Witbier zonder koriander

Gestart door Phrerick, 07-05-2008 17:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Phrerick

Ik vroeg me af of er iemand was die een witbier heeft gebrouwen zonder koriander en citrusschillen.

Of smaakt zo'n brouwsel melig?

Worden de extra kruiden toegevoegd om een meelsmaakje te verbloemen?
Is de kruidentoevoeging historisch gegroeid?
Of gaat de smaak die de ongemoute tarwe geeft gewoon heel erg goed samen met de kruidensmaak?

Oscar

Citaat van: Phrerick op 07-05-2008  17:46 uIk vroeg me af of er iemand was die een witbier heeft gebrouwen zonder koriander en citrusschillen.

Of smaakt zo'n brouwsel melig?

Ja, maar die zit het niet zo vaak op het forum. en dat witbier heb ik wel geproefd en was prima te drinken. En een melige smaak "verdoezel" je niet met een grammetje koriander en een paar citrusschillen hoor!  ;)

Caspar

Een witbier zonder kruiden lijkt me eigenlijk lekkerder dan de gekruide versies ;D. Als je toch een soort citrus toets wilt hebben moet je Cascade gebruiken. Deze hop past uitstekend in een witbier, meerdere forummers hebben dit naar tevredenheid geprobeerd (ik ook :proost:).

bartbier

Klopt, jammer genoeg is deze echter momenteel niet te verkrijgen bij Brouwland

Gerb

Wat bedoel je precies met een melige smaak? Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar als je een goed maischschema aanhoudt, heb je echt geen last van meelsmaken of korrelig mondgevoel hoor. De koriander en sinasappelschil zitten er puur in als toevoeging voor de smaak. Een witbier hoeft niet persé deze kruiden te bevatten, maar ik vind het altijd wel lekker. In een traditioneel witbier zitten de kruiden wel.

Edgar

Leuk idee om er 2 na(ast) elkaar te brouwen, dan kan je goed het verschil proeven. Maar houd dan wel álles het zelfde (en vergist die zonder specerijen niet op de gistkoek van die mét).

Ik vind zelf dat ze er in 'horen', of er toch heel goed in passen. Het lastigste is om er niet teveel van toe te voegen.

Jacques

Citaat van: Caspar op 07-05-2008  20:25 uEen witbier zonder kruiden lijkt me eigenlijk lekkerder dan de gekruide versies ;D.

Traditioneel hoort het gebruik van kruiden bij een witbier.

Witbier zonder kruiden is iets als peperkoek zonder kruiden. Smaakt natuurlijk ook wel maar dan is het geen peperkoek meer!

Oscar

Citaat van: Jacques op 10-05-2008  13:01 uWitbier zonder kruiden is iets als peperkoek zonder kruiden. Smaakt natuurlijk ook wel maar dan is het geen peperkoek meer!

Als dat zo is zou het wel korianderbier heten of sinaasappelschilbier... De kruiden in een witbier zijn zeer subtiel aanwezig, dus je mist een klein deel van een traditioneel witbier. Moet kunnen volgens mij...

Henielma

Tijdens mijn vakantie in Zuid Limburg verschillende Zuid-limburgse witbieren (Korenwolf, Wiekse Witte en Valkenburgse Wit) gedronken en mij is opgevallen dat bij deze bieren de koriander duidelijk aanwezig is. Met name bij de Wiekse Witte is dit heel duidelijk.

Ik vind het overigens lekker koriander in een witbier. Ik zal de dosering van koriander in mijn toekomstig witbier dan ook verhogen van 3 gram per 20 liter naar toch zeker de helft meer dus 4,5 gram per 20 liter.

MO

Wiekse witte wordt in Den Bosch gebrouwen (Heineken), maar dat wist je vast wel.

Henielma

Nee dat wist ik niet. Van oorsprong komt dat toch uit Maastricht dacht ik? Brouwerij De Ridder staat op het glas. Maar goed weer wat geleerd.


oranjeboombiertje

Ach, de grote commerciëlen vertellen wel vaker wat. Op de Hertog Jan flessen staan foto's van een brouwerij waar het bier ook niet vandaan komt (voor een heel groot deel dan).

 :degroeten:
Wesley

MO

Wiek of wiekse is de Maastrichse wijk waar ooit brouwerij de Ridder stond. De brouwerij staat er nog wel, is iets van een monument of zo, maar er wordt al jaren geen bier meer gebrouwen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.