Cilinderconisch gistvat van Brouwland

Gestart door Jacques, 12-05-2008 14:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Sinds gisteren ben ik in het bezit van een cilinderconisch gistvat van Brouwland met een inhoud van 50 liter.




Als je nieuwe apparatuur hebt dan moet je daar altijd even aan wennen en leren hoe je daar het beste mee kunt omgaan.

Nu loop ik meteen tegen een praktisch probleem aan. Als ik het vat op de grond zet dan is de ruimte tussen de uitloop en de grond vrij klein. Tussen de poten past geen emmer. Wel kan ik een slang maken aan de uitloop, maar hoe vang ik dan mijn bier op? Door de werking van communiceerden vaten komt het niveau in het opvangvat niet hoger dan in het gistvat. Moet ik gaan werken met een pomp of zijn er andere opties?

Een optie zou kunnen zijn eerst alle gist van onderen uit laten lopen en dan van bovenuit hevelen.
Een andere optie die ik kan bedenken is een draaibare arm in het vat laten maken en dan vanuit het kraantje aan de zijkant het bier aftappen. Dan moet ook die kraan aangepast worden want de draaikraan die er nu aan zit vertrouw ik niet uit het oogpunt van hygiƫne.

Wat zijn de ervaringen dan de andere bezitters van zo'n gistvat?

Henielma

Gefeliciteerd met je mooie gistvat.

Je zou het vat hoger kunnen zetten. Bijvoorbeeld een lage tafel waar je in het midden een rond gat zaagt.

Succes ermee.

Jacques

Daa heb ik ook aan zitten denken maar ik wil mijn vat graag weer op dezelfde plek zetten als waar mijn oude vat altijd stond. Dat plekje van mijn badkamer heeft een schuin dak. Veel ruimte om omhoog te gaan heb ik niet.

Eduard

Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop! Ik zit even naar dat plaatje te kijken maar ik mis daar de zijuitloop, 1-2 decimeter boven de centrale afloop in het laagste punt. Van die uitloop nemen wij altijd het bier, zodat evt gistresten fijn onderin de conus blijft zitten. Enkele hobbybrouwers die ik ken en ook een iets te laag vat hebben, hebben de poten van het vat verlengd. Maar je zegt zelf al dat dat niet past met het schuine dak. En als je zo'n mooie tank hebt wil je in principe wel gespaard blijven van 'noodoplossingen' zoals hevelen.

Je kunt in principe gewoon een slang aan het onderste punt bevestigen. Het bier gaat sowieso vloeien in eerste instantie, en als dan de slang tot de bodem van het ernaast staande vat reikt krijg je toch wel al het bier over. Evt kun je overwegen om iemand een zijuitloop aan het conische vat te laten lassen, maar dat kost natuurlijk wat.

Ik denk niet dat je een pomp nodig zult hebben, om reeds genoemde redenen. Tenzij je het doelvat hoger wilt zetten. Op zich spreekt er niets tegen om hiervoor een pomp te gebruiken. Met goede hygiƫnische maatregelen gaat dat prima.

Edgar

Gefeliciteerd met het vat Jacques! Je hebt dezelfde als ik. Ik heb het probleem opgelost door de poten te verlengen met hier standaard verkrijgbare stukken voorgetapt verzinkt stalen waterleidingbuis. Er staat ergens een foto op het forum, ik zal zo even zoeken. De poten zijn daarmee bijna zonder moeite 30 cm verlengd, en meer en minder is natuurlijk ook mogelijk.

oranjeboombiertje

Jacques, ik heb het gisteren al tegen je gezegd maar nu nogmaals: Een schitterende aanwinst :duimop:

Het is inderdaad jammer dat je hem niet hoger kan zetten want dat zou de simpelste oplossing zijn. Wat je zou kunnen doen is het bier eerst in een kleine emmer laten stromen(die er wel onder/naast past) en dan van daaruit overbrengen in een grote emmer. Het mooiste (en beste) blijft natuurlijk een vat dat iets hoger staat waar de emmer goed onder past.

 :degroeten:
Wesley

Edgar

Gevonden. Het enige nadeel is dat de 'schuifsterkte' iets minder wordt, maar dat valt nog heel erg mee. Het is redelijk stevig.

Jacques

Citaat van: Edgar op 12-05-2008  16:07 uGefeliciteerd met het vat Jacques! Je hebt dezelfde als ik. Ik heb het probleem opgelost door de poten te verlengen met hier standaard verkrijgbare stukken voorgetapt verzinkt stalen waterleidingbuis. Er staat ergens een foto op het forum, ik zal zo even zoeken. De poten zijn daarmee bijna zonder moeite 30 cm verlengd, en meer en minder is natuurlijk ook mogelijk.

Hoi Edgar,

Dat ziet er inderdaad uit als een goede oplossing. Koop je deze buizen in een willekeurige doe-het-zelf-zaak? Dan moet ik maar eens binnenkort naar de Brico in Turnhout.


Citaat van: Eduard op 12-05-2008  15:57 uIk zit even naar dat plaatje te kijken maar ik mis daar de zijuitloop, 1-2 decimeter boven de centrale afloop in het laagste punt. Van die uitloop nemen wij altijd het bier, zodat evt gistresten fijn onderin de conus blijft zitten.

Er zit wel een kraantje aan de zijkant van het vat maar die zit in mijn ogen te hoog. Daarom wil ik kijken of ik niet een draaibare rvs arm in het vat kan laten bevestigen die uitkomt op het gaat waar nu het kraantje zit. Het kraantje zelf wil ik vervangen door een kleine vlinderklepkraan als ik daar aan kan komen.

Edgar

Citaat van: Jacques op 12-05-2008  16:55 uDat ziet er inderdaad uit als een goede oplossing. Koop je deze buizen in een willekeurige doe-het-zelf-zaak? Dan moet ik maar eens binnenkort naar de Brico in Turnhout.

Yep dat zijn hier echte standaard-producten, liggen in meerdere lengtes voor het grijpen. Vergeet het sokje/mofje niet zodat je ook het voetje kunt plaatsen. Ik zal even zien welke maat ik heb gebruikt.

Jacques

Citaat van: Edgar op 12-05-2008  16:58 uVergeet het sokje/mofje niet zodat je ook het voetje kunt plaatsen. Ik zal even zien welke maat ik heb gebruikt.

Dit begrijp ik even niet. Kun je een detailfoto maken van de buis in het voetje?

Edgar

Onderaan de foto. Het is vrij goed te zien.

Het is omdat die buizen aan 2 uiteinden dezelfde uitwendige draad hebben. Ze passen onderin de poot als je het voetje losschroeft, maar niet in het voetje omdat dat (uiteraard) dezelfde draad heeft. Dat los je op met een mofje dat 2 x inwendige draad heeft. Snappie? ;)

Jacques

O ja, nu zie ik het.

Ik zie ook dat je de kogelkraan vervangen hebt door een vlinderklep. Weet jij zo de grootte?

Gebruik je het kraantje aan de zijkant niet? Ik heb deze net uit elkaar gedraaid en gezien dat er een flinke dot kranenvet in zit. Als je het kraantje niet gebruikt zou het dan geen beter idee zijn om deze te vervangen door een rvs-stop?

Edgar

Inderdaad zat er bij mij ook kranenvet in. Ik gooi het hele kraantje in kokend water bij een verse batch, heb het kranenvet een paar keer vervangen. Ik gebruik het wel voor monsternames.

De vlinderklep-aansluiting is uit mijn hoofd 1 inch. Hou je vast voor de prijs. En overweeg om een gebogen aansluitstuk te nemen voor een vlinderklep, dat is misschien iets praktischer. Waarschijnlijk zal je geen standaardmodel vinden maar moet er een lasstuk op worden gezet.

Wat bedoel je precies met een rvs-stop?

Veel beter zou een kraantje zijn zoals in de Fermenator, lager op de conus.

Jacques

Misschien kan ik heel goedkoop aan een vlinderklepkraan komen, dat hoor ik vanavond.

Als je het zijkraantje niet gebruikt zou je er voor kunnen kiezen om deze te vervangen door een rvs afsluiter.

Een kraantje lager in de conus zou inderdaad veel beter zijn. Daarom wil ik dus een arm in het vat laten monteren.

Zo iets bedoel ik. (Foto binnenwerk Fermenator.)


Eigenlijk zou dat standaard in het Brouwland gistvat moeten zitten lijkt mij met die hoge uitloop aan de zijkant.

Eduard

Ja, zo'n 90-graden-bocht hebben wij er ook in zitten. Daarmee kun je mooi regelen vanaf welke hoogte je het bier wil aftappen. Dan is er eigenlijk geen probleem, en hoeft dus het vat ook niet onder het laagste punt te staan. De aftapping bij het laagste punt helemaal onderin gebruiken we alleen maar voor het aftappen van gist en bij het schoonmaken.

EBC

Geweldig hoor een cilinderconisch vat!

Schoonmaken is een makkie. En even gist aftappen voor je volgende brouwsel. Of aftappen om het weer boven in te gooien om de boel nog net iets verder te laten uitgisten, misschien...

Kijk, ik heb zojuist een halve liter slurrie afgetapt in mijn nieuwe fles, die ik gisteren bij Brouwland kocht. Zo kan ik het mooi nog even in de koelkast bewaren.




oranjeboombiertje

Jasper,

Sluit je die fles helemaal luchtdicht af? Ben je dan niet bang dat er een grote overdruk in de fles ontstaat? Zelf bewaar ik altijd gist onder een waterslot (in een erlenmyer) omdat ik bang ben dan gesloten flessen kunnen ontploffen doordat de gist toch nog wat activiteit vertoond.

 :degroeten:
Wesley

EBC

Nee hoor, die fles zit met een net niet dichte dop.

Regelmatig controleer ik de druk. Na een dag of wat kan de dop gewoon dicht.

Oscar

Mooi flesje, ook al aan gedacht om die te kopen. Alleen brouw ik nooit 2x achter elkaar met dezelfde gist. Dat is dus lastig, want een jaar bewaren in zo'n fles, kan dat?

EBC

Met zoveel gist zal er altijd wel een celletje overleven, niet?  ;D

Tja, ik kan het gewoon weggooien, of in de koelkast zetten. Dan maar de koelkast, je weet nooit of je plotseling wilt brouwen, weggooien kan altijd nog.
Ik brouw ook niet vaak met dezelfde gist. Maar nu ga ik het weer eens proberen.

Die gist van Yuengling, die ik laatst kreeg, heeft een maand in de koelkast gestaan. Het was als een explosie toen die wat wort kreeg.
Heerlijk zwavelig dat Yuengling brouwsel. Dat zou best ook van afgestorven gist kunnen komen...

Jacques

De afgelopen maanden heb ik niet gebrouwen maar ben ik bezig geweest mijn brouwinstallatie te verbeteren. Morgen ga ik aan de slag met mijn nieuwe spulletjes. Voor het eerst ga ik echt werken met mijn nieuwe bazooka wortfilter, platenkoeler, cilinderconische rvs gistvat, grote koelkast met verwarmingslamp en twee UT-100's.

De afgelopen tijd heb ik "droog" geoefend met water. Wat bleek, ik kreeg de aansluiting van mijn geritselde vlinderklepkraan op mijn cilinderconische gistvat niet helemaal waterdicht. Steeds meer gastape mocht niet baten. Op een bepaald momtent krijg je de kraan op de schroefdraad niet verder gedraaid terwijl er toch nog een heel klein beetje water door de schroefdraad lekt. Totdat dit probleem is opgelost ga ik de kogelkraan gebruiken die origineel bij het vat hoort. Deze is wel potdicht te krijgen. Het enige nadeel daarvan is dat deze lastiger schoon te maken is dan de vlinderklapkraan na het brouwen.

In mijn grote koelkast zit aan de achterkant een verhoging waarachter de compressor en zo zit. Daarom heb ik een multiplex plank op maat gezagen. Deze rust aan de achterkant op de verhoging en aan de voorkant op een tweetal andere plankjes. Tijdens het droogoefenen heb ik gemerkt dat er heel makkelijk druppels vocht op de plank kunnen komen. Daarom heb ik vandaag de plank bekleed met vinyl. Zodra ik wat knoeit kan ik het meteen opdoen en blijft alles optimaal schoon. Voorkomen is beter dan een brouwsel wegspoelen.

Albertus

Citaat van: Jacques op 16-08-2008  20:09 uWat bleek, ik kreeg de aansluiting van mijn geritselde vlinderklepkraan op mijn cilinderconische gistvat niet helemaal waterdicht. Steeds meer gastape mocht niet baten. Op een bepaald momtent krijg je de kraan op de schroefdraad niet verder gedraaid terwijl er toch nog een heel klein beetje water door de schroefdraad lekt.

Hallo Jacques,

Dit probleem ken ik. Je kunt dit oplossen door gebruik te maken van teflonkoord zoals Loctite 55.

Gebruiksaanwijzing: http://www.loctite.com/int_henkel/loctite_nl/binarydata/pdf/loctite55nl.pdf

Hiermee krijg je elke schroefdraadverbinding waterdicht, het wordt verkocht bij bouwmarkten (ik dacht Praxis, maar het kan ook Gamma zijn).

Bert

Edgar

De sluiting zou echter niet van het schroefdraad, maar van de pakking moeten afhangen. Als die goed sluit, krijg je ook geen bedervend bier in je schroefdraad. Je zou dat spul steeds moeten vernieuwen.

Als het goed is heb je in het geheel geen teflon nodig om de kraan potdicht af te sluiten. Misschien is de lengte van het schroefdraad van Jacques' kraan iets te diep voor het schroefdraad van het vat zodat de pakking niet wordt aangekneld? Dat zou me trouwens verbazen omdat er een flink stuk schroefdraad op dat vat zit. Bij mij in elk geval.

EBC

Misschien dit:

Niet alle teflontape is geschikt om rvs mee af te dichten...het simpele spul van de Praxis kan wel eens het probleem zijn. Ga naar een 'echte winkel' en vraag om goede tape.

Edgar

Maar EBC, waarvoor denk jij dan dat die pakkingsring dient?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.