Leuk filmpje, maar wel ontzettend chaotisch
Helemaal mee eens ! Een enthousiaste club "jonge" brouwers grandioos in beeld gebracht. Compliment.
Ik heb meerdere jaren met 10-15 brouwers gelijktijdig gebrouwen: hectisch, gezelligheid, elkaar helpen, samen eten en opruimen en na afloop ieder met zijn gistvat naar huis. Alles is zeer herkenbaar.
Ik ben zo vrij om een aantal tips te geven:
u werkt met hete vloeistoffen (brandwonden), brandbare gassen en hete oppervlakten; open 220 V contactdozen / apparatuur en water en 4 andere brouwers die duidelijk het vak nog willen leren.
Maak vooraf een plattegrond.
Zorg voor een veilige vluchtweg; de trekarm van dat karretje blokkeert alles ! Zelfs als de heren vertrekken met hun volle gistvaten moeten ze nog over die arm stappen. 90° draaien is een simpele oplossing.
Houd ook een vrije doorloop naar de garage aan. Overal staat materiaal.
Een gasfles pal naast een gasbrander ! Die dekens blijven in die kleine werkruimte liggen. Ongelooflijk.
220 V stekkerdozen liggen op de grond terwijl er overal met water wordt geknoeid.
De werkruimte / loopruimte is klein echter de vloer is bezaaid met allerlei materiaal, snoeren, slangen etc.; 1 maal struikelen, de rest kun je invullen.
De heer die in zijn eentje een 40 L ketel tilt; het gaat net goed. Er staan stevige kerels naast die willen helpen.
Tijdens de lunch genieten mijn mening alle brouwers van al het lekkers, echter niemand is bij de branders om toezicht te houden.
Als je met een grotere groep brouwt overweeg dan 1 deelnemer algemeen toezicht (m.n. veiligheid !) te laten houden. Hij kan een helpende hand uitsteken, geeft af en toe een tip en ruimt her en der op.
De brouwersgroep uit Almelo wil ik een veilig brouwjaar 2014 toewensen.
Groet, Paul