Altfestijn 28 sept

Gestart door Adrie, 02-05-2008 17:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

De proeverij zal plaatsvinden op zondag 28 september in de Hanze-Stadsbrouwerij in Zutphen (link).[/b]

We beginnen om 12.00 uur. Mensen die daar behoefte aan hebben (bijvoorbeeld na een lange treinreis) kunnen dan een heerlijke lunch nuttigen in de Hanze-Stadsbrouwerij (diverse gerechten bereid met bier zijn te bestellen). Dan kunnen we rond 13:00 uur beginnen met proeven. Iedereen die een alt heeft gebrouwen voor dit festijn is welkom.

Jacques

Ter voorbereiding zouden een paar forumleden kunnen afspreken met de trein naar Düsseldorf te gaan. Ik weet niet hoeveel leden zo'n kaartje van 't Kruitvat gekocht hebben maar daar kun je voor € 10,- naar Venlo en terug rijden. Van daaruit kun je met een groepskaart voor minder dan € 30 met 5 personen op en neer naar Düsseldorf. Het is maar een idee. Zelf ga ik denk ik niet mee.

Herman

Ik zal es kijken of ik dit in kan plannen, maar het lijkt me leuk om mee te doen. Mijn voorkeur gaat uit naar midden/eind september. Ik moet hoognodig weer eens brouwen, afgelopen zaterdag ben ik definitief verhuisd. Nu nog dozen uitpakken en de garage opruimen en dan zal brouwerij Holtrop opnieuw opgestookt moeten worden. Wellicht moet ik de brouwerij nu ook maar omdopen tot brouwerij 't Hunebed of zo iets, ik woon ten slotte nu in de 'hunebedhoofdstad' van het land.

Adrie

Wow, wat een bijval! Leuk, ik ben benieuwd naar de resultaten!
Die van mij is vandaag gebrouwen, daarover elders meer.

William

Afgelopen half uurtje heb ik me vermaakt door dit hele topic eens door te spitten als voorbereiding op een te ontwikkelen alt recept.

De focus is tot nu toe heel erg gericht op de moutstort om de juiste moutigheid te creeeren (of via overdosis Munich of via combi pils, Munich, zwarte mout) en toch een hoge vergistingsgraad te halen.

De Wyeast 1007 (German Ale) lijkt als gist veruit de favoriet te zijn hoewel er naar aanleiding van een opmerking van een VS brouwer/prof er een aantal malen de suggestie is gewekt dat de Wyeast 1010 (American Hefe Weizen) zou worden gebruikt in commerciële varianten.

Heeft iemand de 1010 als eens gebruikt? Deze gist zou slecht uitvlokken, daarom misschien minder geschikt voor een alt hoewel de smaakkarakteristieken vergelijkbaar zijn met de 1007 (clean en droog, neutraal)

Oscar

Volgens Wyeast kunnen voor een alt de volgende gisten gebruik kworden:

   1010 - American Wheat™
   1275 - Thames Valley Ale™
   1338 - European Ale™
   2565 - Kölsch™
   1007 - German Ale™

Zou natuurlijk wel leuk zijn als en wat verschillende gisten gebruikt gaan worden, dat maakt het proeven nog leuker en complexer.... Gezien mijn doel om wat Engelse gisten te gaan "ontdekken" ga ik de Thames valley Ale gebruiken denk ik.

JWVG

Tjonge, dit forum is wel een kruiwagen met kikkers  ;). Zodra iemand iets voorstelt om hetzelfde te doen, komen er meteen 20 voorstellen om het totaal anders te doen. Het idee van A3 om 1 soort gist te gebruiken gaat niet lukken, geloof ik. Ik vind het jammer, volgens mij valt er aan mout en hop genoeg te varieren, en is het juist handig om in ieder geval 1 parameter hetzelfde te houden. Nu kunnen we de verschillen die we vinden met geen mogelijkheid meer terugleiden naar de ingredienten, omdat die waarschijnlijk in alles (gist, mout, hop) met elkaar zullen verschillen. Maar ja, dat is natuurlijk ieders goed recht, al vind ik het wel jammer en een beetje een gemiste kans.

A3, ik blijf in ieder geval bij de 1007. Misschien ga ik proberen om de vergelijking tussen de bieren nog simpeler te maken, en probeer ik alleen de storting (met gelijke hopgift) of de hopgift (met gelijke storting) tov jou aan te passen. Ik weet natuurlijk dat ons water en de brouwinstallatie, etc., allemaal verschilt, maar het lijkt me toch nuttig om in ieder geval mijn best te doen om te proberen om maar 1 parameter te varieren.

(een beheerder mag de voorgaande berichten en deze trouwens best naar de Alt festijd draad verplaatsen, het leek me logisch om hier toch nog even te reageren op de mail van Oscar).

 :degroeten: JW.

Edgar

Citaat van: JWVG op 04-05-2008  09:47 uTjonge, dit forum is wel een kruiwagen met kikkers  ;). Zodra iemand iets voorstelt om hetzelfde te doen, komen er meteen 20 voorstellen om het totaal anders te doen. Het idee van A3 om 1 soort gist te gebruiken gaat niet lukken, geloof ik. Ik vind het jammer, volgens mij valt er aan mout en hop genoeg te varieren, en is het juist handig om in ieder geval 1 parameter hetzelfde te houden. Nu kunnen we de verschillen die we vinden met geen mogelijkheid meer terugleiden naar de ingrediënten, omdat die waarschijnlijk in alles (gist, mout, hop) met elkaar zullen verschillen. Maar ja, dat is natuurlijk ieders goed recht, al vind ik het wel jammer en een beetje een gemiste kans.

Precies maar dan ook precies mijn gedachten JW. Het is juist hartstikke leuk om één gist te gebruiken, en Adrie heeft met de 1007 helemaal gelijk over de gistkeuze. Als je meedoet, moet je meedoen!


de 3 voorgaande berichten zijn verplaatst van een ander Altbiertopic.

William

Citaat van: JWVG op 04-05-2008  09:47 uTjonge, dit forum is wel een kruiwagen met kikkers  ;)

Ja goed he dat enthousiasme :)


Citaat van: William op 03-05-2008  22:41 uDe Wyeast 1007 (German Ale) lijkt als gist veruit de favoriet te zijn hoewel er naar aanleiding van een opmerking van een VS brouwer/prof er een aantal malen de suggestie is gewekt dat de Wyeast 1010 (American Hefe Weizen) zou worden gebruikt in commerciële varianten.

Het lijkt me ook heel goed om ons bij een gist te houden maar ik ben nog wel steeds benieuwd of er mensen zijn die de Wyeast 1010 ooit hebben gebruikt in een Alt. Deze gist zou door de Zum Uerige brouwerij gebruikt worden (zie dit bericht). Ik heb inmiddels in dit topic (Alt van Johannes/MO) gezien dat de 1010 iets teveel fruitigheid lijkt te geven in vergelijking met de 1007 maar dat zou ook het gevolg kunnen zijn van een te hoge vergistingstemperatuur.


Adrie

In zowel het boek Altbier als in Designing Great Beers wordt de 1007 aangeraden als Alt-gist. Wees nou niet eigenwijs en gebruik gewoon deze gist, alsjeblieft. Lijkt me toch niet teveel gevraagd. Met mout en hop valt inderdaag genoeg te variëren om je ei kwijt te kunnen. Waar het mij met name om gaat is om de meest geschikte moutstort voor een alt te achterhalen. Let er trouwens wel op dat je de temperatuur van het gistende bier zo laag mogelijk houdt (dat wil zeggen ergens tussen 13 en 15 graden en sowieso niet hoger dan 20 graden).

De 1007 is een trage starter. Ik had een zeer dikke giststarter gemaakt die ik behoorlijk actief heb toegevoegd, maar pas na 24 uur begonnen de eerste blobjes door het waterslot te komen.

Adrie

Citaat van: William op 03-05-2008  22:41 uDe focus is tot nu toe heel erg gericht op de moutstort om de juiste moutigheid te creeeren (of via overdosis Munich of via combi pils, Munich, zwarte mout) en toch een hoge vergistingsgraad te halen.

Hoezo overdosis? Schumacher gebruikt 100% Münchener. In het boek Altbier staat een recept van de meesterbrouwer van Schumacher met 100% Münchener (de Enderlein's Alt op blz 105). En waarom zou je met alleen Münchener geen hoge vergistingsgraad kunnen halen? Verwar moutigheid vooral niet met lage vergistingsgraad!

William

Citaat van: Adrie op 04-05-2008  20:21 uHoezo overdosis? Schumacher gebruikt 100% Münchener. In het boek Altbier staat een recept van de meesterbrouwer van Schumacher met 100% Münchener (de Enderlein's Alt op blz 105). En waarom zou je met alleen Münchener geen hoge vergistingsgraad kunnen halen? Verwar moutigheid vooral niet met lage vergistingsgraad!

Overdosis is niet negatief bedoeld. Dit zijn alleen constateringen op basis van het geciteerde draadje wat ook aardig overeen lijkt te komen met de aanbevelingen die Daniels vanuit zijn analyse doet. De vergistingsgraad staat hier los van. Een lange rust laag in de 60 ºC lijkt een must.

Het biertype Alt lijkt niet heel duidelijk gekarakteriseerd te zijn, er lijken vooral verschillen te zijn in de bitterheid en de moutige smaak afhankelijk van het commercieel voorbeeld dat we voor ogen hebben. Hebben we een bepaald type voor ogen om niet te veel variatie te krijgen, zonder dat het een kloonpoging gaat worden (of misschien juist wel).


Adrie

Nee, geen kloonpoging. Het lijkt mij leuk om juist eenieders visie op het biertype Alt uit de verf te laten komen. Voor de een is de Uerige dé alt, voor de ander de Schumacher, voor een derde de Diebels en ga zo maar door. Maak, kortom, je eigen favoriete alt, maar zorg wel dat het bier binnen het biertype valt.

Jacques

Er zijn natuurlijk ook andere altbieren dan die uit Düsseldorf. Ook in de deelstaat Baden-Württemberg worden altbieren gebrouwen. Deze zijn wat zoeter en donkerder dan die uit Düsseldorf. Zie bijvoorbeeld hier om te zien dat ook buiten Düsseldorf alt gebrouwen wordt.

Het lijkt wel dat deze bieren uitsluitend plaatselijk verkrijgbaar zijn. In ieder geval zijn deze bieren hier in Nederland compleet onbekend.

JWVG

H3,

ik heb zojuist de Wyeast 1007 besteld, als die op tijd (voor een goede starter) arriveert, ga ik volgende week vrijdag mijn alt brouwen. Zo niet, dan brouw ik een lager bier met de gistkoek van mijn Duitse pils.

Nu ben ik een beetje aan het denken wat ik zal veranderen ten opzichte van jouw recept. Ik heb volgens mij vrijwel dezelfde hop als jij (als je ook pellets hebt van Brouwland), aan het alfazuur gehalte te zien. Verder heb ik ook dezelfde mouten. Ik zie twee mogelijkheden:

1) ik verander de storting, b.v. door naar half pils, half munchener en een beetje chocomout ontbitterd toe te gaan. Ook kan ik evgt. een beetje tarwemout toevoegen. Ik hou de hopgift dan precies gelijk.

2) ik hou de storting gelijk, maar verander de hopgift zodanig dat er alleen nog maar bitterhop in zit. Dus alleen nog toevoegen aan het begin van de kook (ook niet first wort hopping). Zoals je eerder al aangaf, zijn Ray Daniels en Horst Dornbusch het daarover diametraal oneens.

Ik vermoed dat jij in eerste instantie meer de eerste optie ziet zitten, maar zou de tweede ook niet aardig zijn? Ik sta nu  nog open voor argumenten  ;). Als de nadruk wat jou betreft helemaal op de storting moet liggen, dan volg ik de eerste optie.

 :degroeten: JW.

Adrie

Je moet het helemaal zelf weten, JW. In eerste instantie was mijn bedoeling inderdaad dat er zoveel mogelijk verschillende moutstorten worden uitgeprobeerd, maar het is natuurlijk ook zo dat verschillende hopstorten de moutigheid ook anders laten doorkomen. Dus volg je hart en brouw je eigen perfecte alt.

Overigens heb ik de hopbellen van de Hallertau Mittelfruh, niet de pellets.


Adrie

En voor iedereen die de boeken "Altbier" of "Designing Great Beers" niet hebben wil ik toch ter lering ende vermaek even wijzen op DEZE pagina van onze Drents Hopbier. Meestal smijt hij met links naar zijn pagina's, maar deze keer doe ik het maar even.  ;D

Adrie

In het eerste bericht van dit onderwerp heb ik een lijst opgenomen met mensen die aangegeven hebben mee te willen doen. Hierin wil ik ook de moutstorten aangeven, zodat we niet allemaal dezelfde alt gaan brouwen maar er voldoende variatie is. Tevens heb ik de (berekende) bitterheid (volgens Tinseth) en de kleur (volgens Morey) in de tabel gezet.

Dus als je gebrouwen hebt, geef dan even door wat je moutstort was (mout met percentage van die mout in de stort) en welke bitterheid en kleur je berekend hebt met Promash, BrouwHulp of BrouwVisie. Dat kan per persoonlijk bericht, maar natuurlijk gewoon ook als bericht in dit onderwerp.

oranjeboombiertje

Je mag mij ook bij het lijstje zetten Adrie.

Als het niet te kort duurt tot het altfestijn heb ik dan een alt. Ik heb nu in mijn brouwplanning een alt als eerst volgende staan (als mijn huidige gistkoek(en) opgebruikt zijn). Binnen nu en een maand zal ik er wel aan toe komen om een alt te maken, eerst nog eens een recept bedenken :denken:

 :degroeten:
Wesley

MO

Hallo, dat ik een weekje op vakantie ga, betekent niet dat ik niet meedoe met de alt. Dat had ik toch al gezegd. Ik heb de 1007 nog liggen, dus ik voldoe zelfs aan de keiharde voorwaarde. Heb het recept ook al precies in mijn hoofd.

William haalt het juise topic aan, ik heb vorig jaar een wort gesplitst en vergist bij 17 °C met de 1007 en de 1010. De verschillen waren klein (welke gist is er niet vrij neutraal bij deze vergistingstemperatuur) maar de 1007 was inderdaad een tikkie strakker.

oranjeboombiertje

De Wyeast ligt nog in de koelkast maar als eerste staat nu een alt op de planning (na een zware IPA dan). Omdat ik mijn gisten altijd 3 keer gebruik, of dit in ieder geval probeer. Ga ik denk ik maar 3 verschillende alts maken want ik kan geen andere bieren bedenken met de Wyeast 1007.

Mijn eerste alt heb ik vanavond bedacht en dat wordt:

60% pilsmout
32% munich
1% black-debitterd
7% cara120

Begin s.g. 1045
Bitterheid 45 IBU

Maischen 30 min 63 en 30 min 73 graden.

Magnum als bitterhop
30 gram Hallertau op 20 minuten en 30 g op 10 minuten.

Dit alles vergisten met Wyeast 1007 en dat zou een mooie alt moeten worden.

Dit recept zou een eerste probeersel worden en dan nog 2 variaties. Waarschijnlijk gaat dit recept ook nog wel wat bijgesteld worden want dat doe ik altijd, even van tevoren een recept maken en dan langzaam bijstellen tot het eindtresultaat :brouwen:

 :degroeten:
Wesley

William

Dit wordt mijn bijdrage aan het altfestijn:

sg=1047
IBU=35
EBC=29

82% munich malt (15)
17% pils (3)
1% zwarte mout (1300)

32 IBU Hallertau Taurus    90 min
3 IBU Hallertau Taurus    10 min

Maischen
63 ºC  45 min
72 ºC  15 min

Gist: Wyeast 1007

Vergisten bij 12 ºC
Koud lageren bij 5 ºC

Veel Munich voor een moutige smaak en lage maischtemperatuur voor een hoge vergistingsgraad (doel eind SG=1009) en koud vergisten voor cleane smaak met weinig esters.


gelfling

Adrie,

Kan ik nog meedoen met het altfestijn? Ik heb net het boekje besteld bij bol.com.
Een alt is geweldig om op vat af te vullen, dus ik ga hem zeer binnenkort toch nog eens maken.


Adrie

Natuurlijk kun je nog meedoen. Ik zet je in de lijst.

gelfling

Ok. Ik zal mij deze zondag eens gaan zitten voor een mooi alt recept. Waarschijnlijk zal ik daar enige aanpassingen in doen naar aanleiding van het boekje "altbier". Brouwen zal ik binnen 3-4 weken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.