Brouw TV

Gestart door Oscar, 23-04-2008 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tdp

Mooi hè? Was een mooie en gezellige brouwdag, van het weekend ga ik deze bottelen :)

BLUB

Leuk filmpje weer  :brouwen:

Lol, lopen, je bus stond op de hoek  :biersmile:

 :degroeten:

BLUB

snowdog2006

"Rossem kut dorp" hahahaha :)  ;D  :biersmile:

Eric v B

Leuk filmpje! Je hebt je brouwhok goed voor elkaar!

tdp

Mag niet klagen, Eric!

EBC

Leuk weer!

Tips:
- roer niet met een houten lepel in afgekoeld wort. Die lepel kan heel wat bacteriën herbergen
- een druppel kokend wort op een refractometer geeft gegarandeerd een te hoge aflezing, eerst terugkoelen


snowdog2006

Citaat van: EBC op 11-10-2018  13:47 uLeuk weer!

Tips:
- roer niet met een houten lepel in afgekoeld wort. Die lepel kan heel wat bacteriën herbergen
- een druppel kokend wort op een refractometer geeft gegarandeerd een te hoge aflezing, eerst terugkoelen

Zonder dat dit een vragentopic wordt.. 1 druppel is toch zo afgekoeld op het prisma?

Leuk filmpje inderdaad Teun

Staple

Ik houd meestal de refractometer even onder de koude kraan, droog 'm af en meet dan. Voor een écht precieze meting laat ik 'm altijd even liggen om helemaal op temperatuur te komen natuurlijk.

tdp

Citaat van: EBC op 11-10-2018  13:47 uLeuk weer!

Tips:
- roer niet met een houten lepel in afgekoeld wort. Die lepel kan heel wat bacteriën herbergen
- een druppel kokend wort op een refractometer geeft gegarandeerd een te hoge aflezing, eerst terugkoelen

Dank! Dat van de lepel geloof ik, al denk ik dat het meevalt omdat deze ook al gebruikt is tijdens het koken, en een hele tijd boven de kokende pan heeft gelegen in de stoom.

ciesvandekwis

Dat zag er een gezellige boel uit, lekker weertje ook. En best wel een low tech installatie voor zo'n high tech profiel...
Op het einde dacht ik: en nu knikkert ie z'n roervlo in het vat, maar zie: ieder heeft zo zijn trukjes  :brouwen:.
Weer goed ingeblikt Oscar & Hans!

tdp

Citaat van: ciesvandekwis op 11-10-2018  14:21 uDat zag er een gezellige boel uit, lekker weertje ook. En best wel een low tech installatie voor zo'n high tech profiel...
Op het einde dacht ik: en nu knikkert ie z'n roervlo in het vat, maar zie: ieder heeft zo zijn trukjes  :brouwen:.
Weer goed ingeblikt Oscar & Hans!

Haha, dank je! Ik zit in de IT en kijk dus de godganse dag naar mijn beeldscherm. Ik vind het dan juist heerlijk om met een lepel door de pan te roeren, lekker simpel. Ik denk namelijk dat de installatie (basisregels in acht nemend) los staat van de kwaliteit van het bier!

En wat een magneetje wel niet doet om je roervlo niet je gistvat in te knikkeren ;)

joenedu

(Blijft) Heel leuk om te zien! Prachtige aflevering weer.
En ook weer wat dingetjes geleerd.

EBC

Heet wort op de refractometer verdampt zeer snel. Daarom altijd eerst afkoelen.

EBC

Citaat van: tdp op 11-10-2018  14:12 uDank! Dat van de lepel geloof ik, al denk ik dat het meevalt omdat deze ook al gebruikt is tijdens het koken, en een hele tijd boven de kokende pan heeft gelegen in de stoom.

Steek een houten lepel in kokend wort, en het gaat schuimen, omdat de lucht uit de vezels wordt geperst door de hitte. En daarna zuigen die vezels zich weer vol ...

Hout is super, maar enkel tijdens koken, daar na niet meer.

TeVeHa

Mooi, ik heb zitten genieten en dat is de bedoeling denk ik, Teun was meteen op z'n gemak, bij Oscar ervoer ik (wat normaal is) toch een stuk terughoudendheid, maw niet altijd op z'n gemak maar hij heeft tenslotte de grootste verantwoordelijkheid, desalniettemin mooi gedaan van allebei.

Hay

Die Teun in een klap wereldberoemd 8)
Leuke film en mooie brouwschuur. 

tdp

Zou je denken Hay, haha!

Citaat van: EBC op 11-10-2018  16:41 uSteek een houten lepel in kokend wort, en het gaat schuimen, omdat de lucht uit de vezels wordt geperst door de hitte. En daarna zuigen die vezels zich weer vol ...

Hout is super, maar enkel tijdens koken, daar na niet meer.

Dank je, dat wist ik niet. Zal kijken of ik een keer overstap op een plastic of RVS model!

Pyotr

Mooie en erg nette mancave Teun 8)

Johan_vL

Leuk om de brouwerij in bedrijf te zien, ben nog steeds jaloers !!  :brouwen:

EBC

Citaat van: tdp op 12-10-2018  15:47 uZou je denken Hay, haha!

Dank je, dat wist ik niet. Zal kijken of ik een keer overstap op een plastic of RVS model!

Ik heb een houten voor het maischen, en een inox voor het koken.

hansHalberstadt

Ik heb ook een grote houten lepel die ik soms gebruik als ik in een weckketel brouw bij het maischen en koken. Na gebruik gewoon goed afspoelen en laten drogen. Nooit iets van een probleem gemerkt. De truc is om te zorgen dat hij goed droogt na het brouwen. Op droog hout groeit niets.

Herman

Leuke aflevering weer!

Golden Promise is een van mijn favoriete mouten, deze is overigens gewoon te koop in NL. Kijk maar es bij de Thomas Fawcett leveranciers zoals Van der Kooy of Braumarkt.

Johan_vL

Citaat van: Herman op 12-10-2018  22:52 uLeuke aflevering weer!

Golden Promise is een van mijn favoriete mouten, deze is overigens gewoon te koop in NL. Kijk maar es bij de Thomas Fawcett leveranciers zoals Van der Kooy of Braumarkt.

Wat is er aan deze mout, dat je zo aanspreekt? is het de smaak? en kun je dat duiden? of iets anders? ik ben onbekend met de mout, maar je maakt me nieuwsgierig.... :brouwen:

tdp

Citaat van: Herman op 12-10-2018  22:52 uLeuke aflevering weer!

Golden Promise is een van mijn favoriete mouten, deze is overigens gewoon te koop in NL. Kijk maar es bij de Thomas Fawcett leveranciers zoals Van der Kooy of Braumarkt.

Klopt, maar niet van deze mouterij bij mij weten. Een kloon vraagt daar in deze wel om natuurlijk.
Van Thomas Fawcett gebruik ik hem overigens ook vaak!

hans100w



BrouwTV 23 is deze keer gemaakt door een projectgroep van het Twents Bierbrouwersgilde in het kader van het thema Oudhollandse bieren. Zij brouwden Haantjesbier op basis van een oud recept en maakten een grappige video (met een smartphone) over hoe dat vroeger werd gedaan. Zij waren zo vriendelijk dit via BrouwTV met ons te delen.
Veel kijkplezier!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.