Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Anti-droesemdop op hevel  (gelezen 3955 keer)

Offline bjgodefr

• Senior lid
Anti-droesemdop op hevel
« Gepost op: 10-05-2008 15:05 u »
Hallo,

Ik vroeg me af of iemand op het forum een hevel gebruikt met zo'n anti-droesemdop?
Ik heb nu een gewone hevel van bij Brouwland (een pvc-buis die door een conische stop gaat en met slang & kraantje), maar vind die niet zo makkelijk hevelen en gebruik liever een siliconenslang om dit te doen.

Het hevelen (vanuit een mandfles, na hoofdgisting of lagering) gaat nu vlot, maar ik vind het moeilijk om de slang juist te positioneren boven het bezinksel.

Ik had graag geweten of het makkelijker gaat met zo'n anti-droesemdop: kan je die tot op de bodem laten zakken zonder bezinksel mee te krijgen. Of is het eerder een gadget dat tot kopen moet aanzetten maar weinig nut heeft?

Andere tips om bezinksel niet mee te hevelen zijn natuurlijk ook welkom!

Bedankt.

Bart

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johannes

• Super lid
  • Land: nl
    • De Brouwketel
Re: anti-droesemdop op hevel
« Reactie #1 Gepost op: 10-05-2008 15:11 u »
Ik gebruik het onderste gedeelte van een uitschuifbare hevel. Het bovenste deel weggegooid omdat deze valse lucht aanzoog. Dat dopje werkt uitstekend bij mij.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #2 Gepost op: 10-05-2008 15:44 u »
Ik vroeg me af of iemand op het forum een hevel gebruikt met zo'n anti-droesemdop?
Ik had graag geweten of het makkelijker gaat met zo'n anti-droesemdop: kan je die tot op de bodem laten zakken zonder bezinksel mee te krijgen. Of is het eerder een gadget dat tot kopen moet aanzetten maar weinig nut heeft?

Ik gebruik zo'n dop. Erg makkelijk! Hevel tot op bodem laten zakken, hevel vastzetten aan de hals van de fles met een klem, klaar  :dansen: .
De delen bewaar ik los, dat voorkomt dat er een "indeuking" onstaat in de binnenste buis (geen valse lucht).

Bert

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #3 Gepost op: 10-05-2008 16:33 u »
Ha, dag Bart, een Genteneire zie ik. Ben er in 1944 geboren en tot 1968 daar gewoond, nu in Lochristi.

Welkom op het forum zeg.
Ik zou dit welkombericht eigenlijk op een andere thread ("stel je voor" = voor nieuwe leden..) moeten versturen, maar 't is nu te warm om daar energie aan te verspillen..
Je forumnaam "bjgodefr" = ??? Heeft je familienaam iets met iemand uit Bouillon te maken misschien?, hi..

Nu, droesemvanger:
Bij BMS (Kuurne) hadden ze zo een plastic ding van 0.65 dat in buizen van 10 tot 12 mm past of in silicone slang van 10d x 14D.
Ik heb mijn hevel in inox buis geplooid van diam 12 (Demarlux in Evergem is beste prijs - overschotje - heb er ook nog).
aan droesemeinde steek ik eindje siliconeslang 10 x 14 dat past op die droesemvanger.

Het volgend kan ook: zo een plastic champagnestop. In gedeelte dat in fles gaat in zijwand gaatjes over omtrek boren en op uiteinde aansluiten op stuk silicone slang en dit op de buis.

Ronnie.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #4 Gepost op: 10-05-2008 16:39 u »
Kun je zo'n dop kopen bij Brouwland? Ik ben er al een naar op zoek geweest maar kon het niet vinden voor mijn "brouwlandhevel".

Ik heb een mandfles waaruit ik b.v. bottel. Deze heeft een bolling naar de binnenkant in het midden van de bodem van de fles. Ik druk meestal het uiteinde van de hevel tegen de bodem van de fles en trek het dan ongeveer 3 mm terug. Ik krijg dan niet teveel sediment mee, maar voldoende voor hergisting en heb niet te veel verliezen.

Ik heb al eens gedacht om een 180 bochtje op het uiteinde van hevel te zetten, dusdanig dat de opening een paar mm boven de bodem van de mandlfes komt.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 10-05-2008 17:50 u »
Kun je zo'n dop kopen bij Brouwland? ..

Nog niet gezien daar, zo een droesemvangertje. Is oorspronkelijk gemaakt om op een PE buis diam 12 te schuiven, maar wordt apart verkocht.

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 10-05-2008 18:38 u »
Hallo allemaal,

Bedankt voor de antwoorden, hier kan ik wel wat mee: zo'n droesemdop blijkt dus wel degelijk te werken.

Ronnie, ik zie op de site van BMS (http://www.bmswijndepot.com/) dat ze die dop nog apart verkopen (50 cent). Ben blij dat ik er weer een adres voor brouwgerief bij ken (ze zijn soms zelfs iets goedkoper dan Brouwland merk ik).

En die loginnaam ga ik dringend moet veranderen, want ik krijg er nogal veel opmerkingen over op dit forum  :D
Het is een code die ik op de universiteit kreeg en staat inderdaad voor de initialen van mijn voornamen en een stuk familienaam (godefroid). Maar ik zal me eens voorstellen op het introductiegedeelte van dit forum, en/of -nog leuker - een brouwsessie online zetten.

groeten
bart

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 10-05-2008 20:43 u »
Ronnie, ik zie op de site van BMS (http://www.bmswijndepot.com/) dat ze die dop nog apart verkopen (50 cent). Ben blij dat ik er weer een adres voor brouwgerief bij ken (ze zijn soms zelfs iets goedkoper dan Brouwland merk ik)... en een stuk familienaam (godefroid). ..
bart

Ha, is nog de prijs van vroeger! Die 65 cent is de gildeprijs denk ik, na transport enz..
Let op van sommige dingen is de kwaliteit aldaar een pak minder.

Uw naam: dacht ik wel..

Kom gerust eens op een zondagvoormiddag naar onze gilde, ter kennismaking, zonder ook maar enige verplichting. We hebben 150 leden, wat materiaal in stock en hebben steeds verse mout van Dingemans (en goedkoop!).
Leden kunnen gratis de brouwinstallatie gebruiken (30 40 L).
Eind augustus hebben we een opendeurweekend met brouwdemo 80 L en 30 L installaties.
Dat wordt nog wel aangekondigd onder evenementenkalender.

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
Re: Anti-droesemdop op hevel
« Reactie #8 Gepost op: 10-05-2008 21:12 u »
Zo'n hevel met een dop erop heb ik ook onlangs gekocht hier in het hele hoge noorden. Werkt prima, alleen ik wil graag dat de hevelbuis in het vat zo dicht mogelijk tegen de wand zit zodat ik door de wand heen kan zien waar de dop zit. Maar dat lukt me nog niet zo gemakkelijk. Iemand die hier goede ervaringen mee heeft?

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 10-05-2008 21:27 u »
Citaat
Kom gerust eens op een zondagvoormiddag naar onze gilde

Aha interessant, ik stond reeds op de uitkijk naar een brouwvereniging in de buurt.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #10 Gepost op: 10-05-2008 22:06 u »
Ik gebruik geen droesemdop.

Ik stop mijn hevel net iets onder het vloeistofoppervlak en laat het steeds verder naar beneden zakken met het leeglopen. Vlak voordat er gist mee gaat komen zet ik de fles voorzichtig steeds schuiner.

Tags: overhevelen