H3,
ik heb zojuist de Wyeast 1007 besteld, als die op tijd (voor een goede starter) arriveert, ga ik volgende week vrijdag mijn alt brouwen. Zo niet, dan brouw ik een lager bier met de gistkoek van mijn Duitse pils.
Nu ben ik een beetje aan het denken wat ik zal veranderen ten opzichte van jouw recept. Ik heb volgens mij vrijwel dezelfde hop als jij (als je ook pellets hebt van Brouwland), aan het alfazuur gehalte te zien. Verder heb ik ook dezelfde mouten. Ik zie twee mogelijkheden:
1) ik verander de storting, b.v. door naar half pils, half munchener en een beetje chocomout ontbitterd toe te gaan. Ook kan ik evgt. een beetje tarwemout toevoegen. Ik hou de hopgift dan precies gelijk.
2) ik hou de storting gelijk, maar verander de hopgift zodanig dat er alleen nog maar bitterhop in zit. Dus alleen nog toevoegen aan het begin van de kook (ook niet first wort hopping). Zoals je eerder al aangaf, zijn Ray Daniels en Horst Dornbusch het daarover diametraal oneens.
Ik vermoed dat jij in eerste instantie meer de eerste optie ziet zitten, maar zou de tweede ook niet aardig zijn? Ik sta nu nog open voor argumenten

. Als de nadruk wat jou betreft helemaal op de storting moet liggen, dan volg ik de eerste optie.

JW.