Altfestijn 28 sept

Gestart door Adrie, 02-05-2008 17:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bazje

Omdat ik eigenlijk een anti-alt-fan ben toonde ik niet zoveelgeen interesse voor dit topic.
Nu ik het dan toch helemaal doorgelezen heb ben ik toch van plan om mee te doen!
Mijn doelen zijn dan :
a. Lekker brouwen,
b. Gezamenlijk proeven en beoordelen
c. Het type alt te leren kennen
Ergens in september kan ik dan definitief zeggen of en waarom ik geen altbier-fan ben.
(of juist wel natuurlijk)

Zet mij ook maar op de lijst A3!

Herman

Citaat van: De-Geert op 13-05-2008  14:58 uGeheel off topic en dergelijke: heeft iemand weleens geprobeerd een pils-achtige te maken met deze gist?
Lijkt me ideaal, 1 week hoofdgisting, 1 week koud lageren en klaar. Nog een weekje warm op fles en je hebt in 3 weken pils.
Een Kölsch bedoel je?  ::) Ik onderschrijf daarmee overigens niet Wesleys mening. Kölsch is wat fruitiger dan pils, maar voor een leek goed vergelijkbaar.

Ik brouw as zaterdag overigens een meibok met de 1007 en zal de gistkoek later gebruiken voor een 'sticke', een alt dus.

JWVG

En tarwe 'mag' in een Kolsch (tot een procentje of 20% van de storting), en is bijna ondenkbaar in pils. En aromahopgiften (dus aan het einde van de kook) 'moeten' eigenlijk bij pils, maar hoeven niet bij Kolsch. De verschillen zijn natuurlijk niet zo groot als tussen pak 'm beet een stout en een tripel, maar ze zijn er volgens mij wel.

 :degroeten: JW.

De-Geert

Kolsch lijkt inderdaad ongeveer wat ik bedoel, als ik naar de specs kijk.
Zo kom ik toch al op 3 bieren die ik met deze gist wil brouwen: Alt, kolsch/pseudo-pils en een Bock (a la einbecker).

Citaat van: JWVG op 16-05-2008  12:19 uEn tarwe 'mag' in een Kolsch (tot een procentje of 20% van de storting), en is bijna ondenkbaar in pils.
En toch zit er tarwe in de pilsener speciale van Grolsch.

BTW. is er een kans om de genoemde boeken maandag "in te zien"?


Tsjerk

Hierbij mijn recept voor het festijn:

SG 1048
IBU 28
EBC 26

60% Pils 3 ebc
25% Munich 15 ebc
8%  Tarwemout 3 ebc
6%   Cara 120
1%   Choco (900)

23 IBU Hallertau Perle    75 min
5 IBU Hallertau Perle    15 min

Maischen
60 ºC  35 min
70 ºC  20 min
78 ºC    5 min

Gist: Wyeast 1007 (en 10 liter met K-97)

Vergisten bij 14-15 ºC (kelder)
Lageren bij 5 ºC (koelkast)

 :degroeten:

JWVG

Ik heb geprobeerd het Altstad Alt recept zoveel mogelijk te volgen, maar heb besloten dat het niet zo verstandig is om NOG meer mout (Vienna) te kopen voor ik wat meer door mijn voorraad ben, dus ik heb de Vienna vervangen door Munchener. Op zich is mijn Munchener volgens mij vrij licht, dus misschien pakt het goed uit. Ik moet trouwens wel wat choco toevoegen om binnen de grenzen van de Alt uit te komen. Hier is ie zoals ik hem nu in mijn hoofd heb:

[Herstel: toen ik dit gepost had, viel het me op dat de storting wel erg op die van Wesley leek. Daarom storting ook aangepast om een mooie range aan pils/munchener verhoudingen te hebben binnen het festijn:]

SG 1048
IBU 40
EBC 30

39% Pilsener 3 EBC
50% Munchener 15 EBC
10% Caramunich 123 EBC
1% Choco ontbitterd 900 EBC

Voor 24L, de hopgift:
- 34.4 g Hallertau Mittelfruh pellets 4.4%, 75 minuten, 35 IBU
- 13.0 g Hallertau Mittelfruh pellets 4.4%, 30 minuten, 5 IBU
- 25.0 g Saaz pellets  2.5%, 0 minuten

Gist: Wyeast 1007

Maischen: 4 L/kg, 10 minuten op 50 ºC, 40 minuten op 62 ºC, 20 minuten op 72ºC. Uitmaischen en spoelen op 78ºC.
Vergisten op 14-15ºC, lageren op 2-3ºC.

Ik wil het water aanpassen op dezelfde manier als mijn vorige brouwsels, richting de samenstelling van Munchen/Dublin (wordt ongeveer aangeraden in het boek van Dornbusch). Dus 0.05 g van gips, magnesiumsulfaat en calcium chloride per liter.

 :degroeten: JW

William

Leuk, het Altfestijn topic lijkt goed gevuld te worden met verschillende mensen die allemaal verschillende Altbieren gaan maken.

Nu kunnen we er naar streven om allerlei verschillende recepten te testen maar misschien zou er ook wel een recept door meerdere brouwers gemaakt moeten worden om te zien wat voor variatie je alleen al krijgt door de brouwer an sich.

MO

Mijn 1007 van een jaar geleden is nu aan het opbollen. Het heeft een dag of vijf geduurd. Waarschijnlijk ga ik volgende week mijn alt brouwen. Ik gebruik weer een hele andere moutstort:

89% pils
9% cara120
2% chocolademout 900 EBC ontbitterd

Adrie

Citaat van: MO op 17-05-2008  16:08 uMijn 1007 van een jaar geleden is nu aan het opbollen. Het heeft een dag of vijf geduurd. Waarschijnlijk ga ik volgende week mijn alt brouwen. Ik gebruik weer een hele andere moutstort:

89% pils
9% cara120
2% chocolademout 900 EBC ontbitterd

Ha MO,

Is dat dezelfde stort als van jouw Uerige kloon van een tijdje terug?

En wat worden de bitterheid en kleur?

MO

Ja, dat is het zelfde. Ik wil een iets zwaarder bier brouwen, start SG rond de 1060 en heel bitter, rond de 60. Misschien vallen sommige mensen dan van hun stoel, maar mijn Uerige kloon rond de 50 IBU smaakte niet hemeltergend bitter. Bitterheid wordt een schatting want ik ga alleen tuinhop gebruiken.

Ik zal het volledige recept nog wel posten.

JWVG

H3,

Kun jij mijn recept ook toevoegen in de tabel aan het begin van dit topic? Of kan ik dat op de 1 of andere manier zelf doen?

 :degroeten: JW.

Caspar

Mijn brouwkalender is vol tot het MTG in Oss :weetniet:, mag ik van jullie proeven ::).

Adrie

Citaat van: JWVG op 21-05-2008  13:43 ukun jij mijn recept ook toevoegen in de tabel aan het begin van dit topic?

Is gebeurd! Om een of andere reden had ik jouw bericht helemaal gemist. Sorry.

JWVG

Dank! Nu is het alleen nog wachten op iemand die zo gek is om Alt te brouwen met geen munchener mout en alleen maar pilsmout met wat kleur mout en evt. caramout. Dan hebben we alle combi's van munchener en pils wel gehad.

Leuke actie!

 :degroeten: Jw.

JWVG

CiteerNu is het alleen nog wachten op iemand die zo gek is

Ha Edgar, ik dacht inderdaad meteen aan jou  ;D.

Nee, ik kan me voorstellen dat helemaal geen munchener niet zo logisch is. Het is evt. ook een leuk idee om 1 van de stortingen te nemen die al gebruikt wordt, en die met decoctie te doen.

 :degroeten: JW.

De-Geert

MO's recept is toch zonder munchener?


JWVG

Oeps, foutje, dank je wel Geert! Martin was dus al zo gek  ;D. Dan is zo'n decoctie actie van Edgar met een bestaande storting natuurlijk extra interessant. Een andere mogelijkheid voor would-be deelnemers zou zijn om juist niet of wel hop laat in de kook toe te voegen, omdat op dit vlak in de literatuur verschillende dingen worden beweert. Overigens geloof ik Dornbusch - hij heeft het tenslotte uit de eerste hand kunnen checken.

 :degroeten: Jw.

Tsjerk

Ook gemist?

Citaat van: Tsjerk op 16-05-2008  19:01 uHierbij mijn recept voor het festijn:

SG 1048
IBU 28
EBC 26

60% Pils 3 ebc
25% Munich 15 ebc
8%  Tarwemout 3 ebc
6%   Cara 120
1%   Choco (900)

23 IBU Hallertau Perle    75 min
5 IBU Hallertau Perle    15 min

Maischen
60 ºC  35 min
70 ºC  20 min
78 ºC    5 min

Gist: Wyeast 1007 (en 10 liter met K-97)

Vergisten bij 14-15 ºC (kelder)
Lageren bij 5 ºC (koelkast)

 :degroeten:

Adrie

Citaat van: Tsjerk op 21-05-2008  15:42 uOok gemist?

Sorry, Tsjerk, hij staat erbij.

Edgar

Ik zal de Altstadt-Alt van Dornbusch brouwen mét decoctie. Heb vandaag de ingrediënten gehaald, en de gist staat al bol. Ik verbaas me over de stort: alle kleur komt uit de 10% Crystal (60 Lovibond, zal wel ongeveer met Cara-Crystal 120 overeenkomen). Ik zou denken dat er, als het de Uerige Alt voorstelt, nog wel wat gebrande mout in zou zitten, maar nee dus. Er komt zeker nog iets kleur van de decoctie. En de Munich 15 doet natuurlijk iets. Leuk, eindelijk een alt brouwen.

Adrie

Wat is de stort precies, dan zet ik die in de lijst (en berekende kleur en bitterheid)?

De-Geert

Mijn recept wordt als volgt:
99.5% munchener en 0.5% chocomout
100% Hallertau Perle (90, 30 en 10 minuten)

Dat geeft me ook mooi de kans om de ingredienten goed te leren kennen.

Bitterheid: 45
Kleur: 25

Edgar

60% pilsmout
15% Munich
15% Vienna
10% Cara Crystal 120


Kleur en bitterheid heb ik nog niet omdat k Promash nog niet aan de praat heb op Ubuntu.

JWVG

Mijn pack is gesmackt (is dat met een 'd' of een 't', Edgar?) 1 juni is A-day!

JW (opgegroeid op Texel zonder KoFSCHip maar met FoKSCHaaP)  ;D.

Adrie

Die van mij is zojuist gebotteld met een eind SG van 1014. Net een ietsjepietsje te hoog, dus. De kleur is OK, de smaak belooft veel goeds. Dat wordt waarlijk een festijn, dat Altfestijn.

Ik denk dat mijn moutstort inderdaad behoorlijk dicht in de buurt van die van Schumacher zit: de moutigheid is perfect: duidelijk proefbaar zonder overheersend te worden en de bitterheid is volgens mij ook OK. Volgende keer toch eens de Munich I van Weyermann proberen als ik die ergens kan krijgen.

Er gaat toch niets boven een lekkere alt!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.