Cilinderconisch gistvat van Brouwland

Gestart door Jacques, 12-05-2008 14:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans


CiteerDat is de motor van een Solex, Hopmans...





 :weetbeter:

pincopallino

Citaat van: Jacques op 11-09-2008  23:41 uMisschien als ik er wat meer ervaring mee op doet dat het allemaal wat beter gaat. Ik zou bijvoorbeeld wat harder met een rubberen hamer tegen het gistvat kunnen slaan om de gist beter los te krijgen. Het is nog even zoeken hoe om te gaan met mijn nieuwe spulletjes. Pas als je iets een paar keer gebruikt hebt ben je er gewend aan en kun je er handig mee omgaan.

Een trilmagneet lijkt mij de beste oplossing.

Jacques

Zoals ik al eerder melde wordt het cilinderconische gistvat van Brouwland geleverd met een "waterslot" waarin geen water zit maar twee knikkers. Zo'n water slot hoor je gewoon niet. Hierdoor miste ik bij mijn vorige brouwsel toch het gevoel met het verloop van de vergisting. Daarom heb ik nu mijn gistvat voorzien van mijn oude vertrouwde waterslot met behulp van een grote volrubberen stop die afkomstig is van Brouwland...

Zie hier een filmpje dat ik zo juist gemaakt heb van het gistvat "in actie".


Hopmans

Wauw, wat een gevaarte.  :o

Ik heb gewoon dit slotje gebruikt.
Die gaat helemaal als een gek tekeer bij de hoofdgisting.  ;D



 :degroeten:

René K

Heb je ook een foto van het waterslot met knikkers Jacques?
Heb zoiets nog nooit gezien geloof ik.

Jacques


EBC

Italiaans design van Pininfarina?

Jacques

Wie de ontwerper of fabrikant is van dit "waterslot" is er aan niet te ontdekken. Er staat namelijk helemaal niets op.

Wat je niet aan de foto's kunt zien is dat er twee knikker in het apparaatje zitten. Boven in de kop - haast niet te zien - zit nog een knikker.
Het is wel een slim ontwerp. Het werkt goed. Zowel inkomende als uitgaand gas passeert een knikker. Het enige "nadeel" is dat het geluidloos werkt.

Oscar

Citaat van: René K op 14-09-2008  18:50 uhet waterslot met knikkers

Is dat net zoiets als plastic glas?  :D :D  Dan het het toch een knikkerslot...

René K

Dank voor de foto's Jacques. Ik kan nu stellig zeggen dat ik iets dergelijks nog nooit eerder heb gezien ;D.

Ronnie

Citaat van: pincopallino op 12-09-2008  12:16 uEen trilmagneet lijkt mij de beste oplossing.

Ik kan toch niet nalaten hierover even in te pikken.
Waarom geen oude luidspreker op de ton bevestigen en een 5 à 6 volt 50 Hz geven van een transfo, simpel en goedkoop met sloopmateriaal.
Ronnie

Jacques

Door omstandigheden ben ik vandaag thuis.

Mijn laatste brouwsel dateert van afgelopen zaterdag (drie dagen geleden dus). Bij dit brouwsel (een Scotch ale) is een grote hoeveelheid opgekweekte Wyeast #728 Scottish toegevoegd.
Vandaag is het waterslot stilgevallen. Zo juist 1 liter dikbrijige gist onder uit het vat getapt. Vanavond zal ik dat nogmaals doen en dan ook het SG van het bier bepalen.

Hier een tweetal foto's van de gistoogst die door de gootsteen weggespoeld is.




Oscar

Eigenlijk zonde om weg te gooien. Je zou 't moeten kunnen "drogen" tot een soort klei en dan invriezen... ::)

RobinB

Inderdaad zonde!
Maar ach zo is het leven, ook die van een gist gaat niet over rozen ;).

Wat nog niet hoeft te zeggen dat je álles weg hoeft te gooien.
Als je een paar ml in een steriel buisje invriest met wat glycerol...

Of je doet het op de Oscar-manier ;) (en dan succes!!!)

Herman

Je kunt met de gist uiteindelijk ook je rvs mooi poetsen.

Johannes

Of op de clubavond aan een collegabrouwer meegeven.

pincopallino

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 15-09-2008  10:08 uIk kan toch niet nalaten hierover even in te pikken.
Waarom geen oude luidspreker op de ton bevestigen en een 5 à 6 volt 50 Hz geven van een transfo, simpel en goedkoop met sloopmateriaal.
Ronnie

Een zo'duur apparaat verdient een professioneel trilmechanisme, vind ik althans..

Jacques

We hebben afgelopen vrijdag net clubavond gehad dus meegeven aan clubleden zit er niet in.

Zo juist weer zo'n romige liter gist afgetapt. Deze keer zat er wat minder hopharsen tussen de gist.

Morgenavond nog maar eens een keer oogsten. Dan zal ik de gist wel opvangen. Waarschijnlijk is hij dan vrij schoon. Met deze gist wil ik een experimentje opzetten.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.