Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Altfestijn 28 sept  (gelezen 151677 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Altfestijn
« Reactie #75 Gepost op: 26-05-2008 10:38 u »
Wat denken jullie van dit recept:
Melamout doen of niet doen? 20 min gift doen of niet doen? Kleur ok?

Als je decoctie toepast is Melanoidinemout een beetje overbodig, omdat die mout bedoeld is om bij infusie decoctie-achtige smaken in het bier te introduceren. Daarbij lijkt de hoeveelheid me nogal aan de ruime kant. Deze mout domineert de smaak vrij snel.

20 minutengift lijkt me niets mis mee. Ik heb ook aromahop toegevoegd. Vind ik lekker.

Wat zou er mis moeten zijn met de kleur? Met een alt kun je aardig variëren. Er zijn alts die lichter zijn dan een Koninck en er zijn alts die donkerbruin zijn.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #76 Gepost op: 26-05-2008 11:38 u »
Ik breng de melanoïdinemout terug naar 5,5%, gecompenseerd door Sinamar. Er is niets mis met de kleur, maar ik heb ongeveer de kleur van Uerige voor ogen. Ik schat die rond de 35. Verder laat ik het wat het is dan.

Uiteindelijke stort dus voor 40 liter:

Pils                                      62,7%
München 15                        14,9%
Vienna                                14,9%
Melanoïdine                         5,5%
Sinamar                                  2%

Hallertau Tradition  4,75%     67g  FWH
Hallertau Perle 6,9%              67g  FWH
Saaz 2,2%                              27g  35 min
Spalt Select 5,7%                   27g  35 min
Saaz 2,2%                              13g  20 min
Spalt Select 3,7%                  13g  20 min

Dubbele decoctie. Zie Promash receptje en brouwsessie.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #77 Gepost op: 26-05-2008 12:18 u »
Geert,

Als je niet de voorraadkast van 1 van de labs wilt plunderen voor brouwzouten (en dat doe ik maar niet....), kom je gewoon bij Brouwland uit. Ik heb mijn brouwzouten in Oss gekocht. Behalve keukenzout natuurlijk, dat komt bij de Spar vandaan  ;).

:degroeten: JW

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #78 Gepost op: 26-05-2008 17:00 u »
Vers van de pers: Volgens het Düsseldorfse waterbureau is de samenstelling van het water in heel Düsseldorf gelijk. Weten we dat ook weer. Dit omdat Dornbusch in z'n boekje verschillen suggereert tussen de binnenstad en de rest van Düsseldorf (p. 41); dat zal verouderde informatie zijn. Ok ok, marginale info. :verbergen:

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
« Reactie #79 Gepost op: 26-05-2008 17:39 u »
Adrie, kun je het schema bijwerken s.v.p.?

Mijn recept is nog niet compleet. Ik ben het nog niet eens met mijn maischschema en ik ben afhankelijk welke hop er beschikbaar is.
Zodra ik dit weet, post ik het volledige recept.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,9228.msg114354.html#msg114354

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #80 Gepost op: 26-05-2008 22:07 u »
Als het me (tijdschema technisch gezien ;) ) lukt lijkt dit me ook wel leuk!
Dus of het definitief wordt zal ik nog (op tijd laten horen, schrijf me maar alvast in met het volgende recept:

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptd'Ole
Brouwdatum26-5-2008
BiertypeAlt
Aantal liters10
Gewenst begin SG1050 (5,3 vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater14.09 liter
Maischdikte4.00 l/kilo
Maischwater9.02 liter
Spoelwater5.00 liter
Kooktijd75 min.
Berekende kleur34 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid40 EBU (Glenn Tinseth)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Palemout 7 EBC79.0 %1782 gram8 EBC
Melanoidin5.0 %113 gram65 EBC
Munich mout 15 EBC10.0 %226 gram16 EBC
Caramunich5.0 %113 gram123 EBC
Zwarte mout1.0 %23 gram1400 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Perle (D)5.0 %25 gramFWH29 EBU
Tettnanger (D)3.0 %15 gramFWH11 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort1007 German Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter2000 ml
Beluchtings tijd24 uur
Temperatuur giststarter18°C

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
166°C60 minuten4.00 l/kg

Ik dacht nog niemand met palemout als basis, zal wel vloeken in de kerk zijn of zo, dus laten we dat maar eens doen! :D

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #81 Gepost op: 26-05-2008 23:09 u »
Yes! Het is gelukt. Voor het eerst in mijn brouwersbestaan heb ik de natte doeken truc gebruikt. Die kuil van Edgar - die had ik ook. Ik heb 2 weken geleden een trampoline ingegraven, een kuil van ca 70 cm diep. Daar zal het best koud zijn, maar ik ben echt te lui om die honderd veren eraf te halen (ik zeg maar wat). En dan zouden da kiddos niet meer op de trampoline kunnen tijdens de vergisting, dat krijg ik er niet door. Het gezinsleven is geven en nemen.

Ik ben zo blij omdat ik de temperatuur van 19-20 °C naar de 17 °C heb gekregen in een uur of vier: twee theedoeken om de fles gewikkeld, goed nat gehouden en helemaal natuurlijk gekoeld door de pittige Oostenwind. Dit zijn de betere oplossingen, zowel voor mijn stroomrekening als voor de maatschappij in het algemeen (ik overdrijf).

Weten jullie wat? Ik ben nog blijer. Ik heb net de tabel bijgewerkt met Robin B. Haha, ik programeren. Gekkenhuis. Ik vind het echt schitterend dat 15 thuisbrouwers zo gek zijn om met eenzelfde gist helemaal los te gaan op mout- en hopgebied. Leve de alt. Leve ons forum.

Ik wilde nog wel even de hoop uitspreken dat alle brouwers voor - laten we zeggen - eind juli gaan brouwen. Geen wet van Meden en Perzen, maar het zou heel fijn zijn als we na de zomer (als alle sufferds naar saai bockbier verlangen) allemaal alten kunnen proeven van ongeveer dezelfde leeftijd.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #82 Gepost op: 26-05-2008 23:29 u »
Ik vind het echt schitterend dat 15 thuisbrouwers zo gek zijn om met eenzelfde gist helemaal los te gaan op mout- en hopgebied. Leve de alt. Leve ons forum.

Juist, dit soort dingen krijg ik bij mij gilde niet voor elkaar. Gelukkig kan het hier wel!  :duimop:

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #83 Gepost op: 27-05-2008 08:02 u »
Ha Martin,

ik ben het helemaal met je eens - fantastisch dat dit nu zo loopt! Als het goed werkt, moeten we maar zo af en toe een dergelijk festijn organiseren. Je leert er volgens mij heel veel van.

Ik brouw dus a.s. zondag. Eind juli lijkt me eigenlijk al heel laat, als er nog een fatsoenlijke lager periode bij moet. Eind juni zou eigenlijk nog veel mooier zijn.

:degroeten: JW.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #84 Gepost op: 27-05-2008 09:27 u »
Ik ben ook heel blij met de respons. Mannen: bedankt!

En aangezien jullie brouwers van formaat zijn, heb ik grote verwachtingen van de resultaten. Dit soort experimenten doe je niet snel in je eentje (je bent jaren bezig), dus dit is echt een soort speed-daten. Maar dan met recepten.

Ik spreek met MO mijn hoop uit dat iedereen een beetje vlot kan brouwen zodat de leeftijdverschillen tussen de bieren niet al te groot zijn. Bovendien zullen de hogere temperaturen in de zomer een koele vergisting moeilijker maken, dus dat is een extra belangrijke reden om niet te lang te wachten.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #85 Gepost op: 27-05-2008 10:14 u »
Ik ga zelf proberen om het in mijn bierkoelkast te vergisten. Ik heb mijn Dorffmunder meibock nog staan (inmiddels in het navergistingsvat), idealiter moet die nog een dag of 10 op 12 ºC blijven. Ik wil de hoofdvergisting van de Alt op 16  ºC doen. Ik hoop dat de interne warmteproductie van de primaire altvergisting zodanig is dat ik die twee temperaturen in 1 koelkast kan combineren. Misschien naief, maar we zien wel  ;).

Wat zijn naar jullie idee de temperaturen waar je nog mee weg kan komen met de primaire vergisting van een Alt met Wyeast 1007? Tussen de 12 ºC en 17  ºC of zo?

Af en toe heb ik het wel zwaar met het feit dat ik veel van mijn werk doe in een prachtige, grote geconditioneerde ruimte met een temperatuur van 16 ºC, die ik evt. 2 graden naar beneden of omhoog mag doen. Met nog heel veel ongebruikte ruimte. Zucht  :'(

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #86 Gepost op: 27-05-2008 10:54 u »
Ik zit nog ff op de gist te wachten en dan gaat ie van mij ook gebrouwen worden. Aangezien de hoofdvergisting niet in mijn koelkast past moet ik daar nog wat op vinden. Zal iets van een waterbad worden dat regelmatig ververst zal worden. Daarna koel vergisten op zo'n 16 ºC dacht ik maar....

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #87 Gepost op: 27-05-2008 11:21 u »
Wat zijn naar jullie idee de temperaturen waar je nog mee weg kan komen met de primaire vergisting van een Alt met Wyeast 1007? Tussen de 12 ºC en 17  ºC of zo?

Ha JW,

Ik heb verschillende keren vergist met deze gist. Een keer bij een graad of 20, een keer bij een graad of 18 en nu bij 14-15 graden. De eerste twee keer proefde ik duidelijk teveel esters, esters die ik ook in bieren van andere brouwers tegenkwam die deze gist hebben gebruikt. Deze esters horen duidelijk niet in een alt. Ik vond de esters trouwens ook niet zo smakelijk. Die bij 14-15 graden smaakte bij het bottelen duidelijk veel cleaner.

17 graden lijkt me al in de gevarenzone zitten. Voor een veilig gevoel: mik op 15 graden (vergistend bier, dus niet omgeving!).

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #88 Gepost op: 27-05-2008 11:23 u »
H3,

Prima, is voor mij juist makkelijker. Als ik het vergistende bier op 14-15 ºC houd, dan zal de Dorffmunder nog wel een paar graadjes lager zijn, en dat moet ook. Dat gaat dus wel lukken  :duimop:.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #89 Gepost op: 27-05-2008 11:24 u »
Hoe zit het eigenlijk met de schuimvorming tijdens de vergisting van deze gist? Is ie heftig?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #90 Gepost op: 27-05-2008 11:28 u »
Hoe zit het eigenlijk met de schuimvorming tijdens de vergisting van deze gist? Is ie heftig?

Zeer heftig! Zeker bij wat hogere temperaturen. Bij de vergistingstemperatuur die ik heb aangehouden (rond 14-15 graden) viel het mee. Ga je naar de 20 graden, berg je dan maar (of zorg voor een zeer grote schuimruimte).

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #91 Gepost op: 27-05-2008 12:12 u »
Hop ruikt lekker, mout ruikt lekker, kokend wort ruikt lekker, maar jongens jongens kokende maisch is ook niet mis. De alt staat nu op het fornuis te decoctificeren. Mjammie! De geur alleen al is meer dan genoeg reden om het eens te proberen.

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
« Reactie #92 Gepost op: 27-05-2008 13:46 u »
Decoctificeren... mooi woord.

Ik ga vanavond mijn kruipruimte eens meten. De temperatuur, maar ook de hoogte. Volgens mij hoef ik niet veel uit te graven om mijn gistfles daar neer te zetten. Het eerste deel is betegeld, dus dat moet ik nog even bekijken.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #93 Gepost op: 27-05-2008 14:49 u »
Ik kan pas begin Juli brouwen ivm vakantie. Maar dat moet voor een meeting in Sept geen probleem zijn toch?
Ik hou em mooi koel in mijn koelkastje! :D

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #94 Gepost op: 27-05-2008 16:23 u »
Mijn vorige alt was vergist bij 17 °C, die was toch behoorlijk clean.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #95 Gepost op: 27-05-2008 16:58 u »
Mijn vorige alt was vergist bij 17 °C, die was toch behoorlijk clean.

Absoluut, wat een toppertje was dat. Het water loopt me in de mond van al deze berichten... Helaas is het kiezen of delen voor mij.

- Of een alt brouwen.
- Of een bock maken voor het BONK in Amersfoort.

Het wordt de tweede (met veel pijn in mijn hart :-[ )

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #96 Gepost op: 27-05-2008 17:33 u »
Sla eens een nachtje slapen over. Of is dat niet het probleem?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #97 Gepost op: 27-05-2008 19:48 u »
Brouwen zit er op, maar jongens er klopt niks van die kleur van Sinamar. LANG geen 8000 EBC. En volgens mij ook niet van de melanoidinemout. Dat zou 80 EBC moeten zijn, en volgens mij is het nog geen 30. Ik heb zeker het dubbele aan sinamar toegevoegd plus nog wat caramelkleurstof van Brouwland, en nog ben ik niet tevreden met de kleur. We zullen zien hoe het uitdraait. Rendement van 85% in elk geval ruim gehaald, mooi heldere afloop, goed bitter, tegenstroomkoeler even gesteriliseerd (jawel mierenn*, in de snelkookpan!) voor de zekerheid, alleen dat zonder lucht pompen (tijdens het koelen) blijft een kriem aan het begin. 5 liter heet belucht wort weggesmeten. Moet ik toch nog eens iets op vinden. Jawel, de pomp staat achter de koeler, maar ik wil altijd eerst even heet pompen ter pasteurisatie van het gebeuren. Tips welkom.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #98 Gepost op: 27-05-2008 20:44 u »
Sla eens een nachtje slapen over. Of is dat niet het probleem?

Ik ben zo dadelijk een paar weken op vakantie, dus ik kan begin juli pas de bok brouwen... het vrouwtje accepteert slechts 1 brouwsel in de 1 a 1,5 maand vrees ik :weetniet:. Dus die alt klaar hebben op het MTG gaat niet meer lukken :'(.

Offline TVERSCH

• Super lid
  • Bitter in de mond maakt het hart gezond
« Reactie #99 Gepost op: 27-05-2008 21:39 u »
Tijdje het forum niet bezocht, maar ik doe wel mee als de proefdag in een vrij weekend valt. :verbergen:

Heb mijn versie 13 mei gebotteld.

Gebruikt recept:

Palemout 20,6%
Zuurmout 4.8%
Münich 20.6%
Aroma 150-7.2%
Carafa -0,7%

HOP Northern Brewer (eigen tuin)
46.7% FWH
53.3 % 75 min.

kleur 40 ebc
IBU 45

Gist Wyeast 1007
Vergisting heeft plaatsgevonden bij ±18ºC

Maischen: 52º 15 min  / 62º 60 min. / 75º 5 min. dan spoelen.

Ik heb palemout gebruikt  omdat ik per ongeluk 5 kg palemout samen met 5 Kg münichmout in een vat had geflikkerd  :stom:

:degroeten:

Tags: alt