Brouw TV

Gestart door Oscar, 23-04-2008 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tdp

Net al met veel plezier in mijn pauze bekeken! Ben eigenlijk wel erg benieuwd hoe een dergelijk bier zou smaken!

hans100w

Citaat van: tdp op 31-07-2019  15:49 uNet al met veel plezier in mijn pauze bekeken! Ben eigenlijk wel erg benieuwd hoe een dergelijk bier zou smaken!

Erg lekker kan ik je zeggen, de moeite waard eens na te brouwen.
Dit is wat Gert er over schrijft:
Gebrouwen ter gelegenheid gildeavonden  historische bieren brouwen Twents Bierbrouwers Gilde
Gekozen voor Oost-Indisch Bier, Anno 1866, Brouwerij De Haan , te Amsterdam.   In de volksmond bekend als Haantjesbier. 
Kenmerken.
Mout enkel  Mannheimer Malz blank, Grootschalige mouterij, waarschijnlijk destijds bulkinkoop. EBC waarde bij ons niet bekend.
Vlaamse Hop, welke is onbekend. Waarschijnlijk een soort met heel laag gehalte alfazuren.  Dus veel nodig  voor hoge bitterheid omdat het Oost IndiĆ« bier is. Misschien al wel wat oud omdat men toen niet invroor. We hebben voor t filmpje daarom veel oude hop gebruikt.
Vroeger waarschijnlijk veel gespoeld om zoveel mogelijk suiker eruit te krijgen en dus lang koken. Origineel 4 uur. 
Na uur koken destijds eiwitstop in zilveren schaal om eiwit uit te laten vlokken. (zilver waarschijnlijk omdat dat ontsmet), Destijds was het eiwitgehalte veel hoger dan de moderne brouw mouten van nu. Wij hebben daarom in filmpje de eiwitstop letterlijk niet gedaan.
Na het koelen gisting in houten vaten die daarvoor 24 uur hebben volgestaan met warm water en gestampte jeneverbessen. Op elke ton van 155 liter werd na afloop 1 liter Barcelona brandewijn toegevoegd.  In filmpje illustratief jeneverbessen en brandewijn toegevoegd voor toevoegen gist.
Wij hebben de echte gebrouwen met pilsmout en Hallertauer hop.. Normale enkel maisch- en kooktijden aangehouden. Eiwitstop is niet gedaan. Gisting in houten vaten en jeneverbessen is bereikt door eikenhout met jeneverbessen op puur alcohol te zetten en dit enkele maanden te laten trekken. Dit extract is op smaak toegevoegd. Paar proefjes gedaan met ander bier voor  de dosering. Aanrader, voegt echt smaak toe. We hebben Safbrew S-33 korrelgist gebruikt omdat dit een zwak gist is dat iets het effect van oude gisten kan benaderen. Al is dat met een SM waarden onder de 1020 niet zo gelukt.  We hebben ons grotendeels gebaseerd op de gegevens die te vinden zijn in het boek Verloren Bieren van Nederland, Roel Mulder. Mooi boek.
Recept 10 liter , wat ik er van heb. Dit is het ongeveer.  Rien heeft het exacte recept. Kan ook EBU 40 geweest zijn.
Pilsmout 3 kg         SM 1068 voor vergisting
Halletau 4,6%  hopbloemen  ca 45 gram, 75 min koken      EBU  50
Gist  Safbrew S-33 korrelgist          Eind SM 1018
Eikenhout snippers en jeneverbessen op alcohol zetten en laten trekken. Extract naar smaak toevoegen.  Brandewijn naar smaak toevoegen.


Humoristisch filmpje is apart van het echte brouwen gemaakt om een mooie presentatie te hebben op de gildeavond. Met als inzet een mix van humor en ouderwets brouwen. Het lijkt ons vanzelfsprekend dat men dit niet na moet doen ivm voedselveiligheid.  Putwater moet vooraf getest worden, koken in zinken vaten is ongewenst, bij gebruik stro als filter moet je zeker weten dat dit onbespoten graan is en de hygiĆ«ne is ook niet op orde.  Voor de niet- ingewijde brouwers is een waarschuwing wel noodzakelijk. In het filmpje wordt op het eind het echte brouwsel, dat apart met moderne apparatuur is gebrouwen, geproefd en getest. Prima biertje geworden. De moeite waard om ook eens zo'n historisch bier te brouwen.

joenedu

Superleuk filmpje!

Niels B.

Lijkt me eigenlijk niet eens een heel slecht plan om zo eens te brouwen. Fuck RVS!

tdp

Citaat van: Niels B. op 31-07-2019  16:53 uLijkt me eigenlijk niet eens een heel slecht plan om zo eens te brouwen. Fuck RVS!

RVS is voor mietjes ;)

gamin46

Top Top Top!!!
Geweldig filmpje, super leuk. Ook als instructie te gebruiken voor een leek in bier brouwen.

Oscar

Citaat van: gamin46 op 31-07-2019  17:49 uOok als instructie te gebruiken voor een leek in bier brouwen.

Daar zou ik wel wat voorzichtig mee zijn..... ;D ;D ;D ;D

Hay

Citaat van: tdp op 31-07-2019  16:54 uRVS is voor mietjes ;)

Ha ha klopt en gelukkig bestond toen het oxidatiespook nog niet  :verbergen:

tdp

Citaat van: Hay op 31-07-2019  22:00 uHa ha klopt en gelukkig bestond toen het oxidatiespook nog niet  :verbergen:

En geen elektrische ketels ;)

Oscar

Citaat van: tdp op 31-07-2019  16:54 uRVS is voor mietjes ;)
euh..... :o :nut: :-\ ::) ???  ;D ;D ;D :brouwen:

Heuvinger brouwerij

Ik vond dat mandje met stro voor het filtreren eigenlijk best wel handig! :weetniet:

Oscar

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 31-07-2019  23:38 uIk vond dat mandje met stro voor het filtreren eigenlijk best wel handig! :weetniet:

ja, beter dan een kaasdoek.... :) :brouwen:

Oscar

Het Heeft even geduurd, maar Aflevering 24 is klaar!!! Dit keer zijn we op bezoek gegaan bij Brouwerij Avereest van Hans Noorman. We hebben de aflevering dit keer niet te lang gemaakt. geniet ervan 🤗


TeVeHa

Mooi gedaan Oscar, alweer een toppertje

Pieter1954

Hoezo 1 1/2 meter afstand houden?

Markie Mark

Leuk dat er weer een episode is. Wordt gewaardeerd!

trebvuister

Citaat van: Pieter1954 op 22-10-2020  19:26 uHoezo 1 1/2 meter afstand houden?
Dat dacht ik ook meteen. Misschien eerder opgenomen
Leuk filmpje

Edwin Borg

Leuk Oscar, weer een filmpje top.

Henielma

Leuke aflevering weer!

En iedere keer steek je er weer wat van op. Deze keer de koelspiraal boven de kookketel laten voorverwarmen.

Oscar

Citaat van: Henielma op 22-10-2020  22:32 uEn iedere keer steek je er weer wat van op. Deze keer de koelspiraal boven de kookketel laten voorverwarmen.

 :weetniet: Ik zie dat toch niet in het filmpje... en waarom een "Koelspiraal" "opwarmen"  :nut: ;) :brouwen:

Henielma

Ah je hebt gelijk, ik heb aflevering 22 gekeken.  :nut:

Tsjerk

Oscar, weer een leuke afleverin. Een collaboration weizen  :brouwen:

Don Leopold

Alweer een leuke aflevering van BrouwTV gezien!  Mooi gedaan Oscar  :)

Laatst nog in Twente geweest en een "dikke bolle" en een "turfbok" mogen proeven van deze brouwerij, prima biertjes wat mij betreft!

Erwin Warners

Leuk filmpje mooie brouwerij.

tdp

Citaat van: Don Leopold op 24-10-2020  18:55 uAlweer een leuke aflevering van BrouwTV gezien!  Mooi gedaan Oscar  :)

Laatst nog in Twente geweest en een "dikke bolle" en een "turfbok" mogen proeven van deze brouwerij, prima biertjes wat mij betreft!

Toch ligt Dedemsvaart niet in Twente, maar in Salland ;). Neemt niet weg dat je in Twente vast een biertje van ze kunt drinken!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.