Dennis' Herms

Gestart door dennis, 22-04-2008 20:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennis

En weer iemand die ene herms gaat bouwen en een schema heeft bedacht.

Gisteren met Stefan (ongeveer) op onderstaand schema uitgekomen waarin:
 - elke ketel een klep gemonteerd heeft (bijvoorbeeld handig bij slang breuk of andere calamiteit);
 - 4 kleppen gebruikt worden (twee gewone en twee 3-weg);
 - gekoeld wordt via hoogteverschil;
 - heet koelwater opvangen in heetwaterketel;

Graag hoor ik wat jullie ervan vinden. Of jullie onvolkomenheden zien in het ontwerp, of onhandigheden waar we geen rekening mee hebben gehouden!


(volledige resolutie)

Gr,
  Dennis.

Niels

Ziet er lang niet gek uit,
Je hebt er al goed over nagedacht en lijkt tot een echt plan de campagne te komen.
Een paar dingen blijven mij onduidelijk, waarom kies je voor het laten aflopen van je gekookte wort voor zwaartekracht, en niet via je pomp? Doe je dit wel dan kan je een platenkoeler gebruiken die je kan scoren bij een oudijzerboer, dit is goedkoper en scheelt veel werk en koelt sneller en efficiënter.

Ga je voor slangen of ga je proberen om alles vast te zetten door vaste leidingen te gebruiken?
Als je slangen gaat gebruiken bedenk dan dat de koppelingen warmte bestendig moeten zijn.
Ik gebruik meestal ook, het door de platenkoeler opgewarmde water om schoon te spoelen het is altijd verstandig om dit op te vangen. Je kan er ook een bad in nemen, dat is ook lekker na een intensieve brouw:-)

bazje

Prima plan lijkt mij.
Ben echter geen hermsbrouwer of eigenaar, maar ik zou ook via de pomp naar de koeler gaan.
Lijkt mij ook niet heel ingewikkeld voor wat betreft kranen en leidingen.

Heeft de tegenstroomkoeler overigens twee uitgangen?

RobinB

Hoi Dennis,

Ik wil niet met dit plaatje spammen, maar het lijkt me gewoon een goed en praktisch diagram voor een gamellen HERMS zoals er al vele zijn op dit forum:
Citaat van: gelfling op 20-02-2007  09:14 u

Succes!

korek

Het is een goede opstelling van een Herms. Ik ben met Niels eens dat je het koelen wel met een pomp moet doen. Alleen via zwaarte kracht koelen werkt niet goed want je moet na het koelen toch weer omhoog met je wort om het in het fermentatie vat te krijgen.

oranjeboombiertje

Een pomp is ook heel handig voor het reinigen van de koeler, dat is echt nodig. Het is erg verstandig om de koeler na gebruik te reinigen met loog (eventueel met chloor erbij). Hier komt bij mij altijd nog een hoop troep uit de koeler die met water er niet uit komt. Ik reinig de koeler altijd na gebruik met chempro caustic (loog-chloor) en voor gebruik met zuur.

 :degroeten:
Wesley

dennis

@Niels
Het schoonmaken van een platen koeler zie ik eigenlijk niet zo zitten.  En we gaan inderdaad met slangen aan de slag, dat gaat wel goed.

@Bazje
Ja, de tegenstroom koeler heeft twee uitgangen: een voor het wort en een voor het koelwater.

@RobinB
Nou, wellicht herzien we het schema nog.  Ik vind de leidingen in je schema een beetje verwarrend.  Soms kruisen 2 lijnen elkaar maar zouden ze voor mijn gevoel niet gekoppeld mogen zijn.  Niet gekoppelde kruisingen zijn aangegeven met viaductjes?

@Korek, @Wesley
Nou, dan ga ik misschien toch pompen naar de koeler, is misschien ook wel zo makkelijk.

Bedankt voor het meedenken!

RobinB

Yep, althans daar ga ik wel van uit!
Het is overigens niet mijn schema, maar die van Gelfling (Ron). Hij heeft zn HERMS ook volgens dit schema gemaakt, misschien kan je hem de details vragen? Ik ben ook nog maar in de bouw-fase, heb net de gaten in mijn gamel!

gr.
Robin

De-Geert


Albertus

Citaat van: dennis op 22-04-2008  20:01 u- heet koelwater opvangen in heetwaterketel;

Graag hoor ik wat jullie ervan vinden. Of jullie onvolkomenheden zien in het ontwerp, of onhandigheden waar we geen rekening mee hebben gehouden!

Zou het niet makkelijker zijn het hete koelwater op te vangen in de brouwketel? Die moet tenslotte nog worden schoongemaakt.

Bert

basterd-brewer

En het leuke is dat het allemaal steeds mooier word.

basterd-brewer

Door het water uit de tegenstroomkoeler eerst in het watervat te laten stromen heb je de mogelijkheid om daar loog toe te voegen en met de pomp het gehele systeem verder te reinigen.

MO

RVS kun je schoonmaken met loog, koper zeker niet!

basterd-brewer

Hoi Martin,

Vanwege het schoonmaken zijn we ook bezig met rvs appendages, leidingen en de gamellen, enig onderdeel dat eventueel uit koper vervaardigd word is de tegenstroom koeler waarvan we verwachten dat die relatief minder heftig vervuild. Via ERIKS Arnhem kunnen we aan EPDM slangen en DIN koppelingen komen zoals die ook in professionele brouwerijen gebruikt worden, gelukkig houd die groothandel iets beschaafdere prijzen aan dan Brouwland.

Groet, Stefan

basterd-brewer

Hallo allemaal,

Hier een plaatje van hoe de installatie ook kan zonder driewegkleppen. ook is de pomp nu zo geplaatst dat het gekookte wort uit de kookketel door de koeler kan worden gepompt.



Vertel wat je ervan denkt, ik ben geloof ik ook nog niet uitgepuzzeld en Dennis moet toch een wel overwogen besluit kunnen nemen
Groet, Stefan

basterd-brewer


bazje

@Dennis:
 :stom: van mij...

@Basterd-Brewer: Wat is een voetverdeler ?


basterd-brewer

hey Bazje,

euh ja verkeerd geschreven, is een verdeel voet. dat is een stuk pijp of koker waarop in en uitgangen gemonteerd worden, ideaal principe dat ook in grote CV installaties gebruikt word.

Groet, Stefan

Oscar

Citaat van: bazje op 23-04-2008  15:29 uWat is een voetverdeler ?

Lijkt mij een vreselijk martel werktuig.... ;D ;D

basterd-brewer

Citaat van: Oscar op 23-04-2008  16:20 uLijkt mij een vreselijk martel werktuig.... ;D ;D

 :hoera: goed idee!  :groots:
als je even een tekening post kan ik die gelijk ook maken  >:D ;D

Ko

Hoi B(r)ouwers,

Ik zie in de Gellfing's herms dat er niet wordt gewerkt met een wort verzamelpijp maar met een enkele uitgang aan de onderkant en een filterplaat. Heb ik dit goed begrepen? ikzelf wil ook met een herms beginnen maar dit lijkt mij een eenvoudiger te realiseren idee dan in de zijkant een gat te maken voor de wortverzamelpijp en hier dan ook nog een wortverzamelpijp maken. Maar een gamel die is toch bol? dus dan blijft er toch nog behoorlijk wat wort in de maischketel hangen?

Schiet maar raak,

gr. KO

basterd-brewer

Hoi Ko,

Zoals al eerder opgemerkt op het forum is de bodem van de gamel bol, er is dus een soort goot die lager ligt dan de rest van de bodem. Voor een wortverzamelpijp is dat dus een ideale plek om in te liggen. Bij gebruik van een filterbodem moet je ervoor zorgen dat de afloop in het laagste punt zit en dat kan een probleem geven als je niet over de vaardigheden beschikt (of iemand kent) om een dergelijke aansluiting te lassen.

Ko

CiteerZoals al eerder opgemerkt op het forum is de bodem van de gamel bol, er is dus een soort goot die lager ligt dan de rest van de bodem. Voor een wortverzamelpijp is dat dus een ideale plek om in te liggen. Bij gebruik van een filterbodem moet je ervoor zorgen dat de afloop in het laagste punt zit en dat kan een probleem geven als je niet over de vaardigheden beschikt (of iemand kent) om een dergelijke aansluiting te lassen.

Hier ging ik ook van uit, maar op de tekening van gelfing zag ik geen wortverzamelpijp maar een aansluiting aan de onderkant. Vandaar mijn verwarring. Nu snap ik alleen niet waarom het moeilijker is om een aansluiting aan de onderkant te maken in plaats van de zijkant. Of bedoel je hiermee dat eerst de onderkant uitgeklopt moet worden zodat er een "laagste punt" ontstaat?

gr. Ko


Albertus

Citaat van: Ko op 23-04-2008  18:33 uNu snap ik alleen niet waarom het moeilijker is om een aansluiting aan de onderkant te maken in plaats van de zijkant. Of bedoel je hiermee dat eerst de onderkant uitgeklopt moet worden zodat er een "laagste punt" ontstaat?

Volgens mij is het uitkloppen van de bodem al eens behandeld op het forum, ik kan het alleen niet vinden.
Eén van mijn gamellen heeft "van nature" een vlakke bodem.

Bert

basterd-brewer

Het gaat niet om uitkloppen oid, maar om de doorvoer die je toch naar de zijkant toe wil brengen om daar de koppeling te kunnen maken. Een pijpje vast lassen op een wand die rond loopt is al wat lastig maar zijdelings aankomen en dan toch tweezijdig rondlopend oppervlak lassen is nog een slagje moeilijker.

om het je voor te stellen kan je denken aan een pan met een zeer ronde overgang van wand naar bodem en dan gelijk aan de bodem een pijpje proberen te monteren met de binnenwand op hetzelfde niveau als de bodem aan de binnenkant... zo iets helderder?

Albertus

Wanneer de bodem vlak is (of zelfs hol) kun je de pijp in de bodem maken (naar beneden).

Aan de zijkant bevestigen is met een filterbodem net zo makkelijk (of moeilijk) als met een hevelfilter. De doorvoer hoeft niet in de ronding van de bodem te zitten maar in de zijkant van de gamel, dan met een pijpje iets naar beneden en je bent bij het laagste gedeelte. Dat doe je met een hevelfilter eigenlijk ook.

Bert

basterd-brewer

Hoi Bert,

Je hebt geen ongelijk op het punt dat je een pijpje door de zijkant kan maken met een knik omlaag maar toch denk ik dat het voor de efficiëntie en het schoonmaken van de installatie beter is on een nette gladde uitvoer direct uit de "goot" te maken. Dan kan je de filterplaat lager in de gamel brengen waardoor het volume onder de maisch/filterkoek kleiner is.
Soms zijn het de kleine dingen die het 'm doen; alles uit rvs maken (met een boel zelf lassen en dure componenten) en dan een knullig omlaag gebogen pijpje vind ik niet leuk.
Ko moet vooral voor zichzelf beslissen wat haalbaar is: een zelfgemaakt hevelfilter uit koper of een volledig rvs systeem met filterplaat ed. Gewoon met de hand brouwen en een losse filterkuip is ook altijd nog een optie...

In het achterhoofd bij het ontwerp van de HERMS die Dennis gaat bouwen zit ook een idee om later verder te automatiseren met actuatoren op de kranen en aansturing met relais vanuit een computer of plc.

groet, Stefan

Albertus


Citaat van: basterd-brewer op 23-04-2008  20:31 uSoms zijn het de kleine dingen die het 'm doen; alles uit rvs maken (met een boel zelf lassen en dure componenten) en dan een knullig omlaag gebogen pijpje vind ik niet leuk.

Ben ik met je eens. Als je iets bouwt wil je ook dat het er gestroomlijnd uitziet  ;D .

De brouwketel van Dennis wordt niet direct verhit. Een pijpje in de bodem (aan de rand of in het midden, al naar gelang de vorm van de bodem) is dan misschien een oplossing. Kan de filterbodem gewoon er boven gemonteerd worden.

Bert

Ko

CiteerKo moet vooral voor zichzelf beslissen wat haalbaar is: een zelfgemaakt hevelfilter uit koper of een volledig rvs systeem met filterplaat ed. Gewoon met de hand brouwen en een losse filterkuip is ook altijd nog een optie...

De gehele installatie uit RVS maken heb ik al uit mijn hoofd gezet, daar heb ik de euro's en/of technische kennis niet voor (ik blijf maar een arme student :P). Met de hand brouwen is zeker nog een optie die erg leuk is, maar ik wil ook stap voor stap een Herms gaan bouwen. Dus eerst beginnen met wat gamellen te kopen en te gebruiken als simpele kookpan.

Ik was alleen een beetje verward omdat je op bij de meeste herms'en op deze site een wortverzamelpijp zag, maar bij de installatie van Gelfing zag ik enkel een pijpje en een filter. Omdat ik een grote hekel heb aan schoonmaken leek mij de optie met een filterplaat een erg mooie omdat ik zelf een hevelfilter/wortverzamelpijp nogal een vies apparaat vindt en een filterplaat met een compressor oid eenvoudig schoon te blazen is.

Als ik het kort samenvat is het dus het eenvoudigst om een gat in de bodem te maken waar de "goot" zich bevindt ipv een gat in de zijkant te maken (welke toch het meest voorkomen op deze site mijns insziens) en dan te werken met een filterplaat.

gr. Ko

basterd-brewer

Sommige mensen maken een wanddoorvoer waarop ze de wortverzamelpijp aansluiten met een koppeling of een stukje slang, vandaar die plaatjes met aansluitingen in de zijkant

Adrianus Tripel

Beste WURMS bouwer,

Neem ook in je overweging een circulatieleiding mee van de uitlaat koeler terug naar je kookketel. Als je de laatste 15 minuten koken je pomp start en circuleert naar je kookketel zonder koelwater op de koeler is deze gelijk steriel. Het zou zonde zijn om na een dag brouwen je bier te besmetten in je koeler.
Ook kan je door rond te pompen de ergste kook alvast wegkoelen voor je de temperatuur goed hebt ingeregeld om naar je vergistingsvat over te schakelen.

Klik eens op de link onder aan mijn berichten. Misschien heb je er wat aan.

basterd-brewer

Hey Adrianus,

Zoiets had ik ook al eens bedacht, maar dan vooral ook door een leiding vlak aan de wand te laten lassen om zo ook te kunnen "wirlpoolen" (bestaat daar een Nederlands woord voor?)

Dennis en ik zijn van plan naar een beurs voor procestechnologische materialen te gaan en daarna zullen we vast een nieuw ontwerp met verdere ontwikkelingen posten.

Groet, Stefan

dennis

Beste WURMS brouwer,

Dank voor je tip, dat klinkt zeker nuttig!  Zoals Stefan ook al aangeeft gaan we ons schema nog behoorlijk herzien, dus als je er tegen die tijd nog een keer naar zou willen kijken?

Gr,
  Dennis.

dennis

Even een update.

Het schema is op 1 punt aangepast: een whirlpool koeler hebben we in gedachten.  Een rvs spiraal (kosten voor een 30 cm diameter, 10 windingen spiraal ongeveer 40 euro ex btw) voor in de kookketel waarmee we het wort in zijn geheel gaan afkoelen.  Met de pomp blijven we rondpompen zodat de wordt in beweging blijft en zo supersnel afgekoeld moet kunnen worden.
En als ik dan toch met rvs spiralen bezig ben dan moet er ook zo'n rvs spiraal in de heet water ketel komen, met een motortje om daar ook wat turbulentie in het water te krijgen voor een evenwichtige warmteoverdracht.

Op dit moment ligt er een inventarislijst bij de groothandel en hoop ik een dezer dagen antwoord te krijgen.

Oja, wat vinden jullie van deze bierslang?  De logo's boven aan de pagina staan op de slang zelf gestempeld, de bierglaasjes en weihenstaphan universitat stempel.

JWVG

Ha Dennis,

Ik volg dit als technische nitwit met bewondering, ik kom zeker een keer kijken als jullie bezig zijn.  :duimop: Maar hoe staat het eigenlijk met je eerste echte brouwsel? Ben je al aan bottelen toe?

 :degroeten: JW.

dennis

Dat eerste echte brouwsel gaat best goed, de keuken lagering fles vertoond nog een beetje activiteit, hele kleine bellen.  In de schuur gebeurd er niet zoveel, op het oog.  Misschien dat ik de keukenfles maar eens ga bottelen dit weekend, anders kon ie wel eens heel droog worden.

JWVG

Dat is een verkeerde reden om te bottelen. Hoever het uit gaat vergisten, daar kun je nu niet veel meer aan doen. Als hij nog niet is uitvergist en je gaat toch bottelen, dan krijg je bommen  :rundum:. Als de activiteit heel laag is, even SG meten, en als die laag genoeg is gewoon alles bottelen  :duimop:.

Ik ben benieuwd trouwens!

 :degroeten: JW.

dennis

Nou ik wil niet nog een keer bommen dus ik zal nog wel even wachten dan.

Oscar

En ondertussen maar eens uitzoeken wat de criteria zijn voor een gistend bier om deze te bottelen, zo voorkom je ellende in de toekomst... ;)

dennis

Kleine vorderingen. 
De spullen liggen bij de lasser in losser maar die heeft eerst nog wat andere klusjes.  En gisteren ben ik langs desmar geweest om mijn rvs warmtewisselaars te halen.  Leuk bedrijf, ik kreeg een kleine rondleiding, veel mogelijkheden.  Ze werken veel voor grote bierbrouwers, maar vooral aan de tap-kant van het proces.  Veel slangen en aansluitingen.
Hier het resultaat voor mij:


Vandaag nog even langs de autosloop om een ruitenwissermotor te halen, dat is wel gelukt maar ik snap niet hoe ik deze motor zou moeten kunnen gebruiken om in een gamel te roeren.  Kan iemand me dat uitleggen?

En open geschroeft:

Wat moet ik daar nou mee?  Of heb ik een verkeerde motor?  Hij was gratis, dus dat is in ieder geval niet mis.

De-Geert

Vorderingen! Gaat de goede kant op. Waar gebruik je die spiralen voor? Een voor in de heetwaterketel neem ik aan, en de andere?



dennis

Het gaat me nog niet hard genoeg, die vorderingen, moet nog even geduld hebben.  Kan er nog wel bij.

Voor de whirlpool koeler.  In de kookketel een kleine 'vortex' en dan koud water erdoor.  De dunne spiraal voor de heetwaterketel en de dikkere voor de kookketel.

bazje

Voor wat betreft die spiralen:

Ik ben van mening dat ze allebei te dun zijn....

dennis

Waarom denk je dat?  Ze zijn ongeveer 5 meter lang.
Ze worden met een knelkoppeling bevestigd, dus mocht het echt zo zijn dan kan ik ze altijd dikker uit laten voeren.

De-Geert

Citaat van: dennis op 21-11-2008  17:54 uVoor de whirlpool koeler.  In de kookketel een kleine 'vortex' en dan koud water erdoor.  De dunne spiraal voor de heetwaterketel en de dikkere voor de kookketel.
Dus je gaat "dompelkoelen" of begrijp ik het verkeerd?


Henielma

De ruitenwisser motor is volgens mij goed maar je had hem beter niet uit elkaar kunnen halen. Plaats de motor met as weer terug in de wormwielvertraging en zet 12 V met genoeg ampere (5 A) op de motor. De andere as die uitsteekt gaat dan langzaam draaien. Daaraan maar je dan je roerwerk.

Succes daarmee.

Mooie RVS koeler.

De-Geert

Citaat van: dennis op 21-11-2008  17:54 uVoor de whirlpool koeler.  In de kookketel een kleine 'vortex' en dan koud water erdoor. 
Ik snap het al, een spiraalkoeler geholpen door een roerwerk.  :duimop:

Edgar

Normaal is dat roerwerk de waterstroom zelf (gepompt).

dennis

In de heetwater ketel roeren om een betere warmte overdracht te krijgen met het wort in de spiraal, in de kookketel een stroming op gang houden door te pompen tijdens het koelen.  Beide keren turbulentie om de efficiëntie te bevorderen.

dennis

Citaat van: Henielma op 22-11-2008  13:23 uDe ruitenwisser motor is volgens mij goed maar je had hem beter niet uit elkaar kunnen halen. Plaats de motor met as weer terug in de wormwielvertraging en zet 12 V met genoeg ampere (5 A) op de motor. De andere as die uitsteekt gaat dan langzaam draaien. Daaraan maar je dan je roerwerk.
Ik was een beetje bang dat dat tweede asje heen en weer zou gaan draaien, en ik wil een wil geen heen en weer beweging.  Ik zal eens kijken of ik hem weer in elkaar krijg.

basterd-brewer

Hey Dennis breng ons nog eens op de hoogte van de vorderingen met je HERMS?

Laatste keer dat ik bij je was had je weer een paar nieuwe glanzende stukken RVS bovendien netjes aan een duur stukje slang gekrompen  ;D

Maar serieus; hoe staat het ermee in een totaal plaatje gezien (plaatjes leuk leuk leuk)

grtz Stefan

dennis

"No1, status report!"
Het schema ziet er op dit moment als volgt uit.
Niet veel gewijzigd, kort samengevat: 3 kranen op de uitgangen van de tanks en 3 kranen op de uitgang van de pomp.

Dan heb ik een nieuw ruitenwismotortje gescoord.  Dit keer mocht ik hem zelf uit een auto slopen en ben ik er dus achter gekomen hoe de ronddraaiende beweging van een elektromotor wordt omgezet in de heen en weer beweging van de ruitenwisser, zie foto.  De ronddraaiende beweging wordt met een korte arm, haaks op de as van de motor gemonteerd, doorgegeven waardoor effectief een heen en weer beweging overblijft, zie foto. 

Op de detail foto is een klein stukje van de korte arm te zien.


Tot slot zijn de slangen binnen. 

Op de detail foto is de lactafix voedsel koppeling te zien.


Verder nog weinig nieuws van mijn lasser, die heeft het nog te druk met betaalde opdrachten :( ???

basterd-brewer

CiteerVerder nog weinig nieuws van mijn lasser, die heeft het nog te druk met betaalde opdrachten

Tsjonge heel andere berichten dan uit de rest van de industrie, mijn werkgever staat er nog steeds beroerd voor en dat net het 50 jarig jubileum.

Zie ik het goed? Er zitten ondefinieerbare andere uiteinden aan sommige slangen en ik tel 6 aansluitingen aan de ene en maar 5 aan de andere kant van de slangen? ???

Jacques

Zo dat zijn mooie slangen en nog veel mooiere koppelingen! Komen die van Desmar?

basterd-brewer

CiteerZo dat zijn mooie slangen en nog veel mooiere koppelingen! Komen die van Desmar?

Na uitgebreid onderzoek (en zelf beursbezoek; we hebben samen de jaarlijkse beurs van ERIKS in het Van Nelle gebouw in Rotterdam bezocht) op maat laten maken bij ERIKS, de rvs spiralen zijn bij Desmar gemaakt.

dennis

Vandaag weer in de werkplaats gestaan, de spullen zijn nu zover voorbereid dat we volgende keer kunnen gaan lassen.. geduld is een schone zaak.

Twee vragen aan jullie. 
Nav bazoeka filters en het filter van Wesley heb ik een filter gemaakt van wat filterbodem-gaas dat ik nog over had.  Zou dit voldoende zijn om trub tegen te houden? 

(de lengte is ongeveer 6 cm, de gaatjes zijn 1,6 mm en de doorlaatbaarheid is 40%, volgens Anton)
Ik heb een gevoel dat een rvs gaas filter als deze snel dicht kan gaan zitten..

Dan de 2de vraag.
Het filter ligt onderin de maischketel en ik vraag me eigenlijk af hoeveel ruimte gewenst is onder het filter.  Tussen de bodem en het filter zit ongeveer 5 cm ruimte.  Is dat te veel?

Dennis.

RobinB

Dat lijken me vrij grote gaten voor een hop/trub filter.
Aan de andere kant, als je alleen bloemen gebruikt, filteren die ook wel. Pellets alleen lijkt me no-go?

JWVG

Eens met Robin. Jezelf uitsluitend beperken tot bloemen zou ik trouwens niet doen. Je weet nooit of je niet eens op hop stuit die alleen in pellet vorm te krijgen is op dat moment. Kun je geen opzetstukje fabriceren voor het geval je met pellets werkt?

 :degroeten: JW.

dennis

Dit was vrij snel gemaakt en materiaal dat voorhanden was.  Misschien moet ik er nog een kousje van rvs gaas bij maken.  :denken:  Waar is dat te koop, wat voor een gaas moet ik daarvoor hebben?

Ko

Citaat van: dennis op 04-08-2009  21:44 uDit was vrij snel gemaakt en materiaal dat voorhanden was.  Misschien moet ik er nog een kousje van rvs gaas bij maken.  :denken:  Waar is dat te koop, wat voor een gaas moet ik daarvoor hebben?

Misschien dat je het gaas van een spatdeksel kunt gebruiken. Dit is erg fijn en goedkoop. Ik heb het bij mijn herms gekregen als zijnde een filterplaat, maar ik denk dat dit hiervoor veel te fijnmazig is....

gr. Ko

dennis

De filterplaat van gaas zou behoorlijk kunnen dichtslibben met al die kafdeeltjes, daar is het toch meer dan een millimeter nodig denk ik.  Zo'n spatdeksel zou ik wel kunnen slopen om een kousje van te maken..

Ko

Ik heb er verschillende bij gekregen, dus die hoef je niet te kopen, die kun je ook krijgen :D

In Wageningen heb ik ze nu nog niet liggen, maar als je wilt neem ik er dit weekend eentje mee en kun je het volgende week krijgen.

gr. Ko

De-Geert

Een spatdeksel schijnt prima te werken als maischfilter, heb ik gelezen op het Britse Forum (link). Dezelfde constructie kan je ook gebruiken als hop/trub-filter.
De truc is volgens mij dat er een koperen ring in het midden zit, die zorgt dat het geheel niet inzakt.


Herman

Slimme en simpele oplossing. De filterpijp zorgt er ook meteen voor dat het filter op zijn plek blijft zitten.

Ko

Hm, dan denk ik dat ik een eerste brouwsel dan toch maar eens met dat spatdeksel ga proberen...

Ik ben er alleen erg bang voor dat dit meteen dichtslibt omdat het te fijnmazig is (1,5mm wordt toch aanbevolen en dat heeft zo'n spatdeksel volgens mij niet). Het spatdeksel dat ik heb (van de IKEA) is net iets te groot voor de gamellen waardoor deze mooi klemt in deze ketel. als ik dit ondersteun met wat RVS schroeven oid dan blijft dit dus wel mooi staan.....

dennis

Dat lijkt een beetje op zo'n valse bodem constructie als Jan Willem heeft, de hevel zit in het midden bevestigd? 

Ko, ik hou me aanbevolen voor een stukkie gaas!

Oscar

Citaat van: dennis op 04-08-2009  21:44 uMisschien moet ik er nog een kousje van rvs gaas bij maken.  :denken:  Waar is dat te koop, wat voor een gaas moet ik daarvoor hebben?

Gamma, flexibele waterslang (?)

dennis

Ik weet niet of die waterslag (?) de diameter kan halen die ik wil, het is ruim anderhalve centimeter.

Ik heb een ikea spatdeksel van Ko gekregen om te verknippen en om te vormen tot een mooi buisje.  Daar hoop ik na 5 september meer van te kunnen laten zien.


Drents Hopbier

Citaat van: dennis op 24-08-2009  17:30 uIk weet niet of die waterslag (?) de diameter kan halen

Ik denk dat Oscar's toetsenbord regelmatig vol kruimels van de smaakopruimer zit.

HHopbier

dennis

En weer is de voltooiing van mijn bierbrouw installatie dichterbij gekomen, mijn lasser is aan het lassen geslagen!

Afgelopen keer dat ik er was geweest waren we al een heel eind gekomen, de verdelervoet was zover af dat hij alleen nog maar gelast hoefde te worden:

Onderdelen van verdelervoet passen in elkaar.  Rechts het gasdraad voor aan de pomp, aan de andere 3 uiteinden komen de slangen.  Met schoonmaken handig, een flessenragger kan er makkelijk doorheen.

En afgelopen weekend kreeg ik een e-mail met in de bijlage wat foto's van de gelaste onderdelen:

Lassen van een gedeelte van de verdelervoet.  (Hij kon geen kleinere lastoorts krijgen)


Lasresultaat

Het begin van het einde is er!

RobinB

Wat is de bedoeling van die verdelervoet?

basterd-brewer

Op de pomp plaatsen met daar weer kranen aan, dit lijkt mij de ingang dus. Lees even wat eerdere posts en kijk naar de tekening dan zie je het zitten  :leren:

dennis

Inderdaad.  Op iedere ketel (3 stuks) komt een kraan.  Van de kraan naar de pomp komt een slang: 3 slangen, 3 moeren om ze op te draaien.

RobinB

Check!
Een (zoals de hele installatie) stuk mooiere versie van mijn "mission control module" dus!
 ;D

dennis

Citaat van: RobinB op 07-07-2008  20:49 u

Ik moet nog zien dat ik alle kraantjes zo bij elkaar krijg..

dennis

Er is weer voortgang!

De verdelervoet komt aan de ene kant van de pomp en bepaald naar welke richting het wort terugstroomt.

dennis

Vorderingen... ik ben aan het kijken hoe ik straks alles kan monteren als het af is en vraag me af hoe men de iwaki pomp heeft gemonteerd.  Ik kan het nu zelf nog niet uitproberen maar ben benieuwd, zou een volgende opstelling goed gaan? 

Ik kan me namelijk voorstellen dat luchtbellen in de pompkamer het beste verwijderd worden als de uitgang bovenaan gemonteerd is.


Hmm, ik kijk net in een iwaki folder en zie de pompjes daar allemaal op deze manier gemonteerd.  Ik verwacht geen problemen.

RobinB

Yep, zo zittie goed! :)

jelle

Citaat van: dennis op 24-05-2010  17:31 uVorderingen... ik ben aan het kijken hoe ik straks alles kan monteren als het af is en vraag me af hoe men de iwaki pomp heeft gemonteerd.  Ik kan het nu zelf nog niet uitproberen maar ben benieuwd, zou een volgende opstelling goed gaan?  

Ik kan me namelijk voorstellen dat luchtbellen in de pompkamer het beste verwijderd worden als de uitgang bovenaan gemonteerd is.


Hmm, ik kijk net in een iwaki folder en zie de pompjes daar allemaal op deze manier gemonteerd.  Ik verwacht geen problemen.
Mijn gevoel zegt me dat er teveel kracht komt op de kunststof in- en uitgang.
Het zijn namelijk hele gewichten die je er aan hebt gesleuteld.
Het pomphuis kan afbreken.

Verder mooi gemaakt natuurlijk :D

Groet Jelle

dennis

Citaat van: jelle op 24-05-2010  18:25 uMijn gevoel zegt me dat er teveel kracht komt op de kunststof in en uitgang.
Het zijn namelijk hele gewichten die je er aan hebt gesleuteld.
Het pomphuis kan afbreken.
Het gaat ook goed ondersteund worden want anders verwacht ik ook dat het niet goed gaat...

jelle


biersmurf

Citaat van: dennis op 24-05-2010  18:35 uHet gaat ook goed ondersteund worden want anders verwacht ik ook dat het niet goed gaat...

Netjes vastzetten met beugels, niets aan de hand ;D

Hopmans

Het materiaal ziet er professioneel uit.
Alles demonteerbaar.
Goed bezig.
 :biersmile:

dennis

Ja, als er aan gewerkt wordt gebeurd het goed.  Elke keer proberen we rekening met schoonmaken te houden, dat zie je bijvoorbeeld op de ingang van de pomp.  Dat is een simpele kruisverbinding waarin ik met een ragger overal bij kan. 

dennis

Zoals wellicht gelezen in het ALBV draadje, ik heb vandaag voor het eerst 'gehermscht'. Ik heb zoveel spullen bij elkaar dat het mogelijk is, helemaal makkelijk is het nog niet, het ziet er al wel leuk uit. Hierbij wat foto's...

De verdelervoet aan de uitgang van de pomp, met de kraantjes. Doordat hij recht is kan hij goed schoongemaakt worden.


De verdelervoet aan de ingang vd pomp. Door het kruis model kan er ook hier een ragger door. De kraantjes zitten op de ketels, dit  er 30 liter hete wort in zo'n ketel zit en dat wil ik daar kunnen afsluiten als er iets mis mocht zijn met een koppeling of slang.


De warmte wisselaar voor het wort koeler, 10 mm doorsnede. Een vergelijkbare van 8 mm heb ik voor de heet water ketel.


De slangen maar even in de week leggen als het brouwen klaar is.

RobinB

Ziet er goed uit!
Wel iets minder blingbling dan ik had verwacht op een of andere manier... ;)

Oscar

Citaat van: RobinB op 03-06-2011  20:29 uWel iets minder blingbling dan ik had verwacht op een of andere manier... ;)

Geen bling bling, maar wel flink geïnvesteerd in goede slangen!  :duimop: :duimop: Die slangen zijn niet goedkoop! Dit soort slangen wordt ook gebruikt in een fatsoenlijke commerciële brouwerij (helaas hebben ze in Twente hierop weer bezuinigd  :nut:)

dennis

Citaat van: Oscar op 03-06-2011  21:18 uGeen bling bling, maar wel flink geïnvesteerd in goede slangen!  :duimop: :duimop: Die slangen zijn niet goedkoop! Dit soort slangen wordt ook gebruikt in een fatsoenlijke commerciële brouwerij (helaas hebben ze in Twente hierop weer bezuinigd  :nut:)
Vandaag hebben we die goede slangen eens goed schoon gemaakt met gootsteen onstopper. Mosees creeble, wat kwam daar een prut uit. ;)

Maarten_L

Mooi man!

Lekker bezig! Ik kom zeker eens een keertje bij je kijken :biersmile:

Maarten

Oscar

Citaat van: dennis op 03-06-2011  21:37 uVandaag hebben we die goede slangen eens goed schoon gemaakt met gootsteen onstopper.

Loog! Goed spul he?  :) Wat kostte deze slangen per meter? En waar heb je deze besteld?  :) Welke diameter? Din25?

Albertus

Goede kranen, prima slangen, mooie koppelingen. :duimop:

Bert

Cisdevésser

Hoi,

Prachtig spul allemaal, maar...
Is dit niet een beetje "overkill" , helemaal niet negatief bedoeld hoor, maar we zijn toch hobbybrouwers die voor een redelijke prijs een leuke installatie in elkaar willen knutselen, als je voor een zacht prijsje deze materialen aan kunt schaffen is daar natuurlijk niets mis mee, maar ik denk dat deze materialen voor de gemiddelde hobbybrouwer wel een beetje boven het budged gaan, nogmaals als je dit voor een redelijke prijs kunt aanschaffen is dit het beste wat je kunt krijgen, maar ik denk dat de meeste hobbybrouwers het met een minder budget moeten doen, en dus voor een goedkoper alternatief zullen kiezen.

Groetjes....Cis


jelle

Citaat van: Cisdevésser op 04-06-2011  00:09 uHoi,

Prachtig spul allemaal, maar................
Is dit niet een beetje "overkill" , helemaal niet negatief bedoeld hoor, maar we zijn toch hobbybrouwers die voor een redelijke prijs een leuke installatie in elkaar willen knutselen, als je voor een zacht prijsje deze materialen aan kunt schaffen is daar natuurlijk niets mis mee, maar ik denk dat deze materialen voor de gemiddelde hobbybrouwer wel een beetje boven het budged gaan, nogmaals als je dit voor een redelijke prijs kunt aanschaffen is dit het beste wat je kunt krijgen, maar ik denk dat de meeste hobbybrouwers het met een minder budget moeten doen, en dus voor een goedkoper alternatief zullen kiezen.

Groetjes....Cis
Dat is ook geen probleem.
Maar voor iedere hobbyist geldt dat hij zelf moet bepalen hoeveel hij uitgeeft voor de hobby.
Zelf vis ik graag met de vliegenhengel de mijne kost € 150 compleet maar je kunt voor een zelfde hengel ook € 700 uitgeven ;)

Huub Krekels

Citaat van: jelle op 04-06-2011  00:15 uDat is ook geen probleem.
Maar voor iedere hobbyist geldt dat hij zelf moet bepalen hoeveel hij uitgeeft voor de hobby.
Zelf vis ik graag met de vliegenhengel de mijne kost € 150 compleet maar je kunt voor een zelfde hengel ook € 700 uitgeven ;)

En je vangt echt niet meer vis met die van 700 euro.  ;)

Maar nu even serieus. Gisteren bij Backheyde een brouwsessie bijgewoond. Hij had weer wat nieuws uitgevonden voor zijn HERMS. Hij heeft een extra filter gemaakt dat hij voor de tegenstroomkoeler geplaatst heeft. Deze haalt nagenoeg alle grove deeltjes uit het wort voordat het door de tegenstroomkoeler gaat. Heeft hij eenvoudig in elkaar geknutseld met een buis in een buis. Het buisje dat in de buis zit heeft hij helemaal voorzien van gaatjes. Lijkt mij wel een behoorlijke geduldklus. Werkt ongeveer zoals het filter onder in de afwasmachine. Is ook demontabel, waardoor je het goed schoon kunt maken. Ik ga dit binnenkort eens fotograferen en posten. Als hij dat goed vindt (Octrooi of zo  ;D)

dennis

Citaat van: Oscar op 03-06-2011  23:03 uLoog! Goed spul he?  :) Wat kostte deze slangen per meter? En waar heb je deze besteld?  :) Welke diameter? Din25?
Ja, loog, sterk spul hoor ;)
Die slang was niet het duurst, ik wil het wel nakijken maar dat is wat duurder dan een siliconen slang. Deze slangen gekoppeld aan de 'lactafix' koppelingen was het duurst. Ik heb ze bij Eriks vandaan en ze zijn wel van hobbybrouw afmetingen: DIN15.

Citaat van: Cisdevésser op 04-06-2011  00:09 uPrachtig spul allemaal, maar...
...
nogmaals als je dit voor een redelijke prijs kunt aanschaffen is dit het beste wat je kunt krijgen, maar ik denk dat de meeste hobbybrouwers het met een minder budget moeten doen, en dus voor een goedkoper alternatief zullen kiezen.
Wat redelijk is voor de een is niet redelijk voor een ander.

Citaat van: jelle op 04-06-2011  00:15 uDat is ook geen probleem.
Maar voor iedere hobbyist geldt dat hij zelf moet bepalen hoeveel hij uitgeeft voor de hobby.
Zelf vis ik graag met de vliegenhengel de mijne kost € 150 compleet maar je kunt voor een zelfde hengel ook € 700 uitgeven ;)
Ik vergelijk het wel eens met een hobby fotografie. Die kost voor de een maar een fractie van wat het een ander kost. Uiteindelijk is het eindresultaat niet alleen afhankelijk van de camera maar wordt voor een groot gedeelte bepaald door de persoon achter de camera.

John

Hallo,

Ziet er indrukwekkend uit! Denk dat je de aansluitingen wat veiliger kunt maken door een stukje slang tussen de RVS buis en de pomp te maken; daar wordt het geheel wat minder "star" van en is de kant dat het pomphuis afbreekt minimaal.

Groeten John

Huub Krekels

Dit vangt ook nog eens de trillingen van de pomp op.  ^-^

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.