Bier en kaas... Jummie..

Gestart door Oscar, 12-05-2008 18:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Gisteren tijdens de open Brouwland deur dagen een lezing/proeverij bijgewoond van Derek Walsh over Bier in combinatie met kaas.

Dit was dus een soort proeverij met een verhaaltje erbij over welke kaas het beste combineert met welk bier. Gelukkig gaf hij zelf aan dat hij hierin nog maar
een beginneling is want de eerste combinatie die we te proeven kregen was niet optimaal, maar het tweede bier met de eerste kaas was daarentegen erg goed te combineren. en ook leuk we kregen een saison te proeven (eigenlijk een saaison  :D)  met een kaas welke erg goed combineren. Het bier was eigenlijk niet zo goed, maar samen met die kaas was het geheel goed weg te werken  :D :D

Nu vond ik dit er leuk, want vanmiddag smaakte mijn broodje kaas met mosterd ook erg goed bij een zelfgebrouwen Bigfoot  :proost:

Nu lijk het mij dus leuk om bij het ALT-festijn één of meerdere kazen uit  te zoeken welke lekker smaken bij een alt. Want proeven is leuk maar daar moet ook een happie bij gegeten worden.

Wat mij en EBC wel opviel is dat een pittig bier goed combineert met een pittige kaas. dus de smaken moeten met elkaar overeenkomen en niet elkaar opheffen (dus geen pittig bier met een milde of zachte kaas).

Dus ik wil iedere ALT-bouwer uitdagen om op zoek te gaan naar een bepaalde kaas welke goed pas bij een alt zodat wel bij de proeverij ook een leuke kaasplank kunnen serveren..

 :degroeten:

oranjeboombiertje

Dan ga ik wel zelf een kaas maken want dat moet ik toch al doen voor school ;D

 :degroeten:
Wesley

William

Citaat van: Oscar op 12-05-2008  18:16 uDus ik wil iedere ALT-bouwer uitdagen om op zoek te gaan naar een bepaalde kaas welke goed pas bij een alt zodat wel bij de proeverij ook een leuke kaasplank kunnen serveren..

... en daarom word je van bierdrinken dik  ;D maar wel lekker.

Jacques

Bij kaas hoort mosterd! In de straat waarin Zum Uerige staat is een mosterdfabriekje. Ze maken daar mosterd in allerlei smaken. Onder andere een mosterd met alt.

Als er leden van het forum ter voorbereiding van het altbrouwen nog naar Düsseldorf gaan, zouden ze een flinke pot altmosterd mee kunnen nemen. Succes gegarandeerd!

Eduard

Kaas en bier gaan prima samen. Dit jaar hebben we voor 't eerst bij het ON(oors)K kaasplankjes (eigenlijk kartonnen bordjes) verkocht, en dat viel goed in de smaak. Aangezien er allerlei soorten bier werd geschonken was ook de kaasplank vrij algemeen: gouds belegen, gerookte gatenkaas (beetje Emmentaler/Leerdammer-achtig), blauwschimmelkaas (Deense stijl), Port Salut (geel maar wel zacht), en nog iets. Geen mosterd erbij geserveerd om praktische redenen, maar dat was wel het plan. Bij Garre in Brugge krijg je ook kleine kaasblokjes en een pittige mosterd :P.

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 12-05-2008  18:16 uNu lijk het mij dus leuk om bij het ALT-festijn één of meerdere kazen uit  te zoeken welke lekker smaken bij een alt. Want proeven is leuk maar daar moet ook een happie bij gegeten worden.


Bier met kaas kan een mooie combinatie zijn. Maar als bier geproefd moet worden, om ze te vergelijken (de Alts) of om ze te keuren voor een wedstrijd, is o.a. kaas funest. Te veel smaak en te vet. Oscar zou moeten weten dat een droog stukje brood en schoon water tussen de bieren door de enige mogelijkheid is.

Hopbier

oranjeboombiertje

Bij professionele proeverijen en keuringen wordt inderdaad altijd een bekertje (lauw) water en een (droge) cracker geserveerd om de smaak te neutraliseren.

 :degroeten:
Wesley

Drents Hopbier

Citaat van: Oranjeboombiertje op 12-05-2008  21:10 uBij professionele proeverijen en keuringen wordt inderdaad altijd een bekertje (lauw) water en een (droge) cracker geserveerd om de smaak te neutraliseren.
 

Ik neem aan dat je met professioneel ook de keuringen door het BKG bedoeld?

Als er voldoende flesjes bier  en kazen zijn kun je er ook een keuring/proeverij EN (vr)eetfestijn van maken.
Maar dan niet elders op het forum klagen over dikmakers :D

Hopbier

oranjeboombiertje

Met professioneel bedoel ik gewoon alle keuringen in de voedingsmiddelenindustrie, niet alleen bier. Het keuren van kazen gebeurt dus ook met afwisseling van lauw water en crackers.

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Citaat van: Drents Hopbier op 12-05-2008  21:07 uOscar zou moeten weten dat een droog stukje brood en schoon water tussen de bieren door de enige mogelijkheid is.

Hans je opend mijn ogen...dit wist ik echt niet... :D :D :D ;D ;D (Geintje)

De alt proeverij is natuurlijk aan een kant serieuze proeven aan de andere kant natuurlijk lekker genieten van elkaars goede bieren...dus een blokje kaas is dan zeker welkom. Misschien dat MO nog wel voor een stukje worst zal zorgen  :D :D :D ;D ;D

goom

Oei, mijn  geheim is uitgelekt.
Ik drink altijd net voor het slapen een biertje met een beetje kaas erbij.

Nu je de vraag stelt welke kaas...... tja ik werk in Gouda en heb uitgebreid organoleptisch onderzoek naar gedaan.
En ja hoor de conclusie is: Goudse boerenkaas heeft het gewonnen.
Maar hoe kom je daar aan?
Makkelijk of op de markt in Gouda halen of bij de boer zelf (Haastrecht).

En mensen uit de rest van Nederland trap er niet in, Goudse boeren kan je alleen het beste halen in Gouda en omstreken zelf halen.

 :proost2:

William

Doe mij maar een lekker stukje brokkelige Parmigiano Reggiano met een glas lekkere Saison  :biersmile:

Drents Hopbier

Citaat van: William op 12-05-2008  22:18 uDoe mij maar een lekker stukje brokkelige Parmigiano Reggiano met een glas lekkere Saison  :biersmile:

Deze al eens geproefd?  http://nl.wikipedia.org/wiki/Casu_marzu

Hopbier

William

Citaat van: Drents Hopbier op 12-05-2008  22:34 uDeze al eens geproefd?  http://nl.wikipedia.org/wiki/Casu_marzu

Bah!

Hoewel er natuurlijk wel paralelen zijn met bier of wijn. Of we nu gisten of maden gebruiken om ons eten voor te verteren is natuurlijk niet zo'n groot verschil maar het idee van maden is toch net iets minder aantrekkelijk.

Oscar

 :ziek: 
CiteerHet is een kaas die men extreem lang laat rijpen, tot er larven van de kaasvlieg in nestelen.

De gemiddelde mens kan de consumptie van deze kaas goed verdragen. De stoffen kunnen echter sterke allergische reacties teweegbrengen en de rijping/rotting hoeft weinig verder voort te schrijden om de kaas werkelijk giftig te maken. Bovendien kunnen de larven de spijsvertering overleven en daardoor lichamelijke klachten veroorzaken. Om die redenen, en ook omdat het door zijn bereidingswijze als een bedorven product wordt gezien, is de verkoop ervan illegaal volgens de Europese en dus ook Italiaanse regels.
:ziek:

Leuke suggestie, misschien voor bij een geuze/lambiek?

oranjeboombiertje

Gistcellen eet ik toch liever dan maden, misschien ook wel omdat gist niet zo goed te zien is met het blote oog ;D

CiteerCasu marzu eet men bij voorkeur met een stuk krokant brood (pane carasau) en een glas Canonnau, een sterke wijnsoort.

Met wijn, dat kan natuurlijk niet goed zijn hè :D ;D

 :degroeten:
Wesley

MO

Ik vind kaas heel lekker.

Ik vind bier heel lekker.

Maar samen? Nee, niet als ik echt bieren goed wil proeven en ontleden. Kaas is veel te sterk van smaak. Eerst al die bieren en dan de lekkere kazen zou ik zo zeggen.

Heb overigens mijn dochters van 2 en 4 aan de Roquefort. Kleine stukjes, maar ze lusten het echt.

oranjeboombiertje

Om een bier goed te kunnen proeven is kaas niet fijn om erbij te eten (andersom zal hetzelfde gelden) maar om gewoon lekker bier te drinken is de combinatie wel erg goed vind ik.

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Citaat van: MO op 12-05-2008  23:19 uMaar samen? Nee, niet als ik echt bieren goed wil proeven en ontleden. Kaas is veel te sterk van smaak.

Duh...dan is kaas ook niet het juiste voedsel... Maar na het proeven komt het gezellig drinken  :proost2:  Of neem jij maar 1 flesje ALT mee?   ;D En dan gaan we kijken welke kazen er goed bij een ALt smaken, een soort 2-ledeige proeverij. :biersmile:

Zaphod_B

Bij mijn favoriete kroeg (de Zotte te Amsterdam) hebben ze geweldige kaasplankjes met trappistenkaas en grof bruibrood. Smaakt fantaaastisch met een lekkere Orval :)

Menno

Op het gilde hebben wij laatst ook een kaas-bier-proeverij gehad. Erg lekker, zeer leerzaam!  :duimop:

Edgar

Lekker hoor, stukje trappistenkaas bij de Rodenbach of de Westmalle. Maar dan zonder mosterd want mosterd en bier: dat gaat slecht samen. Net als waterkers (maar minder erg) werkt het negatief op de biersmaak.

JWVG

Ik ben ook van het tegen-mosterd kamp. In mijn visie gebruik je mosterd alleen om kaas op te pimpen die van zichzelf niet sterk genoeg is. Zonde om b.v. een echt goede extra belegen boerenkaas daarmee te eten (laat staan blauwschimmelkazen of roodschimmelkazen).

 :degroeten: JW.

RobinB

Kaas en bier is inderdaad goed te combineren, maar niet als je het bier wilt analyseren natuurlijk.
Gelukkig kan je behalve bier analyseren ook gewoon genieten van een bier, en daar kan/mag de kaas weer om de hoek kijken.

Wat ik ooit van een aardige sommelier heb geleerd en volgens mij ook voor bier op gaat:
Pas het "smaakvolume" van je eten aan op de drank. Vandaar dat bijvoorbeeld vaak een lichte witte wijn bij vis wordt geserveerd, maar in principe kan je alles met een vergelijkbaar smaakvolume erbij schenken. Een lichte frisse rode wijn of een licht bier kan dus ook!

Dat is ook wel iets om in het achterhoofd te houden bij een kaas/bier combinatie.
Zelf ben ik redelijk weg van roodschimmel of beter gewassen-korst-kazen (het is geen schimmel maar meestal de bacterie Brevibacterium Linens) zoals Munster en Epoisses. Dergelijke kazen zijn vrij aanwezig, dus is het goed als daar een stevig bier tegenover staat! :)

Ook ben ik zelf wat kaas aan het maken, maar dat is net zoiets als wijn maken: het duurt nogal lang voor je wat hebt...

Caspar

Ik ben zelf echt een groot kaasliefhebber, ik ben bijna verslaafd met +/- 250 gram uit het vuistje per week. Eigenlijk slecht, want het is nog een ergere dikmaker dan bier ::). Ik vind oude en scherpe (blauw)schimmelkazen niet bijzonder goed passen bij bier. Deze smaken zijn erg overheersend, zoals MO al aangeeft. Zachte abdij-kaasjes, jongere kazen of een roombrie combineren beter.

Dit weekend had ik een Gorgonzola bij een Double Dog, want hoppige bieren schijnen goed bij scherpe kazen te passen volgens de pro's. Nou, na deze combinatie waren mijn smaakpapillen totaal geruineerd ;D.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.