Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Nieuwe bierbrouwer  (gelezen 4612 keer)

Offline rbruinsma

• Boven 10 berichten
  • *
Nieuwe bierbrouwer
« Gepost op: 07-05-2008 12:21 u »
Mijn naam is Ronald Bruinsma, 32 jaar oud, heb een dochter van vier, gelukkig getrouwd en werk in de ICT.  ;)
Ik heb mij een aantal jaren bezig gehouden met het maken van wijn wat ik een leuke hobby vind, het laatste jaar is het er niet meer van gekomen om een nieuwe wijn te maken vanwege drukte.
Nu ik weer wat meer tijd heb lijkt het mij wel leuk om eens wat anders te maken, bier! 
Ik wil graag klein beginnen om te zien of het eigen gebrouwen bier net zo 'lekker' gaat smaken als de wijn! :proost:  Het idee is om met de materialen te beginnen die ik al heb van het wijn maken en enig sinds te improviseren. Als het goed bevalt dan ga ik wel eens investeren...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Nieuwe bierbrouwer
« Reactie #1 Gepost op: 07-05-2008 12:30 u »
Ha Ronald,

Welkom op het forum! Ik ben ook als wijnmaker begonnen en overgestapt op bier. Je zult merken dat je met brouwen veel meer kunt variëren dan met wijn maken. Het voordeel van bier is dat het ook sneller klaar is. Nadeel is dat bier gevoeliger is voor infecties.

Met je wijnmakersspullen kun je al een eind komen, maar je moet natuurlijk nog wel wat investeren. Je hebt vast geen maisch- en kookketel en zo. En omdat bier meer schuimt dan wijn moet je wellicht ook op zoek naar een groter gistingsvat.

Offline rbruinsma

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 07-05-2008 13:15 u »
Het voordeel van bier is dat het ook sneller klaar is.
Klopt! Sommige wijnen had ik wel een klein jaar staan voor het bottelen...

Met je wijnmakersspullen kun je al een eind komen, maar je moet natuurlijk nog wel wat investeren. Je hebt vast geen maisch- en kookketel en zo. En omdat bier meer schuimt dan wijn moet je wellicht ook op zoek naar een groter gistingsvat.
Mijn idee is om eerst een aantal 5 liter bieren te maken om te experimenteren,
een pan van 10 liter heb ik wel en gistingsflessen van 10 liter. Als dit lukt dan op voor een maisch- en kookketel, brander etc...
Na het lezen op dit forum had ik volgende recept bij elkaar gezocht:

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptMijn eerste witbier
Brouwdatum5/6/2008
BiertypeWitbier
Aantal liters5
Gewenst begin SG1045 (4.6 vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater10.29 liter
Maischdikte4.00 l/kilo
Maischwater4.16 liter
Spoelwater6.12 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur8 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid19 EBU (Glenn Tinseth)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC65.0 %676 gram3 EBC
Tarwevlokken35.0 %364 gram4 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Perle6.3 %5 gram90 min.19 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Sinaasappelschillen5 gram90 min.
Koriander2 gram90 min.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort3944 Belgian Witbier
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C30 minuten4.00 l/kg
268°C15 minuten4.00 l/kg
372°C20 minuten4.00 l/kg
478°C5 minuten4.00 l/kg

Is dit een idee?? :pan:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 07-05-2008 13:17 u »
Ronald,

Welkom hier op het forum....je zult hier nog genoeg kunnen lezen over het hoe en waarom, maar schroom niet om te vragen en mee te kletsen/discussiëren ook daar leer je veel van.

Succes met het starten van je nieuwe hobby!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 07-05-2008 14:16 u »
Citaat
Bruinsma
Familie van?
 :)

Offline rbruinsma

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 07-05-2008 15:00 u »
Familie van?
 :)

Voor zover ik weet niet...  :verbergen:

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #6 Gepost op: 07-05-2008 16:09 u »
Eventueel kun je ook experimenteren met moutextract (vloeibaar of poedervorm). Kost wat meer maar dan sla je het maischen over. Nadeel: niet zoveel controle over het proces. Voordeel: je leert ervan en het smaak beter dan die bierkits in blik. Gaat prima in een 10 liter pan. Met zo'n pan heb ik ook sterk wort gekookt en vervolgens uitgewaterd, tot boven 20 l klaar bier.

Offline rbruinsma

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 07-05-2008 17:38 u »
Eventueel kun je ook experimenteren met moutextract (vloeibaar of poedervorm). Kost wat meer maar dan sla je het maischen over. Nadeel: niet zoveel controle over het proces. Voordeel: je leert ervan en het smaak beter dan die bierkits in blik. Gaat prima in een 10 liter pan. Met zo'n pan heb ik ook sterk wort gekookt en vervolgens uitgewaterd, tot boven 20 l klaar bier.

Bedankt voor de tip maar ik denk toch dat ik voor maischen ga. Heb vroeger ooit eens een bierkit geprobeerd maar dat vond ik geen succes. Ik heb het idee dat je met maischen toch het beste resultaat 'kunt' behalen. Ik zal binnenkort mijn bevindingen wel posten. Misschien nog een tip/op of aanmerking op het recept wat ik wil proberen?

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #8 Gepost op: 07-05-2008 18:00 u »
Hoi en welkom hier!
Dat 't je goed mag gaan smaken! :)

Ik heb ook nog weinig ervaring maar ik denk wel dat ik je al kan vertellen dat je voor dit recept een ander maischschema moet gebruiken, namelijk 1 voor witbier. Je kunt dit in BrouwVisie vinden onder maischen. Het gaat namelijk om je ongemoute tarwe. Dit schijnt te moeten verstijfselen of iets dergelijks. Ik weet ook niet van alle technische details, maar die kun je hier wel vinden. Ik heb van de week zelf een witbier gemaakt, evenals een andere forumgebruiker. De discussie over het recept vind je hier: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,9221.0.html

Veel plezier en succes ermee! Het belangrijkste is schoon werken en geduld! Dat laatste heb je zo te zien al, jemig wat duurt die wijn lang zeg! Niks voor mij, ik heb al moeite met die 2 maanden die een biertje toch wel kost ;).

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #9 Gepost op: 07-05-2008 18:18 u »
Het is niet nodig een ander maischschema te gebruiken. Je kan tarwevlokken gewoon meemaischen op jouw schema. Je zou de vlokken eerst kunnen koken om het zetmeel beter oplosbaar te maken, maar voor tarwe is dit niet per se nodig.

Vlokken zijn net wat anders dan ongemoute granen. Bij de productie zijn vlokken reeds bevochtigd en verwarmd. Het hangt er wel vanaf welke soort graan je gebruikt.

Offline rbruinsma

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 07-05-2008 20:25 u »
namelijk 1 voor witbier. Je kunt dit in BrouwVisie vinden onder maischen.

Dit maischschema komt uit BrouwVisie, ik heb alleen de eerste stap overgeslagen. Op een andere forum post (kan hem zo snel niet meer vinden) heb ik gelezen dat deze eerste stap niet nodig was bij een soortgelijk recept.

Ik heb van de week zelf een witbier gemaakt, evenals een andere forumgebruiker. De discussie over het recept vind je hier: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,9221.0.html

En gelukt? Moet je bij het bottelen ook nog wat extra suiker per flesje toevoegen voor de hergisting? Of....

Offline rbruinsma

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 07-05-2008 20:27 u »
Het is niet nodig een ander maischschema te gebruiken. Je kan tarwevlokken gewoon mee maischen op jouw schema. Je zou de vlokken eerst kunnen koken om het zetmeel beter oplosbaar te maken, maar voor tarwe is dit niet per se nodig.

Denk dat ik inderdaad de vlokken eerst voorkook.

Heb inmiddels de ingredienten bij Brouwland besteld. Kan niet wachten tot brouwdag! :proost2:

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #12 Gepost op: 07-05-2008 20:27 u »
Sja dat weet ik pas over paar weken ;). Is nu in de lagering. Vandaag overgeheveld. En ja, het is raadzaam om na het lageren (altijd doen!) bij het hevelen suiker toe te voegen. Niet eens zozeer voor verdere gisting op zich maar voor koolzuur in je bier. Hier is genoeg info over te vinden op dit forum of in de cursus op de site zelf.

Offline rbruinsma

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 07-05-2008 20:46 u »
Sja dat weet ik pas over paar weken ;). Is nu in de lagering. Vandaag overgeheveld. En ja, het is raadzaam om na het lageren (altijd doen!) bij het hevelen suiker toe te voegen. Niet eens zozeer voor verdere gisting op zich maar voor koolzuur in je bier. Hier is genoeg info over te vinden op dit forum of in de cursus op de site zelf.

Hoe lang laat jij het bier dan ongeveer lageren, totdat het mooi helder wordt of verschild dat ook weer per bier soort? heb hier veel verschillende meningen over gelezen.

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #14 Gepost op: 07-05-2008 21:04 u »
Jacques heeft er een mooi artikel over geschreven. Kijk even op de site onder 'artikelen'. Sowieso leerzaam leesvoer vind ik.

Offline rbruinsma

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 07-05-2008 21:22 u »
Duidelijk! Had alleen het forum nog maar gevonden en was nog niet op hoofdpagina geweest  ;) , hoop leesvoer en lageren van bier is nu duidelijk! Zal mij nu nog verdiepen in de rest...

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #16 Gepost op: 08-05-2008 08:52 u »
Duidelijk! Had alleen het forum nog maar gevonden en was nog niet op hoofdpagina geweest  ;) , hoop leesvoer en lageren van bier is nu duidelijk! Zal mij nu nog verdiepen in de rest...

Welkom hier, en veel succes er is daar heel veel info te vinden.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 08-05-2008 23:48 u »
Hallo Ronald,

Ik ben ook net begonnen met bier maken nadat ik lange tijd wijn en sterke drank gemaakt heb.

Tot nu toe heb ik nog maar 10 of 11 keer gebrouwen maar elke keer gaat het een beetje beter, tot nu toe heb ik maar één partij gehad waarvan ik blij was dat ie op was (te weinig hop is goor).

Als je wilt gaan investeren kan ik je adviseren om die hele beluchting maar over te slaan; naast mij staat een nieuwe partij met een gist die ik voor de tweede keer gebruik. Het is maar zeven liter in een tien liter fles maar het wort probeert toch echt het water uit het waterslot te rauzen.

Nou ja, je moet het natuurlijk zelf weten want jij bent degene die weet wat je hebt en wat je mist, maar ik ga investeren in betere filtratie apparatuur.

Hoewel de katoenen luiers van mijn tegenwoordig puberende dochter uitstekend voldoen heeft het niet die 'techno drive' dat toch wat meer om het bier maken heenhangt dan over het wijn maken.

Brouw ze!

Offline rbruinsma

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 09-05-2008 11:41 u »

Als je wilt gaan investeren kan ik je adviseren om die hele beluchting maar over te slaan; naast mij staat een nieuwe partij met een gist die ik voor de tweede keer gebruik. Het is maar zeven liter in een tien liter fles maar het wort probeert toch echt het water uit het waterslot te rauzen.

Ik heb ook nog mandflessen van 15 en 20 liter staan, is het aan te raden om een slag groter te gaan gebruiken?

Nou ja, je moet het natuurlijk zelf weten want jij bent degene die weet wat je hebt en wat je mist, maar ik ga investeren in betere filtratie apparatuur.

Hoewel de katoenen luiers van mijn tegenwoordig puberende dochter uitstekend voldoen heeft het niet die 'techno drive' dat toch wat meer om het bier maken heenhangt dan over het wijn maken.

Ongebruikte luiers mag ik hopen? ??? :proost2: Heb je een tip voor een filtersysteem (behalve luiers dan... :P ) ?

Tags: