EBC, ik dacht dat je me beter kende dan te denken dat ik me daardoor zou laten foppen! ECHT WAAR, activiteit van de gist. Koolzuurverzadigd bier na maanden, heus, met hele kleine belletjes die blijven opstijgen, het gebeurt. Overigens is de headspace zo klein (ik schat 150 ml) dat het uitzettingseffect daarvan heel gering is. Om te zwijgen van het feit dat die headspace verpakt is in een behoorlijk dikke isolator (glas), zodat het uitgesloten is dat dat gas ook maar 1° in temperatuur stijgt tijdens mijn 10 seconden durende flesinspectie. In feite zie ik het waterslot nooit bewegen tijdens die lange lagering.
Je Fermenator is van metaal, die heeft misschien wat eerder last, ondanks de isolatie, van temperatuursverschillen. (Waarbij je (zucht, waarom is alles altijd zo ingewikkeld...?) trouwens eerst een uitzetting van het metaal verwacht, dus een zuigeffect in het waterslot, en dan pas bubbels. Of misschien zijn het wel zuigbubbels? Of geeft het aanslaan van de koelmotor een trilling die wat koolzuurbellen doet loskomen?
Ik vind Adrie's uitvinding (?) van schuimruimte in plaats van headspace een goeie. Koudhop en schuimruimte, we zijn hier taalscheppers!