Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe krijg ik mijn gisttank gasdicht?

Gestart door Oscar, 13-05-2008 20:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

De foto's van mijn conische gisttank hebben jullie al gezien. Maar ik kan deze nog niet in gebruik nemen,
omdat deze nog niet gasdicht is. Vanavond heb ik 'm even op de kop gezet en er water in gegooid en gekeken waar de lekken
zaten. Mijn vermoeden werd bevestigd. Dus nu weet ik waar het probleem zit. Alleen nog even de juiste en voor mij uitvoerbare
oplossing vinden.

Even wat foto's met tekst en uitleg:

Hier opening 1. Deze sluit af met een rubberen ring.

Geen probleem, door de druk van de deksel wordt de ring in de sleuf gedrukt
en heb je een bijna perfecte afsluiting

Maar nu het "probleemgat" :

Dit is de bovenkant. De deksel wordt met 3 vlinder schroeven vast geklemd.

Dit is de zijkant en laat zien dat er nog een heel klein beetje speling is tussen de deksel en de wand
van het gat waar deze invalt.

Dit is de onderkant van de deksel. Als je goed kijkt zie je dat ik op de onderkant van de dekselrand een rubberen
ring heb gelegd. Het RVS van de tank heeft een dikte van 2 mm. Dus feitelijk zo deze rubberen ring het geheel moeten
afsluiten. Echter kan ik dan de deksel schijnbaar niet strak genoeg klemmen om deze opening dicht genoeg te krijgen.

Hier nog even de opening :

En voor de leukigheid..de binnenkant (raad het volume en je wint een prijs  :D)

Wie heeft hier een praktische oplossing voor?  :denken:
Ik wil dit deze zomer voor elkaar boksen  :bokser: zodat ik van de winter er een High gravity brouwsel in kan maken van zo'n
40-50 liter.

Edgar

Die platte ring vervangen door een dikkere O-ring.

Of nee, een O-ring gaat niet lekker passen. Een dikkere platte ring. Of de kromming uit het deksel of de flens (laten) halen zodat 'ie goed aansluit.

Oscar

De kromming uit de fles halen zal lastig worden. Ik zat ook te denken aan van dat witte gasslang tape, maar dan heb ik daar wel veel van nodig want deze deksel gebruik ik natuurlijk ook om af en toe eens te kijken hoe het staat met de vergisting. Hmm een dikkere platte ring zou eventueel kunnen, dan zou ik meerdere ringen moeten maken om te kijken hoeveel ik nodig heb.

Eduard

Je kunt bij zaken als Blokker van die siliconen bakvormen kopen. Als je een geschikte bakvorm vindt kun je daaruit een ring op maat snijden/knippen. Wil je dan graag onder druk vergisten?

Oscar

Citaat van: Eduard op 13-05-2008  20:58 uWil je dan graag onder druk vergisten?

Als je goed kijkt op de foto's zie je ook nog een pijpje in het midden, daar past een waterslot op  :)

William

Om mijn destillatieketel (lees melkketel van 20 liter) gasdicht te maken druk ik wat brooddeeg op de aansluiting van de deksel en de ketel. Nooit een lek gezien. Misschien kun je dat ook met kneedgum o.i.d. doen. Gemakkelijk te verwijderen en weer aan te brengen.

Kijk ook eens op een site voor melkmachinebenodigdheden. Daar hebben ze volgens allerlei rubber met een U-profiel (zeg maar een platte rubberring met in het centrum een kleine inkeping.

Het hoeft waarschijnlijk maar even gasdicht te zijn. Als er koolzuurproductie is heb je geen besmettingsgevaar meer

Adrianus Tripel

Hoi Oscar,

Je zou de halsrand aan de binnenkant af kunnen schuinen. Hierdoor krijg je in combinatie met het deksel een soort kamertje. Neem het verschil van buitendiameter van de hals en de buitendiameter van het deksel, deel dit door 2 en je hebt de diameter van de "O"-ring die je rond het deksel rolt. Door het deksel regelmatig aan te draaien krijg je een goede afdichting.

Nog een tip. Als je een te lange "O"-ring hebt. Met een scherp mes recht en haaks doorsnijden, inkorten door weer haaks en recht af te snijden. Met minder als een druppel "Loctite" de vlakke kantjes op elkaar drukken en je hebt een perfect passende "O"-ring.

Wat je inhoud betreft schat ik deze op 120 liter.

Met bierige groet
Ad

Oscar

Zo het is gelukt  :hoera: :elifant: :dansen:

Was eigenlijk vrij logisch en simpel. Gewoon een dikkere rubberen ring en de schroefje flink vast draaien. Met water erin op de kop komt er nu
geen water meer uit sijpelen. Dit is volgens mij gasdicht genoeg.

En even de inhoud bepaald: ± 100 liter tot aan de bovenste lasnaad gevuld. Dus 50 tot 60 liter moet ik hier toch in kunnen vergisten.
Het wordt tijd voor en High gravity brouwsel denk ik.... :idea:  :denken:

bob

CiteerHet wort tijd voor en High gravity brouwsel denk ik....

Of een nieuwe brouwpot :P ;D

oranjeboombiertje

Ga je ook lageren hierin Oscar? Dan zou ik toch eens proberen er wat druk op te zetten (met een koolzuurfles of iets dergelijks) en kijken of hij echt luchtdicht is. Ik heb ook weleens tanks meegemaakt die water/bier dicht waren maar niet luchtdicht.

Ik zou zeggen zet er 1 bar (of iets dergelijks) op en kijk of dit na een dag nog net zoveel is.

:degroeten:
Wesley

Oscar

Tsja, daar heb ik dus niet de apparatuur voor.... :-\  Ik waag er gewoon een brouwseltje aan...
Als ie het doet, kan ik 3 brouwsels vrijwel tegelijk vergisten: 2 bovengisters en 1 ondergister.

Hopmans

CiteerEn voor de leukigheid..de binnenkant (raad het volume en je wint een prijs  Cheesy)
100 liter?
 ::)

oranjeboombiertje

Hey Oscar,

Hoe kom je eigenlijk aan die tank? Zelf wil ik eigenlijk ook wel graag een cyko maar die dingen zijn echt onbetaalbaar (voor een student zeker ;D)

:degroeten:
Wesley

Oscar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 28-05-2008  21:39 uHoe kom je eigenlijk aan die tank?

Meevallertje, een vriend van mij had een klant die wel een website wou hebben en belde mij op. Toeval dat dat bedrijf in RVS deed. Dus ik voor hem een website gemaakt, hij voor mij een gisttank.. Hij had er 2 gemaakt, dus een ander gilde lid is er ook beter van geworden

Oscar

Citaat van: Hopmans op 28-05-2008  21:35 u100 liter?
 ::)

Wijsneus  :P  Je krijgt een biertje van mij op het ONK !

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.