Sinds gisteren ben ik in het bezit van een cilinderconisch gistvat van Brouwland met een inhoud van 50 liter.

Als je nieuwe apparatuur hebt dan moet je daar altijd even aan wennen en leren hoe je daar het beste mee kunt omgaan.
Nu loop ik meteen tegen een praktisch probleem aan. Als ik het vat op de grond zet dan is de ruimte tussen de uitloop en de grond vrij klein. Tussen de poten past geen emmer. Wel kan ik een slang maken aan de uitloop, maar hoe vang ik dan mijn bier op? Door de werking van communiceerden vaten komt het niveau in het opvangvat niet hoger dan in het gistvat. Moet ik gaan werken met een pomp of zijn er andere opties?
Een optie zou kunnen zijn eerst alle gist van onderen uit laten lopen en dan van bovenuit hevelen.
Een andere optie die ik kan bedenken is een draaibare arm in het vat laten maken en dan vanuit het kraantje aan de zijkant het bier aftappen. Dan moet ook die kraan aangepast worden want de draaikraan die er nu aan zit vertrouw ik niet uit het oogpunt van hygiëne.
Wat zijn de ervaringen dan de andere bezitters van zo'n gistvat?