Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Witbier zonder koriander  (gelezen 5479 keer)

Offline Phrerick

• Boven 10 berichten
  • *
Witbier zonder koriander
« Gepost op: 07-05-2008 17:46 u »
Ik vroeg me af of er iemand was die een witbier heeft gebrouwen zonder koriander en citrusschillen.

Of smaakt zo'n brouwsel melig?

Worden de extra kruiden toegevoegd om een meelsmaakje te verbloemen?
Is de kruidentoevoeging historisch gegroeid?
Of gaat de smaak die de ongemoute tarwe geeft gewoon heel erg goed samen met de kruidensmaak?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: witbier zonder koriander
« Reactie #1 Gepost op: 07-05-2008 19:06 u »
Ik vroeg me af of er iemand was die een witbier heeft gebrouwen zonder koriander en citrusschillen.

Of smaakt zo'n brouwsel melig?

Ja, maar die zit het niet zo vaak op het forum. en dat witbier heb ik wel geproefd en was prima te drinken. En een melige smaak "verdoezel" je niet met een grammetje koriander en een paar citrusschillen hoor!  ;)

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #2 Gepost op: 07-05-2008 20:25 u »
Een witbier zonder kruiden lijkt me eigenlijk lekkerder dan de gekruide versies ;D. Als je toch een soort citrus toets wilt hebben moet je Cascade gebruiken. Deze hop past uitstekend in een witbier, meerdere forummers hebben dit naar tevredenheid geprobeerd (ik ook :proost:).

Offline bartbier

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 07-05-2008 20:52 u »
Klopt, jammer genoeg is deze echter momenteel niet te verkrijgen bij Brouwland

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #4 Gepost op: 07-05-2008 23:15 u »
Wat bedoel je precies met een melige smaak? Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar als je een goed maischschema aanhoudt, heb je echt geen last van meelsmaken of korrelig mondgevoel hoor. De koriander en sinasappelschil zitten er puur in als toevoeging voor de smaak. Een witbier hoeft niet persé deze kruiden te bevatten, maar ik vind het altijd wel lekker. In een traditioneel witbier zitten de kruiden wel.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #5 Gepost op: 08-05-2008 06:56 u »
Leuk idee om er 2 na(ast) elkaar te brouwen, dan kan je goed het verschil proeven. Maar houd dan wel álles het zelfde (en vergist die zonder specerijen niet op de gistkoek van die mét).

Ik vind zelf dat ze er in 'horen', of er toch heel goed in passen. Het lastigste is om er niet teveel van toe te voegen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 10-05-2008 13:01 u »
Een witbier zonder kruiden lijkt me eigenlijk lekkerder dan de gekruide versies ;D.

Traditioneel hoort het gebruik van kruiden bij een witbier.

Witbier zonder kruiden is iets als peperkoek zonder kruiden. Smaakt natuurlijk ook wel maar dan is het geen peperkoek meer!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 10-05-2008 14:59 u »
Witbier zonder kruiden is iets als peperkoek zonder kruiden. Smaakt natuurlijk ook wel maar dan is het geen peperkoek meer!

Als dat zo is zou het wel korianderbier heten of sinaasappelschilbier... De kruiden in een witbier zijn zeer subtiel aanwezig, dus je mist een klein deel van een traditioneel witbier. Moet kunnen volgens mij...

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Re: Witbier zonder koriander
« Reactie #8 Gepost op: 10-05-2008 23:30 u »
Tijdens mijn vakantie in Zuid Limburg verschillende Zuid-limburgse witbieren (Korenwolf, Wiekse Witte en Valkenburgse Wit) gedronken en mij is opgevallen dat bij deze bieren de koriander duidelijk aanwezig is. Met name bij de Wiekse Witte is dit heel duidelijk.

Ik vind het overigens lekker koriander in een witbier. Ik zal de dosering van koriander in mijn toekomstig witbier dan ook verhogen van 3 gram per 20 liter naar toch zeker de helft meer dus 4,5 gram per 20 liter.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 13-05-2008 21:11 u »
Wiekse witte wordt in Den Bosch gebrouwen (Heineken), maar dat wist je vast wel.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #10 Gepost op: 13-05-2008 23:20 u »
Nee dat wist ik niet. Van oorsprong komt dat toch uit Maastricht dacht ik? Brouwerij De Ridder staat op het glas. Maar goed weer wat geleerd.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 13-05-2008 23:25 u »
Ach, de grote commerciëlen vertellen wel vaker wat. Op de Hertog Jan flessen staan foto's van een brouwerij waar het bier ook niet vandaan komt (voor een heel groot deel dan).

:degroeten:
Wesley

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #12 Gepost op: 17-05-2008 20:08 u »
Wiek of wiekse is de Maastrichse wijk waar ooit brouwerij de Ridder stond. De brouwerij staat er nog wel, is iets van een monument of zo, maar er wordt al jaren geen bier meer gebrouwen.