Calciumchloride

Gestart door bartbier, 01-05-2008 11:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bartbier

Ook gezien dat Brouwland intussen het brouwzout calciumchloride opgenomen heeft in het aanbod?
Kan iemand met een chemie of biochemie achtergrond hier wat invulling geven voor welke type bieren dit kan aangewezen zijn en in welke hoeveelheden? Rekening te houden met andere  ion waarden in het brouwwater enz?

Jacques

Calciumchloride voeg je toe ter verhoging van het gehalte aan calcium- en chloride-ionen.
Calcium is gunstig voor de vergisting verder zorg het voor een verlaging van de pH-waarde.
Chloride geeft een vollere iets zoetige smaak. Het misstaat volgens mij in geen enkel biertype behalve in gortdroge bittere bieren.

Meer over brouwwater en de invloed van brouwzouten vind je hier en hier.

Zelf gebruik ik het tussen de 0,5 tot 1,5 gram per 10 liter wort.

oranjeboombiertje

Volgens mij is een teveel aan calcium weer niet zo goed voor de vergisting. Ik had namelijk begrepen dat gist dan calcium-bruggen kan vormen en daardoor makkelijker neerslaan wat weer kan zorgen voor een slechtere vergisting(sgraad).

Het lijkt me verstandig om eens met brouwsoftware te gaan werken om dan de ideale watersamenstelling te maken van jouw water voor het biertype dat je wilt maken. Elk bier heeft een andere ideale watersamenstelling, je kan dus niet zeggen dat je bij elk bier een bepaalde hoeveelheid van een zout moet toevoegen.

 :degroeten:
Wesley

Ronnie

Kunt ge ook gebruiken (onverdund) om uw pH elektrode in te bewaren, echter kaliumchloride is beter.

Jacques

Een teveel aan calciumionen zul je niet snel hebben. De meeste biertypen zijn juist gebaat bij wat meer calcium. Enkel bij pils hoort de hoeveelheid calcium beperkt te zijn.

En ja, een overmaat aan calcium kan schadelijk zijn omdat daardoor de de fosfaten onttrokken worden uit de oplossing. De fosfaten heb je ook nodig voor een goede vergisting. Zoals altijd ligt de juiste weg in het midden.

RobinB

Citaat van: Oranjeboombiertje op 01-05-2008  13:32 uVolgens mij is een teveel aan calcium weer niet zo goed voor de vergisting. Ik had namelijk begrepen dat gist dan calcium-bruggen kan vormen en daardoor makkelijker neerslaan wat weer kan zorgen voor een slechtere vergisting(sgraad).

Bedoel je met die "calcium-bruggen" niet gewoon flocculentie? Dit is nl ook (oa) calciumafhankelijk door de vorming van verbindingen tussen "flocculine" eiwitten en mannose. :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.