen, 1 vrolijk bluppend waterslot  :gistsmile:

:hoera:

Erick

Hmm,  :-\
Ben een Barley wine met het gist aan het maken...
Begin SG was 1080, nu na 1 week is de vergisting bijna gestopt en staat het SG op 1040.
Veel te hoog dus, ik wil naar 1008!

Hoe verder:
1) Langer laten staan?
2) Extra gist toevoegen?
3) Zien wat er van komt en bottelen?
4) Overige suggestie?

Advies graag,
Ik sta open voor alle suggesties...

Bedankt maar weer (alvast  ;))

De-Geert

Om je verder te kunnen helpen is het goed als je wat meer informatie geeft, zoals:
- wat was het recept?
- wat was het gebruikte maischschema?
- wat voor gistvat heb je, en waaruit concludeer je dat de gisting gestopt is?
- Hoe kom je er bij dat je naar 1008 wilt?
- wat is de temperatuur van het jongbier en wat was die tijdens de vergisting?

Alvast een voorlopig antwoord:
- Belgian Strong Ale schijnt een lastige/trage te zijn (zoek daarover op het forum), dus geduld is belangrijk.
- niet gaan bottelen bij 1040 als je niet heel zeker bent dat'ie is uitgegist.
- zorg dat je gistvat het niet te koud krijgt.

Erick

Thanks,
hierbij wat antwoorden ;-)

Het recept was een blik (Muntons)
Waarbij ik 2 ltr minder water heb toegevoegd dan voorgeschreven (wilde een stevig bier).
Ook heb ik nog 100 gr. extra kandijsuiker toegevoegd (wilde een stevig biertje).

Heb dus geen maischschema.
Heb een plastic gistvat van 30 liter met extra beugel.

Volgens het blik zou ik naar 1008 moeten
Temperatuur is constant tussen de 20 & 24 graden

oranjeboombiertje

Als je een slecht beginnende vergisting/ te weinig gist hebt bij een hoge dichtheid zal het bier niet ver uitgisten.

Ik verwacht ook niet dat dit bier uit zichzelf ook maar onder de 1020 zal komen.

Wat je zou kunnen doen is een goede, actieve, dikke starter maken en toevoegen (2-3 liter continue belucht) en zien wat dit doet voor het bier. Het is niet optimaal maar met de huidige gist zal je niet veel verder komen.

Mijn ervaring is dat een gisting die meteen goed aanslaat en lekker actief is verder door gaat dan een gisting die langzaam op gang komt, hier is ook achteraf weinig aan te doen. Hoe dat kan weet ik niet :weetniet:

Wesley

Erick

Ben inderdaad ook bang dat ik met dit gist niet veel verder kom na de slechte start.
Geef het nog een dag of wat en zal onderhand een giststarter gaan maken.

Caspar

Hoi Erick,

Hevel gewoon over en misschien gaan er nog 20 SG puntjes vanaf. Volgende keer kan je beter even een starter maken van 1 liter moutextract-oplossing (100 gram extract op 1 liter) en deze (continu) beluchten.

Erick

Hey Caspar,

Zou het helpen om na het overhevelen ook nog wat korrelgist toe te voegen?

Vergelijkbare Topics (7)

28368

Reacties: 7
Gelezen: 2619

2494

Reacties: 10
Gelezen: 12262

13514

Reacties: 1
Gelezen: 1557

36240

Reacties: 14
Gelezen: 2246

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.